Endurance zadel met veel schoudervrijheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Endurance zadel met veel schoudervrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:06

Sinds iets langer als een half jaar heb ik bij Country Mill mijn Massimo trail gekocht, één van de weinige zadels die goed ligt op Leila haar rug. Helaas ben ik nog steeds niet 100% tevreden. Even voor de duidelijkheid, Country Mill is een geweldige winkel en de service is top, de mensen zijn super in hun werk maar het feit blijft dat ook mijn Arabiertje een moeilijk ruggetje heeft om een "perfect" liggend zadel te vinden.

Ik zou graag een zadel vinden zoals waarschijnlijk vele andere, met meer schoudervrijheid als de massimo en ook nog een voor een paardje met een vrij korte rug. Ben benieuwd of jullie tips of ervaringen hebben?

HannahFrouk

Re: Endurance zadel met veel schoudervrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:44

Ik had ooit een Horseman Outfitter endurance zadel. Het zadel beviel mij verder niet (was wel een goed zadel, maar het pastte niet goed), maar ik weet wel dat het erg veel schoudervrijheid had en het was een mooi kort zadel dus heel geschikt voor een arabieren rug. Ik heb het verkocht en het ligt nu volgens mij ook weer op een arabier.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 05:54

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 06:20

Je zou eens kunnen kijken naar IJslanderzadels.
Die zijn voorzien op korte ruggen en op schoudervrijheid. De zweetbladen zijn soms zelfs in een S teruggesneden. De zitting is meestal ook vrij vlak wat of ontworpen voor langere afstanden.
Denk wel dat je paard dan niet te veel schoft mag hebben.
Qua merken kan je dan denken aan ook Massimo, maar ook Prydi, Topreiter, Hilbar, Astund, ...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:00

De Deuber Quantum is ook kort en geeft veel schoudervrijheid.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:04

Ik heb sinds 2 maanden een reactor panel zadel, bevalt tot nu toe heel goed! Heb ook al diverse zadels op mijn paard gehad waaronder een massimo.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:05

Allemaal geweldige ideeën en ook fijne zadels om te zien, helaas geen of weinig tweedehandsjes te koop en geld voor een nieuwe heb ik nog lang niet helaas

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:38

Een massimo tölt is ook kort en heeft veel schoudervrijheid. Misschien kun je je trail bij country mill inruilen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:47

Ik heb de Massimo Tölt aangeschaft voor mijn Draver die ook graag veel schoudervrijheid heeft en bovendien een korte rug heeft. Had geen betere koop kunnen doen, het zadel ligt perfect, paardje loopt er super mee en het zit (na even wennen) heerlijk!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:49

De Freeform enduro heeft héél veel schoudervrijheid en is heerlijk om mee te rijden.
Ik heb hem gekocht voor een hele brede Haflinger, was een moeilijke zoektocht :7

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:14

De Freeform Enduro ziet er goed uit en is een zadel die ik al vaker voorbij heb zien komen maar tweedehands volgens mij ook amper aan te komen en het is boomloos waar ik mijn twijfels toch over blijf houden (uiteraard beter als een slecht zittend boomzadel)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:14

En zo'n massimo tölt kan ik inderdaad country mill eens over contacten, wie weet is dat wat!

Zit er alleen echt zoveel verschil qua schoudervrijheid in de trail en de tölt?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 06:00

Ja, dat scheelt best wat. De tölt geeft nog meer ruimte dan de dressuur, is zelfs terug gesneden. Terwijl de trailer een vzh model is, dus minder recht naar beneden dan de dressuur.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:49

Mijn pony liet het verschil tussen die twee heel duidelijk zien. Met de trail krabbelde hij in draf maar wat en leek hij zijn voorbenen niet kwijt te kunnen. Onder de tölt was er niks aan het handje.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:49

Grappig dat hier de Massimo Tölt wordt genoemd! Ik heb hem ook al voor mijn korte, ronde pony (87,5% arabier) en ze heeft echt ruime schoudervrijheid. Waarschijnlijk wordt overigens wel de Tölt II bedoeld. Ik zou ook aanraden deze te proberen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:53

Oke oke, ook nog ervaring met andere ijslanderzadels die geschikt kunnen zijn voor mijn Arabiertje? Of hebben ze allemaal veel schoudervrijheid? Kort zullen ze allemaal zijn, ken geen lange IJslanders in verhouding tot andere paarden

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:00

Prydi biedt veel schoudervrijheid. De Topreiter ook, maar die heeft vaak een wat breder kussenkanaal wat niet elk paard fijn vindt. Karlslund biedt ook veel vrijheid.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:31

ik heb ook massimo trail gehad voor mijn ronde brede tink maar had te weinig schouder vrijheid en bracht ik hem op plaats met genoeg schoudervrijheid was ie te lang. ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een ijslanderzadel op mijn tinker laten aanmeten. en wil nooit weer anders.
heerlijke kort zadel en ook nog eens heerlijk licht en super veel schoudervrijheid. rij buitenritten met der en oho is een prydi.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:52

natural_ schreef:
Oke oke, ook nog ervaring met andere ijslanderzadels die geschikt kunnen zijn voor mijn Arabiertje? Of hebben ze allemaal veel schoudervrijheid? Kort zullen ze allemaal zijn, ken geen lange IJslanders in verhouding tot andere paarden

Dat laatste is niet helemaal waar. Er zijn ook veel ijslanderzadels die kussenlengte van rond de 50 cm hebben.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:56

Kan de Continental Endurance niets zijn voor jullie?