[WN] 1e x wedstrijd met JustBHDiamondPartner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

1e x wedstrijd met JustBHDiamondPartner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:14

Das alweer heel lang geleden!
[WN-ITP] Beginning from scratch.. Zo begonnen we
Daarna zo [WN-ITP] Twister 4e les
[WN-ITP] Always a pleasure :) Diamond Daarna stapte ik over op Diamond, dat paardje rijd ik nu al een jaar.
Ondertussen ben ik ook op andere paarden gestapt, en hoewel ik een eerste keer nog wel een beetje (boel) de kat uit de boom kijk stap ik zo op andere paarden weg, zelfs een buitenrit gemaakt in mijn vakantie. Maar Diamond blijft mijn grootste vriendin, met haar kan ik echt lezen en schrijven ondertussen.

Gisteren hadden we onze eerste reiningwedstrijd samen. Gewoon, onderling, maar voor mij een bekroning van een jaar angsten overwinnen. Tijdens het proefje sneed ze al de eerste 2 cirkels af, dus ik dacht dat ik mijn proef al had verloren. Toen ze bij de eerste stop wat onrustig (door mijn zenuwen) aanvoelde, heb ik mijn verstand op nul gezet en zijn we lekker gaan knallen. Inclusief changementen, terwijl we in de les nog de simpele galopswissel leren. Maar de theorie ken ik, en ik had zoiets van, we hebben toch al verloren, dus maar eens testen of ik die in de praktijk kan uitbrengen. Dan gaan we maar scholen :D
En dan stap je af en hoor je van de jury dat je op een spin te veel na, een foutloze proef hebt gereden -O-
Mijn geluk was dat 7 van de 8 mensen een 0-score hadden, met als resultaat dat ik dik tweede ben geworden *\o/*
Nouja genoeg gekletst, hier de foto's. Ik ben apetrots op mijn lespony <3 (en stiekem ook op mijzelf, als ik de vooruitgang zie die we hebben geboekt :o )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[URL=http://s1212.photobucket.com/user/didomuts/media/1277033_226982750789966_839811546_o_zpscb28587c.jpg.html]
Afbeelding[/URL]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje volgt zo :)

ladyharma

Re: 1e x wedstrijd met JustBHDiamondPartner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:17

Leuk zeg! :D Gefeliciteerd!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:33

Proefje :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:37

Ik heb de proef gezien (ik dacht dat de wedstrijd die over 3 weken is gisteren was :') ), zag er goed uit hoor! Leuk paardje is het he? (Mijn merrie is familie van haar :) )

Proficiat met je prijs!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:06

Wat leuk dat jullie dit kunnen en mogen doen op de lespaarden! Ziet er leuk uit hoor. :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:53

Leuke foto's, vooral die laatste :D

Onze lespaarden gaan ook op wedstrijd met hun verzorgers.
Zowel onderling op de manege als extern op WRAN-wedstrijden.
Dus wie weet zien we je binnenkort wel ergens rijden :)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:00

ERG netjes! Je gaat echt superhard vooruit!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:07

Een nette beginnersproef, maar helemaal foutloos was hij niet, hoor ! Na de tweede serie spins heb je een kwartcirkel in contra gereden en ook de eerste wissel was niet perfect. Bij de stops valt ze gigantisch op de voorhand. Ze stopt niet echt, zeg maar.
Als ik je wat tips mag geven : vertrek na de spins in stap op de cirkel. Ondertussen zet je de achterhand iets naar binnen met je buitenbeen en open de binnenteugel een klein beetje. Zo zal ze makkelijker in de juiste galop aanspringen. Het is toegelaten een paar passen te stappen, dus heb je tijd je paard voor te bereiden. Ook bij de wissels moet je je paard beter voorbereiden. Even rechtstellen en je been openen aan de kant dat ze moet wisselen. Dus als je moet wisselen van links naar rechts, open je in de laatste galopsprong voor x je rechterbeen. Met je linkerbeen uitdrukkelijker vragen, zo blijft de achterhand minder achter. Vwb de stops zou ik nog heel wat oefenen vanuit draf. Draf, stop en backup. Ze gaat niet zitten, maar valt gewoon uit galop. Je moet haar eerst leren op de achterhand te stoppen. Zelfde verhaal voor de rollbacks. Omdat ze niet op de achterhand is, kan ze ook niet rollbacken, maar draait ze gewoon een rondje, zeg maar. Zelfde oefening : draf, stop, backup, beetje stelling vragen en rollback. Dan stilleggen en opnieuw. Zo kun je haar meer op de achterhand krijgen.
Ook de hesitates zou ik iets langer laten duren. Zo geeft de proef een wat rommelige indruk.
In elk geval heel goed gedaan, hoor, met een lespaardje !
Succes !

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:17

Tnx!

En Sevke bedankt voor je uitgebreide reactie! Foutloos had ik sowieso zelf niet gedacht hoor, ik vond na de eerste voltes al dat ik mijn proef had verknald. Maar dat was wat ik achteraf hoorde, al kan dat ook aan mijn enthousiasme hebben gelegen :+ De score hadden ze wel bijgehouden, en als ik het goed heb geinterpreteerd had ik 70,5
Gezien mijn angsten anderhalf jaar geleden ben ik dus sowieso allemachtig trots.

Omdat ze zo onrustig aanvoelde (ik was echt enorm gespannen en het is een vrij sensibel paardje) heb ik weinig rust momenten gepakt. Zo ben ik vrijwel direct de spin ingedraaid, omdat ik bang was dat ze anders zou gaan dribbelen. De proef voor mij ging ze ook steeds opzij en achterwaarts. Maar ik weet nu dat ik het kan (dat zij het kan was al duidelijk) en dat we gewoon een goede combinatie zijn, dat zal volgende keer meer rust geven. Ik hoop over 3 weken weer te kunnen starten met haar, en dat ik dan zelf kan inrijden zodat ik de spanning eruit kan rijden. We gaan het zien :D

Voor wat betreft de stop, dus dat kan wél anders? Want ik begreep dat ze niet anders stopte omdat ze geen glijdijzers had, maar dat is dan wel iets waar ik zelf veel meer aan kan en moet werken..

Ik moet tzt alleen helaas over op een ander paardje, want deze muts is drachtig <3
Maar tot die tijd gaan we de tips meenemen :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:56

Oei, stoppen zonder plates is niet goed voor je paardje ! Ik ging er natuurlijk van uit dat ze wel plates heeft. Een 70,5 proef is dit zeker niet, hoor. Als ik goed reken en tel kom ik aan een 62 - max een
63. Ik zie niks waar je op kon plussen. Stops - rollbacks telkens -1,5. - 2 penalty voor de kwartcirkel in contra, - 0,5 penalty voor 1/8 overspin, dan nog wat kleine foutjes. Je ziet bv geen verschil in tempo tussen de grote en de kleine cirkel. Geen hesitate na de laatste backup, backup met weggedrukte rug zal je ook punten gekost hebben. Met een soepele judge zul je rond de 62 gescoord hebben moest je geen 5 spins gedraaid hebben. Wat nog altijd erg netjes is, hoor, voor een eerste wedstrijd !

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:01

De jury heeft blijkbaar anders gerekend.. wellicht als ik echt officieel ging starten, dan wel inderdaad. Maar de score doet er niet toe want het uiteindelijke getalletje was een 0 :+ Maar op de 5e spin.
En ik heb niets te zeggen over wel of geen plates, alle manege paarden staan zonder ijzers

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:41

Goh, ikzelf vind het toch altijd nuttig om naar de scoresheet te kijken, ook al heb ik 0 gereden ;-) Zo leer je weer bij. (en kun je extra kwaad zijn op jezelf als je een nette score zou gehad hebben zonder 5 spins :') )
Ergens vind ik het jammer dat ze geen deftige scoreberekening gemaakt hebben voor je. Op die manier weet je helemaal niet waar je moet aan werken, of hoe de puntentelling in een reiningproef in elkaar zit ! Een 70,5 is een onzinscore voor deze proef, daar kom je met de beste wil van de wereld nooit ofte nimmer aan. Zelfs als ze al de rest door de vingers zagen, verlies je zowiezo 2 punten op de kwartcirkel contra. En dan moet je al 3 punten ergens geplust hebben ?? Dat is niet mogelijk. Een 70,5 rijden is iets wat je pas kunt bekomen na jarenlang trainen en showen met een meer dan behoorlijk paard ! Zelf show ik al bijna 4 jaar, en ik heb nog nooit meer dan 69 gescoord ! Ik weet uit ondervinding hoe moeilijk het is om te plussen op een manoeuvre. Met Handy pluste ik op mijn cirkels. Maar dan moet je echt knallen op de grote snelle en stapvoets galopperen op de kleine trage. De judge moet duidelijk verschil zien. En de overgang moet netjes op x zijn, geen meter ervoor of erna.
In feite heb je gelijk, en doet de score er niet toe, maar voor jezelf is het beter en nuttiger als ze ook op onderlinge wedstrijdjes de moeite zouden doen om een deftige en realistische scoreberekening te maken.
En dat van die ijzers, tja, als het een manegepaardje is, dan heb je er inderdaad niks over te zeggen. Maar dan zouden ze ook consequent moeten zijn en geen stops vragen. Op die manier rijd je het paard naar de verdommenis. En dat is erg jammer, want ik vind het een leuk paardje en jullie zijn een toffe combi die zeker nog heel wat zouden kunnen groeien in de sport !

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:36

Kleine voetnoot van de juf/eigenaar van het paard.
Deze wedstrijdjes zijn bedoelt om te leren, elke ruiter kreeg na zijn proef te horen waar het goed en minder goed ging. Ik kijk ook mee zodat we in de volgende lessen kunnen behandelen waar op gelet moet worden. Deze mensen rijden vaak 1x per week paard op een les paard van mij en zijn al blij als ze hun proef kunnen onthouden en uitrijden. Het nivo is laag het enthousiasme erg groot.De puntentelling word uitgelegd maar er word inderdaad erg positief gejureerd, deze ruiters zijn zich terdeger bewust dat het er bij de DRHA/AQHA wat anders toegaat maar zullen daar waarschijnlijk ook niet zo snel gaan starten.
Er word met de lespaarden rustig rond gereden en er moet uit een rustig tempo gestopt worden. Omdat Diamond al vele proeven gelopen heeft in haar wedstrijd verleden en daardoor wat versnelde op de rundown was Rianne wat verbaasd en nog niet in staat om dan meteen te reageren. Ze stopte dus uit een naar mijn idee wat te hoog tempo.
Al mijn manegepaarden zijn mijn goud waard en ben erg zuinig op ze. Het geen ijzers hebben vind ik minder belangrijk dan lekker met ze allen zomers op de weil lopen en af en toe een stopje maken kan naar mijn inziens geen kwaad.

Rianne ik ben trots op je dat je al zo ver bent gekomen en ben blij dat ik en diamond je daar bij hebben kunnen helpen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:38

Ok, bedankt voor de uitleg, dit is duidelijk !
Top hoe jullie er mee bezig zijn de klanten te motiveren. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:16

Meid wat ben jij gegroeid in een dik jaar tijd zeg! Ik kan me je eerste topic nog herinneren. Gaaf dat je inmiddels zo vrij bent geworden in het zadel dat je dit nu aankunt. Superleuk!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:03

Onze tweede reining wedstrijd wederom een beker naar huis, derde van de twaalf of 13?) Foto's volgen nog maar Had niet meer trots kunnen zijn dan dat ik nu ben <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:58

Ik hoor het al, vraag maar een prijzenkast voor Sinterklaas dit jaar. Het hek is van de dam ;)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 20:15

De combi is top, of ik het ook met andere paarden voor elkaar krijg? Gaan we wel proberen! Ze is op dit moment een maand of 4 drachtig dus meer wedstrijden zitten er niet in (meestal 2x per jaar en die hebben we nu gehad)
Maarre er wordt wel een speciaal plekje gereserveerd in onze tv kast hihi. We hebben ook pleasure gedaan maar dat is voor ons allebei niet weggelegd

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:09

He kijk nou, waar is die angstige ruiter gebleven?? :D Goed gedaan hoor, work in progress!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:52

Top gedaan !!

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:11

*\o/* gefeliciteerd, erg goed en de blijheid straalt er van af :j . Complimenten voor jou en Diamond *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:26

Leuk! Diamond vond ik toen we er stonden al een mooi paardje. Het is gewoon super dat je zo over je angst bent gekomen en fouten maakt iedereen. Succes verder saampjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:01

Leuke foto's! Die tong uit de mond op de laatste foto, wat wil ze daarmee zeggen ? :D

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 15:28

Cassidy schreef:
Leuke foto's! Die tong uit de mond op de laatste foto, wat wil ze daarmee zeggen ? :D

Puhhh ik heb het maar mooi geflikt!

Weet je dat ik daar heel veel foto's van heb? Om de een of andere manier zit ze altijd met haar tong te spelen tijdens rustmomenten en soms ook tijdens het rijden

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:28

daar is diamondje weer wat ziet ze er goed uit zeg....van wie is diamond drachtig?
ziet er goed uit....zit er ook aan te twijfelen om weer western lessen te gaan volgen bij starnmeer...vind het toch wel een hele leuke tak van de paardensport