[SGW] Tips gezocht om cross te oefenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Givernydw

Tips gezocht om cross te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:29

Ik weet niet zeker of het hier goed staat hoor, maar wist niet zeker waar het moest.

Ik heb een draver ruin waar ik mee cross, maar nu heb ik een paar vragen..

1. Als ik aan kom galoperen voor de hindernis stopt hij ineens omdat hij het eng vind, heeft iemand tips ?
2. Ik rijd elke week met hem in het bos =D, maar wat is nog meer goede training als voorbereiding voor een cross ?

Dit is Tears bij zijn 2de cross.

Afbeelding

En nog even een foto voor de leuk van ons samen :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elles op 07-05-14 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

MarliesV

Re: Informatie nodig! ;p

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:31

Het meest simpele antwoordt maar wel het beste:
Croslessen gaan volgen!

Buitenrijden is prima, goed voor de conditie en lekker rechtuit.
Voor het crossen moet alleen niet je paard het crossen aankunnen maar ook dressuurmatig en springen getraind zijn. De basis moet er dus qua dressuur en springen inzitten samen, dan crosslessen gaan volgen.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:33

Puntje 1: gewoon heel klein beginnen.
Eerst balkjes, dan cavaletti, dan kruisje, dan stijltje, dat stijltje met bv een doek over de hindernisbalken, dan een hindernis bestaand uit struiktakken enz....
Losspringen kan ook werken.

Puntje 2: geen idee, heb geen ervaring met crostraining :D

Succes!

Givernydw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:40

[quote="MissChrys"]Puntje 1: gewoon heel klein beginnen.
Eerst balkjes, dan cavaletti, dan kruisje, dan stijltje, dat stijltje met bv een doek over de hindernisbalken, dan een hindernis bestaand uit struiktakken enz....
Losspringen kan ook werken.

Puntje 2: geen idee, heb geen ervaring met crostraining :D

Succes![/quote

Hier kan ik zeker wat mee!

Givernydw

Re: Informatie nodig! ;p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:43

Het gekke is dat hij over de engste (vind ik) in 1 keer springt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:12

weerlicht schreef:

Dan ligt het wellicht niet aan hoe eng een hindernis is maar hoe jij het paard bij de hindernis brengt. Als jij als een kanonskogel op de hindernis afgaat heeft het paard veel meer moeite om de afstand te berekenen en de sprong in te schatten, dus zal het paard voor eigen veiligheid stoppen. Dus ga werken aan tempocontrole en dressuurmatig je paard bij elkaar kunnen rijden.

Givernydw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 15:24

Joolien schreef:
weerlicht schreef:

Dan ligt het wellicht niet aan hoe eng een hindernis is maar hoe jij het paard bij de hindernis brengt. Als jij als een kanonskogel op de hindernis afgaat heeft het paard veel meer moeite om de afstand te berekenen en de sprong in te schatten, dus zal het paard voor eigen veiligheid stoppen. Dus ga werken aan tempocontrole en dressuurmatig je paard bij elkaar kunnen rijden.

Hahah. 'Kanonskogel' ik snap het!:). Meestal probeer ik heel gecontroleerd aan te rijden.. Bij de cross weigerde hij de eerste al, ik heb gewacht op de volgende combinatie en daar achteraan gereden. Dit heeft geholpen en sprong daardoor alles, ben er daarna langs gegaan om zelf te proberen en toen ging het goed. Ik denk dat het soms ook vertrouwen is.

Ik neem het hem ook zeker niet kwalijk omdat hij aan 1 oog blind is, daarom is het al speciaal dat we dit gehaald hebben. :)

Anoniem

Re: Tips gezocht om cross te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:53

Ah dan is t niet zo gek dat hij weigert, dan ziet hij sowieso minder diepte. Ik zou hier goed begeleiding in nemen want springen met een half blind paard is niet zomaar iets.

Givernydw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:10

Joolien schreef:
Ah dan is t niet zo gek dat hij weigert, dan ziet hij sowieso minder diepte. Ik zou hier goed begeleiding in nemen want springen met een half blind paard is niet zomaar iets.

Snap ik haha, Maar eigenlijk merk je hier niet veel van. Hij is er mee opgegroeid. Maar ik heb een cross training gevonden! Dus waarschijnlijk gaan we dat proberen! Super bedankt voor de reactie en het meedenken! ;)