[WN] Haflinger Lotte aan de Western!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Haflinger Lotte aan de Western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 13:09

Hallo!

Sinds augustus vorig jaar rijd ik Lotte, een 19 jarige haflinger die geestelijk en lichamelijk nog een 4 jarige is. Lotte is de pony die ik rijd en verzorg voor een ander. Ik ben zelf een broekie in western, dus ik wist er niks van toen ik begon met rijden. Ookal moet ik wel zeggen dat het goddelijke zadels zijn!

Lotte ben ik gaan rijden nadat ze net van haar kreupelheid af was en weer werd opgepakt. Ik had daarvoor al 2 jaar niet gereden, aangezien ik helaas moest stoppen voor school na 12 jaar lang met plezier te hebben gereden en ook veel te hebben bereikt. Ze was toen sloom en niet actief en natuurlijk haar conditie en spieren kwijt. Samen met de eigenaresse zijn we haar weer gaan rijden, helaas was het meer buiten hobbelen dan in de bak rijden, aangezien we maar een klein bakje (15x30m.) hadden en je hier niet echt de vrijheid had om te gaan rijden. 1 januari zijn we verhuisd naar een anders pensionstal met een veel grote bak(20x60m.) wat echt een wahalla was! Vanaf dit punt begon ik Lotte ook fullmtime, 6 dagen in de week, te rijden. Dit omdat de eigenaresse hoogzwanger was en niet meer het zadel in kon. Vanaf dit moment is ze met stappen vooruit gegaan! Spieropbouw kwam weer terug, conditie kwam weer terug en voornamelijk haar pit kwam weer terug. Ondertussen eet ze net zoveel als een paard plus nog extra muesli, terwijl het voorheen veel minder was. Ik ben dolgelukkig dat ik zo een lieve topmerrie mag rijden, 1 die enorm lief is op stal en een heerlijke pittige tante is onder het zadel!

Ik heb helaas een zwabbervoetjes aan de linkerkant, dus ben geneigd mijn linkerbeen naar voren te gooien. Hier let ik al veel beter op en ga ik ook hulp bij krijgen.
Daanaast moet ik rechter op zitten en naar voren kijken, ik kijk nog iets te graag naar die mooie hals van haar.
Me handen wat meer naar voren en minder op me been laten rusten.

Mochten jullie nog meer dingen zien, geef het aan en ook met tips alsjeblieft! Hier heb ik veel baat bij!

Hallo!
1.
Afbeelding

Even snoepje vooraf.
2.
Afbeelding

Lekker losrijden.
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Toen maar een gang sneller!
6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Even een pasje versnellen, sta er nog steeds versteld van hoe prachtig ze kan strekken!
8.
Afbeelding

Galopje daarna!
9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Lekker uitstappen en lang teugeltje
12.
Afbeelding

Even momentje samen
13.
Afbeelding

Dr mooie hoofdstel!
14.
Afbeelding

Alvast bedankt voor het kijken en hopelijk mogen er nog vele topics volgen!

Kus x

filly

Re: Haflinger Lotte aan de Western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:42

ik weet niet hoe scherp het bit is, maar op sommige foto`s lijkt ze haar mond open te hebben. zelf zou ik iets meer teugel geven zodat je wat meer uit de mond blijft. en het is misschien een idee om op een gewoon bitje te gaan rijden. een dubbel geroken bitje zeg maar, aangezien dit een bit is waar je met 1 hand op hoort te rijden.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 13:51

filly schreef:
ik weet niet hoe scherp het bit is, maar op sommige foto`s lijkt ze haar mond open te hebben. zelf zou ik iets meer teugel geven zodat je wat meer uit de mond blijft. en het is misschien een idee om op een gewoon bitje te gaan rijden. een dubbel geroken bitje zeg maar, aangezien dit een bit is waar je met 1 hand op hoort te rijden.

Normaliter rijd je inderdaad met dit bit met 1 hand, maar met een dubbelgebroken bitje, gooit ze haar tong eroverheen en kan je niks met haar. Dit bit heb ik wat meer controle. Ze heeft trouwens niet haar mond open, ze heeft witte lippen zeg maar, daardoor kan het misschien inderdaad lijken of ze haar mond open heeft. Dit bit heeft al een tongboog erin zitten en het werkt super, ze loopt veel rustiger en ontspannen erop. Ik oefen al wel steeds meer met 1 hand te rijden met haar trouwens ;) Maar bedankt voor je tip!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:54

het ziet erg verzorgd uit mooie foto's:)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:00

Wat een knappe haf! Je kunt niet aan haar zien dat ze al 19 is hoor!

Wel sluit ik me bij filly aan. Ik vind dat je voor een dergelijk bit veel te veel contact hebt. Helemaal als je met twee handen rijd. Ik snap dat je af en toe contact moet hebben, maar als zij los laat moet jij dat ook doen. En ik zie nu nog op bijna alle foto's dat de teugels strak staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat je haar te kort houdt ofzo, want dat kan ik niet beoordelen van de foto's. Ik denk alleen wel dat je moet oefenen op loslaten, zeker als je met zo'n scherp bit rijd. Dus telkens vraag jij een beetje en zodra zij doet wat je vraagt, geef je haar wat meer ruimte.

Heel veel succes en geniet maar lekker samen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:03

Wat een gigantisch gaaf dier heb je daar onder je billen!

Wel vind ik het behoorlijk misplaatst dat jij je zelf een broekie noemt, maar
wel vrolijk op twee handen met een shank inclusief tongboog gaat rond rijden ..
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat dit bit voor je goed werkt .. maar ik zou
toch iets dieper gaan zoeken wáárom je paardje het doet.

Met twee handen corrigeren is geen probleem, maar steevast met twee handen op
een shank rijden is gewoon not done.
Hoe loste je het op toen je 'gewoon' dressuur reed met een trens?

Verder vind ik je zadel niet helemaal lekker ogen. Volgens mij ligt hij ook niet
goed op je merrie, maar zo vanaf mijn lekker zittende stoel kan ik dat niet
beoordelen ... is er wel een goed iemand bij geweest die dit heeft gecontroleerd
en toegezegd?

Het zou natuurlijk jammer zijn dat je over een half jaar een pony hebt met een hoop
pijn!

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd. Maar ik kan het je beter vragen en een hoop
leed te voorkomen .. dan dat ik mijn oogkleppen op zet en zoiets heb van; zoek t uit.
Goed .. als je dat liever hebt; even goede vrienden.

Blijf er bij dat je een geweldige merrie onder je kont hebt. Setje staat heel leuk bij
haar. Geniet van elkaar :) 19 zou ik haar ook zeker niet geven!
En foto 4 is net echt :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:08

xDenies: ik sluit me helemaal bij je aan!
TS: het plezier straalt eraf, maar lees goed de post hierboven door......

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:14

Fijne plaatjes :)
Ik heb geen verstand van western rijden, dus daar kan ik verder geen tips over geven.
Wel viel me op foto drie dr hals op, net of ze een stuk spier mist, of een deel niet gebruikt. Dit kan misschien komen doordat ze achter de loodlijn loopt. Op de foto van t pasje wegrijden, zie ik namelijk wel een mooie "hele" halsspier. Dacht eerst dat dit kwam omdat dit de linkerkant was, maar op sommige draffoto's van linksom waar haar prachtige manen een beetje waaien, zie je ook een deuk..
Dit is niet als kritiek bedoelt, gewoon iets dat me opviel. Misschien wist je dit al en zit er een oorzaak achter. Dan ben ik daar wel benieuwd naar :)
Verder zijn t echt prachtige foto's van een leuke combinatie!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 14:33

xDenies schreef:
Wat een gigantisch gaaf dier heb je daar onder je billen!

Wel vind ik het behoorlijk misplaatst dat jij je zelf een broekie noemt, maar
wel vrolijk op twee handen met een shank inclusief tongboog gaat rond rijden ..
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat dit bit voor je goed werkt .. maar ik zou
toch iets dieper gaan zoeken wáárom je paardje het doet.

Met twee handen corrigeren is geen probleem, maar steevast met twee handen op
een shank rijden is gewoon not done.
Hoe loste je het op toen je 'gewoon' dressuur reed met een trens?

Verder vind ik je zadel niet helemaal lekker ogen. Volgens mij ligt hij ook niet
goed op je merrie, maar zo vanaf mijn lekker zittende stoel kan ik dat niet
beoordelen ... is er wel een goed iemand bij geweest die dit heeft gecontroleerd
en toegezegd?

Het zou natuurlijk jammer zijn dat je over een half jaar een pony hebt met een hoop
pijn!

Nogmaals, begrijp me niet verkeerd. Maar ik kan het je beter vragen en een hoop
leed te voorkomen .. dan dat ik mijn oogkleppen op zet en zoiets heb van; zoek t uit.
Goed .. als je dat liever hebt; even goede vrienden.

Blijf er bij dat je een geweldige merrie onder je kont hebt. Setje staat heel leuk bij
haar. Geniet van elkaar :) 19 zou ik haar ook zeker niet geven!
En foto 4 is net echt :D

Bedankt voor je tips! Met de trens, moest ik eigenlijk meer afstappen en dr tong terug doen dan echt rijden. Dit had ik ook aangegeven bij de eigenaresse en zij heeft toen dit bit gekocht. Ik zal alles wat je gemeld hebt overleggen met de eigenaresse en kort sluiten. Als ze ontspannen loopt laat ik ook wel los, maar zodra ik de teugels zeg maar in een boogje laat hangen dan gooit ze dr kop erop en kan ik weer van voor af aan beginnen, dus vandaar dat ik lichtelijk contact houd. Zadel gaat van zichzelf wel scheef liggen op een gegeven moment en t valt mij op dat met rijden, dan het af en toe naar voren schuift, dit zal ik ook gaan overleggen.

Nog maals bedankt voor je info!

Btw waaruit lijkt het dat volgens jou het zadel niet goed ligt, want misschien kan ik dat punt dan ook meenemen ;)
Laatst bijgewerkt door Suusje92 op 14-04-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 14:35

Belmera schreef:
Fijne plaatjes :)
Ik heb geen verstand van western rijden, dus daar kan ik verder geen tips over geven.
Wel viel me op foto drie dr hals op, net of ze een stuk spier mist, of een deel niet gebruikt. Dit kan misschien komen doordat ze achter de loodlijn loopt. Op de foto van t pasje wegrijden, zie ik namelijk wel een mooie "hele" halsspier. Dacht eerst dat dit kwam omdat dit de linkerkant was, maar op sommige draffoto's van linksom waar haar prachtige manen een beetje waaien, zie je ook een deuk..
Dit is niet als kritiek bedoelt, gewoon iets dat me opviel. Misschien wist je dit al en zit er een oorzaak achter. Dan ben ik daar wel benieuwd naar :)
Verder zijn t echt prachtige foto's van een leuke combinatie!

Rechtsom is ze wel scheef en zit ze vast aan de linkerkant. Ze is in 2012 door een hek heen gerent en heeft daar wel een knauw van over gehouden. We zijn wel bezig met losrijden en loswerken en buigen en schouder voor en ook longeren, omdat toch ondanks haar leeftijd het er toch wat uit te krijgen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:47

Heb je ook les van een western trainer TS? :)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:02

Rije schreef:
Heb je ook les van een western trainer TS? :)

Ik heb geen les nee, ben wel van plan dit te gaan nemen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:40

Dan raad ik je dringend aan om les te nemen. Een shank is alleen geschikt voor ervaren ruiters.

Op de meeste foto's lijkt het alsof je je handen vastzet. Je hebt je armen bijna helemaal gestrekt. Probeer eens om je handen een stukje hoger te houden, bovenarmen langs je lijf en een knik in je ellebogen. Je zegt zelf dat je loslaat zodra je paard ontspant, maar op bijna alle foto's loopt het paard achter de loodlijn en heb je spanning op de teugels. Je kunt met een shank niet blijven rijden zoals je dat met je dressuurbit deed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:00

Leuk paardje en op zich leuke foto's. Maar als je geen westernles hebt, moet je echt niet met dit bit gaan rijden.
Dit bit is nooit bedoeld om meer controle te krijgen. Geen enkel bit eigenlijk.

Gewoon bij het begin, beginnen. Snaffle erin en met 2 handen rijden. Goed les nemen, goede houding en hulpen leren en een basis leggen.

Pas daarna ga je over op een shank en denken aan op 1 hand rijden. Als je dan op 2 handen pakt is dat geen ramp, maar weet je iig hoe en waarom.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:07

Zulk zwaard bit en zulk contact erop?

Waarom gooit ze haar tong over het bit?
Wat met een dubbel gebroken snaffle of iets anders?

Ze kropt vooraan op door jouw handen, kan niet duwen uit de achterhand, dus geen optimaal rug gebruik.

Les lijkt me aangewezen.

Foto 11 lijkt me op het contact na, een fijn beeld geven. Daar zit de achterhand er wel onder.
Op foto 10 zie je dat je moet trekken om ze bij elkaar te houden.

Het is een leuk paard en jullie zijn een mooie combi maar ben het verder eens wat hier dus ook al gezegd werd.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 18:52

Kirrr schreef:
Zulk zwaard bit en zulk contact erop?

Waarom gooit ze haar tong over het bit?
Wat met een dubbel gebroken snaffle of iets anders?

Ze kropt vooraan op door jouw handen, kan niet duwen uit de achterhand, dus geen optimaal rug gebruik.

Les lijkt me aangewezen.

Foto 11 lijkt me op het contact na, een fijn beeld geven. Daar zit de achterhand er wel onder.
Op foto 10 zie je dat je moet trekken om ze bij elkaar te houden.

Het is een leuk paard en jullie zijn een mooie combi maar ben het verder eens wat hier dus ook al gezegd werd.

Het bit zoals ik eerder heb gemeld, ga ik mee in overleg met de eigenaresse en les ga ik ook nemen. Er zit eventueel nog een kans in dat ik met haar gewoon weer normaal dressuur ga rijden en de eigenaresse western.

LoveXenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:58

Ik heb geleerd dat als je met een bit rijd met zulke lange scharen dat je dan met 1 hand moet rijden en dan teugel druk op de hals. En dat de teugel nooit in 1 strakke lijn mag zitten. Maarja over da bit heb je nu genoeg gehoord. Verder vind ik het er wel leuk mooi teug en lekker kleurrijk!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:12

Suusje92 schreef:
Het bit zoals ik eerder heb gemeld, ga ik mee in overleg met de eigenaresse en les ga ik ook nemen. Er zit eventueel nog een kans in dat ik met haar gewoon weer normaal dressuur ga rijden en de eigenaresse western.

Ookal rij je terug dressuur met haar, de basis blijft hetzelfde he...
Er gaat een lichter bit in en je moet haar ook van achter naar voren rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:18

Je hebt een mooi paard maar idd dat bit... Er zijn overigens ook trensjes met een tongboog. Myler heeft die bijv. Wellicht houd het paard niet van een gebroken mondstuk, dat kan ook nog. Anders wellicht tijdelijk een neusriem om, is symptoombestrijding maar als het een tic geworden is kan ze het misschien ook afleren.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:55

Mooie foto's
gaaf zadel en hoofdstel
en een schattig paard!!

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:28

Knappe pony voor 19 jaar! Ziet er goed uit.. misschien een tip voor dat ze de tong over t bit gooit.. een neusriem? Er rijden zat western ruiters met neusriem.. gewoon eens proberen!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:59

belletjhee schreef:
Knappe pony voor 19 jaar! Ziet er goed uit.. misschien een tip voor dat ze de tong over t bit gooit.. een neusriem? Er rijden zat western ruiters met neusriem.. gewoon eens proberen!

Thnx! Zal t eens gaan proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:13

Leuke haf! Eens.met het commentaar over de shank. Je kan best met 2 handen trainen maar hou geen constante druk! Je reins horen in een boog te hangen. Hoe je het nu doet rijd je hem nooit van je bit af maar geef je je paard gelegenheid om te gaan hangen en op de voorhand te kukelen.
Maar als je les gaat krijgen leggen xe dat allemaal wel uit.
Vind je haf echt nog niet zo oud ogen trouwens! Ziet er gezond uit :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:01

Mijn paard gooide ook steeds zijn tong over het bit heen, ik heb toen een paar weken het bit wat hoger gehangen in de mond en daarmee hield het ook op, verder heb ik toen die nek-reining opgepakt waardoor hij ook geen behoefte meer had om zijn tong over het bit te gooien.