[WN] Wendbare stippelbillen tijdens les...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Wendbare stippelbillen tijdens les...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:12

... Of nouja toch al een stuk wendbaarder dan voordat we met western begonnen ;).

Weer eens wat beeldmateriaal van de les met Karlijn, zijn veel bezig met de pivot en de verzameling in de galop/draf.
Ditmaal zijn er veel filmpjes genomen, heerlijk confronterend :') maar ook super leerzaam. Goed onderbouwd commentaar
leveren laat ik aan jullie (en m'n instructrice ;)) over.

Gewoon even omdat het kan, dit waren wij in onze dressuur tijd 27-03-2010

Daar vooral niet te lang bij stilstaan, en op naar de dag van vandaag ;). Eerst maar even 3 foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het toch tijd voor wat filmpjes. Beelden spreken denk ik voor zich, we zijn er nog lang niet maar we komen er wel.

Wat wendingen en galop

Idemdito

Achterwaarts -> Galop. Ging telkens fout (verkeerde galop) tot de magische tip, even in een bochtje achteruit zetten x).

Wendingen en jog.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden ;) Wil binnenkort eens op vreemd terrein gaan lessen om voor te bereiden op wedstrijden.

verwijderen

Re: Wendbare stippelbillen tijdens les...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:54

Het western past veel beter bij jullie, wat een ontspanning zeg. Moet altijd wel wennen aan dat alles in t western zo langzaam gaat.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 06:30

Ziet er ontspannen uit hoor, stukken beter dan het dressuurfilmpje. Uit interesse, waarom galoppeer je zo langzaam?

Sjemira schreef:
Het western past veel beter bij jullie, wat een ontspanning zeg. Moet altijd wel wennen aan dat alles in t western zo langzaam gaat.

Je hebt snelle en langzame onderdelen in de western. Moet je maar eens een stukje reining of barrelracen kijken, da's niet langzaam hoor ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:38

Hele verbetering, maar ik vind dat constante contact maar niks. Heeft dat een reden?
Ik zou overal ook wat sneller werken, nu krijg je weinig kracht uit de achterhand waardoor buik en rugspieren niet optimaal gebruikt worden.

Sjemira, zijn volgens veel meer snelle onderdelen in western dan trage. Even youtube bekijken!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 08:09

Het moge duidelijk zijn dat we hier voor de pleasure, horsemanship en trail oefenen en niet voor de snellere onderdelen ;).
Karlijn is een redelijk groot paard, voor westernbegrippen in ieder geval (1.70m) dus als ik in de trail en horsemanship alles wil laten passen moet ze terug in tempo en op dat achterbeen( voor plesure spreekt voor zich denk ik). Ik kan haar niet op dat achterbeen zetten als ik geen contact (danwel licht contact) rij, dan trekt ze zich lang. Het rijden aan de losse teugel is dus de volgende stap, ik kan haar niet losgooien en dan verwachten dat ze blijft verzamelen. Nu is de stap verzamelen en de volgende stap is verzamelen zonder dat ik haar daarbij ondersteun.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:21

Wat een groot verschil! :j
Is dat Ellemieke F. die jou les staat te geven? Zij is mijn hoefsmid.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 09:34

Thanks ^^ nee dit is Alice Zijlstra

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:55

Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb aangzien ik niks van western afweet maar ik heb het gevoel dat je nog te vroeg bent met verzamelen. Voor mijn gevoel komt de achterhand niet goed mee. Dit zie je vooral in de galop goed je ziet namelijk de voorhand galopperen en de achterhand gaat er in draf erachteraan. Dus mij lijkt het beter om eerst te trainen op het meer op de achterhand komen en daarna pas aan het verzamelen te werken. Maar nogmaals ik weet niks van western af dus ik kan het fout hebben. Verder ziet het er wel veel onspannender uit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:48

Als eerste wat een prachtig paard <3 en wat een enorme verbetering :j

Wel ben ik het met de rest eens dat je paard zich nog erg vast houdt, tegen het bit hangt en het paard nog niet goed over de rug loopt waardoor de kracht van achteren niet door komt naar voren en die heb je nodig voor verzameling.
Ik zou het paard actiever maken van achteren(paard hoeft niet persé harder te lopen) door flink te drijven met de benen zodat de achterhand er beter onder komt, de rug beter wordt gebruikt en het paard voor ronder zal worden en beter zal nageven op het bit.
Maar je bent op de goede weg ! :j

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 10:37

Tsja paard lief moet toch eerst weten wat de bedoeling is voordat ik haar los kan gooien, heb inderdaad licht contact op de teugels.
Ze wil zich nog te lang trekken (stofzuiger) als ik haar helemaal los laat van voren, dat komt wel maar wel in de volgorde die m'n instructrice aangeeft.
De oefeningen die ik doe zijn juist om die activiteit en reactie op 't achterbeen te krijgen. Dit is ook het eerste paard dat ik rij waarmee ik verder kom
dan alleen stap, draf, galop (hiervoor vooral jong dressuurspul gereden) dus ik ben echt samen met Karlijn aan het leren ;). Is heel leuk maar betekend
natuurlijk dat ik het niet ik een keer goed doe en ook geen 3 dingen tegelijk kan verbeteren, daarom doen we het stapje voor stapje.

Zeker in de galop wil ze nog niet lekker ontspannen in de rug, is ook altijd onze moeilijkste gang geweest. Daar komt bij dat ze lekker aan het spannen
was op iets aan de bakrand (begon met een paar keer wegschrikken) dat helpt ook niet echt mee x).
Toch ben ik trots waar we nu staan :o Wat zij mij geleerd heeft, wat ik haar heb geleerd en wat ik heb overwonnen om weer zo te kunnen rijden.
Het is rijtechnisch bij lange na nog niet perfect, daar moet ik simpelweg nog te veel voor leren maar we zijn wel al verbeterd en we komen er wel, alles op z'n tijd. :)

Ennem spatter dankjewel :D Karlijn is mijn Nederlander is Amerikaanse kleren, valt toch al haast niet meer op dat er NRPS en zelfs Fries bloed achter zit :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:47

De ontspanning is prettig om te zien.
Qua verzameling, tsja, ik denk dat ze er simpelweg nog niet aan toe is om op deze manier te verzamelen, en al helemaal niet aan een losse teugel, maar ik weet dat ik daar anders over denk dan veel andere westernruiters (en dat zie je ook terug op filmpjes van wedstrijden). Dus neem mijn mening maar met een korrel zout, op dit vlak ;)

Op een aantal momenten ben je in ieder geval echt nog te lief, als ze zoveel druk neemt op het bit (en het hoofd er uit trekt), mag je best een stevige ophouding geven. Als ze dat al accepteert natuurlijk.
Want dat is echt niet de bedoeling.

Wel een enorme verbetering, iedere keer weer als ik topics van jullie zie :j

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:51

Oh wat leuk! Ik hoor de ineens de stem van Alice. Ik heb sinds kort ook van haar les, zij geeft echt super les!

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:06

wauw jullie als duo leren erg snel

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:34

Karlijn de mooierd. De les van Alice past zo te zien goed bij jullie. Veel plezier nog!