[WN] Western Horsemanship, waar op letten? Tips.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabriina0001

Western Horsemanship, waar op letten? Tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:04

Hallo western ruiters!! *\o/*

ik ga binnekort starten met western Horsemanship klasse..

Heeft er iemand goede tips.. waar allemaal op te letten :o :D

'Moet je in deze klasse ook groeten voor je de proef start? en wanneer je klaar bent met de individuele proef? (je komt met z'n alle de arena binnen, rijd dan alleen de proef en vervolgens nog een stukje pleasure dat weet ik):o:P

Nou als iemand goede tips heeft of wat de jury graag ziet in de Horsemanship.. altijd welkom!! :D

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:13

Bij horsemanship draait het vooral om de ruiter en minder om het paard. Jij moet er netjes op zitten, hakken netjes naar beneden, voor je uit kijken welke richting je op gaat etc. Daarnaast moet je paard natuurlijk de proef goed lopen maar er wordt minder gelet op het paard dan op de ruiter. Je kan voordat je met de proef begint naar de jury knikken en dan starten. Meestal staat in het pattern wanneer de proef is afgelopen en je kan dan nog naar de jury knikken. Dat je nog een stukje pleasure rijdt na het pattern is niet altijd het geval trouwens.

Paintless

Re: Western Horsemanship, waar op letten? Tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:27

vaak wordt er wel railwork gedaan, maar dat is aan de jury. ga er wel vanuit, dan valt het alleen maar mee.
en verder heeft Faxa het al goed verwoord. let op je eigen houding, die is het belangrijkst.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:19

dank jullie wel:) 'in sommige proefjes staat ook; 'een paard lengte' back up' maar hoeveel stappen zijn dat?:P

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:59

Als ik me niet vergis zijn dat 3 stappen achterwaarts.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:18

Dat hangt er natuurlijk af hoe grote stappen je paard neemt. Je kunt met twee pionnetjes de lengte van je paard uitzetten en dan het aantal stappen of passen tellen
Maar ik heb tot nu toe in patterns altijd gezien dat er staat 4 passen achteruit of 5

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:42

Het "stukje pleasure" na het proefje heet railwork, maar het is ook geen stukje pleasure.
Bij de railwork wordt, in tegenstelling tot pleasure, de ruiter beoordeeld. Denk hierbij ook aan dat je paard vlot moet reageren als er een andere gang gevraagd wordt.

Bij Westen Pleasure gaat het om de gangen van het paard, bij het railwork niet.
Dit is een veel voorkomende vergissing.

Een paardlengte is natuurlijk gewoon een paardlengte en hangt af van hoe lang je paard is.
Heeft niets met aantal passen te maken, maar komt niet heel erg precies ;)
Als er een aantal stappen staat komt het wél precies.

Zorg dat je als je een overgang moet maken bij een pion, die ook bij de pion is.
Dat betekend dat je de voorbereiding daar al voor moet doen, anders ben je steevast te laat.
In je training zul je uit moeten vinden hoe ver van te voren je moet beginnen met je paard om bv exact bij een pion in draf te zijn.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:00

Dank jullie wel:) daar kan ik wel iets mee.. ik ga even goed oefenen!! :D