[WN] Welk Western bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamaar88

Welk Western bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:02

Hey allemaal,

Ik ben al een hele tijd ontzetten fan van westernrijden.
Nu wil ik eindelijk de stap zetten om de overgang te maken. Ook om mijn paardje om te scholen.
Omdat ik nog niet erg thuis ben is al dat western heb ik misschien een wat domme vraag :o
Mijn paardje word nu gereden met dubbel gebroken trens bitje. Welk bit lijkt er het meeste op in de westernsport?
Bedankt alvast :D

Groetjes

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:04

Ik zou eerst iemand zoeken die je helpt met het overstappen. En met diegene het bespreken. Het is natuurlijk ook per paard verschillend hoe ze op het bit reageren.

Edit: En misschien eerst een proeflesje doen op een manege en kijken of het echt iets voor jou is.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:36

iedereen begint met een snaffle (trens ).
bij dressuur begin je ook niet met stang en trens ;)
naderhand , als jij en je paard de neckreining beheerst, kan je overstappen. eerst op babyshanks, naderhand mss een ander bit. je instructrice zal je wel adviseren hierin..

Tamaar88

Re: Welk Western bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 07:31

Oke bedankt. :)

D_Desteny

Re: Welk Western bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 07:37

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:01

Gewoon voorlopig hetzelfde bit blijven gebruiken, als je paard daar goed op loopt is dat geen probleem. Als je dan straks wat verder bent kan je, in overleg met je lesgever, altijd nog gaan kijken naar een ander bit.
Overigens zijn er ook dubbel gebroken western snaffles ( bijv. http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 0401b.aspx ). Maar "if it ain't broke, don't fix it" , gaat hier ook op. Dus als je paard goed loopt op het bit wat je nu hebt, lekker zo laten, scheelt je ook weer een hoop geld ;)

Billy Allen lijkt wel een dubbelgebroken trens maar is dat niet.