Wedstrijdkalender NL - BE afstemmen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxan1

Wedstrijdkalender NL - BE afstemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 06:54

Hé wat jammer nou! Na eerst de keuze te moeten maken tussen Teteringen / Stekene helaas weer een keuze maken tussen 2 wedstrijden.

Loon op Zand (NL) – Lichtaart (B), deze locaties liggen op slechts 53 km van elkaar, vanaf ons huisadres 28 km verschil en organiseren allebei hun wedstrijd op 28 september as. Ik weet dat er nu in mijn omgeving minimaal 4 combinaties inclusief ikzelf aan het twijfelen zijn welke wedstrijd te rijden. Het beloven beiden prachtige wedstrijden te worden in schitterende omgeving... Zullen een muntje moeten opgooien....

Tuurlijk begrijpen wij dat het plannen van een wedstrijd van vele factoren afhankelijk is maar met een beetje overleg zou dit toch moeten lukken. :j

AlexVB

Re: Wedstrijdkalender NL - BE afstemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:56

Voor den Nederlander is het makkelijker in BE te starten dan andersom. Daarom zie je ook weinig Belgen tijdens Nederlandse wedstrijden.

Het is een leuk idee als men wedstrijden en regelementen op elkaar zou kunnen afstemmen. Of dat gebeurd is een 2e..

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:45

Ik ben lid van KNHS en VLAR (B) en zoals ik het doe is een Riding Permission nodig of je nou als NL-er in BE rijdt of andersom, ik vraag deze aan bij KNHS en de Belgen bij VLP of andere liga. Is er dan nog een verschil AlexVB?

In Renesse hebben 15 Belgen deelgenomen onee 14 en ik als Nederbelg ;) Dus het gebeurt wel.

Regels is weer een heel ander verhaal. Maar een klein beetje overleg dat je als organisaties niet onder elkaars duiven schiet en wij niet hoeven kiezen zou erg leuk zijn.

Ben jij ook Nederbelg AlexVB?

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:50

hier ook een Nederbelg Roxan. Ik was ook in Renesse. Als ik me niet vergis mocht je metgezel niet rijden ivm de entingen?

Ik heb ervoor gekozen om alleen lid te worden van de KNHS en onder die vlag te starten. In BE tellen zover ik begrepen heb de resultaten behaald in NL niet mee voor kwalificaties, terwijl dit in NL wel zo is. Ook zijn de regels mbt de wedstrijden iets anders. Keuring binnen de 20 minuten op alle afstanden bij de VLP. K1 en K2 in NL binnen de 10 minuten.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:06

Ja klopt! Hebben wij nog stukje samen gereden???

Regels zijn ook anders inderdaad en klasseringen werken: 1x goed uitgereden 30km geeft promotie naar 40 etc. etc.

Wat ik las uit het verleden dat meerdere NL-ers deelnamen aan Lichtaart en het lijkt me ook dat Belgen de prachtige rit in LoZ niet voorbij laten gaan - want wie kent dat niet - rijden en slapen bij van Loon. Dat is toch een droomomgeving! Dus gewoon echt jammer dat ze op dezelfde datum zijn!

Rij jij ook in Belgie dan Alex? Endurance Lille (onder Turnhout) moet schijnbaar ook zo'n prachtige rit zijn (13 juli as)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:17

We hebben niet samen gereden. Ik heb het mee gekregen tijdens de voorkeuring. Wij hadden die zwarte volbloed en kleine Arabier bij ons. Ik heb jullie nog gevraagd of de entingen nu wel klopten.

Ik rijd dit jaar alleen Lanaken. (Is een beetje een thuiswedstrijd voor de paarden). Misschien dat ik volgend jaar wat meer wedstrijden in BE ga rijden. Ik ben nu bijv Bierbeek geweest als groom en het is allemaal zo relaxed. De paarden worden allemaal ook super Zen..

Lille rijd ik niet omdat deze te dicht voor Heijenrath is. Dat is een wedstrijd die ik absoluut niet wil missen om te rijden.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:51

Wat ik ideaal vind aan in Belgie rijden is GEEN starttijd (althans in de lage klassen tot 80km) gewoon vertrekken als je zover bent. Afhankelijk van de afstand maar in laagste klasse starten tussen 9.00 en 15.00 uur.

Heijenrath lijkt me ook mooi maar dan zijn we even Ibiza :)

Wat ik ook als aanwinst ervaar is het bestaan van Enduranceverenigingen als in Nederland de dressuur- en springsport heeft. De club waar ik me bij aangesloten heb is de VLAR (Vlaamse Lange Afstand Ruiters) en heeft rond de 100 leden. Zij organiseren 3 - 4 wedstrijden per jaar. Er is een groep (groom)leden die groompit verzorgen tijdens wedstrijden voor de rijdende leden en gezien het niveau en ervaring binnen de club is de informatie-voorziening heel hoogstaand zelfs een eigen DA.

In Nederland vind ik het gezelliger, gemoedelijker, met een Nederlander heb je sneller een praatje - wij Nederlanders babbelen nou eenmaal tegen iedereen vooral als we ergens zijn met een gezamelijk doel. Ik vind dat net zo leuk en belangrijk als het rijden zelf, het moet toch een dagje uit zijn!! Een Belg is toch iets gereserveerder en gaat dat niet vanzelf. Kortom ik vind de combinatie helemaal top! Ben gewoon een NederBelg in hart en nieren!

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:56

Arabier en volbloed? Ik krijg er vaag beeld bij, denk dat je meer mijn bijna rij-genote gesproken hebt.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:05

Dat zou kunnen dat zij het was. Ze heeft volgens mij wel haar paard toen gezadeld en is toch gaan rijden? Of was dat misschien iemand anders.

Heeft ze nu wel de entingen in orde?

Maar ff terug naar het thema. Het zou handig kunnen ziijn de data met elkaar te vergelijken. Ik weet dat bijv Lanaken als CEI en CEN verplaatst is omdat eind augustus CEI Leersum is. Het kan dus wel als men verder kijkt over de grenzen.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 15:13

Inderdaad dan komen de mensen van rond LoZ naar Lichtaart en andersom....Dat is maar goed half uurtje rijden voor beiden, hoe mooi zou dat zijn!!!

Rij-genote: ja heeft entingen in orde maar is dit seizoen nog niet gestart door omstandigheden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:48

Nou ik ben het helemaal met je eens roxan! :j

Zou leuk zijn als Nederland en belgie wat meer rekening met elkaar houdt. Al hebben de wedstrijden in Nederland daar denk ik niet echt over nagedacht, dit waren/zijn dan ook de nieuwe wedstrijden. Aar zeker wel iets om rekening mee te houden. Ook voor mij zijn die wedstrijden lichtaart, loon op zand, etc dichtbij en moet ik inderdaad ook kiezen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:54

Wij Vlamingen starten niet in Nederland wegens jullie bizarre reglement en niet omdat het moeilijk is om een permit te krijgen! Heb ik één keer gedaan en nooit meer (was verder wel zeer leuke wedstrijd hoor).

Dat de data van Lanaken en Leersum afgestemd werden is normaal dit gebeurt automatisch op FEI niveau. De data van de Vlaamse wedstrijden die je aanhaalt zijn fix data die staan vast ook op onze kalender. Klagen moet je dus doen bij de invulling van de data bij de nieuwe Nederlandse organisatoren.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:12

Arun fijn dat jij voor alle Vlamingen mag spreken. En regels tja misschien is het maar wat je gewoon bent?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:54

Welke andere reden is er dan wel volgens jou?
Dit is toch wat ik hoor van de meeste (en dat zijn er niet veel) die al eens in Nederland gestart zijn.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:44

Als voormalig Nederlands wedstrijdorganisator kan ik helaas alleen maar zeggen dat het al lastig genoeg is om binnen Nederland de wedstrijden naar tevredenheid op elkaar afgestemd te krijgen en nieuwe wedstrijden in te passen. Hierbij ook nog rekening houden met de Belgische kalender is i.m.o. helaas haast niet te doen. Zeker omdat inmiddels zowel de Belgische als de Nederlandse wedstrijden min of meer een vaste datum gekregen hebben, en Belgische deelnemers niet voor elke Nederlandse wedstrijd even interessant zijn. Dat de afwijkende NL regels lastig zijn voor de Belgische ruiters die in Nederland starten, kan ik me voorstellen, maar ik denk dat de grootste drempel voor deelname aan een Nederlandse wedstrijd toch echt opgeworpen wordt door de Belgische bond, die niet toestaat aan een NL wedstrijd deel te nemen, als er in hetzelfde weekend ook een BE wedstrijd plaatsvindt (en zelfs dan nog...). Hier kan ik als NL ruiter me dus weer niks bij voorstellen... ;-).

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:27

Tegenwoordig is dat niet direct het geval meer hoor tenzij de wedstrijden dicht bij elkaar zijn dan is het beetje logisch dat er een soort beschermende regel is. Maar dan nog situatie doet zich te zelden voor om zo'n statements te maken aan het adres van de bond.

Bijkomend issue is dat wedstrijden tot niets tellen voor ons noch kwalificatie noch enige punten in de rankings. Ook hier is de reden het te sterk afwijkende reglement tov de FEI regels. Het is dus niets meer dan een training en dat kan je thuis in een mooie omgeving ook doen :).

Daarenboven heb ik niet de indruk dat de Vlaamse ruiters echt nood hebben aan nog meer aanbod. Er zijn voldoende wedstrijden in eigen land. Omgekeerd kan ik wel snappen dat de Nederlandse ruiters die op een respectable afstand wonen graag eens de grens oversteken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:42

ben het wel met je eens, maar of het altijd gaat lukken is lastig inderdaad. Voor mij is deze keuze nu makkelijk en zal ik voor loon op zand gaan gezien dat hier om de hoek ligt, maar snap je twijfel vanuit jou wel.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 05:51

Ja gewoon heel jammer terwijl er 6 weken ervoor en erna op deze afstand van huis weer niks te doen is. En andere spelregels? geen probleem wij passen ons wel aan.
Voor ons is het precies hetzelfde als Loon op Zand en Etten-Leur op dezelfde datum een wedstrijd organiseert.
Als er echt niet verder gekeken wordt dan wat past: 1 op 52 kans dat dit zo uitpakt en helaas: PRIJS! :(

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:12

Mbt de regels en NL en BE kunnen we beter een nieuwe discussie opstarten.

WE hebben met ons allen het voordeel dat we kunnen kiezen tussen de 2 landen en welke wedstrijden we starten.

Mbt kwalificaties is het in NL zo dat als je een buitenlandse wedstrijd goed uitrijdt. Dus volgens de regels van dat land je gewoon je winstpunten krijgt. Dat kan in BE (Vlaanderen/Walonië) toch ook?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:15

Alleen krijg je in NL wel maar max 2 WP als je in Belgie start.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:51

Dat is toch alleen voor de K1.. K2 en hoger is het gewoon 1 WP net als in NL. toch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:01

Oja voor de K1 uiteraard. :o K2 in Belgie heb ik me nog niet zo in verdiept moet ik eerlijk zeggen. :o