[WN] Wat met deze manen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Wat met deze manen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:17

Mijn haflinger heeft manen die net tot onder zijn hals komen. Ze zijn momenteel dun aan de onderkant en is niet zo'n mooi gezicht. Een goede reden om te kijken wat ik er mee wil/kan.
Tzt wil ik wel wedstrijden gaan rijden (trail, HMS, misschien pleasure en op termijn hoop ik reining).
Wat wordt gewaardeerd qua manen?

Momenteel zit het er zo uit, aan 2 kanten.
Afbeelding

Hier had ik het naar 1 kant, met kleine vlechtjes bovenop zodat het bleef zitten, maar de rest dus los.
Afbeelding

Sportcoupe heb ik al eens geknipt. Een paar jaar geleden werd het ook ineens dun aan de onderkant en heb ik de schaar er in gezet. Het hangt hier overigens ook aan 2 kanten.
Afbeelding

Fjordenkapsel heb ik ook al aan gedacht, maar dat vind ik toch wel een grote stap :=
Of knip/snij ik het aan de onderkant bij en hou ik het lang?
En wat dan voor wedstrijd? Los of bijvoorbeeld hengstenvlecht? Of alleen het voorste deel hengstenvlecht en de rest los?

Enkele hengstenvlecht
http://img823.imageshack.us/img823/1449/img0011o.jpg

En in de dressuur deed ik ook nog wel eens een dubbele hengstenvlecht
http://img687.imageshack.us/img687/8712/img0732aw.jpg

Peelie

Re: Wat met deze manen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:20

Phoeh... Ik zie wel eens de manen voor de helft (over de lengte, dus echt dunner geschoren) bij haflingers en de andere kant handbreete.

Ik ben zelf verder helemaal niet thuis in de western. Maar misschien is het een idee.

Je kan het ook gewoon los laten, ik zie toch ook genoeg western paarden met losse manen?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:25

De puntjes eraf knippen en dan zo laten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:25

fjorden kapsel vind ik zelf altijd wel een leuk gezicht bij een niet-fjorden <3
voor de rest zou ik proberen om het 'te temmen' en aan een kant te krijgen. pleasure is meestal sport coupe, reining vaak wat langer of in losse vlecht. HMS zit hier tussenin, dus je kan zelf wel kiezen :Y)

kan je niet eerst de schriele puntjes er af knippen en de rest 24/7 in een vlecht zodat ze groeien? dan blijven ze hopelijk ook uiteindelijk aan een kant hangen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:28

Als je ze lang(er) wilt laten telkens de dode punten eraf knippen. :)

Boog (of fjordenkapsel :+ ) zal volgens mij ook wel leuk staan! misvalt het, tja, het groeit er wel terug aan. :+

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:29

Ik zou de manen dan eerder trekken inplaats van knippen, want vind de sportcoupe door het knippen te dik en dus niet mooi ( mijn mening).
Je kan de manen ook zo houden, maar snap idd de frustratie van de dunne manen...
'k weet niet of het helpt om regelmatig de puntjes bij te houden?
Fjordenkapsel past niet bij een Haf vind ik persoonlijk...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:29

ik zou de puntjes afsnijden. Zo ziet het er niet geknipt uit en dan net tot zn hals. Zo is het niet te kort en zie je zn manen ook mooi doorlopen :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:30

Reining en pleasure is nogal een verschil in manendracht zover ik weet.

Ik vind zoals hij het nu heeft mooi. Wat mij betreft niks meer aan doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:31

Afblijven, of anders alleen de puntjes snijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:36

24/7 vlechten doe ik weer sinds een paar weken. Eerder had ik het idee dat het dunne aan de onderkant juist daardoor kwam, maar dat was niet zo.
Naar 1 kant temmen heb ik ongeveer 2 jaar geprobeerd. Conclusie was dat zijn manen niet af te richten zijn :+

Maar goed, als ik het inderdaad lang hou, wat doe ik dan op wedstrijd met de manen? Er vanuit gaande dat ik de komende jaren nog geen reining start ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:38

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:39

roosjes? Staat heel mooi!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:40

Ja de manen snijden is het mooiste als je ze niet wilt trekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:43

justkid schreef:
http://www.bobttackshop.ca/images/photo ... trope1.jpg

Bij pleasure maak je dit soort vlechtjes maar ik denk dat dit bij Jim sowieso niet gaat lukken.
Dus dan zou ik alles afscheren }> :+

Dan kan ik de dag van tevoren wel beginnen en 4 rijen minstens maken haha. Wel mooi trouwens! Maar niet geschikt voor Jim ben ik bang :P
Scheren :=
Dat is nog korter dan fjordencoupe :=
Ik heb ooit wel eens een tinker gezien met een punkkapsel. Dat stond wel recht overeind, maar dus geen strakke boog. Dat was getrokken denk ik. Zag er heel gaaf uit. Maar ik ben bang dat zijn toch al zware hals, nog zwaarder wordt.

Ik geloof dan toch maar lange manen en hengstenvlecht ofzo...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:44

roosjes in de western :P hihi

mijn ervaring is dat het van vlechten juist dunner word.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:46

Peelie schreef:

Ja dat dacht ik ook. Maar heb ze nu denk ik 2 jaar niet gevlochten en het werd alsnog dunner. Dus nu toch maar weer vlechten in, vooral ook voor de warmte. Zijn hals is soms bezweet op de wei zo warm wordt het onder al dat haar.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:49

om de warmte te ontwijken is voor mij nog de enige rede om vlechten te maken.

Ik vlecht Nash werkelijk nooit, maar zijn manen worden alleen maar dikker en langer. Wat wel kan helpen om ze wat voller te krijgen is iets regelmatiger wassen. Van de vette bovenkant kan er geen lucht meer bij de huid waardoor het ook dunner word.

Ik Was nash nu als hij vette manen heeft en verder blijf ik er vanaf. Hij heeft super manen (ook wel een beetje genen)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:51

Amanda schreef:
Peelie schreef:

Ja dat dacht ik ook. Maar heb ze nu denk ik 2 jaar niet gevlochten en het werd alsnog dunner. Dus nu toch maar weer vlechten in, vooral ook voor de warmte. Zijn hals is soms bezweet op de wei zo warm wordt het onder al dat haar.

wat voor elastiekjes gebruik je? die rubberen breken inderdaad de haren af, en bovenin lekker losjes :)

die halve vlechtjes hoeft echt niet als je paard zoveel maan heeft. in pleasure onderling is gewoon los al vaak voldoende en als je verdergaat moet je toch aan een (dunne) sportcoupe gaan geloven.

edit:

reining http://paardenvoeders.nl/files/31_imglib/havens+-+rieky+young+and+bracy+chex.jpg

pleasure http://www.horsejournals.com/files/styles/article_large/public/pictures-videos/articles/-4764-robin.JPG?0.015491087222471833?0.07941030873917043
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-06-14 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:53

ik vind lang mooier staan.
zou dan de puntjes steeds afknippen en vlechten maken. ikzelf gebruik berkin voor in de manen daardoor lijkt het nu dikker te worden *\o/* misschien het proberen waard

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:07

ik heb bij mijn afgelopen wedstrijd het in een hengstenvlecht gedaan (nu heeft die van mij dunne manen)
bij allround is het altijd een beetje puzzelen, bij reining maakt de coupe niet zo uit maar bij pleasure wel. het moet er verzorgt uit zien. ik heb verschillende dingen gezien bij wedstrijden gewoon los,verzorgt en op 1 lengte (op natuurlijke wijze), sportcoupe (handbreedte), hengstenvlecht en van alles en nog wat daar tussen in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:12

Ik heb een New Forest en shet die ook manen aan 2 kanten hebben. Ik vlecht al jaren naar 1 kant. Gewoon losse dikke vlechten.
Bij de reining kun je ze los laten hangen en bij de pleasure, trail etc kun je een nette hengstenvlecht maken. Met een haf start je bij de Wran en rij je met diverse rassen door elkaar. Daar ben je niet de enige met een haf met en bos lange dikke manen. Zorg dan alleen dat de manen goed schoon zijn en je vlecht echt mooi strak gedaan is. En evt in de reining ook goed verzorgd en schoon.

Onze quarter merrie heeft niet een dik bos manen, maar groeit wel weer wat. Onze hengst heeft mega lange manen. Belangrijk is goed verzorgen met bijv een Cowboy Magic en niet heel strak vlechten.

Zelf haal ik wel altijd het 3e oor ruim weg.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:53

Bandito heeft ook hele lange manen, maar wij starten eigenlijk alleen TRL, PLS en HMS.
Een mooi pleasure-kapsel zou dus eigenlijk wel moeten, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze af te knippen :o
Daarom doe ik elke wedstrijd een hengstenvlecht, maar wel onderlangs gevlochten zodat hij mooi bovenop ligt. Dus dat is weer net even anders als jouw foto van de hengstenvlecht :)

Bandito met losse manen:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 0062_n.jpg

Bandito ingevlochten:
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos ... 2774_n.jpg

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:34

Ik heb het geluk dat de manen van mijn Haf in ieder geval tijdelijk naar 1 kant te richten zijn. Maak een vlecht van de voorpluk en dan achter de oren een korte hengstenvlecht om het hoofd vrij te maken. Voor de rest hangen ze los. Kom dit op de wedstrijden in Duitsland in ieder geval vaker tegen, ook op hoger niveau.

Persoonlijk vind ik dit ook erg mooi
http://www.ewu-rheinlandpfalz.de/files/ ... amurai.jpg

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:02

Ik hou van lange manen :-))!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:06

Ik ben fan met lange manen, du zou zeggen lekker zo laten. Als de puntjes echt zo dun zijn, kan je het natuurlijk bijpunten.