Trainen in de zomer, warm weer/dazen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Trainen in de zomer, warm weer/dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 07:40

Hallo!
Een vriendin en ik willen in october mee doen aan de kennismakingsrit in wilbertoord, en dan Enjoy the endurance (onder begeleiding van ervaren endurance ruiters). Wij willen in de vakantie beginnen met het trainigsschema voor "beginners", en gewoon zoveel mogelijk oefenen tot aan october. Beginnen wij nu niet in een vervelende periode? Qua warm weer en dazen? Hoe doen jullie dit? Het is met 25-30 graden best lastig lijkt mij een lange rit te rijden met je paard.

Ik ben erg benieuwd!

bedankt :)

Kala

Re: Trainen in de zomer, warm weer/dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:46

Ik zou dan heel vroeg vertrekken. Dan heb je ook nog niet zo'n last van de beestje en het is wat koeler.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:05

TEN-ITP --> TEN

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:38

Sja, ik heb een keer een klasse 3 van 101 km bij 35 graden gereden. Als je niet traint bij hitte, kun je ook geen wedstrijden rijden bij hitte. En dan is er altijd wel wat: te koud, te nat, te modderig, te glad, te droog... Tussen 7 en 10 uur 's ochtends kun je makkelijk 40 km trainen, ook op warme zomerdagen. En daar ben je nog niet eens aan toe, aan 40 km trainingsritten. Als je een beetje tempo rijdt heb je bovendien minder last van dazen. Beukenbos opzoeken helpt ook, daar zitten vrijwel geen dazen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:41

Voor de dazen enz, meestal draaf je de meeste tijd dus kan je de dazen wel voorblijven.

Wij hebben van de zomer ook enkele lange ritten gemaakt (30-40 km) en het was toch wel érg warm :P dus ik zou vroeg 's ochtends vertrekken of 's avonds laat. En anders tussendoor koelen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 08:56

Bedankt voor de reacties! vroeg vertrekken is een goed idee idd. Als ik hier nog even een vraag tussendoor mag gooien,

Ik ben veel aan het onderzoeken en lezen over endurance. Nu lees ik ook veel over de hartslag meten, PM en een aërobe/anaërobe drempel. Dit klinkt voor mij nog allemaal erg ingewikkeld en ik ben benieuwd in hoeverre je hier al mee bezig bent tijdens het trainen voor de implus rubriek? ZO ja, kan iemand in jip en janneke taal uitleggen hoe dit werkt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:32

Het is altijd handig om te weten wat de hartslag van je paard is (zowel wat normaal is in rust, als wat de HF is na inspanning), om te weten waar en hoe je 'm meet, en vooral hoe snel deze herstelt. Want dat zegt iets over de conditie.

Anaeroob trainen speelt nog geen rol, maar om te bepalen of je die grens niet over gaat zou je éigenlijk dus wel moeten weten wat de maximale HF van je paard is. De grens met aerobe verbranding ligt ongeveer bij 70% van die maximale HF.

En ga je onder de 50% van maximaal trainen, dan doe je eigenlijk weer te weinig, dus ook daarvoor is het handig die max te weten.

Je kunt er echter voor het gemak best van uit gaan dat je ongeveer bij een HF van tussen de 110 en 140 moet trainen. Dan zit je bij de meeste paarden wel aardig in dat gebied tussen de 50 en 70% van maximaal.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 10:38

Ibbel schreef:
Het is altijd handig om te weten wat de hartslag van je paard is (zowel wat normaal is in rust, als wat de HF is na inspanning), om te weten waar en hoe je 'm meet, en vooral hoe snel deze herstelt. Want dat zegt iets over de conditie.

Anaeroob trainen speelt nog geen rol, maar om te bepalen of je die grens niet over gaat zou je éigenlijk dus wel moeten weten wat de maximale HF van je paard is. De grens met aerobe verbranding ligt ongeveer bij 70% van die maximale HF.

En ga je onder de 50% van maximaal trainen, dan doe je eigenlijk weer te weinig, dus ook daarvoor is het handig die max te weten.

Je kunt er echter voor het gemak best van uit gaan dat je ongeveer bij een HF van tussen de 110 en 140 moet trainen. Dan zit je bij de meeste paarden wel aardig in dat gebied tussen de 50 en 70% van maximaal.

Wat is een HF? :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:46

Heart Frequency - hartslag dus.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 10:54

Ibbel schreef:
Heart Frequency - hartslag dus.

Aha, dan klinkt alles al een stuk logischer! Bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:29

Wat betreft de dazen, ik rij dan nog weleens met een vliegendeken zonder buiksingels waar ik ruimte voor het zadel in heb geknipt. Het is dan wel weer goed om rekening te houden met het feit dat het paard wederom zijn warmte iets minder goed kwijt kan. Tevens is hertsenolie ook voor andere doeleindes te koop, een paar druppels door reguliere vliegenspray maakt dat de vliegenspray weer echt werkt tegen dazen.

Voor de warmte, echt afstanden op tempo rijden deed ik dan altijd heel vroeg. Vaak zat om zes uur in het bos gereden, ben je tegen negen wel weer klaar. Paard goed koelen, uitstappen en op de trailer, dan ben je fijn voor de hitte weer thuis.