Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Annekexxx schreef:Ikzelf woon in Dendermonde en rijd in Llyda Stables, Destelbergen.
Zowat het enige in de buurt met een prachtige reiningbodem, waar een massa westernruiters zit.
Ik heb mijn eerste lessen daar gevolgd met een lespaard.
Je kan natuurlijk ook iemand zoeken die aan huis les geeft... Maar zonder eigen paardje wordt dit moeilijk.
(Je mag me altijd toevoegen op FB, met een berichtje erbij, want ik ken hier in de buurt amper westernruiters. Oost-Vlaanderen zit op dat gebied nog ver achter! (Ann Moens))
maar idd een goede lesgever vinden is niet makkelijk hier. Ik heb ook jaren op Llyda gereden en ik kom er nog wel eens. Veel mensen die er rijden ken ik nog altijd!
Het begint toch flink op te komen en dat kan ik alleen maar toejuichen! Bij ons op stal rijdt het merendeel van ons ook western (Waasmunster, er wordt ook lesgegeven). Alleen hebben wij helaas geen reiningbodem en zelf wil ik toch eerder die richting uit, dus ja... Het zal waarschijnlijk toch Llyda worden dan in toekomst
XavierB schreef:Toch één kleine opmerking mbt 'western rijden'. Reining is slechts één sportonderdeel van het zogenaamde western rijden (en in wezen niet de grootste core business van veel ranchers), hoewel het ongetwijfeld het de meest bekende vorm van 'western riding' in Europa uitmaakt. Persoonlijk ben ik grotere fan van de vaquero / buckaroo traditie, die in veel opzichten toch verschilt van de Texas cowboy traditie waar reining het meest is door beïnvloed. In de buckaroo traditie zul je dan ook meer nadruk vinden op sporten zoals roping (de oorspronkelijke discipline van de rodeo) en cutting. Ook het zogenaamde cowboying (wat overeen komt met het recreationele trail riding of het recentere trec, maar dan met het doel van het bijeendrijven van de kudde), de drive en round-up zijn specifieke kwaliteiten van de buckaroo rancher. Jammer genoeg zijn deze disciplines nog niet structureel voor instructie beschikbaar in België (en ik vermoed ook niet in Nederland). In Duitsland is er wel een cutting competitie.
Zelf ben ik een beginnend roper, maar heb wel al één en ander kunnen opsteken van Jarno de Smet van Horseman's Paradise. Dus voor zij geïnteresseerd in roping is hij wel een goede referentie. Een plaats voor cattle work en cutting is iets waar ik zelf ook nog van droom.
Brittneyx schreef:ik rijd ook in llyda stables. Ik moet ervoor 3kwartier voor rijde maar het is zeker de moeite waard
. Ik heb een eigen paard, maar niet western opgeleid.