[WN] Ex renpaard omtrainen naar western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Ex renpaard omtrainen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:18

Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die een paard van de baan hebben, zowel dravers als galopeerders die hun paard om hebben kunnen trainen naar western paard.

Ik heb een ex-renpaard maar die blijft zelfs na acht jaar denken dat de bak een minirenbaan is...

Franciee

Re: Ex renpaard omtrainen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:24

Wij hebben op stal wel een renpaard omgebouwd tot dressuur paard, geen western. Is allemaal prima gelukt en ze reageert zelfs beter op gewichtshulpen dan de meeste andere paarden daar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:17

een draver is imo lastig. westernsport is veelal meer gericht op of galop of een langzame draf, en dat is juist net wat een draver van nature niet goed kan. dus tja, moet je het een paard dan aandoen iets te gaan doen wat hij eigenlijk niet goed kan?

een galopeerder, misschien.
waarbij veelal western richt op een langzame galop (moeilijk) en de snellere vooral icm grote wendwaarheid (ofwel de 'game' onderdelen als pole bending en barrel race, of aan de andere kant Reining waarbij het paard wel snel moet kunnen maar ook juist eigenlijk beter wat lui kan zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:24

Ik denk dat dat heel goed gaat. Op de baan is het dier gewend om op teugeldruk harder te gaan. Door dat het in de western net andersom is wordt hij niet zo snel heet. Zeker de racepaarden, heb het niet over de dravers, hebben van nature al een lekkere gespierde achterhand. Het is een misverstand om te denken dat ze maar een ding kunnen. Arabieren bv. worden ook in diverse disciplines uitgebracht van race tot dressuur.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:36

jenny01 - die paarden worden uitsluitend gefokt op snelheid. bij pleasure b.v. is het recht het tegenovergestelde. waarom denk je dan dat dat goed gaat ? die paarden zijn heet van nature, westernpaarden juist cool.of denk je dat je met een Belg ook kan racen ? :')
een arabier is wat anders. die worden niet gefokt op 1 discipline.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:51

Ik heb zelf meerdere volbloeds omgeschoold. Ze worden gefokt voor snelheid maar dat is de Quarter ook. Die is immers het snelst op de kwart mijl. De snelheid en het heet zijn is ook een stuk training en voeding. Je hebt bij een volbloed met een super intelligent paard te maken wat graag hard voor z'n baas werkt. Ze kunnen ook onder de extreem hoge snelheden goed blijven luisteren. Veel mensen denken dat ze alleen maar plankgas van start tot finish gaan maar daar komt nog een hoop rijkunst bij kijken. Ze kunnen dus naar minimale hulpen luisteren. Het heeft mij telkens weer verbaasd hoe snel ze nieuwe dingen leren.
De meesten worden omgeschoold tot eventer dat geeft de veelzijdigheid van het paard wel aan. Mijn ervaring is dat ze gewoon niet goed tegen drammerige ruiters kunnen. Veel druk met hand en been daar irriteer je ze super mee. Dus western ligt wel in hun straatje.
En Belgen racen soms ook hoor. Tijdens de metworstrace in Boxmeer kun je het aanschouwen :+

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:03

omgeschoold tot wat ? in de military kunnen ze leuk meekomen.
ja, met slakken kan je ook racen :roll: maakt ze geen racepaarden.
de oorsprong van de quarter ligt bij racen, ja. de meesten deden ook nog gewoon het ranchwerk.
de quarter die nu nog racet, is merendeels TB !
met de quarter van nu valt weinig meer te racen. zeker de pleasure paarden niet.
het gaat erom, dat je tegen het paard zn natuur ingaat.
je kan een snel paard, die erop is getraind, niet verlangen erg langzaam te gaan. of andersom. of een hoog ingesteld paard laag te lopen.of van een paard met vlakke gangen, hackney-knieactie te verlangen.
uiteindelijk kan je soms een paard zulke dingen aanleren( c.q. afdwingen ),- en niet ieder paard !- maar het ziet er dan nooit zo mooi en ongedwongen uit, als een paard die ervoor gefokt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:05

Mijn verzorgpaard in Zweden (Waar ik veel ben) heeft op de baan gedraafd! :) Vanwege een blessure wilden ze hem afmaken, maar iemand in ons dorp heeft hem toen overgekocht, en hem naar western gereden. Hij doet het erg goed, en is zeer braaf. Natuurlijk houdt hij er toch altijd nog van om lekker te rennen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:13

Ik heb een volbloed ren gefokte arabier gehad en omgeschoold.
Ging best goed. Met buitenritten waren die lange brede zandpaden wel een erg grote verleiding voor ons beide :')
Moest er wel veel tijd insteken, maar met goed resultaat. :j En pleasure ging boven verwachting. Maar barrelrace en reining waren toch wel onze favorieten :D Met geduld en een goed lesgeefmens kom je een heel eind.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:14

Ik vind het wel grappig hoe iedereen denkt dat alle western horses zo "relaxed" zijn :')
Wij hebben een top reiner op stal staan. Dat beest is zo gek als een deur en heet niet normaal en toch heeft ze in de top meegelopen. Echter moet het natuurlijk wel hanteerbaar zijn, ken er ook een die ontzettend heet werd en nu als fokmerrie gebuikt word omdat die te heet werd en twee uur inrij tijd nodig had om er wat mee te kunnen. Daarnaast is western niet alleen reining of pleasure. Barrel is, zeker hier, ook een ontzettend groot onderdeel van rodeo. Ook daar heb je liever een heet paard dat werkwillig is dan een relaxte die je vooruit moet trappen. Daar win je niks mee ;)
Nu heb ik van de rest van western onderdelen wat minder verstand maar van wat ik hier zie heb je aan een wat kleiner en wendbaar paard naar mijn idee meer dan een grotere ex racer.

Anyway, om op de racers terug te komen, ik kom hier ontzettend veel rescue/ex racers tegen. Het grootste gedeelte wordt omgeschoold voor jumper/hunter of dressuur. Western zal niet onmogelijk zijn maar ik vraag me wel af of het echt in hun straatje past.. zeker omdat western hier ontzettend groot is en ik er nog geen in de western tak gevonden heb. Zoals ik al zei gaan bijna alle ex racers hier voor, grootendeels, hunter of jumper/dressuur of gewoon een recreatiepaard.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:15

Beste TS,

Trek je maar niks aan van mensen die zeggen dat het niet kan. Wedstrijden zijn wellicht niet voor ieder renpaard of drager weggelegd. Maar samen plezier hebben gaat prima. Misschien kun je voltes verkleinen en vergroten?

Barrel racing is ook westen toch? Dan is speed juist een voordeel.

Vraag eens tips aan EeCee hier op bokt, zij kan je misschien helpen.

Succes en vooral veel plezier!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:20

Western gaat met ex racers juist beter, er is geen druk op de teugels wat ze zeker goed waarderen :j Als de ruiter rustig is dan haal je veel uit zo'n paard.
Mijn ex renner was eerst dressuurmatig gereden en daar ging heel veel fout mee. Was een ramp voor hem. Door western te gaan rijden heb ik een heel ander paard onder mijn kont gekregen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:26

Ik rij met mijn Draver western en start hem ook op Wran wedstrijden.
Trail is ons onderdeel. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:32

Zou mensen met een draver nu niet gaan aanraden om te gaan barrelracen en zeker niet polebenden..
Je hebt een relatief klein, heel flexibel en liefst compact paard nodig.
Plus een paard dat al wil racen in de bak, zou ik geen racespelletjes gaan leren.

Ik vraag mij in zo'n situaties altijd af, 'wat is western?'.

Natuurlijk gaat de TS niet het doel hebben om een pleasurewedstrijd mee te rijden.
Maar ik zie geen enkel probleem in alle takken van de sport recreatief te gaan verkennen.

De galop en de draf zal nooit voldoen aan de westernstandaard, wil toch niet zeggen dat er geen western mee gereden kan worden.

Er is een hele grote grijze zone tussen 'teugels los gooien+westernzadel = western' en 'de top van westernwereld'.

Het gaat er alleen maar om welke verwachtingen je hebt.
Een draver zal nooit een quarter worden.. maar veronderstel ook niet dat dat het doel is, want dan was er wel een quarter gekocht.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:33

Maar volgens mij hebben we het hier niet over een draver maar over een racer.

@spicegirl er zijn natuurlijk meer disciplines in de western. Ook niet elke Quarter is geschikt voor pleasure maar om nou te zeggen dat een volbloed niet geschikt is om om te scholen vind ik te kort door de bocht. Ik zie allemaal mensen met allerlei paarden western rijden. Van Arabier, met een reputatie van druk en nerveus, tot een haflinger die weer een heel andere reputatie heeft.
Omdat ik nu geen western meer rijd wil dat niet zeggen dat ik een absolute leek op dat gebied ben. Ga natuurlijk hier niet staan verkondigen dat het best wel eens goed uit kan pakken voor ts als ik niet weet waar ik over praat.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:56

Ik heb twee dravers omgeschoold naar western. De eerste had vanwege 'lang in rug zijn' wat meer moeite met galop maar mijn tweede (merrie) was een talentje! met haar vastberadenheid en leergierigheid heeft ze het erg goed opgepakt.

Verwacht niet het hoogste maar met geduld en de juiste training kun je ze leuk rondsturen! :j

Best een poos terug alweer:

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:09

Delaja hier op bokt heeft ook een draver omgeschoold naar western geloof ik. Misschien kan je met haar eens contact opnemen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:49

Wij hebben ooit lang geleden een draver omgeschoold. Het heeft best veel tijd gekost en was niet altijd even makkelijk.
Paard was van nature een sterke draver, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Hij was wat langer en je wil ze toch voorwaarts blijven rijden en de achterhand eronder krijgen.
We hebben enorm veel op cirkels gewerkt om hem zelf terug te laten komen. Maar contact aan de voorkant is toch echt ook nodig, met name in het begin.
We zijn hem ook gaan helpen vanaf de grond. Los stimuleren om te galopperen en darana aan de longe. Ook cirkels kleiner en groter maken aan de longe.
Dat dan weer onder het zadel.
Als hij sterker wordt in de galop, wordt het ook makkelijker voor hem. Hard draven is niet dat ie niet wil, maar hij kan het gewoon ( nog ) niet.
Op het laatst liep hij keurig zijn cirkeltjes in draf en galop. Overgangen waren goed en hele kleine stopjes.
Helaas andere problemen gekregen en moeten laten inslapen.

Tones hier op bokt heeft ook een draver.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:29

Ik heb idd ook een draver.
Kan beter joggen dan mn paint. >;)

Super fijn paard, komt van de baan dus alles al gezien, en geen bange dingen op wedstrijden.
Of dr moet een tinker vlak langs m heen komen stampen...

Op dit moment wordt hij niet gereden, heb veel plezier met hem gehad,
en wil ook wel weer buitenritjes met hem doen, maar niet meer vol op aan t trainen.
Met mn paint gaat t toch echt stukken makkelijker.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:39

waar een paard op gefokt is maakt denk ik niet zo veel uit. Een paard kan alles, als je maar de tijd neemt om um goed te trainen. Misschien dat ie dan minder goed is als een quarter, maar is dat nou zo erg?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 11:48

ik heb het niet over een draver hoor, maar over een Arabische volbloed hengst die jaren gekoerst heeft dus geraced. Hij is en blijft erg heet, staat hele dagen op de wei en krijgt vollop hooi maar beperkt krachtvoer.
Ik wil het wel eens gaan proberen een lesje te nemen met hem want mij arab ruin wordt 21 maar was erg benieuwd naar jullie verhalen. Ik rij mijn hengst nu met boomlooszadeltje en een simpel snaffle bitje maar ik denk dat het een erg zware pil gaat worden. Hij is er 1 die altijd wil lopen, is braaf hoor maar echt ontspanning zit er niet bij...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:33

Die ontspanning kun je misschien wel vinden door te gaan grondwerken / sacking out enzo. Voordat ik ging western had ik daar nog nooit van gehoord. Maar het is echt HET middel (vind ik) om een stabiel en goed opgevoed paard te krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:40

Ik heb ook een Arabier die 3 jaar op de baan heeft gelopen. Heeft even geduurd, maar is nu een heel braaf rustig relaxed paard die je aan moeten schoppen om harder dan arbeidstempo te galopperen. Maar je moet wel (en vooral in het begin) consequent zijn en gewoon never nooit meer (ook niet o zo verleidelijk buiten op het strand) 'm toe te staan in rengalop te gaan. Dat wordt gewoon heel verwarrend voor zo'n paard - wel hard, niet hard, da's gewoon niet handig. Plus dat je de verkeerde spieren traint met rentraining (anarobe ipv aerobe verbranding).
Ik heb de mijne eerst en vooral in endurancewedstrijden gereden - lange afstanden gematigd tempo, in plaats van korte sprintexplosies.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:14

ik heb hem al acht jaar dus ken hem onderhand wel ... hij moet soms echt even hard want anders ontploft hij na een tijd...verder is hij rustig hoor maar onder het zadel gewoon altijd heet

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:22

EeCee schreef:
Ik heb twee dravers omgeschoold naar western. De eerste had vanwege 'lang in rug zijn' wat meer moeite met galop maar mijn tweede (merrie) was een talentje! met haar vastberadenheid en leergierigheid heeft ze het erg goed opgepakt.

Verwacht niet het hoogste maar met geduld en de juiste training kun je ze leuk rondsturen! :j

Best een poos terug alweer:
[ Video ]

netjes hoor