[WN] Western rijden Project, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Western rijden Project, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 14:44

Hallo! Ik moet op school een project maken over Westernrijden, Mijn plan is om er een film over te maken. Ik vertel er wat over en dan laat ik een kort stukje zien over dat onderwerp.
Bijv:

Eerst wat over algemeen Westernrijden en dan over 1 ding
zoals Barrelracing, ik vertel kort er wat over, laat een klein stukje van een filmpje van youtube zien en vertel er weer wat kort over
en dan ga ik verder naar een ander onderwerp. Ik spreek de tekst in en zet het achter de film.

Mijn vraag is dus, hebben jullie tips of tekst of weetjes dat ik kan vertellen, want ik weet niet veel van Western en op internet kan ik niet veel vinden. :(

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:46

Huiswerktopic zijn helaas niet toegestaan ;)
En ik denk dat er toch heeeeeeeeeeeeeeeel veel te vinden is over western rijden en alle disciplines op internet... :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:48

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:54

Je zou kunnen kijken naar de vele disciplines die er zijn, en daar filmpjes over opzoeken op youtube? zo heb je o.a. Reining, Western Pleasure, Barrel Racing. Wellicht ook leuk om iets over de paarden rassen er bij te doen, zoals het verhaal achter de naam van de quarter horse, en dat er verschillende type quarters zijn (een halter quarter horse ziet er bijvoorbeeld al heel anders uit dan een quarter horse die gefokt is voor reining). Misschien een stukje over bekende western paarden zoals het paard uit the lone ranger, lucky luke, etc.

sanne1992

Re: Western rijden Project, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:56

Heb zondag een show gezien van the west mill ranch. Misschien kan je daar wat vragen stellen.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 14:57

Rumpleteaser schreef:
Huiswerktopic zijn helaas niet toegestaan ;)
En ik denk dat er toch heeeeeeeeeeeeeeeel veel te vinden is over western rijden en alle disciplines op internet... :D

het is geen huiswerk, we moeten het op school maken, we mogen het niet thuis maken.
Maar ik begrijp je wel ;)

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:43

western is een paardensport dat is overgewaaid uit de VS. Ze gebruiken vooral American Paint Horses , Pinto's en Quaterhorses.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:44

buddyJay schreef:
western is een paardensport dat is overgewaaid uit de VS. Ze gebruiken vooral American Paint Horses , Pinto's en Quaterhorses.

Een pinto is vooralsnog geen ras, maar een kleur.

Ik zou je filmpje onder verdelen in het verschil tussen Engels Rijden (zoals de mensen die niks van paardrijden weten, paardrijden kennen) en Western. Dat je bijvoorbeeld Quarters en Paints uitlicht en dan vertelt over wat disciplines (bijvoorbeeld die die in Nederland het meest voorkomen)

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:59

Zet een cowboyhoed op en roep heel hard 'Yiha!'.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:28

Hallo wat een leuk project!

Je kunt verschillende leuke filmpjes vinden

deze is een grappig filmpje over dressuur en western:

http://www.youtube.com/watch?v=rqyV9kGQpEc

Dan heb je nog een filmpje over dat western meer is dan alleen maar 'hobbelen':

http://www.youtube.com/watch?v=kQaQnTDMLCw

En nog een filmpje met verschillende western diciplines:

http://www.youtube.com/watch?v=3DDHQOIFw-8

alleen dat met die koeien gebeurd in Nederland volgens mij niet.

Verder kun je vertellen dat western eigenlijk komt van het platteland waarbij paarden als 'werktuig' werd gebruikt. Het paard was erg belangrijk voor deze cowboys, hij had het paard nodig om zijn werk te kunnen doen en om kuddes koeien te houden. De cowboy zit uren per dag op zijn paard, daarom heeft de cowboy een sterke band en dit moet ook wel omdat je samen zo veel tijd doorbrengt. De cowboy moet zijn paard vertrouwen om goed zijn werk te kunnen doen, vertrouwen staat bij western dus voorop.

Alle diciplines binnen de westernsport zijn afgeleid van het werk op het platteland; waarom moet een paard vanuit galop opeens kunnen stilstaan en omdraaien? Als jij achter een koe aan gaat en de koe gaat opeens de andere kant op, dan ben je anders je koe kwijt! Of waarom moet jij vanaf je paard een hek open en dicht kunnen doen? waarom moet jij van je paard af kunnen stappen weg lopen en dat je paard stil blijft staan? waarom moet je over balkjes heen galopperen? waarom moet je in één tempo de jog kunnen uitoefenen? Dit zijn allemaal dingen die wij terug zien in de westernwereld en het is allemaal afgeleid van het werken met koeien op het platteland.

Hier hebben deze aspecten weliswaar meer een 'show' functie dan een praktische functie. Neem bijvoorbeeld reining: dan heb je de spin, dit is iets wat je bij het werk met koeien niet nodig hebt, maar zoals ik al eerder noemde, is het wel belangrijk dat je paard een halve spin kan maken om goed achter een koe aan te gaan of de koe te blokkeren. Ook de slide stop, bij het werken met koeien is het niet handig als je paard 12 meter door glijd, maar dit is weer afgeleid van het feit dat je als je werkt met koeien in één keer moet kunnen stoppen.

Alle diciplines zijn dus wel afgeleid van het werken met koeien, maar ze zijn nu meer gericht op show.

En nog misschien iets intressants; een cowboy zei tegen mij: Wij mensen zijn jachtdieren en paarden zijn prooi dieren. Omdat wij vanuit ons instinct een jachtdier zijn, hebben wij al snel het idee dat wanneer we het hoofd van de prooi onder controle hebben, we het hele lichaam onder controle hebben. Maar je kunt toch beter het lichaam onder controle hebben en dan komt het hoofd vanzelf?

westernrijden doe je het meest met je zit. In principe (denk ik, het zou kunnen dat sommige het er niet mee eens zijn) kun je als je western rijd, een sterke band hebt met je paard, rijd voornamelijk op je zit, bij wijze van zonder hoofdstel kunnen rijden en dan nog zou je paard doen wat jij wil.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:28

Ik denk dat je hier al een hoop bruikbaars hebt gekregen en er moet via internet nog veel meer te vinden zijn :) Aangezien 'huiswerktopics' hier inderdaad niet de bedoeling zijn, zetten we hier nu toch een slotje.