Is mijn merrie geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimmyke92

Is mijn merrie geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:11

Hallo Bokkers,
Ik heb mijn 6 jarige merrie nu een jaar. Bij haar vorige eigenaren heeft ze M dressuur gelopen, maar gezien zowel zij en ik hier niet veel plezier in hebben wil ik graag iets anders gaan doen. We vinden het allebei heerlijk om buiten te rijden, ze heeft een super conditie en is dan ook niet moe te krijgen. Ze is overigens ook heerlijk op de zit en stem te rijden (in de meeste gevallen :D ) en we rijden altijd met lang teugeltje. Ze is redelijk makkelijk te rijden buiten, maar ze is wel pittig en kan sommige dingen eng vinden. Ze geeft nooit heftige reacties (bokken,stijgeren, wegrennen) maar kan bijvoorbeeld wel stil gaan staan, soms ook een beetje achteruit lopen. Zolang ik geen zweep gebruik, niet schreeuw maar gewoon duidelijk mijn stem gebruik en op het goede moment licht been geeft loopt ze altijd vrijwel snel weer door. Ze wilt het dan ook echt goed voor je doen! Maar toch kan ze dus wel een miepert zijn :+ Vandaag nog om 2 geparkeerde fietsen tegen een boom, ze maakt zich dan helemaal groot en loopt er al briesend op af. Heel stom want, er kan bijvoorbeeld een scooter voorbij komen waar ze dan weer niet van op kijkt. Ze is redelijk cool in haar hoofd, maar wel best onzeker en leunt heel erg op de ruiter. Ik wil heel graag met endurance gaan beginnen omdat ze gewoon heerlijk te rijden is met lange afstanden, maar soms twijfel ik of ze niet te onzeker is tijdens zo een rit met alle poespas er omheen. Het lastige is gewoon dat dit bij haar soms moeilijk in te schatten is. Ze staat op een stal waar zaterdags kinder lesjes worden gegeven, er lopen 2 herders rond, een geit, een kip, drukke kinderen, veel pony's overal en alsnog kan ze dan lekker rustig blijven. Ik moet een brug over met haar om in het bos te komen, we staan dan aan de weg te wachten en dan rijden de auto's redelijk hard voorbij, dit vind ze geen probleem. Ligt er dan een vreemde boomstam langs het pad kan ze weer helemaal onder de indruk zijn. Ze kan zich soms te pletter schrikken om stomme dingen en dan ook een flinke sprong naar de zijkant maken etc. Ze is bij de vorige eigenaren veel mee op parcours geweest en die gaven aan dat dit geen probleem was. Ik snap dat jullie niet achter je scherm kunnen inschatten of mijn paard geschikt is of niet :+ Maar zijn er misschien meer mensen die paarden hebben die niet perse bomproof zijn maar wel prima kunnen mee doen aan endurance?

Ik hoor het graag :)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: Is mijn merrie geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:17

Mijn paard is de grootste scheiterd op aarde en loopt internationaal endurance!

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:58

mazzeltje schreef:
Mijn paard is de grootste scheiterd op aarde en loopt internationaal endurance!

Nou dat is al leuk om te horen :D
Maar heeft dit dan geen negatief effect tijdens de wedstrijden? (schrikken, stil staan, weg springen, misschien opgefokt raken)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:06

Hier nog een watje! Maar ik merk dat hij steeds zekerder wordt sinds we endurance rijden. Gewoon gaan dus. :D

En die van mij springt vaak opzij of gaat soms stilstaan. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:06

Ach, ik ben wel eens achterop gereden bij iemand die al een minuut of 10 een discussie had met haar paard vanwege een boomstronk waar hij niet langs wilde. Achter mijn paard aan durfde hij wel weer, dus dat probleem was daarmee opgelost. Het komt dus voor, tuurlijk. Maar je rijdt niet alleen, er rijden er nog een stuk of 100 dezelfde kant op meestal.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:17

Bedankt voor de reacties, ben ik in ieder geval al wat zelfverzekerder. :D

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:30

Niet van wakker liggen hier ook zo'n spokenzoekendevindendeschijtert die internationaal loopt.
Je zal er op wedstrijd zelden last van hebben tijdens de wedstrijd focussen ze zich op hun job en gaan ze ervoor. Tijdens rustige trainingsritten hebben ze tijd en energie over en dan zoeken ze spoken :) .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:37

Dat klopt inderdaad Arun! Als ik zelf een trainingsronde op tempo thuis maak is hij veel makkelijker dan wanneer ik bijvoorbeeld een stapritje ga doen. :j

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:08

Ik zou het gewoon proberen, mits het natuurlijk geen gevaarlijke situaties oplevert ;)

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:33

Sok schreef:
Ik zou het gewoon proberen, mits het natuurlijk geen gevaarlijke situaties oplevert ;)

Nee dat verwacht ik zeker niet. Ze heeft me nog nooit echt laten schrikken en blijft altijd bij me. Ik denk dat ik het idd gewoon ga proberen! Heb net een advertentie geplaatst om iemand uit de omgeving te zoeken die ook endurance rijd. Ik ken werkelijk niemand die dit doet namelijk. Wel zo leuk als je ook samen kunt trainen, en ik kan waarschijnlijk nog genoeg hulp gebruiken :)
bedankt voor de reacties.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:03

In welke omgeving woon je?
Er worden ook veel trainingsritten georganiseerd waaraan je evt. Mee zou kunnen doen. :)

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:40

Ik woon in Noord-Brabant. Helmond, bij Eindhoven. Dat zou idd ook een goed idee zijn, alleen vind ik het zo spannend om dan alleen te gaan. Het zou best fijn zijn als ik met iemand op sleeptouw zou kunnen om het zo maar te zeggen. Daarom hoop ik iemand te vinden bij mij in de buurt die me wat meer kan leren! Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die endurance rijd.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:46

Meld je aan op het endurance forum (www.endurance-forum.nl) en ga daar eens flink aan het lezen, daar heb ik persoonlijk erg veel geleerd! En natuurlijk de reglementen goed doorlezen, dat helpt ook wel!

Ik ken helaas genoeg mensen die zeggen dat hun paard heel mak is, maar vervolgens tijdens de keuring de dierenarts omver walst omdat hij te druk is met alles om hem heen.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:54

Blonde vraag mischiens,maar heeft dat druk zijn niet enorm veel invloed op de hartslag?Dat is bij mij al een reden geweest om nooit te starten.Bij nerveus gedrag gaat je hartslag toch omhoog?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:58

Ja zeker, maar je paard is niet continue nerveus toch? Zo was die van mij erg nerveus en was dat ook in de hartslag te merken, dierenarts zei oeii nu even rustig worden jonge en ja hoor de hartslag zakte in een heel rap tempo.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:26

Kan zijn, maar ik ken ook genoeg paarden die uiterlijk enorm druk zijn, maar ondertussen met een hartslag van 30BPM bij de voorkeuring staan :')

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:25

Hartslag en drukdoenerij gaan niet altijd samen.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:40

Sok schreef:
Kan zijn, maar ik ken ook genoeg paarden die uiterlijk enorm druk zijn, maar ondertussen met een hartslag van 30BPM bij de voorkeuring staan :')

Daar heb ik er een van. Uiterlijk niet zo'n druktemaker maar hij kan staan rillen wanneer de stethoscoop aangelegd wordt. Toch altijd keurige voorkeuringwaarden gehad.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:41

Hoi, ik heb je een mail gestuurd met telf nr van een endurance ruiter uit helmond.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 06:37

fury58 schreef:
Hoi, ik heb je een mail gestuurd met telf nr van een endurance ruiter uit helmond.

Hallo,
Zou dit eventueel per PB kunnen :)? Ik heb toen een aparte mail aangemaakt voor mijn bokt account en die ben ik helemaal vergeten!
bedankt!

arrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:23

Zou het zeker gewoon gaan proberen. De sfeer is altijd erg fijn bij endurance waardoor je vanzelf ontspannen word. De eerste wedstrijd die ik mee deed heeft mijn arabiertje met zijn staart plat op zn rug achter alle paarden aan willen rennen. Hij vond het zo spannend. Nu zijn we dit jaar voor het eerst klasse 2 gestart en hij doet het super!

oefening baart kunst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:30

Ik heb de grootste schijtbak van stal. Maar in de endurance is hij zo in zijn element dat hij stoer zijn werk doet en bij voorkeur nog een rits paarden op sleep touw mee neemt.
Gewoon eens proberen, persoonlijk zie ik liever een paard wat eens schrikt van een boomstronk, dan een paard wat probeerd alles en iedereen in zijn omgeving te vermoorden. Dat eerste is meestal aan het einde van de rit opgelost. Dat laatste een veel gevaarlijker probleem.

En wie niet waagt wie niet wint. :+. Ik heb mijzelf en mijn klasse III startgerechtige paard laten op halen uit het parcour. Weliswaar van een trec wedstrijd (roep al jaren dat het niks voor ons is en dat bleek ook zo te zijn.) maar je zal heus de eerste niet zijn en ook dat is gewoon een optie. :j