Spieren behouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Spieren behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:59

Hallo,

Ik weet niet hoe ik de titel moet noemen... Maar ik zoek iets wat je kan geven/smeren na een intensieve training met het rijden om de spieren te behouden en de spierpijn tegen te gaan..

Ik dacht dat ik daarvoor hier wel goed zat!

Groetjes,

Michelle

Ibbel

Re: Spieren behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:04

Waarom denk je dat nodig te hebben? Als je niet in het anaerobe gebied traint, krijg je geen/nauwelijks melkzuurpoductie en geen spierpijn. Train je wel anaeroob, dan neem je de tijd om het melkzuur weer af te voeren en heb je óók geen spierpijn.
En spieren behoudt je maar op één manier: bewegen/trainen.

Maw, er bestaan geen smeersels die zouden kunnen doen wat jij denkt nodig te hebben (maar sowieso 10 tegen 1 niet nodig hebt)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:07

Vitamine E, magnesium, MSM en natriumcarbonaat.
Je kunt handdoeken weken in een emmer met warm water en bitterzout om over de rug te leggen en zo in te laten trekken.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:09

Ibbel schreef:
Waarom denk je dat nodig te hebben? Als je niet in het anaerobe gebied traint, krijg je geen/nauwelijks melkzuurpoductie en geen spierpijn. Train je wel anaeroob, dan neem je de tijd om het melkzuur weer af te voeren en heb je óók geen spierpijn.
En spieren behoudt je maar op één manier: bewegen/trainen.

Maw, er bestaan geen smeersels die zouden kunnen doen wat jij denkt nodig te hebben (maar sowieso 10 tegen 1 niet nodig hebt)

Daarom vraag ik het ook, omdat ik dat weleens gehoord heb en er dus benieuwd naar ben of het bestaat en of het nodig is :)
Ook loopt ze in een hitactief stalling (dus 24/7 beweging)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:10

Hoogstens een Vit E + Seleniumsupplement omdat daar nog wel eens weinig van in het rantsoen zit. maar verder is niets nodig. Zeker niet als er 24/7 beweging mogelijk is.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:19

Idd vit E en Selenium. En denk ook even aan een goede warming up en cooling down.... Scheelt ook een hoop!

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:41

Djilna schreef:
Hoogstens een Vit E + Seleniumsupplement omdat daar nog wel eens weinig van in het rantsoen zit. maar verder is niets nodig. Zeker niet als er 24/7 beweging mogelijk is.

Wanneer weet je of het nodig is om dit bij te voeren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:52

Kijken wat er in je rantsoen zit. Dus eigenlijk ruwvoeranalyse + krachtvoer berekenen.
In hooi neemt vit E af naarmate het ouder wordt en in veel land (dus hooi), zit weinig selenium. Dus eind vd winter zit in veel rantsoenen sowieso te weinig. Zeker als de training weer opgebouwd wordt.

Ik voer het inmiddels weer standaard toe aan het rantsoen van Bliksem. Halve aanbevolen dosering op de dagen dat ik niet train, hele dosering op de dagen dat ik wel train.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:59

Bedankt voor je antwoord. Dat is nog een hele rekensom.
Jack krijgt 2 kilo pavo energy control en een halve pavo summerfit koek. Dat moet dan uit te rekenen zijn.
Misschien eens een ruwvoer analyse laten doen. Scheelt het nog of ze op de wei staan? (een hele grote ;) )

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:03

Ja, in vers gras zit ook vitamine E ;) In de zomer zal een tekort dan ook niet snel optreden. Nu is het gras ook al redelijk groen trouwens.
Selenium kan wel zowel in hooi als vers gras laag zijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:16

Djilna schreef:
Ja, in vers gras zit ook vitamine E ;) In de zomer zal een tekort dan ook niet snel optreden. Nu is het gras ook al redelijk groen trouwens.
Selenium kan wel zowel in hooi als vers gras laag zijn.

Kan je vit E ook teveel geven? Maw kan dat schadelijke gevolgen hebben?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:36

Vit E is een vetoplosbare vitamine en dat betekent dat een overschot niet wordt uitgeplast, maar wordt opgeslagen. Nu komen overschotten niet vaak en snel voor, maar het is daarom ook aan te raden om niet boven aanbevolen doseringen te gaan zitten met supplementen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:35

Maar zou het dan bijvoorbeeld kwaad kunnen als je in de zomer (wanneer vol op de wei staan) toch vit e + selenium bij te blijven voeren? Of zou je dan bijvoorbeeld beter kunnen overschakelen naar iets zonder vit e?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:55

Ik denk overigens dat je eerder moet oppassen met selenium dan met vitamine E als je het hebt over toxiciteit. Zonder de exacte waardes van de voeding en het exacte metabolisme te kennen zou ik dus oppassen om zomaar één element of vitamine bij te geven.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:09

Maar dat is natuurlijk ook lastig, want de exacte waarde van de voeding kan natuurlijk per baal heel erg verschillen?

(Madou krijgt overigens nu gewoon basismusli van Pure Feed aangevuld met Marstall Force. Dus doe verder (nog?) niks aan extra supplementen).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:14

Daar heb je ook gelijk in, maar als je dat allemaal niet weet, dan zou ik eerder gaan voor een algemeen afgestemd supplement dan voor een specifiek element.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:58

Inderdaad uitkijken met selenium. :j

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:19

bij de mens is 450 μg per dag seleen schadelijk. Bij een paard zal dat afhangen van grote en gewicht.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:17

Hoe erg is de spierpijn? Geeft je paard aan er last van te hebben? Anders zou ik niet te veel met al die meuk rotzooien. Een beetje spierpijn is niet zo erg.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:12

Ze loopt wel wat stijf en moeilijk dus ze heeft er wel last van!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:17

Ik geef ook vit E + selenium.

Meestal geef ik het een dag voor de wedstrijd of na een intensieve training/les (ZZ-Licht niveau). Op de doos staat dat hij (dacht ik) 50 of 40gr mag. Maar het schepje is het nogal onduidelijk om precies genoeg te geven. Dus ik zit er altijd onder, meer geven dan op de pot staat wil ik namelijk absoluut niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:06

Ginootje, is dat elke keer na een training? Want dat mag toch niet hoor... Dan is er of wat mis, of je trainingen zijn veel intensiever dan ze lichamelijk aan kan en dan moet je een stapje terug doen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:21

Djilna schreef:
Ginootje, is dat elke keer na een training? Want dat mag toch niet hoor... Dan is er of wat mis, of je trainingen zijn veel intensiever dan ze lichamelijk aan kan en dan moet je een stapje terug doen.

Dit is niet na iedere training alleen na deze training, dus misschien was die iets te intensief voor haar!