[WN] paardjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 11:53

Lang geleden dat ik een nieuw fototopic gestart heb.
Nu ik weer wat te vertellen heb, vond ik het de ideale moment om dit neer te pennen samen met wat foto's en filmpjes :-)

Het eerste paardje waar ik iets over wil vertellen is Steady. Quarter horse van 2009. Heeft al verscheidene wedstrijden working cowhorse gelopen,en zeker niet onverdienstelijk. Dit wordt mijn paard om mee te doen aan de BTPA wedstrijden van 2014.

Hier met zijn eigenaar
Afbeelding

Naast team penning, zijn we ook begonnen met de beginselen van de pole bending:

Verder heb ik ook een nieuw projectje bij; Cherry. Paardje kende nog niks en is zadelmak gemaakt bij een gekende trainer. Paard was heel moeilijk tijdens die periode, liet zich achterover vallen, bokken alsof haar leven er vanaf hing, en gillen als een varken dat vermoord wordt...
Ze is sinds een paar weken in mijn handen, en door haar geschiedenis heb ik uiteraard eerst de dierenarts laten komen. Bloed getrokken, hoge infectie bloedwormen, te weinig vit e. Tanden, twee wolfstanden.
We werken momenteel aan het inbuigen, stilstaan bij opstappen, stilstaan wanneer er opgezeten wordt, en dan in stap een beetje stuur werk. Deze week ben ik begonnen met lange lijnen. Ze is vrij fragiel en ik wil dat ze eerst wat sterker wordt. Ik gebruik ook graag de pessoa, maar vrees dat het daar te vroeg voor is, aangezien ze ook wat panikeert op die lange lijnen.
We hebben onze goede momenten, maar ook zeker onze slechte. Zo is ze als een tikkende tijdbom en je kan vanaf de moment je opstapt goed inschatten of ze gaat ontploffen of niet.
Met momenten stap je op, en voel je haar rug zelfs in stap bol staan. Ze kan uit het niets, in stap, beginnen gillen als een zwijn en bokken.
En voor ik nu heel bokt over me krijg, ze is door de dierenarts nagekeken en goedgekeurd. Het is dus duidelijk een hormonaal probleem. De eigenaar zit momenteel in een scheiding,dus gebruikt zijn centen voor andere dingen.

Maar om jullie toch een zicht te geven...meet cherry:

Afbeelding

Cody zullen jullie ook nog wel kennen?
Hem onderhoud ik ook fysiek een beetje, en train hem op de barrels en de poles.
Pole bending staat momenteel op een laag pitje (heeft zo zijn redenen en heeft niks met het paard te maken), maar de barrels beginnen een stuk beter te gaan.

Op 6 weken tijd, 2sec verbeterd. Heb hem wel vaak en veel moeten corrigeren, maar we zitten momenteel aan een tijd van 15.9sec.

Had er graag een roping paard van gemaakt, maar hij is niet cool genoeg, en moet nog te veel aan mezelf werken, dus da's niet eerlijk tegenover het paard dan...

Verder hebben we nog Wolf...Hij is al sinds november 2013 uit de running. Hij stond helemaal scheef bekapt en beslagen, waardoor hij mank stond en een onsteking had op beide achterknieën.
Hij heeft nu orthopedisch beslag na onlangs een check up in de dierenkliniek waarbij alles goed leek, is hij een ijzer verloren...Dus vanavond komt de hoefsmid en kunnen we ein-de-lijk opnieuw beginnen...

Afbeelding

Het laatste en misschien wel hetgeen waar ik het meeste naar uitkijk... Mijn eigen paardje is drachtig van GP mister dual jac!

Afbeelding

Zoek de verschillen ;-)

Afbeelding

En ja, omtrent een quarter kruising zijn de meningen zeer verdeeld, maar ik wens hier ook niet echt commentaar op. Mijn merrie is een schat van een paard. Het zal mijn eerste, en waarschijnlijk ook mijn laatste veulen zijn.

Alvast bedankt om een kijkje te komen nemen en laat gerust een reactie achter :-)!

Letje01

Re: paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:59

Mooi overzichtje Leyla. Jij komt er nog wel en ik ben zeker dat ik er binnenkort weer een 'concurrent' bij heb :-)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:05

Thx Arlette! En da's de bedoeling he ;-)
Kga me is wat inlezen wat betreft voeding.. Ik denk met een aangepast dieet, dat menne cody wel een beetje sneller zal zijn :p

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:59

leuke paarden!

in je profiel zie ik dat je vos een showhoofdstel heeft, heb je die onlangs toevallig verkocht? :P

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:15

Nee, die heb ik nog steeds :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:21

haha oke, heb toevallig laatst hetzelfde hoofdstel overgekocht.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:26

Tof :D Staat mooi zeker :-)?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:17

Je gaat je bezigheid nogal hebben :)
En binnenkort die kleine spruit daar nog eens bij, ik tel ook hevig mee af ;)

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:21

is die foto aan het water in het Zilvermeer in Mol genomen?

Leuke paardjes trouwens :D Barrel racen vind ik er persoonlijk heel eng uit zien, zou altijd schrik hebben om onderuit te gaan :j

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:49

die eerste is william toch van de gypsy horses? :D
leuke foto's! :j

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 00:55

Die foto is idd in het zilvermeer genomen :-) We hebben daar jaarlijks een show.
En das inderdaad ook William :-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:38

Wat betreft je paardje Cherry en het gedrag dat je van haar beschrijft, zou ik haar ook eens laten onderzoeken op PSSM. Niet alle DA's zijn daar (goed) mee bekend maar het is een veel voorkomende ziekte bij westernpaardjes.

Het klinkt alsof ze erg veel last van haar spieren heeft, laat je regelmatig bloed trekken om de spierwaardes te controleren?
Waarom wordt nu geconcludeerd dat het een hormonaal probleem is? En hoe wordt dat behandeld, aangezien je vermeldt dat de eigenaar zijn centen aan andere dingen besteedt?

Paarden die een hevige bloedworminfectie hebben gehad zijn overigens erg gevoelig en hebben weinig weerstand. Houd je daar rekening mee?

Ik meld dit toch maar even, ook al geef je aan dat een DA haar onderzocht heeft, want een paard dat zomaar regelmatig ontploft en gaat gillen, is echt niet gezond ... :n

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 19:48

Simodi, bedankt voor je reactie! Als het effectief mijn paard had geweest, dan hadden er al heel wat andere dingen gecheckt geweest, maar ik moet roeien met de riemen die ik heb.

Ten eerste is ze van een zeer gekende trainer gekomen in "deze toestand". Hoeven waren minstens 8 maanden niet gekapt, vol bloedwormen, wolfstandjes (die niet voor last zorgde???!!!). Deze zaken heb ik al inorde laten brengen.

Vitamine E was aan de lage kant...(krijgt ze nu 50dagen vit e van global medics voor). Op pssm of andere erfelijke zaken werd sowieso niet getest,ik durf ervoor wedden dat de eigenaar het bestaan er van zelfs niet eens kent. Kan er specifiek op een hormonaal probleem getest worden via bloedonderzoek? Waarop moet ik dan laten testen?

Ik ontferm mij over de verzorging en het verdere inrijden van het paardje, maar ik doe uiteraard niks tegen mijn principes. Ik wil een gezond paard, en overvraag haar op deze moment zeker niet.
Ze protesteert ook niet op het zadel..je kan er mee rondstappen een uur, een half uur...maar ze kan het ineens "krijgen".

De reden dat ik een hormonaal probleem vermoed, is omdat zij dit niet elke keer heeft. Ze kan het een maand niet hebben, en dan een hele week wel... Toen het paard in training stond, hebben ze even met de handen in het haar gezeten (paard was zelfs gevaarlijk, maar was ook dominant en kende werkelijk NIKS...kwam zo van de wei, dus de vraag was of het dominantie, een moeilijk karakter -of een combinatie- of iets medisch was), en heb ik hen gewezen op een hormonaal onderzoek. Misschien cysten op de eiertakken?? Een echo'tje is niet die kost... Maar omdat het toen toch weer beter ging, is dit niet gedaan.

De eigenaar zit in een scheiding, dus zijn centen gaan momenteel naar de twee auto's, de moto, en de stalling van zijn twee paarden. Veel overschot is er dus niet.

Ik vind het ook niet eerlijk tegenover een paard, maar ik probeer er het beste van te maken en ze met alle respect te behandelen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:22

TS bedankt voor je uitleg.

Ik zal je (later) nog even uitgebreid antwoorden in een pb, omdat ik ook je topic niet wil 'vervuilen', maar uiteraard nog wel m'n vermoeden/ervaring/kennis van een paard met zulke niet goed verklaarbare heftige reacties met je wil delen, zodat je daar misschien ook met je beperkte mogelijkheden wat mee kunt. ;) :j

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:39

Mooi hoor en mooie foto's en filmpjes!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:54

Gaaf hoor, Is dit allemaal op Nederlandse bodum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:54

Super dat je met dat vosje zo bezig bent. Hopelijk gaat het straks helemaal goed met hem. En waarom zijn de meningen verdeeld over een kruising quarter? Ik ken iemand die heeft een volbloedje laten kruisen met een quarter voor de polocrosse en dat is een prachtig veulen geworden ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:55

Leuke paarden! Ik heb alleen totaal geen verstand van western dus wat zijn die grote 'flappen' die de eigenaar om heeft op de eerste foto? :o

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:13

Erg mooi om te zien/lezen hoe bewust je met de paarden omgaat. Succes met ze en met je toekomstige veulentje natuurlijk!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:25

Gipsy horses ranch, komt bekend voor :j

gave paardjes en toch wel stiekem benieuwd naar je veulen!
(houd je ons op de hoogte? :j)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:59

Ik betwijfel als ze drachtig is... :') :')

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 00:19

Hihi, nou...daar kan je ondertussen écht niet meer naast kijken :D Zelfs de dierenarts zegt dat ze wel zwanger lijkt van een vijfling :D ;-) (ze is twee maal gescand, dus geen paniek).
Ik kan ook niet meer wachten hoor! Ze is uitgerekend rond 1 juni... Op 31 mei heb ik in principe een wedstrijd nogal ver, weet niet of ik die ga meedoen (stel maar is voor dat ze net dan moet bevalle :D)

De reden voor deze hengst is nogal voor de hand liggend. Hij is van mensen die verstand hebben van zaken (getest etc) en is gewoon heel mooi. Oorspronkelijk zou de papa die eerste zijn, maar die werd gecastreerd, dusja...En als je merrie dan niet hengstig is...

Die grote flappen zijn chaps! Deze zijn echt wel rodeo chaps.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:42

Ben benieuwd wat er uit Montana gaat uitkomen.
Over de andere weet je mijn meningen al :D.
Hopelijk wolf snel in orde, wil wel eens weten wat die in de barrels geeft als hij eindelijk doorgetraind kan worden.

En snel nog is mee gaan trainen he ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:51

Hihi, kirsten, raar maar sinds ik die training heb meegedaan, boek ik betere resultaten met cody :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 00:34

Een kleine update.
We zijn weer begonnen met de barrel competities. Hopelijk zien jullie ook het verschil met de runs tegenover vorig jaar (die hier zeker ergens in een topic staan :) )

Af en toe is een correctie nodig, we zijn er nog bijlange niet...maar ik boek resultaten, en da's wat telt!