Endurance en gangenpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Endurance en gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 06:40

Hoi!

Sinds een jaar rij ik gangenpaarden bij en dit blijf ik nog wel een heel tijdje doen. Maar de endurance trekt me al zolang ik doe paardrijden, maar nooit van gekomen door geen vervoer en niet de juiste mensen om me heen. Nu is mijn eigen KWPN 17 jaar en wil ik met hem niet meer mee doen aan zulke wedstrijden.

Met de gangenpaarden echter wel. Maar bij de keuring heeft iemand mij verteld dat een paard dan MOET draven.. en daar is een probleem. De merrie die ik rij, laat bijna geen draf zijn, alleen maar tolt of telgang. Weet iemand precies hoe dit zit? Het lijkt me super leuk om in mei te starten in Banholt!

Alvast bedankt,

Groetjes Michelle

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:02

hooi, nee hoor een Endurance paard moet zijn rondje kunnen lopen. voor de één betekend dat de hele rit draven voor de andere de hele rit galop. als ze maar gezond en binnen de tijd over de finish komen. het is wel zo dat de meest gebruikelijke gang de draf is maar het moet niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:04

oja op de keuringen wel. maar ik zou gewoon eens een x zelf zonder paard naar een wedstrijd gaan kijken en het aan de hoofd veterinair vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:08

Ook op de keuringen 'moet' een paard niet draven. Ik heb er wel vaker gezien (oa TWH) die domweg niet kunnen draven en die dan op de keuring gewoon in tölt (rack, in het geval van de TWH) worden beoordeeld. Op de keuring wordt beoordeeld of een paard rad is, niet of-ie kan draven. En een dierenarts die een gangenpaard niet op radheid kan beoordelen, zou dan dus ook een kreupele Paso of MM of TWH niet kunnen beoordelen? Kwalijke zaak...

Ymediem

Re: Endurance en gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:26

Hoi michelle,

Het is bijna hetzelfd als mensen die zeggen dat Friese paarden niet in de endurance kunnen.
In mijn ogen kwestie van onzin. Nee ze zullen geen 160km lopen. Maar het is een kwestie van trainen.
Dit ook bij een gangenpaard.
Ik denk zeker dat ze het kunnen. Er zijn zat ijslanders die meelopen.

Dus gewoon lekker een keer meedoen.!!

:D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:45

Het gaat om de keuringen, niet om het rondrijden an sich.
Maar die keuringen mogen dus geen probleem geven, nogmaals, die zijn bedoeld om te beoordelen of een paard rad is, niet of-ie kan draven. Een DA moet gewoon ook een paard dat niet kan draven kunnen beoordelen of-ie al dan niet kreupel is. Dat-ie dat moeilijk kan vinden, dat kan best. Maar hij moet het wel gewoon kunnen, en dáár staat-ie voor te keuren.

En ja, er staat wel iets in de reglementen over draven, maar er staat ook in de reglementen dat endurance open is voor alle paardachtigen (ook muilezels dus bv) en dat staat haaks op elkaar, want er zijn gewoon 'paardachtigen' die niet draven. Dus mocht er over gemekkerd worden, dan kun je dat heel goed aanvechten.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:00

Okee, bedankt voor de info! Het gaat over een kentucky mountain saddle horse.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:31

Michellkuh schreef:
Okee, bedankt voor de info! Het gaat over een kentucky mountain saddle horse.

heb je een FB gestuurd,
gr Marcel

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 08:38

Dank je !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:45

Je hoeft inderdaad niet te draven bij de keurigen. Een vriendin van mij heeft fanatiek endurance gerden met MM. In het begin (zeker 10 jaar terug) heeft ze die aan de hand moeten trainen voor draf maar inmiddels kunnen de artsen ook een tolt beoordelen.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:50

Toen ik nog met mijn pony reed waren er voor mij 3 IJslanders met de keuring...
deze lieten allemaal een telgang zien en kwamen allemaal goed door de keuring heen!
dit was in 2011 maar ik neem aan dat daar de regels niet over veranderd zijn... anders kan je natuurlijk
altijd de organisatie een mailtje sturen en het even navragen voor de zekerheid...

Alvast veel succes & vooral plezier in Banholt ..!!

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:35

Even off topic; waarom noemen ze gangenpaarden een gangenpaard wanneer er al eentje (zoals boven beschreven de draf) ontbreekt?

Dan is mijn KWPNer ook een gangenpaard die mist alleen de tolt :') .
Wellicht zie ik het helemaal verkeerd maar ik vind dat een gangenpaard op zijn minst een draf moet laten zien.

Uit ervaring weet ik dat veel d.a. het moeilijk vinden om een paard anders dan in de draf te beoordelen op locomotie.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:45

De draf ontbreekt niet, maar is niet haar voorkeursgang.