[WN] shank bit beginners bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paflova

shank bit beginners bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 15:08

beste bokkers,
ik heb even een hele stomme vraag waarvan ik zelf denk ik al het antwoord weet maar waar ik zo snel even niets over kon vinden!

een shank bit een beginners bit? leek mij van niet na alles wat ik las maar toch zijn er zulk soort bitten voor beginnende paarden?

bij voorbaat dank

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:12

altijd beginnen met een snaffle.(trens ) . je begint een rijpaard ook niet met stang en trens.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:15

Ik ben eigenlijk heel benieuwd waarom je die vraag stelt? :P

Edit: je wilt overstappen naar western zie ik? Goede keus! :P
Vaak zie je als oudere paarden omgeschoold moeten worden, dat ze daar een 'zwaarder' bit in hangen, omdat die vaak al wat ontwikkelder in zijn.
Laatst bijgewerkt door My_Little_P op 19-09-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

paflova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 15:17

ik rij zelf met een D-snaffle als ik met bit rijd maar mijn verzorgster heeft op horse event een "heel zacht bitje" gekocht bij een western stand nu rijd ze al een tijd western en misschien op de manege waar zei reed dat ze shanks gebruikte maar ik dacht net toen ik een foto voorbij zag komen WAT? dus ik dacht help ik ga het vragen hier zitten mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Edit: my_little_p dat klopt "voor het eggie!" wil het goed doen en dit soort dingen dus ook!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:29

doe maar niet ;) niet kijken naar een ander.
je moet er zelf aan toe zijn,maar je paard ook.
blijf lessen, koop een westernzadel, en kijk hoe het gaat.

paflova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 15:36

het was de verzorgster van mijn paard als mijn paard er niet klaar voor is aangezien hij geen tot weinig ervaring heeft met een bit zo wie zo lijkt het me niet verstandig als zei wel met een shank rijd of wel?

Edit: met dat zei op de manege misschien met shank reed bedoelde ik mee dat ze er misschien geen rekening mee heeft gehouden dat een shank voor een beginnend paard geen goede keuze zou zijn.

paflova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:21

ik heb mijn antwoord bedankt daarvoor het is opgelost bedankt daarvoor!!

"hier kan dus een slotje!"

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:23

Leestekens, interpuncties en hoofdletters gebruiken leest wel iets aangenamer :)
En een shankbit is niet voor beginners. Niet voor het paard en niet voor de ruiter. Best ook niet zomaar mee aanmodderen zonder instructie.

paflova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 09:50

sevke de een is nu eenmaal beter in schrijven dan de ander helaas. zo we hebben allemaal onze mankementen :). maar ik had mijn antwoord al gekregen bedankt voor de reactie.
Laatst bijgewerkt door paflova op 22-09-13 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:58

we zitten/( of hebben gezeten) toch allemaal op een lagere, en middelbare school ? alle basis beginselen van correct nederlands moet je gehad hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:07

paflova schreef:
sevke de een is nu eenmaal beter in schrijven dan de ander helaas. zo we hebben allemaal onze mankementen :). maar ik had mijn antwoord al gekregen bedankt voor de reactie.

Het lijkt me dat je in de eerste klas van de basisschool hebt geleerd dat een punt gevolgd wordt door een hoofdletter (om maar een voorbeeld te noemen van wat er onder interpunctie wordt verstaan). Spelfouten is geen probleem natuurlijk (maak er zelf ook zat) maar een beetje aandacht om het leesbaar te maken is wel fijn!

paflova

Re: shank bit beginners bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 10:30

Ik besteed aandacht aan de tekst die ik schrijf, probeer geen spelfouten te maken en let daarom soms misschien minder op leestekens. Hier heb ik altijd al problemen mee gehad, ik ben namelijk altijd al slecht geweest met lezen en schrijven. Ik ben al een hele lange tijd van school af. Mijn excuses maar er zijn nog steeds mensen in Nederland die niet kunnen lezen en schrijven. Je weet niet wie er achter een profiel zit en wat deze mensen hebben mee gemaakt maar het lijkt me fijn als we iedereen in zijn waarde kunnen laten.

Hopelijk is het nu goed leesbaar voor jullie.

Ik bedoelde dit uiteraard niet kwaad maar misschien word dit verkeerd opgevat, mijn excuses daarvoor. Ik bedoelde hiermee dat ik weet dat dit een probleem van mij is en ik daar veel aandacht aan besteed maar nog niet altijd onder de knie heb.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:43

Wat heeft , met wat je hebt meegemaakt, nu te maken met slordig schrijven ? jij weet ook niet wat wij hebben meegemaakt. iedereen, of iig de meesten hebben wel een rugzakje mee te dragen.en iedereen heeft school gehad.

paflova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 10:45

spicegirl: Die opmerking was niet naar mijzelf gericht, maar in het algemeen. Ik geef beleefd antwoord en vertel dat ik slecht ben in lezen en schrijven en vraag enig begrip en bied mijn excuses aan. Ik ben niet vijandig waarom dan wel deze vijandigheid naar mij toe?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:10

Laatste twee berichten zijn top! Dank

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:21

als je dat vijandig vind. :*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:46

spicegirl schreef:
Wat heeft , met wat je hebt meegemaakt, nu te maken met slordig schrijven ? jij weet ook niet wat wij hebben meegemaakt. iedereen, of iig de meesten hebben wel een rugzakje mee te dragen.en iedereen heeft school gehad.

Heb je je eigen tekst wel gelezen :D
Tel de taalfouten zou ik zeggen :D

- Slecht hoofdletter gebruik
- Spaties voor leestekens waar ze niet moeten, of juist niet waar ze wel moeten
- Bedroevende interpunctie

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:17

je hebt slecht, en verkeerd..
ik probeer het iig .
mijn hoofdlettergebruik is niet slecht, maar non-existent..
voor mijn type-diploma (ja, ik heb er 1 ) moest ik altijd een spatie voor de leestekens doen. maar dat was in een ver, ver verleden, toen ook schrijffouten van belang waren.
en 2 en 3 zijn twee van hetzelfde. al dan niet juist gebruik van leestekens, en spaties.slecht gebruik dan duiden op lagere scholing .geen gebruik duid op luiheid. net als ik met de hoofdletters :j
en een smiley telt niet als punt ;) .
maar ga gerust verder, -:) -beter gezegd, begin bij de bovenste..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:11

2 en 3 zijn niet dezelfde , en je zegt dat jij het in ieder geval probeert, maar dat geldt dus ook voor TS blijkbaar.

Dus eerst even de balk in je eigen ogen zien voordat je splinter bij iemand anders opmerkt.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:41

:') :') :') bokt op zijn best

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:03

Misschien een mod vragen de topic naam te veranderen naar: Hoe schrijf ik een duidelijk leesbare "Bokt" tekst?

_O-

Nog even een aanvulling op het bitten-verhaal (afgezien van het feit dat je al een antwoord gekregen hebt). Ieder bit is scherp, maar je moet één ding over shanks goed beseffen: het is stuurbekrachtiging. Dat zegt zoveel als dat het gewicht dat de ruiter aan de teugels "hangt", versterkt wordt in de mond (en achter de oren) van het paard. Er bestaan baby-shanks, maar ook deze vergroten het gewicht met 1:2. Normale shanks hebben zelfs 1:4. Dus 5 kg in de hand van de ruiter (zoveel als het oppakken van de teugels) wordt 20 kg in de mond van het paard. Als de ruiter en het paard allebei nog beginners zijn in de westernsport is een shank dus sterk af te raden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:47

Moderatoropmerking:
Vanaf nu weer ontopic en geen berichten meer over opmaak, spelling en dergelijke

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:13

Oeps. Sorry, hoor... :=