[SGW] naar een cross stappen met 30 graden? (5 km)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

naar een cross stappen met 30 graden? (5 km)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:04

Hoooi bokkers!

Ik heb vraagje. Ik wou morgen meedoen met een oefencross, alleen, het word morgen 30 graden bij ons. Ik beschik helaas niet over een trailer, dus ik moet erheen stappen. Het is 5 km, dat stap ik ook altijd als ik naar de les rij. Nu vraag ik me af, is het wel verantwoord om met 30 graden een cross te rijden en dan ook nog erheen te stappen? Ik wou haar op de plek van de cross eerst een half uur laten uitrusten en haar dan lekker koelen met water en daarna de cross rijden. Je mag zelf weten wanneer je wilt starten. Na de cross wou ik haar weer een half uur laten uitrusten en dan rustig aan weer terugstappen.

Dus is het verantwoord om met 30 graden er heen te stappen, een half uur rusten, cross, weer een half uur rusten en weer terug te stappen?

Koekeroekus

Re: naar een cross stappen met 30 graden? (5 km)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:06

Zit je er dan op of loop je ernaast ? Als je genoeg tijd inplant om je paard rust te geven zoals je zegt lijkt mij dat het wel kan. Bij thuiskomst lekker een douche geven haha. Ik zou er dan wel naast gaan lopen/fietsen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:08

Dat is ook een beetje afhankelijk van de conditie van je paard en hoe intensief je wil crossen.
Een paard met een slechte conditie gaat het er natuurlijk veel zwaarder mee hebben. is je paard wel bekend met de cross? Want dat is ook een andere verhaal. Een paard wat het makkelijk zal springen zal minder energie verbruiken dan eentje die het nog moet leren.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:08

Ik doe wat het beste is, ernaast lopen is inderdaad wel een goed idee! Bedankt voor je reactie :)

Kentaro

Dat lijkt me geen probleem, ze is dan gelijk goed losgewerkt :) Als je zelf mag weten wanneer je start, zou ik het zo vroeg mogelijk in de ochtend doen!
Met water koelen, zou ik alleen de benen doen voordat je moet starten!
Succes!

MarjanB

Na de cross stappen is juist goed om afvalstoffen af te voeren dus zou gewoon na de cross in een rustig tempo naar huis stappen/rijden. Goede cooling down. Verder tijdens de cross wat rustiger rijden. Op 5 km kan je vast ook wel een stukje draven/stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:10

Ik persoonlijk zou het niet doen, met zulke hitte zet ik mijn paard niet aan het werk.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:12

Zelf word ik gillend gek bij dat soort temperaturen dus had ik in jouw schoenen gestaan, had ik afgezegd.

Maar goed de ene persoon is de ander niet en hetzelfde geld voor paarden. Als jij en je paard goed tegen zeer hoge temperaturen kunnen, waarom niet? Helemaal als de route grotendeels door een bos of bomenkraag loopt met veel schaduw.

Bovendien; je kunt elk moment stoppen toch; bv al tijdens het heenstappen. Heb jij het idee dat het toch te veel voor je paard wordt, ga je gewoon weer terug. Wedstrijd is geen verplichting. Ja je bent je inschrijfgeld kwijt, maar goed dat is geen tientallen euro's.
Zelfde geld voor de cross; wordt het teveel voor je paard; stoppen.

Maar heb je bij voorbaat al zoiets van; mijn paard gedijd slecht bij hoge temperaturen; dan niet ineens eraan beginnen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:13

NikkiTazz schreef:
Ik persoonlijk zou het niet doen, met zulke hitte zet ik mijn paard niet aan het werk.

Mee eens....weet niet of dat zo verantwoordelijk is.... Er wordt goed geadviseerd je dieren in de gaten te houden met die ineens veelste hoge temperaturen.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:27

Als het paard een goede basisconditie heeft, wat je opbouwt met het elke dag trainen van het paard, zowel dressuur, springen en een lekkere buitenrit. Dan kan het paard echt wel er heen stappen, de oefencross lopen en dan weer naar huis stappen.

Zorg er gewoon voor dat je het paard voldoende water aanbied en als je thuis bent ff lekker een douche geeft. Tuurlijk is het warm en zijn de paarden van hier daar niet helemaal op ingesteld.

Maar ik heb morgen ook gewoon een springwedstrijd waarin het paard 2 parcoursen moet lopen.
En heb ook wel eens een cross gehad met die temperatuur.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:30

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik toch maar gewoon het ga proberen, zodra ik zie dat het te veel voor haar is stop ik gelijk, ook tijdens de cross. Ik neem een emmer mee zodat ze als we daar aankomen lekker wat kan drinken en dan zie ik het wel!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:31

Groot gelijk!
(laat haar niet teveel in een keer drinken, zeker niet voor de cross!)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:31

Als het paard over een goede conditie bezit zou je op een relaxe manier er heen kunnen lopen en weer terug.
Is die al mooi los als hij er aan komt en weer lekker op ''kamertemperatuur'' als hij thuis komt.
5 kilometer is ongeveer 45 minuten wandelen?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:58

Dat kan zeker als je maar goed naar je paard luistert, wij hebben morgen een endurance van 32km, die gaan we wel rijden maar op aangepast tempo.

Als je een stuk in de volle zon moet stappen kun je daar beter een rustig drafje doen en in de schaduw gaan stappen, zo hersteld je paard en blijft het beter koel

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:59

Het ene paard kan er beter tegen dan de andere. Tommie zou ik er geen plezier mee doen.
Dus volg je gevoel en verstand.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:29

Hoe is je oefencross gegaan vandaag ts?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:54

Het is super goed gegaan! we hebben haar daar na het rijden lekker afgespoeld en weer rustig naar huis gegaan. Helaas heb ik haar vandaag stokkreupel van de wei gehaald.... ze heeft een best grote vervelende wond aan de 'achterkant' van de hoef gekregen, we weten niet waardoor. het leek ook een beetje op mok. Dus de dierenarts gebeld en die is komen kijken, want haar hele been was dik tot haar knie... Is dus blijkbaar een onsteking die helemaal is 'uitgezaaid' naar haar onderbeen... dus antibiotica, vochtverminder en pijnstillers.... en veeel wandelen..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:56

fijn dat het goed is gegaan.
Wel jammer van die wond. Opgelopen tijdens de cross? Of op de weide?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:56

xxCYNNxx: geen idee, volgens mij had ze het wondje al voor de cross, maar na de cross is hij weer opengegaan.. ach, goed in de gaten houden en dan komt het vast weer goed :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:59

Je hebt de da erbij gehaald en antibiotica etc gekregen, verder aan de andere adviezen houden en dan zal het vast idd wel goed komen :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:17

He wat naar! hopelijk komt het allemaal weer goed.
Netjes alle instructies van de DA volgen.