[SGW] Hoe ziet jullie trainings schema eruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

curly2day

Hoe ziet jullie trainings schema eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:51

Hoe ziet jullie trainings schema voor een sgw eruit?
Hoe vaak, hoe lang trainen jullie,welke klasse en hoe oud is je paard ? En waar bestaat je training uit?

Brand maar los

Sim

Re: Hoe ziet jullie trainings schema eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:49

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:54

Ik kan wel mijn eigen ervaring delen, maar ik ben zelf ook nog niet zo ver. Ik ga over een tijdje in de B starten met mijn nieuwe paard, die ik pas 3 weken rijd. Ze heeft L gelopen. Op het moment vanwege school, rij ik haar 5 keer in de week, en 2 keer per week rijdt iemand anders haar. Ik rij haar ongeveer anderhalfuur tot 2 uur. Mn paard is 11 jaar en het bestaat vooral uit de ontspanning en de overgangen. 'Stilstand naar galop, stap naar galop, stilstand naar draf.' En vooral de controle, omdat het nogal een pittig dametje is, is de rust het aller belangrijkste.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:36

Ik heb geen heel strikt schema maar wel een aardig streven. Er wordt veel gezegd dat je aan paard voor het B en L niet speciaal hoeft te trainen buiten het gewone dresuur en spring werk. Ik voel mij er beter bij om ook galop training te doen. Met wat meer snelheid rijden vergt toch wat anders van paard en ruiter dan in de bak rijden. Een normale training bestaat uit.
2x per week dressuur. Daarvan minimaal 1 keer oppakken 'op Z niveau'.
galop training (interval 3 tot 4 keer 2,5-4 minuten) elke 4 dagen tot eens in de anderhalve week. afhankelijk van andere plannen/lessen.
springen/crosstraining (eventueel op wedstrijd). 1 x per week/2 weken.
1 x per week een normale actieve bosrit. Rij eigenlijk nooit echt langer dan een uurtje. Zorg er liever voor dat dat uurtje ook echt intensief is.
Daarnaast vindt ik rust (in de wei) ook erg belangrijk: 2-3 dagen per week.
Niet heel overzichtelijk misschien maar ik plan de activiteiten wel heel bewust.
Paard is 18 jaar oud en loopt L SGW.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:44

Ik train meestal ongeveer 3 kwartier, zowel mijn spring als mijn dressuurtrainingen.
Dressuurtrainingen zijn op M1/M2 niveau.
Mijn springtrainingen, als ik ze zelf doe, zijn vaak niet hoog maar wel technische lijntjes. Als ik les heb staat het wat hoger (1,25) en MEGA technische lijntjes. Is dan ook erg vermoeiend voor zowel voor mijzelf als voor paardlief haha!
Ik probeer elke 4 dagen conditietraining te doen op de hartslagmeter, een cross valt ook onder die training in mijn planning. De dag erna doe ik lekker hersteltraining, beetje stappen en draven over het harde.
Een dag voor de cross ga ik ook meestal een paar km over het harden stappen/draven. Niks inspannends en ze worden er lekker fris van in het hoofd.
Paardlief heeft meestal 1 a 2 dagen in de week vrij (wel lekker de hele dag op de wei)

Paard loopt M

Ik vind 1,5 tot 2 uur rijden echt te lang!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:12

evony: ligt er aan waar je op wil trainen. Maar dan train je in ieder geval niet op kracht.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:17

Evony: ja ik vind t ook vrij lang, maar ik rijd haar pas 3 weken en ik vind t vooral fijn om dr energie er uit te rijden. Ik wil me wel verbeteren op het '5 keer per week rijden'. Want ik ben 5 keer per week bij dr, maar ze staat in t weekend stil, dus eigenlijk rij ik haar 3 keer per week. En nee, ik train dus niet op kracht.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:23

Maar heeft jouw paard dan nooit een dag vrij xSmilla, aangezien ik 7 dagen per week rijden in jouw verhaal zie staan?
Toen ik mijn eigen paard net had zat ik er ook weleens anderhalf uur op, puur vanuit eigen onkunde, mijn instructeur heeft me toen geleerd dat als je meer dan een uur nodig hebt om je paard fijn aan het lopen te krijgen, je het dan gewoon niet goed doet en wacht tot ie moe is :Y). Met het oog op slijtage en mogelijke blessures zou ik je aan willen raden om minder lang te rijden
edit: lees nu dat je haar in het weekend 2 dagen rust geeft, waarom niet meer verspreid?

Ik rij zelf met de 6 jarige die ik nu klaar aan het stomen ben voor de B sgw/springen nu:
Ongeveer 3 dagen en geef dan de 4de dag rust, vanwege wedstrijden en lessen kan het soms maar 2 of 4 dagen rijden zijn, bij hoge uitzondering 5 dagen op rij. Ik rij zelf ook maximaal 3 kwartier, zowel dressuurmatig als springmatig is dat meer dan genoeg, alleen als ik een groepsles heb die langer duurt en je ook meer stapt rijd ik langer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:27

Mijn paard heeft echt een luxe leven als ik dit allemaal zo lees :+ Paard loopt L springen en mag in principe L SGW maar loopt daarin nog B. Paard wordt 9 deze zomer.

Ik rij mijn paard dressuurmatig 20 tot 30min thuis en als ik hem zelf thuis spring zal dat ook niet veel langer zijn. Als ik les dan is dit een vol uur. Mijn paard is thuis simpel te rijden en is eigenlijk altijd los in zijn lijf. Paard heeft 1 a 2 dagen vrij in de week. Als we naar het bos gaan zijn we meestal wel ruim een uur weg.

Paard staat trouwens 7 dagen per week ongeveer 8u per dag in een groep op de wei.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:35

Pony Z sgw, M springen, Z dressuur:1 keer per 2 weken wedstrijd (cross/springen of dressuur), per week 2 keer dressuur waarvan 1 keer les, les duurt een half uur ex in/uitstappen, 1 keer springen niet op hoogte maar vooral op techniek, 1 keer fijne buitenrit van ongeveer 1,5 uur en een keertje longeren, meestal de dag na wedstrijd.
Pony loopt verder de gehele dag buiten. Gaan we niet op wedstrijd dan rijden we een dagje extra in het bos of is er een crosstraining.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:20

Ik heb een grote merrie die dit jaar 4 wordt. Ik werk meestal 2 dagen en dan heeft ze een dag vrij.
Komt neer op een keer of 4 in de week rijden. Om de week "spring" ik of doe iets met balkjes, andere week naar buiten of longe. Weer wordt nu weer beter, dus kunnen meer naar buiten :) . Ik rijd ongeveer 30 minuten

Wil haar dit jaar L dressuur starten, oefenparcours springen en crosstraining/oefencross rijden

Verder staat ze overdag op de wei

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:14

Ik kom nog maar net kijken wb het crossen, maar probeer wel wat bewuster bezig te zijn qua rijden.

Paard is 14, heeft een goede basisconditie (we rijden veel buitenritten, we zijn vaak meerdere uren weg) en bij inspanning zweet hij vrij veel, waardoor hij vrij snel herstelt. Heel prettige eigenschappen uiteraard, maar ik heb gemerkt dat een cross behoorlijk wat meer (en andere!) inspanning vergt.

We rijden dus veel buiten, sowieso drie a vier keer per week. Soms relaxed aan een lang teugeltje, soms wat intensiever met veel draf en galop. Ik houd op dit moment geen tijden aan, maar wil in de toekomst iets meer met intervaltraining gaan werken, met name aan de galop. Voordat ik in het bos ben moet ik een flink stuk over het harde, dus vaak pak ik hier ook even een drafje mee.

We rijden weinig dressuur omdat we dat beiden iets minder leuk vinden. Eigenlijk zouden we daar meer aandacht aan moeten besteden. Waarschijnlijk gaat dit in de toekomst gebeuren in de vorm van les. Als ik dressuurmatig aan de slag ga, is het meestal veel lang en laag met aandacht voor ontspanning en buiging. Tijdens het buitenrijden pak ik hem soms ook even op en probeer hem dan wel wat pittiger te rijden dan in de bak.

Verder 1 keer per week (gemiddeld) springen. Soms in de bak, maar meestal in een buitenbak waar ik in ruim een uur naartoe rijd. Ik begin dus met een buitenrit, stap eerst een flink stuk, pak korte galopjes mee waar ik hem echt even wakker maak, stap vervolgens weer een flink stuk en werk dan in de bak aan ontspanning en verzameling. Dan een paar keer een parcoursje, tussendoor even stappen en dan weer op huis aan. Als we uit de bak komen is hij meestal kletsnat, maar zijn ademhaling is nooit enorm snel en na vijf minuten stappen is hij alweer grotendeels hersteld. Op de terugweg stukjes draven op het harde, maar meestal stappen.

Het is niet een enorm strak schema, vandaar dat ik wat bewuster wil gaan rijden op den duur :j

Edit: vergeten te melden; paard heeft elke week 1 a twee dagen vrij (verspreid over de week) en staat elke dag buiten, in de zomer dag en nacht.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:39

Mijn schema ziet er uit als volgt:
dag 1 zware training : longeren boven in/ verzameling achterhand
dag 2/3 herstel training : basis dressuur/ losheid
dag 4 zware training: springles techniek + intervaltraining op een dag of crosstraining
dag 5/6 herstel training: longeren vw/nw/ basisdressuur
dag 7: wedstrijd of 2e springles op hoogte