[WN] Wat voeren jullie en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Wat voeren jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 16:56

Wat voeren jullie aan je paard, hoeveel en waarom?

Ik ben op zoek naar het juiste product en de verhouding, waarmee mijn paard niets te kort komt,
maar ook niet overvoert raakt.

Streven daarbij is om het eiwitarm en suikerarm te houden.

Ik rij recreatief, maar wel dagelijks een intensief uur, paard staat overdag buiten en 's nachts op stal met onbeperkt hooi (hooi ook op het land).

Momenteel voer ik 2x 0,5 pavo musli aangevuld met luzerne.

Roannn

Re: Wat voeren jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:02

ik voer soms pavo nature's best, suiker/ zetmeel zit er weinig in, en eiwitarm! Ik vind em zelf ideaal, ik voer eigenlijk niet heel veel 250 gram ongeveer, maar misschien is het voor 1 uur intensief rijden wel iets te weinig wat er in dit voer zit! Misschien is van pavo care4life wel beter, maar dat moet ik nog uit testen!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:08

Dit voer ik Dublin per dag:
- 200g Hesta Mix light energy van St. Hippolyt, omdat hier voedingsstoffen in zitten en hij haalt er genoeg energie uit om te werken. Er zit heel weinig in, maar ik heb dan ook een Tinker die niet veel troep moet hebben.
- 10g Microvital van St. Hippolyt, omdat dit een vitaminebrok is waar alles in zit.

En sinds morgen ga ik ook magnesium in combinatie met lijnzaadolie proberen, misschien dat hij er wat meer rust van in zijn kop krijgt. Met rijden kan het een hele erge druktemaker zijn en hij is ook wat angstig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:17

Een balancer van jepaardgezondenfit.nl hier zit niets te veel in. Mijn sobere koudbloed en ex hb'er doen het hier perfect op. Voldoende energie zonder te veel overbodige troep erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:22

@Biskwie: wat voor paard heb je, hou oud, heeft ie de neiging om snel dik te worden, wordt ie snel heet, is ie gevoelig voor HB/SB, last van mugjes...
Dat alles kan van invloed zijn op de keuze voor voer. Zomaar roepen wat iemand voert levert een hoop info op waar JIJ niet zo heel veel mee kunt :D

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 17:39

Solid Paint, 1.55 cm groot, wordt snel dik, wat rillerig en nerveus karakter.
Verder kerngezond en vrolijk, 6 jarige merrie.

Ik denk niet dat ik vreselijk veel verkeerd voer, maar sta open voor verbetering, als dat in het belang is van mijn paardje. Daarbij ben ik ook nieuwsgierig wat anderen voeren en met welk idee erachter. Er is zoveel op de markt, ik zie door de bomen het bos niet meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:43

Heel herkenbaar TS! Zelfs voor een gemiddeld paard zou ik het niet weten.. Ik volg dit topic.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:13

OK daar kan ik wat mee :)

Luzerne is eiwitrijk en zorgt in hoeveelheden boven de kilo per dag, maar ook als er langdurig minder dan een kilo gegeven wordt voor een scheve mineralen-verhouding.
Nerveus en rillerig kan duiden op magnesium tekort. In hooi zit vaak te weinig magnesium.
Normale muesli zit aardig wat suiker/zetmeel in. Paarden eten het graag (zoet) maar de maag heeft er meer problemen mee (gevoelige maag/darmwand tot maagzweren aan toe).

"Meten is weten" , maar pensionhouders laten maar zelden een hooi-analyse uitvoeren. Dat is jammer, want zij nemen vaak grote hoeveelheden van dezelfde partij hooi af en dan is het voor iedereen op stal duidelijk waar het paard op langere termijn iets te kort kan gaan komen.
Als die kosten hoofdelijk omgeslagen worden zal niemand daar armer van worden, maar aan kennis wel veel rijker.

Voor een particulier is testen vaak te duur gezien de kleine en vaak wisselende partijen hooi.

De hoeveelheid zoals ze door de fabrikanten wordt opgegeven is vaak te ruim bemeten. Maar als die opgave uit gaat van 3 a 4 kilo per dag en je voert er maar 1 of minder, dan kan je paard op termijn ook bepaalde vitaminen/mineralen gaan missen. Zéker als je erg merktrouw bent en lang achtereen hetzelfde voert.
Beter kun je dan iets voeren waar een flinke concentratie vitaminen/mineralen in zit, maar door daar minder van te geven krijgen ze toch voldoende vit/min binnen, maar wel minder suiker.

Het is moeilijk om een kant en klaar antwoord te geven zonder het paard te zien en mee te maken. Degene die dat het beste kan is de eigenaar zelf. Eea is heel sterk afhankelijk wat die vraagt van een paard; kortdurige kracht of landurige inspanning (een reiningproef of een endurance-rit).

Persoonlijk ben ik voor zo min mogelijk suiker. Nature's Best met "zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)" vind ik dus veel te hoog (zetmeel wordt in het lichaam ook omgezet tot 'suiker'.

Ik heb dus geen kant-en-klaar antwoord voor je, maar probeer eens van onderaf te beginnen met alleen veel goed hooi. Voer dit 6 a 8 weken en kijk dan hoe je paard is veranderd qua uiterlijk en omgang.
Wordt ze sloom en oogt minder dan kun je wat gaan toevoegen aan krachtvoer.
Oogt ze goed maar blijft ze rillerig/nerveus geef dan eens een paar weken wat Magnesium bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:17

@dubbeldun, duidelijk verhaal! Dank.
Ik heb wel een vraag, die suiker en zetmeel zijn natuurlijk echte energie leveranciers. Lijkt me min of meer zelfs het enige nut ervan. Maar een paard heeft toch energieleveranciers nodig? Alleen een vitaminekorrel zorgt dan toch voor te weinig calorieën?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:19

Bedankt voor je antwoord Dubbeldun, hier kan ik wat mee!

Ik koop ook zelf mijn hooi in, dus dat is het probleem niet.

En ik voer inderdaad nature's best musli van Pavo.

Maar ik begin eens met het hooi en een magnesiumsupplemet.

Thnx!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:21

Hier een merrie die snel dik is.
Durf haar vanwege HB voorlopig niet in de wei te zetten,
dus ze staat in paddock met hooi.
Als we hebben gereden krijgt ze een paar handjes Quattromix van Mijten, verder alleen hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:25

@troi: je moet ook niet helemaal zonder willen, maar over het algemeen is 10% voldoende om een paard wat normaal een uurtje per dag loopt van suiker te voorzien. Er zijn zelfs sportpaarden die helemaal geen krachtvoer krijgen, alleen goed hooi en soms een supplement*
Maar ook in hooi kan aardig wat suiker zitten. Het meeste (koeien)gras in NL is Engels raai en daar zit knap wat fructaan in. Er zijn nog maar weinig graslanden die met de betere/specifiekere paardenmengsels zijn ingezaaid.

*Overigens zijn veel supplementen ook voorzien van een stevige 'schep suiker'.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:35

@dubbeldun, maar dat is een echt lage grens suiker en zetmeel onder de 10%, weet je een aantal merken/ voeders die dit voor elkaar hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:55

Die van mij staat nu al jaren op de VoerGezond brokjes (http://www.voergezond.nl) en doet het daar prima op, geen klachten meer van overdreven schrikkerigheid of problemen met hoeven / huid ofzo :)

Ik heb in de loop der jaren vanalles geprobeerd waarvan veel wel okee was maar altijd wel een nadeeltje had.

Wat ik me zo 1-2-3 kan herinneren:

- Havens muesli zonder haver (moest advies 3kg ofzo voeren maar van 1 handje sprong ze al boen m'n kop uit van schrikkerigheid := )
- brokjes van De Natuurlijk Weg (lastig te vinden / snel schimmelen / laatste leveringen erg muf
- Fyto Gold (lekker spul wel, maar ook weer veels te veel kgs voedingsadvies voor drukke pony
- Zemelen met Ursunno, bietenpulp enzo (veel gedoe met klaarmaken)
- Ultimate Balancer van Dodson & Horrell (fijne vitaminebrokjes maar erg kleine hoeveelheid om te voeren, daardoor niet echt een voermoment -O- )
- Nog wat andere voeders van D&H : zeer mooi spul, maar lastig te verkrijgen
- PAVO Aura / Summerfit koeken. Bevielen eigenlijk prima, maar van anderen hoorde je toch vaak problemen met jeuk
- Marstall koeken, erg harde / stoffige / onaantrekkelijke koeken
- Lucerne en varianten hierop ook altijd af en toe eens gegeven voor erbij, fijn spul maar geen dagelijks compleet voer

En nu dan de VoerGezond (Hayster Herbs) brokjes al jaren :j

Worden gemaakt door mensen met zeer veel verstand van paarden / voedingsbehoeftes, goede "schone" brok met goede natuurlijke ingrediënten, geeft blijkbaar ècht alles dat ze nodig hebben en de aanbevolen hoeveelheid is een fijne hoeveelheid +:)+

Niet slechts een heel klein handje pure vitamientjes waar ze geen fatsoenlijke maaltijd van hebben.
Ook geen kilo's zoals bij PAVO e.d. voeders altijd aangeraden wordt, waarvan je dan vervolgens te weinig geeft omdat ze anders te veel rommel binnen krijgen waardoor ze nog niet aan hun vitamientjes komen -O-

Maar gewoon een halve - hele kiloschep per dag, dat is net een lekker hapje om even rustig op te eten +:)+

Ze eten het ook echt rustig en met smaak op, zelfs de Shet die normaal gesproken haar biks zowat inhaleerde, die ging hierop tot haar eigen verbazing toch ook heel goed kauwen en at het veel rustiger op (maar wel gewoon met smaak, geen lange tanden ofzo!) dus dat is alleen maar goed +:)+

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:16

Mijn paard (quarter) heeft nu rust en staat op lucerne, zemelen en wortelen en onbeperkt hooi. Lucerne (alleen steeltjes niet de stoffige bloemetjes) en zemelen, verhouding 1:2, omdat dit de verhouding magnesium en of calcium rechttrekt (heb ik eens begrepen). Daarnaast krijgt ie nog 2 handen wortelen.

Als ie straks weer gaat werken krijgt ie n half schepje Martstall westernstruktur-muesli per voerbeurt (2x daags) aangevuld met Daily-plus van Pavo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:21

troi schreef:
@dubbeldun, maar dat is een echt lage grens suiker en zetmeel onder de 10%, weet je een aantal merken/ voeders die dit voor elkaar hebben?

Voertjes met die hele lage waarden zijn echt voor paarden met problemen in de zin van HB/SB/IR etc. Ik heb een tijd ERS-pellers gevoerd; zonder suiker en 7% zetmeel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:57

Mijn paard krijgt onbeperkt droog hooi en een liksteen. Daar doet ze het haar hele leven al heel goed op :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:08

Metazoa, zit in de nieuwe samenstelling maar 3 % zetmeel en 1,8% suiker in. Je voert er maar weinig van, voor een paard 250 gram, dus doe bijna 3 maanden met een zak. Mijn paard doet het er goed op.
Ik voer het omdat hij neiging heeft om dik te worden en hij heeft zomereczeem.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:20

Mijn paard staat overdag buiten met weidegang en hooi in paddock. Ze krijgt net iets minder dan een halve kilo onderhoudsbrok aangevuld met Pavo Vitalcomplete. Daarmee krijgt ze alle voedingsstoffen binnen en blijft ze mooi op gewicht.

Paard is trouwens een KWPN merrie van 1.70m en wordt dressuursmatig en recreatief bereden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:59

Wat Dubbeldun zegt zo ongeveer.

Je basis moet ruwvoer zijn. Je kan een ruwvoeranalyse laten doen, maar alleen ruwvoer is vrijwel nooit voldoende. Een paard eet in de natuur gevarieerder dan alleen gras.

Je kan bloed laten afnemen om te kijken of je paard tekorten heeft. Daarnaast kijken naar je paard, hoe ziet hij/zij eruit, hoe beweegt ie, hoe is zijn temperament en vallen je meer dingen op in gedrag of beweging etc?

Een paard moet verdeelt over de dag kunnen eten. Maar moet ook veel kunnen verbranden van wat hij eet. Als een paard bijv 15kg hooi krijgt, maar 23 uur op stal staat, zal hij sneller overgewicht krijgen, dan een paard dat de gehele dag en evt nacht kan bewegen.
Toch heeft een paard zijn minimale behoefte wel nodig.

In eerste instantie zou je dus bijvoeren wat tekort is in het ruwvoer of wat uit het bloedonderzoek komt. Er zijn nog bijna geen merken die ''HET'' voer hebben ontwikkeld wat echt in goede verhouding is zonder rotzooi toch hier of daar toe te voegen.

Heel veel mensen zeggen dat hun paard het bijv al jaren goed doet op een bepaalde brok of muesli, maar dat weet je nooit zeker. Dat je paard leuk loopt en gezond toont, wil niet altijd zeggen dat er van binnen niks mis is.
Ik verkocht voer en hoorde van mensen dat hun paard bijv van lusteloos naar heel levendig ging. Dat vinden mensen dan een nadeel, maar blijkbaar kwam met goed voeren een levendig paard naar boven. En dan bedoel ik gewoon levendig, geen extremen.

Ik zou voor gewone arbeid kiezen voor een voer zonder melasse, zonder granen en laag in suikers en zetmeel.
Ga je wel wat ''vragen'', bekijk het daan weer eens opnieuw. Als een paard prestaties moet gaan leveren, dan kan het nodig zijn om anders te voeren. Spieren en uithoudingsvermogen kunnen wat extra vragen.

Buiten het voer om, moet je eigenlijk ook niks anders geven. Wortels, appels, snoepjes, brood etc geef je juist weer wel suikers mee en wordt nog vaak onderschat.

Het beste voor het paard is meerdere porties goed verdeelt over de dag en nacht. Laatste voerbeurt ruwvoer is belangrijk, net als eerste voerbeurt weer met ruwvoer beginnen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:09

Interessant topic!
Ik heb mijn paardje nog maar kort, dus voer ik momenteel nog wat ze hiervoor kreeg. (Wel in mindere verhouding, want momenteel moet ze nog wat aanpassen hier en werkt ze iets minder zwaar dan bij haar vorige eigenaar. Ze krijgt nog wat gewennings-rust.)

Havens Kentucky lite E: 1/4 schep 's morgens en 's avonds
Havens Green Vet: idem
's Avonds nog een schep (de ochtend ervoor geprepareerde) slobber erdoorheen.
Onbeperkt hooi (gewoon en voordroog) en enkele uren per dag toegang tot de grasweide.
Ze moet nog flink wat spier bijkrijgen en wat aandikken, vind ik. Maar ik wil niet dat ze 'heet' wordt.

Alle tips welkom! :-)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:28

Ik kom even meelezen/praten.

Mijn beide paarden hebben de hele winter op hooi gestaan met wisselende waarden. Uiteraard onbeperkt. Gemiddeld ging er rond de 17 KG hooi per dag doorheen.

Daarbij krijgt de inmiddels 5 jarige KWPN-er 2 x per dag.
3/4 KG Mijtens dressuurplus
1 schepje Equitop forte
1 handje luzerne of zemelen door het voer gemengd.

Mijn bijna 5 jarige Lusitano 2 maal daags:
Handje Mijtens Gerstenmix
2 handjes zemelen of luzerne

Nu staan ze overdag (7 tot 9 uur per dag) in een groot veld dat een tijdje niet gebruikt is. Er staat echt van alles om te eten. Ik heb dit natuurlijk wel opgebouwd zodat ik geen risico liep op hoefbevangenheid ed.
Snachts staan ze op een klein stuk ervan dat al helemaal kaal is gegeten en gelopen. Ze krijgen hooi maar eten er bijna niet van. Als ik ze terug haal krijgen ze beide wat zemelen.

Mijn kwpn-er is nu nogal fanatiek en springerig. Kan dat door de suikers in het gras komen?
De lusitano blijft redelijk hetzelfde. Hij eet ook minder heb ik het idee.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-04-14 08:35, in het totaal 2 keer bewerkt

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:32

Heb het idee dat niet iedereen heeft gezien dat dit het westerngedeelte is... of wel Leonie? :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:34

Uhm, kijkt even heel onschuldig hahahaha. Nee niet gezien. Kwam hem tegen bij actieve topis hahaha.
:Y)

Gaat weer onder haar dressuur steen zitten :D
maar lees lekker toch mee

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:40

Metazoa SuperFit Broxxx. Vitamine korrel met een laag suikers (uit lucerne) 1.8%, zetmeet (uit lucerne) 3%
Ik geef 225 gram per dag (verdeeld over 2 voerbeurten) met een handje ruwvoer mix van Subli erbij.
Met een zak doe ik net geen 90 dagen.

Ze doet het hier echt super op. In haar geval beter dan de andere vitamine korrels die ze hiervoor gehad heeft (Pavo Vital en Marstall Force)

Nu staan ze overdag weer opbouwend op de wei, daar buiten in de paddock en met de nacht op stal. In de paddock en op stal onbeperkt hooi tot d'r beschikking.

Is een kruising Tinker x haflinger die snel toch wat te dik word.
En ik er zo min mogelijk suikers etc in wil hebben.