tips voor groom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

powiepower

tips voor groom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 08:58

Hallo bokkers!

een kennis van mij, heeft me gevraagd of ik wil groomen bij haar op wedstrijd. Ik heb dit nog nooit gedaan en het is volgende week. Het is dus helaas niet mogelijk voor mij, om eens "proef te draaien" Ook heb ik nog nooit een endurance wedstrijd mee gemaakt.

Ik ben gewend om te groomen op dressuur wedstrijden en ben zelf ook een fanatieke wedstrijd ruiter/ fanatieke groom. We hebben een aantal dagen voor de wedstrijd afgesproken om de gehele wedstrijd door te spreken en het materiaal te doorlopen etc. Ook krijg ik een "draaiboek" mee. Ik wil me uiteraard heel goed voorbereiden!! :)

Dus nu aan jullie de vraag, wat zijn de do's en don'ts op zo'n dag? Wat maakt je als groom goed/slecht?
Alle informatie en tips zijn van harte welkom!! :j

Dannon

Re: tips voor groom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:04

Oooh! Groomen bij Endurance is leuk om te doen :) Welke afstand rijdt je kennis...? Ik heb tot nu toe alleen maar gegroomd bij klasse I en impuls, waar de druk nog wel mee valt, en dus niet heel veel ervaring.

Voor en na de wedstrijd is het gewoon net als bij andere wedstrijden je ruiter bijstaan. Maar het leuke aan groomen bij endurance is natuurlijk het verzorgen onderweg! Waar ik de meeste klachten over hoor: grooms die niet (op tijd) bij de groompunten zijn ;) Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ruiters moeten gaan wachten tot je verschijnt, en het is erg fijn als ze bij elk groompunt in ieder geval de keuze hebben voor koeling, eten en drinken. Zorg er voor dat je de kaart goed bestudeerd van te voren, en dat je eventueel ook navigatie bij je hebt!

Verder probeer ik zelf ook iets verder te kijken dan mijn neus lang is... zeker bij de lagere klasse heb ik ruiters gezien die hun grooms kwijt waren geraakt, even een handje helpen kan dan fijn zijn. Niet dat je eigen ruiter daar veel aan heeft, maar goed. ;)

Het is vooral heel leuk om te doen, en haal veel plezier uit het contact met andere grooms. :) Ga zelf op 4 mei weer met iemand op stap!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:56

Beste tip is samen goed de groomroute bekijken en afspreken bij welke groompunten je gaat staan. Je hoeft echt niet iedere 5 km te groomen, om de 10-15 km is prima. Is het een klasse II of hoger, dan zorg je als groom dat je de vetgate van te voren al hebt ingericht met je spullen. Maak een lijstje van wat je nodig hebt daar (bv een (zweet-)deken, schoon zadeldek, eten en drinken voor paard en ruiter, waswater om zweet van paard te halen, klapstoel oid voor de ruiter, etc)
Maak verschillende tijdschema's (bv ruiter rijdt 10 km/u, 12.5 km/u, 15 km/u) zodat je weet hoe laat je waar moet zijn.
Bespreek verder hoeveel water je bij ieder groompunt aanbiedt om te koelen, of je overal een emmer drinkwater onder paard z'n neus moet houden (sommige paarden drinken de eerste kilometers toch niet), en wat de ruiter ieder groompunt aan eten en drinken wil (of moet, sommige ruiters zijn net zo eigenwijs als hun paarden :D )
En bespreek of jij of de ruiter het paard voordraaft bij de keuringen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:09

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 10:36

bedankt voor alle tips en info! :)

hihi ja, ik had het "groomen voor dummies" al gevonden en gelezen :D :+
nu de rest van de site nog! Bedankt :)

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 11:22