[END] Hijgen en hartslag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EbbyT

[END] Hijgen en hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:11

Dag allemaal,

Sinds kort heb ik het plan opgevat om met mijn ijslander endurance te gaan rijden. Buiten rijden gaat erg goed: dwars door het dorp of onder de snelweg is geen probleem en ook alle drie de gangen gaan prima. Mijn paard is een tolter, maar draaft tegenwoordig zo goed dat ik het wel aandurf. Vorige week zijn we nog op trektocht geweest over de veluwe en ook dat ging heel goed.
Ik heb gepland om volgend voorjaar te gaan starten in de kennismakingsklasse/klasse 1.

Mijn voornaamste twijfelpunt is echter dat Karma (mijn paard) erg snel hijgt. Ongeveer 2 jaar geleden heeft haar vorige eigenaresse haar laten onderzoeken en concludeerde de da dat er niets medisch aan de hand was. Ze heeft gewoon een snelle ademhaling. Ik ben echter wel bang dat ze daarom afgekeurd zou worden op een endurance wedstrijd en/of dat daarom ook haar hartslag hoog zou liggen.
Ik merk wel dat het hijgen minder is geworden sinds Karma ontspanner is geworden en dat ze nu wat dik in haar vacht zit en daarom sneller hijgt. Warmte zou er dus ook wel wat mee te maken kunnen hebben.

Eigenlijk is mijn vraag dus: is het mogelijk om met een paard dat snel hijgt de (lagere) endurance klassen te rijden? En zou dit snelle hijgen samen kunnen hangen met een hoge hartslag? Het 'probleem' met het hijgen is vooral dat het erg lang duurt voordat het over is. Na een galopje moet ik soms wel 15 min stappen (of langer) voordat het weg is. Als het nog wat erger is is de enige manier om het weg te krijgen haar langdurig stil zetten.

Rustig rijden tijdens een wedstrijd zal misschien lastig zijn. Karma is een pittig paardje en loopt graag. Ik weet nog goed dat we het endurance clubje hier in het bos tegen kwamen, een stukje mee reden en het enige wat Karma dacht was: 'harder-sneller-verder'. Daarom leek endurance me ook wel geschikt voor haar, maar dan wel met mate. Ze is in staat om zichzelf zo ongeveer 'dood' te lopen.
(Thuis merk ik ook wanneer ze moe is. In een situatie waarin ze enthousiast/opgewonden wordt geeft ze dat niet aan)

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:37

Hey wat leuk! Karma is de moeder van mijn paardje :D Ik herken het veel van wat je zegt. Vooral in de winter is het hijgen/pompen erg. Bij mij was het in de winter zo erg dat ze dat na 1 rondje stap al deed. Ze had het gewoon veel en veel te warm. Zodra ik haar scheer kan ze alles weer aan. Daarom scheer ik nu standaard eind september en ga dan verder met goede dekens. Met endurance heb ik verder nog geen ervaring maar ben ook van plan om volgend jaar een keer in de kennismakingsklasse te starten

EbbyT

Re: [END] Hijgen en hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:49

He wat grappig :).
Wie is jouw paardje dan?
Misschien kunnen moeder en dochter dan samen in de kennismakingsklasse rijden :D.

Misschien is scheren dan toch een idee en is warmte een belangrijke factor. Karma zit nu al gedeeltelijk in haar wintervacht dus het groeit goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 06:01

'Panten' is een bekend begrip in de endurance en komt idd doordat paarden (vaak de 'ruigere' rassen) hun warmte (nog) niet goed kwijt kunnen. Wat je eens zou kunnen testen is koelen vóórdat je gaat rijden, dus voordat ze zelf gaat zweten. Vaak kun je daar veel 'panten' mee voorkomen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:12

Ook zou ik erop gaan trainen dat ze rustiger wordt tijdens het buitenrijden :) De mentaliteit harder harder en het "doodlopen" gaat je de kop kosten namelijk (niet in de kennismakingsklasse misschien maar anders zeker in verdere klasses, mocht je doorgaan) In de endurance is het de kunst om een mooi, stabiel basistempo in draf te rijden, zonder dat je daarbij al te veel naar voren of terug moet schakelen, dit kost namelijk energie :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:15

Misschien eens contact opnemen met tonkie of andere ijslander ruiters. Er zitten er iig een stuk meer op het endurance forum (www.endurance-forum.nl/forum) die je daarmee verder kunnen helpen.

We krijgen inmiddels rondom de voordorpsedijk een leuk endurance clubje, dus als je het leuk vind kunnen we vanaf de kerst misschien wel eens met een groepje trainen richting de lage vuursche! We beginnen dan weer met lange stapritten.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:48

Bedankt allemaal voor de tips!

Als ik het goed begrijp zal warmte dus een belangrijke rol spelen. Dat kan wel kloppen, toen ze nog een dunnere vacht had (ong een maand terug) zag ik haar nooit hijgen. Deze week hijgde ze weer voor het eerst, maar ze heeft dus al een flink pak haar.
Ik ga het koelen proberen en eens kijken of ik verschil merk. Anders is scheren toch wel een idee. Met die regen hebben we nu natuurlijk ook 'natuurlijke' koeling :D

Het trainen op een constant tempo is ook een goed idee. Alleen gaat dat op dit moment prima, ik heb haar getraind in een paar km achter elkaar draven in een rustig eenduidig tempo voor onze trektocht. Op trektocht zelf ging dat ook prima en reed ik met een ander paard. Verder rij ik altijd alleen. Ik weet niet wat een massa start met haar gaat doen, zodra er adrenaline bij komt kijken en andere paarden zijn (die harder lopen) kan het een ander verhaal zijn.
Dus de komende tijd veel met andere paarden rijden en die ons laten inhalen.

Vanuit trainings oogpunt en vanuit gezelligheid lijkt me erg leuk om mee te gaan richting de lage vuursche Myrthe! 'Lange stapritten' klinkt perfect!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:21

Massastart is niet in de kennismakingsklasse :) je start alleen of met rijmaatjes samen als je dat wilt. Onderweg kom je wel anderen tegen, zowel aan jouw kant (inhalers bijv) als tegenliggers

Dus goed om te oefenen! :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:34

Scheren voor de wedstrijden scheelt een hoop.....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:41

Die van mij heeft dan wel niet wat die van jou heeft maar heeft wel chronische luchtweg problemen waardoor hij lastiger kan ademen. Heb hierom geen te hoge hartslag.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:04

Race-streep scheren en trainen met een hartslagmeter, dan kan je zelf zien hoe het hijgen zich verhoudt tot haar hartslag.

Citaat:
Ik weet nog goed dat we het endurance clubje hier in het bos tegen kwamen, een stukje mee reden en het enige wat Karma dacht was: 'harder-sneller-verder'.

Dat is ook hoe ik me Karma herinner. :D Ze heeft een paar jaar bij ons op stal gestaan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:59

Het hijgen hoeft geen probleem te zijn hoor. Mijn pony hijgt ook heel snel (kruising met een shetlander), maar hij heeft een hele lage hartslag, als ik 3 min stap voor de finish en meteen aanbied zit hij meestal rond 40-45. Wel met genoeg koelen, maar thuis zonder koelen zakt z'n hartslag ook gewoon heel snel.
Verder heb ik nog een volbloed. Deze stond afgelopen zondag in Haarle ongeveer slapend bij de finish, hijgde helemaal niets, was heel rustig, maar wel 58 hartslag na 2 minuten wachten met aanbieden.. Het hijgen zegt dus echt niet alles. Probeer of je een keer met hartslagmeter kan trainen, dat geeft echt een hoop inzicht!