Jong Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Jong Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:45

Hai allemaal!

Ik ben de trotse eigenaresse van een 3 jarige merrie die ik héél rustig aan het oppakken ben. Ik heb dus ook absoluut geen plannen om op korte termijn iets aan wedstrijden te gaan doen, maar ik vroeg me toch het volgende af en kon er niet echt wat over vinden.

Vanaf welke leeftijd zouden jullie serieus beginnen met opbouwen van trainingen voor trec(/endurance)? Ik las ergens dat je met 4 namelijk in principe al mag starten en was benieuwd naar de meningen hierover.

Alvast bedankt!

nine1987

Re: Jong Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:46

Persoonlijk zou ik daar pas met 4/4.5 mee beginnen..

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:50

ligt eraan of je paard er klaar voor is :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:51

Met drie al endurance trainingen? Absoluut niet.. Daar KAN je paard dan nog geeneens klaar voor zijn.. Ik vond mezelf nog vroeg met 4/4.5

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 17:00

Mij leek 4 inderdaad ook al best vroeg, maar wie weet heeft iemand nog een andere mening :)
Er zal niet voor niets in staan dat je met 4 al mag deelnemen, dus er zijn ongetwijfeld mensen die dat doen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:02

Ik ben begonnen met inrijden toen hij 4 was en aangezien dat voor mij al zo snel mogelijk naar buiten is ivm lange stukken rechtuit (minder belastend dan in de bak) ben ik de hele winter rustig aan doorgegaan en heb april het jaar erna (toen hij bijna 5 was) voor het eerst gestart.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:05

Er zijn mensen die met een 4-jarige starten, en dan ook als 5-jarige al klasse II lopen. Héél soms zie je die dan ook nog terug in klasse III als 6-jarige, en daarna zijn ze dan opeens verdwenen. Goh, hoe zou dat toch komen... :7

Begin maar rustig als-ie 4 is met wat trainen, en start als-ie 5 is (of, als je in de training merkt dat-ie het goed oppikt, een rit/korte afstand/laag tempo laat in het najaar dat-ie 4 is).

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:12

Ik ben 1 van de mensen die dit jaar gestart zijn met een 4-jarige. Om zo "snel" te starten ben ik wel al vanaf zijn 3e jaar bezig met werken aan de hand om hem fysiek sterk te krijgen en te houden.

Tevens staan wij onder controle van onze dierenarts die regelmatig komt kijken naar de vorderingen enz. van onze paarden.

Mbt het starten met een 4-jarige zijn er diverse meningen en discussies. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:15

Ligt er echt aan hoe het paard is.. Ik heb een 3-jarige lopen die echt wel uitdaging nodig heeft en hier ook veel plezier aan beleeft terwijl de ander nog graag wil spelen met zijn vriendjes. Daarnaast is langelijnen of wandelen aan de hand heel leuk om te doen en niet ontzettend belastend (vooral rechtuit).. =)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:23

Dat 'een uitdaging nodig hebben' snap ik nooit zo. Alsof paarden in de natuur wat tekort zouden komen omdat wij mensen niets met ze doen?
Ik denk eerder dat ze niet in een goede omgeving staan (te weinig afleiding/speelmogelijkheid). Maar goed, dat is maar mijn mening ;)

Trouwens, wandelen en wat grondwerk is toch ook niets mee? Ik ging met die van mij ook lekker het bos in om samen wandelingen te maken. Zo leer je elkaar kennen en vertrouwen. Maar ik vind zelf dat je (aangezien de rug pas het laatst volgroeid is) niet voor 4 jaar op een paard moet gaan zitten. En zeker niet langdurig. Daarom vind ik 5 jaar ook vroeg genoeg om te beginnen met de 1e wedstrijdjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:26

Uitdaging: De pony is erg fit, en actief en naar mijn idee 'klaar' voor meer, en wanneer ik ook daadwerkelijk met haar ga wandelen of haar een aan de longe klik gaat ze er ook vol voor en lijkt ze erg tevreden. Op een gegeven moment merk je dat gewoon aan je paard, lastig uit leggen :)

Op het paard zitten licht er ook aan wat je doet. Of je gaat stappen in het bos, of echt al in een bak wat draven (galoperen) , is toch al weer een heel ander verhaal. Groeitechnisch gezien is 5 vroeg genoeg.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:07

Citaat:
Er zijn mensen die met een 4-jarige starten, en dan ook als 5-jarige al klasse II lopen. Héél soms zie je die dan ook nog terug in klasse III als 6-jarige, en daarna zijn ze dan opeens verdwenen. Goh, hoe zou dat toch komen... :7

Wijze woorden !

Zadelmak najaar van hun 4de jaar, winter rusten en bekomen aangevuld met grondwerk en longeren.
In de loop van hun 5de levensjaar rustig stapritten opbouwen en met 6 kunnen ze starten op wedstrijden.
Tegen dat ze 10/11 zijn moeten ze klaar zijn voor de 160, reken 1 stap per jaar dus invers rekenen :
10 - 160
9 - 120
8 - 100
7 - 2x80 (novice afwerken)
6 - 30/40/60 (in België moeten we maar 1 keer deze afstanden rijden dus met 3 wedstrijden zijn we klaar voor de 80km, rest doe je op training).

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:12

3 of 4 jaar is een leeftijd waarop de meeste paarden starten onder het zadel.
Het is helemaal geen probleem om vandaag een aanvang te maken met jouw plannen.

Wij hebben een arabier hengst (sinds 2 maanden nu ruin) die was nog niet genoeg gegroeid met 4 jaar om zadelmak te maken. Dus de eerste regel is dat je moet kijken hoever is mijn paard?

Je hebt een jonge draver, dat lijkt mij geen probleem om langzaam te beginnen.
Als je je verdiept in Trec en Endurance zal je zien dat met 4 ze nog niet veel / ver mogen rijden.
Een jong paard heeft nog niet de spieren om jouw een lange tijd op zijn rug te dragen. Ook groeien de meeste paarden tot ze een jaar of 7 zijn. lang in het zadel/springen zijn belastend.

Dus het laatste wat je wilt is teveel uren in het zadel maken met een te jong paard en dan zijn rug vernielen. Maar met een goede opbouw, een gevarieerd programma langzaam starten in later in de TREC/Endurance is fun.
Zeker als je naar de hogere categorieën wilt wordt geduld beloont.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:42

Bij de TREC mag je ook pas vanaf 5 starten met een paard (T1/T2)
Juist om de paarden eerst de tijd te geven stabieler te worden en op eigen benen te komen lopen.
Bij de T3, T4 en internationaal is dat vanaf 6.
Lekker de tijd geven en rustig aan doen met beleren zou ik zeggen.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:03

Het skelet van een paard is pas volgroeid ("gesloten") rond 6, 7 en in erg grote paarden soms zelfs pas met 8 jaren oud. Wat het laatste volgroeit zijn de ruggegraat en nek. Vooral voor endurance met veel rechte stukken zijn de benen niet zozeer het probleem vanuit bottechnisch gezichtspunt, hoewel pezen en banden zeker ook in een jong 4 jarig paard te "onvolwassen" kunnen zijn. Sowieso vergt dat veel conditionering en dat wil je bij een jong paard niet te hard aanpakken. Maar de langdurige belasting van de ruggegraat in endurance door het dragen van een ruiter over hele lange stukken, kan zeker een probleem opleveren voor het draag gedeelte van het skelet van het jonge paard.

Een erg goed artikel hierover, zij het in het Engels, is dit:

http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf

Het gaat over alle groeifasen van het skelet van het paard met afbeeldingen en ook enkele voorbeelden uit de racepaarden industrie. Erg interessant.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 08:53

Dat artikel ken ik inderdaad, is erg interessant en echt een aanrader!

Heel erg bedankt voor alle reacties! Mijn reden voor deze vraag is meer interesse dan een graadmeter voor wat ik zelf ga doen. Ik plan zelf pas rond de 4/5 echt wat aan duurtraining te gaan doen: zoals al aangegeven heb ik geen haast :). Vind het echter altijd interessant om te kijken hoe anderen (met meer ervaring) hierover denken: hier steek je zelf uiteraard ook van alles van op :j

Het overzicht van Arun vind ik ook erg mooi, bedankt hiervoor! Hier kan ik zeker nog het een en ander uit halen :)

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:23

mijn paard(wat ik nu heb) kocht ik toen ze 6 was en is ook pas bij mij met de 6,5 jaar zadelmak gemaakt, er was nog nooit iets mee gedaan dus dat duurde even. Nu ze onder het zadel is merk ik dat ik ze qua beenderen en spieren en gewrichten echt moet behandelen als een 4 jarige. ik denk dus dat als je op een leeftijd van 3-4 jaar begint met ander werk(wel met beleid), zoals als handpaard mee en longeren enz(2 x p week) je ze alvast onbelast laat wennen zodat de spieren,pezen en gewrichten vast wat leren kennen dat je dn alvast voor werkt voor als je ze wilt gaan beleren. ik zelf ben een voorstander pas om met 5 jaar te beleren.(vooral avs en andere fragile rassen) zodat je ze met 6 hebt lopen.
Maar dat is mijn ding, en een ander doet het weer geheel anders.