[WN] op latere leeftijd (western) rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_3

op latere leeftijd (western) rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:25

Ik heb toen ik halverwege de 30 was een jaartje of anderhalf les gehad op de manege waar mijn dochters ook les hadden. Gewoon met nog wat "dappere" dames die net als ik nog nooit gereden hadden. Daarna nog af en toe een buitenritje gemaakt met dochters en begeleiding en uiteindelijk gestopt omdat de dames in mijn lesgroep wilden springen en meer wilden als recreatief rijden. Mijn doel was vooral plezier met paard en dochters en wedstrijden hoeft niet zo van mij. Jaren heb ik niet gereden maar ergens blijft het trekken. Dus toen mijn dochter vorig jaar wel erg graag een eigen paard wilde zijn we met zijn allen om de tafel gaan zitten en zijn we op zoek gegaan naar een westernpaardje. Mijn jongste dochter reed al jaren western en mijn oudste dochter en ik zouden overstappen. Sinds ruim een jaar hebben we een kruising paint in ons bezit en ben ik lessen gaan volgen. Terug naar het begin, want western is anders rijden, maar alleen, is ook heel anders dan in een groep op een manege. Ik had een jaar geleden nooit gedacht dat ik zover zou komen als nu. Echt goed zal het vast nooit komen maar trav en ik kunnen het inmiddels prima vinden samen. Mijn droom blijft ooit zelfstandig naar buiten te kunnen en dat gaat vast lukken. Maar voorlopig rij ik zelfstandig met en zonder zadel en loop ik op de weg gezellig naast hem. Ooit wordt dat op hem.

Er zijn toch vast meer mensen zoals ik, die alles wat ze doen nu al stoer vinden, die geen hoge doelen hebben maar gewoon genieten van het hier en nu???
En die af en toe even willen kletsen over wat ze nu weer nieuw gedaan of geleerd hebben?
Ik ben benieuwd?.

Annekexxx

Re: op latere leeftijd (western) rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:02

Mijn vriend is 31. Hij heeft in zijn kinderjaren enkele basislesjes paardrijden gehad.
Sinds 3 weken is hij bezig met opnieuw te leren paardrijden. Gisteren heeft hij voor het eerst een galopje gewaagd.
Samen met hem is ook een collega van me (33 jaar) voor het eerst te paard gestart met lesjes.

De mama van mijn vriend heeft in haar jeugdjaren ook ooit paardgereden, en start wellicht binnenkort ook opnieuw van nul.

Dus ja hoor... allen rijden ze recreatief, starten ze op latere leeftijd en hebben ze hier plezier in!

Ikzelf heb jaren dressuur / springen basis gereden (en buitenritten, dus vnl recreatief), dan een tijdlang gestopt en nu gestart met western rijden... En ook weer helemaal gebeten door de microbe.

Gewoon leuk doen waar je zin in hebt!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:22

Wat je doelstellingen ook zijn met paarden moet je wel een punt in acht nemen : zoek een goede trainer of trainster en neem regelmatig les en blijf dit doen zodat je een goede basis krijgt en er geen fouten in sluipen, zowel rij technisch als in opvoeding van en omgang met je paard.
Dit zal voor jullie en jullie paarden veel leuker zijn en jullie veel meer voldoening schenken.

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 23:08

Helemaal mee eens MarcR. Ik heb dan ook regelmatig les en leer iedere keer wel weer wat bij. En natuurlijk heb ik geluk dat beide dochters veel langer en beter rijden en ook meekijken. Trouwens zij lessen ook nog regelmatig. Van de week ga ik mijn eerste wandeling met paard maken, nu nog ernaast. Ben benieuwd,

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:47

Ja hoor ik heb mijn eerste (western)paard gekocht toen ik 40 was.
Inmiddels rij ik met haar buiten en ben ik de reiningoefeningen aan het trainen. Ik vind het gewoon erg leuk maar een wedstrijd heb ik nog nooit gereden en ik weet ook niet of dat er ooit van komt. Maar gewoon het kunnen stoppen en spinnen en dat samen leren is super leuk ook al is het nog niet vlekkeloos. Nu zijn we bezig met wissels leren. Mijn paard is inmiddels 14 en loopt dus echt jaaaaaaaaaren achter maar wat maakt het uit.
Ik vind het leuk om steeds een beetje beter te worden en mijn paard zelf dingen te leren (onder begeleiding natuurlijk)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:33

Hier ook zo iemand! 32 jaar oud ondertussen, paardgereden als kind (nou ja, ik heb geleerd om te blijven hangen niet veel meer helaas). Als eind twintiger weer begonnen, nu western en ondertussen krijg ik er wat handigheid in. Maar weet heel goed dat ik nog erg veel te leren heb. Laat ik dat nu ook juist erg leuk vinden!
Na een paar jaar bijrijder zijn geweest, best fanatiek ook zeker 3 keer per week op verschrikkelijk leuke adressen, ben ik nu aan het rondkijken voor een eigen paardje. Met als doel ontzettend veel lol te hebben. Hoeft dus ook niet per se een quarter of paint te zijn. Wel graag zo gebouwd, lekker breed met dikke billen en een lage hoofdhouding. Vooral omdat ik dat erg mooi vindt. Ik ga komende week bij 4 kijken, erg verschillende types en ik hoop heel erg dat 'mijn' paard daar tussen zit!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:46

Mijn tante was 65 toen ze leerde rijden, nu 10 jaar later heeft ze nog een IJslander bij gekocht en allerlei workshops etc.

Je bent nooit te oud ;-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:40

MarcR schreef:
zowel rij technisch als in opvoeding van en omgang met je paard.

Zowel opvoeding als omgang met je paard kunnen vele "top" trainers ook nog veel leren.

justkid schreef:
Inmiddels rij ik met haar buiten en ben ik de reiningoefeningen aan het trainen. Ik vind het gewoon erg leuk maar een wedstrijd heb ik nog nooit gereden en ik weet ook niet of dat er ooit van komt. Maar gewoon het kunnen stoppen en spinnen en dat samen leren is super leuk ook al is het nog niet vlekkeloos. Nu zijn we bezig met wissels leren.

Voor lekker rijden zijn er veel leukere onderdelen dan reining :D
Neem bv de trail of de horsemanship. Daar kun je rijtechnisch helemaal je ei kwijt zonder je paard lichamelijk (relatief) zwaar te belasten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:09

He, wat een leuk topic. Hier ook een oudere jongere die met een kruising paint haar best doet om western te leren rijden!
Ik heb altijd Engels gereden, sinds veertien jaar eigen ponie(s). Eerlijk gezegd heb ik weinig talent :o en ben ook een beetje angstig. Een aantal jaar geleden ben ik overgestapt op western en ik vind het veel leuker dan Engels, leuk maar moeilijk :oo Ik heb vaak getwijfeld om toch weer Engels te gaan rijden. Ik heb Jones zelf gefokt en ben stapelgek op dat paard. Omdat ik zelf niet zoveel train ontwikkelen we ons niet zo snel, maar terugkijkend gaan we zeker de goede kant op. Lessen doe ik trouw met een instructrice waarmee ik helemaal op een lijn zit. Vorige week hebben we voor het eerst meegedaan met een clinic. Vooraf was ik bang voor gek te staan omdat we nog heel veel moeten leren. Bij de clinic bleek dat we heel aardig mee konden komen en zeker niet de minste waren!

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:15

hier een nu bijna 41 jarige die nu bezig is om haar eerste quarter te kopen
als kind altijd gereden en toen tot vooraan 30 niet meer, toen een jonge fries gekocht, waar ik nu nog heel blij mee ben en nu dus ook een quarter binnenkort erbij
mijn doel is altijd geweest:
lol met mun knol
en dat gaat het daluk ook met de quarter worden, hoewel ik moet toegeven dat het zo goed worden dat ik eens een wedstrijd kan doen, me ook erg aantrekt

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:52

Ik ben nu 49 sammyoo en net als jij denk ik ook dat ik niet heel veel talent heb. Maar ik had ook nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Ik leer nog steeds bij en onze trav is zo braaf dat hij me daarbij helpt. Wel ondeugend af en toe maar nooit gemeen. En elke keer dat ik weer wat nieuws heb geleerd ben ik zo trots als een kind:-)
Zoals de eerste keer dat ik op de barebackpad galoppeerde, die grijns was niet van mijn gezicht te krijgen.
Doe inmiddels ter afwisseling wat vrijheidsdressuur met hem en wat wandelingen langs de openbare weg. Die eerste buitenrit gaat er ook komen, dat is zeker. Gelukkig is travis pas 9 en kunnen we nog jaren van hem genieten.
Wat heb jij voor kruising sammyoo?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:56

Kirrr schreef:
Mijn tante was 65 toen ze leerde rijden, nu 10 jaar later heeft ze nog een IJslander bij gekocht en allerlei workshops etc.

Je bent nooit te oud ;-)

:j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:10

Mariska_3 schreef:
Ik ben nu 49 sammyoo en net als jij denk ik ook dat ik niet heel veel talent heb. Maar ik had ook nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Ik leer nog steeds bij en onze trav is zo braaf dat hij me daarbij helpt. Wel ondeugend af en toe maar nooit gemeen. En elke keer dat ik weer wat nieuws heb geleerd ben ik zo trots als een kind:-)
Zoals de eerste keer dat ik op de barebackpad galoppeerde, die grijns was niet van mijn gezicht te krijgen.
Doe inmiddels ter afwisseling wat vrijheidsdressuur met hem en wat wandelingen langs de openbare weg. Die eerste buitenrit gaat er ook komen, dat is zeker. Gelukkig is travis pas 9 en kunnen we nog jaren van hem genieten.
Wat heb jij voor kruising sammyoo?

He, is Travis van jullie, de kruising paint x haf? Ik heb dezelfde kruising, ooit voor gekozen omdat ik onder andere Travis zo gaaf vond! Leuk dat je zo'n lol met hem hebt. En dat trotse herken ik wel, ben nog steeds trots dat we vorige week de clinic hebben gereden.
Ik ben 47 en begin toch stiekem aan wedstrijden te denken. Omdat we in het bos wonen rijden we daar ook veel. Ik kan het je van harte aanbevelen!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:23

Zelf ben ik 6 jaar geleden geswitcht van Engelse dressuur naar western. Ruim 30 jaar dressuur op de manegepaarden gereden en daarna 6 maandjes westernles genomen. En op mijn 42ste mijn eerste eigen paard gekocht om verder mee te gaan in de western. Omschakelen viel in het begin niet mee, maar zou nu niet anders meer willen. Lekker veel door het bos, met enige regelmaat met koeien werken en af en toe trail doen. Hartstikke leuk!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:31

Romkabouter schreef:
MarcR schreef:

Zowel opvoeding als omgang met je paard kunnen vele "top" trainers ook nog veel leren.

justkid schreef:
Inmiddels rij ik met haar buiten en ben ik de reiningoefeningen aan het trainen. Ik vind het gewoon erg leuk maar een wedstrijd heb ik nog nooit gereden en ik weet ook niet of dat er ooit van komt. Maar gewoon het kunnen stoppen en spinnen en dat samen leren is super leuk ook al is het nog niet vlekkeloos. Nu zijn we bezig met wissels leren.

Voor lekker rijden zijn er veel leukere onderdelen dan reining :D
Neem bv de trail of de horsemanship. Daar kun je rijtechnisch helemaal je ei kwijt zonder je paard lichamelijk (relatief) zwaar te belasten.

Haha dat geloof ik graag romkabouter maar ik ga een beetje mee met de flow van de stal waar ik sta, dus misschien als ik weer een stap verder ben en met mijn eigen trailer op pad kan dat ik mijn horizon weer verbreed. Maar eerst staan buiten rijden op de Veluwe op mijn wensenlijstje. *\o/*

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:34

Mijn moeder is op haar 54e begonnen :D ook in haar kinderjaren nooit gereden.
Ze heeft altijd gewoon lekker relaxed een beetje rondgehobbelt. Ze heeft nog wel wat prijsjes gewonnen op de onderlinge wedstrijden op de manege!
Nu rijdt ze niet meer omdat ze een paar jaar geleden haar knie verdraait heeft toen het paard wegliep met opstappen en ze niet zo goed meer durft, maar ze heeft toch laatst nog een paar rondjes gestapt op de suuuuuuuperbrave merrie van een vriendin van mij!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:21

Romkabouter schreef:
MarcR schreef:

Ik heb niet gezegd dat ze een top trainer moeten zoeken maar wel een goede trainer.
Bij sommige top trainers is spijtig genoeg het geld belangrijker dan de rest maar er zijn er ook andere.

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 09:27

Ja sammyoo. Travis, kruising paintxhaf is van ons. Ik dacht je profiel al te herkennen vandaar mijn vraag.
Lijkt me heerlijk vlakbij bos staan zodat je daar zo in kunt rijden. Dochterlief pakt wel de trailer en zoekt t bos of strand op maar dat vraagt toch iets meer tijd. Voorlopig dus maar langs de openbare weg oefenen en wie weet komen we ooit dichter bij een bos te staan.
Travis is absoluut verkeersmak maar ik nog niet:-)
Maar in de bak en naast hem langs de weg is het vertrouwen er wel dus de rest komt vast.
Trav vindt springen ook heel leuk en stiekem wil ik dat ook wel eens proberen.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:51

Mijn vriend is op zijn 30e begonnen met paardrijden doordat ik hem aangestoken heb. Inmiddels hebben we samen 4 paardjes en heeft hij al een paar onderlinge wedstijdjes, trail, horsemanship en pleasure gereden met zijn trekpaard. En waarschijnlijk komt daar later nog reining bij.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:13

Heb na 25 jaar niet gereden te hebben op mijn 45tigste weer 2 (dit keer western) paarden gekocht. een veulen en een enter. Ben na 4 jaar wedstrijden gaan rijden met leuk succes bij de Paints. Ben nu 11 jaar verder en heb intussen al een derde paard gefokt die nu 7 is en het ook heel lekker gaat doen. Ik ken minstens 3 mensen die tot ca. 85-90 zijn blijven rijden,..... Zie het probleem ook niet :-) Je bent zo oud als je je voelt. Ik voel me nog steeds 21 , tussen mijn oren :-)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:19

De moeder van een vriendin is een klein jaar geleden na 20 jaar weer op een paard gekropen. Dat vindt ze nu geweldig, zij doet ook vooral buitenritten. En over een paar weken gaat ze samen met haar dochter een paardje kopen.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:48

Ik ben 33 en ben sindskort weer aan het lessen. 10 jaar geleden wel les op een manege gehad, maar niet echt veel van opgestoken. En nu met Western begonnen, wat gaaf!!!. Ik voel me net een giechelend Penny meisje af en toe als ik weer terug kom van een les :D

BurningClear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:37

Grappig, ik ben dus niet de enige die pas op 44 jarige leeftijd haar eerste paard kocht.
Ik heb als kind Engels gereden op een manege en daarna rond mn twintigste een tijdje Western in Austerlitz en in Hoenderloo. Toen heel lang niet en in 2011 na ruim 22 jaar heb ik een westernles geprobeerd bij JD Ranch in Beets. Een jaar later kocht ik mn eigen paard en dat was de beste beslissing ooit :)