Barefoot of ander endurance of boomlooszadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pebbels19

Barefoot of ander endurance of boomlooszadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 08:56

Hallo bokkers

Ik heb al jaren een barefoot wat ik onwijs lekker vind zitten
Maar heb het idee voor mijn paard wat minder
Heb het idee dat de druk niet gelijk wordt verdeeld

Of heb ik dat verkeerd ?

Welk endurance zadel gebruiken jullie ?

Groetjes deb

Gilbey

Re: Barefoot of ander endurance of boomlooszadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:06

even rondkijken hier dan kom je diverse topics over zadels tegen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:02

Ik vind barefoot voor een paardenrug waardeloos, vanwege de weinige demping en weinig ruggengraat-vrijheid, het is maar een heel dun lapje leer, je zit letterlijk heel dicht op je paard, wat die ook voelt in z'n rug, met of zonder zo'n speciale pad met inlages.. Daarbij zit de beugelophanging op 1 plek en wordt niet verdeeld over de hele lengte en breedte van de boom, waardoor je puntsbelasting krijgt, wat erg belastend is voor een rug, zeker bij veel lichtrijden.

Het nut van een speciaal endurancezadel word in mijn ogen enorm overschat. Met een dressuurzadel wat perfect past en waar je lekker op zit, kan je eventueel klasse IV rijden ;) Op een Podium zadel kan ik bijvoorbeeld helemaal niet zitten, ik zit heeeeeerlijk op m'n wintec dressuurzadeltje en dat ligt ook goed op m'n paardje.

Het belangrijkste aan een zadel is dat jij lekker zit en dat het goed op je paard ligt!! Zo'n endurance zadel ziet er heel fancy uit, maar als je er zelf niet lekker/goed op kunt zitten, heeft dat ook geen toegevoegde waarde. Maar mocht je toch persé een speciaal zadel willen, google eens op Zaldi, Gaston Mercier, Massimo of Podium.

Verder zijn er, zoals Gilbey al zegt, heel veel topics over (endurance) zadels hier op bokt, gebruik de zoekfunctie eens! ;)
Laatst bijgewerkt door Sok op 01-09-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:05

@Pebbels19: Waarom heb je het idee dat de druk niet gelijk verdeeld word? Heeft je paard last van drukplekken? Afgebroken haren? Narrig met opzadelen en/of rijden?

@Sok: Nou, dat is wel heel stellig omschreven 'barefoot is waardeloos', het werkt zeker niet voor elke combinatie, maar er zijn ook zat ruiters en paarden heel erg blij mee.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:08

Voor endurance vind ik barefoot, vooral op de lange termijn, waardeloos. Teveel puntsbelasting.
Maar ik zal het even veranderen in ik vind :P

Natuurlijk zullen er ruiters blij mee zijn, maar voor de hogere klasses endurance is een barefoot gewoon TE flexibel en dun om goed te zijn voor een paardenrug. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:11

Sok schreef:
Ik vind barefoot voor een paardenrug waardeloos, vanwege de weinige demping en weinig ruggengraat-vrijheid, het is maar een heel dun lapje leer, je zit letterlijk heel dicht op je paard, wat die ook voelt in z'n rug, met of zonder zo'n speciale pad met inlages.. Daarbij zit de beugelophanging op 1 plek en wordt niet verdeeld over de hele lengte en breedte van de boom, waardoor je puntsbelasting krijgt, wat erg belastend is voor een rug, zeker bij veel lichtrijden.

Het nut van een speciaal endurancezadel word in mijn ogen enorm overschat. Met een dressuurzadel wat perfect past en waar je lekker op zit, kan je eventueel klasse IV rijden ;) Op een Podium zadel kan ik bijvoorbeeld helemaal niet zitten, ik zit heeeeeerlijk op m'n wintec dressuurzadeltje en dat ligt ook goed op m'n paardje.

Het belangrijkste aan een zadel is dat jij lekker zit en dat het goed op je paard ligt!! Zo'n endurance zadel ziet er heel fancy uit, maar als je er zelf niet lekker/goed op kunt zitten, heeft dat ook geen toegevoegde waarde. Maar mocht je toch persé een speciaal zadel willen, google eens op Zaldi, Gaston Mercier, Massimo of Podium.

Verder zijn er, zoals Gilbey al zegt, heel veel topics over (endurance) zadels hier op bokt, gebruik de zoekfunctie eens! ;)

jij hebt je niet verdiept in barefoot zadels , anders zou je deze uitspraken niet doen.
veel van deze uitspraken zijn namelijk NIET waar , of je verteld maar het halve verhaal :n

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:21

Denk niet dat ik mijn mening hoef te verdedigen tegenover wie dan ook, maar wil het toch even uitleggen.

Ik heb me zeker verdiept in boomloze zadels. Zelf ook lang boomloos gereden, maar op de langere afstanden (als in, meer dan 200km per week), vind ik ze gewoon alles behalve geschikt, vanwege de puntbelasting. Ik vind ze te flexibel en slapjes, als ik een barefoot vasthad, kon ik hem gewoon dubbelvouwen. Verder is een vriendin van me eens op het zadel op mijn rug gaan zitten, voelde door het zadel heen haar botten in m'n rug. Verder zit er geen boom in (duh :+ ), waardoor je NOOIT het gewicht over het hele zadel verdeeld krijgt bij het lichtrijden, OOK niet met zo'n pad eronder, dat vangt uiteraard wel wat op, maar de wet van de zwaartekracht is onverbiddelijk, als je gaat staan in de beugels, krijg je bij de beugelophanging druk naar beneden en dat gaat op 160 kilometer (misschien wat meer, misschien wat minder,..) irriteren op die plekken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:41

Ik moet zelf eerlijik zeggen dat ik en mijn paard met Barefoot niet overweg konden, maar ik heb nu een ander boomloos zadel namelijk een Startrekk Western Shorty en mijn paard heeft in 7 jaar nog niet lekkerder gelopen dan daaronder. Ik kan ritten van 5 uur lang maken en zij heeft nergens last van, en mijn kont ook niet :D ze zijn alleen een wat duurdere prijsklasse, zeg maar 1200 nieuw en 700-800 tweedehands.. maar echt de moeite waard om eventjes voor te sparen! Ik wil nooit meer iets anders. Er staat nu weer eentje op de markt maar dan een roodbruine en oooh, ik wilde dat ik geld had want dan zou ik meteen die tweede extra aanschaffen! Het enige dat ik er aan zou veranderen als het kon zijn de nylon? singelriemen, die heb ik liever in soepel leer :j maar paard merkt daar natuurlijk niks van.
Ik heb ook zeker wel het gevoel dat dit zadel goed het gewicht verdeeld, in welke gang dan ook, lichtrijdend of niet. Helemaal met een goede pad eronder :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 01-09-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:42

Maar jij rijdt ook geen +100km per week :P
Geloof dat de TS endurance wil rijden (als ik het goed begrijp tenminste!) en daarvoor is boomloos weer minder geschikt. Vooral op de langere termijn dan!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:44

Als ik endurance wil rijden zou ik dat ook met dit zadel doen. En ik heb wel degelijk 100 km per week gereden met dit zadel ;) ook meerdere weken achter elkaar! je zei zelf vorige week nog dat je ook wel zo'n zadel zou willen slimpie :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:46

Ah, dat wist ik niet.
Toch ben ik van mening dat boomloos minder geschikt is voor (zeker) de hogere klasses endurance.
Ik heb 2 en 'n half jaar boomloos gereden (Startrekk) en dat ging in het begin prima. Maar tegen de tijd dat we klaar waren voor klasse II na die tijd, ging het mis en begon de stijgbeugelophanging z'n parten te spelen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:48

Denk je niet dat dat bij de Comfort anders zit dan bij deze? Westernzadel ligt toch 'hoger' op de rug qua verbindingspunten. En je weet toch wel dat ik veel rijdt met Slet :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:53

set_elkol schreef:
Denk je niet dat dat bij de Comfort anders zit dan bij deze? Westernzadel ligt toch 'hoger' op de rug qua verbindingspunten. En je weet toch wel dat ik veel rijdt met Slet :D

Voor zover ik weet niet! Ga volgende keer als ik bij je ben even op onderzoek uit! :D
WEL moet ik erbij zeggen dat ik als ik zou moeten kiezen, 10 keer liever met een Startrekk endurance zou rijden dan met een barefoot/torsion/randoll's! Die zijn toch een stuk steviger en bieden veel meer ruggengraatvrijheid en minder puntsbelasting door de panelen die eronder zitten.

Hehe jaaa ik weet dat je veel rijdt :P , maar ik heb het echt over langdurig stevige endurancetrainingen (als in; 2 jaar achter elkaar, elke week zo'n 100+ km maken met veel lichtrijden). Denk echt dat dat uiteindelijk (misschien niet binnen nu en 5 jaar, maar echt op de lange termijn) wel funest is voor de rug, alhoewel veel minder dan met zo'n veredelde barebackpad met beugels :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:27

Sok schreef:
Geloof dat de TS endurance wil rijden (als ik het goed begrijp tenminste!) en daarvoor is boomloos weer minder geschikt. Vooral op de langere termijn dan!

ik rijd wel 100 + kilometer met mijn barefoot !
en dat gaat prima !
barefoot is echt een aanrader !

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:28

romyloverrr schreef:
Sok schreef:

ik rijd wel 100 + kilometer met mijn barefoot !
en dat gaat prima !
barefoot is echt een aanrader !

Nog wel ja. :)
Rugproblemen zijn meestal ook niet onmiddellijk zichtbaar.

In de hogere klasses endurance zie je vrijwel geen enkel boomloos zadel. Dat heeft een reden..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:09

ik rijd er nu 2 jaar zo intensief mee , en nog niets aan de hand :d
ik geloof daar niet zo in :P

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:17

romyloverrr schreef:
ik rijd er nu 2 jaar zo intensief mee , en nog niets aan de hand :d
ik geloof daar niet zo in :P

Zoals ik al eerder zei:
Sok schreef:
Denk echt dat dat uiteindelijk (misschien niet binnen nu en 5 jaar, maar echt op de lange termijn) wel funest is voor de rug

Rugproblemen, en zeker slijtage zie je niet altijd onmiddellijk, daar gaan soms jaren overheen.
Dat jij er niet in gelooft is prima, ieder z'n meug.
Toch vind ik dat iedere paardeneigenaar/ruiter de verplichting heeft om uit te zoeken wat goed is voor een paard en bij de arbeid die hij verricht. Daarom heb ik me ook in alle opties verdiept, boomloos, boomzadel, bitloos, met bit, ijzers, kunststof, ijzerloos etc etc. Voor wat buitenritjes her en der, boomloos, graag, maar als ik klasse IV endurance ambities met mijn paard heb, moet hij daarvoor wel de uitrusting hebben die daarbij de minste 'schade' aanricht.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:23

ach tegen dat die rugproblemen ontstaan is mijn pony toch dood :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:45

Sok schreef:
Ah, dat wist ik niet.
Toch ben ik van mening dat boomloos minder geschikt is voor (zeker) de hogere klasses endurance.
Ik heb 2 en 'n half jaar boomloos gereden (Startrekk) en dat ging in het begin prima. Maar tegen de tijd dat we klaar waren voor klasse II na die tijd, ging het mis en begon de stijgbeugelophanging z'n parten te spelen.

Toch zijn er diverse ruiters die met bijvoorbeeld de Freeform zadels endurance rijden. Zie bijvoorbeeld dit topic met foto's van de Tevis Cup (wat geloof ik zo ongeveer de zwaarste 160 km endurance ter wereld is), waar diverse paarden een boomloos freeform zadel op hebben. De winnaar van de tevis cup 2007&2010 reed ook met zo'n zadel
[TEN-ITP] Volunteer @ Tevis Cup, Auburn USA

Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat elk boomloos zadel daarvoor geschikt is, maar dat boomloos sowieso ongeschikt is geloof ik ook niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:04

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:17

Blijheid schreef:
Sok schreef:
Ah, dat wist ik niet.

Toch zijn er diverse ruiters die met bijvoorbeeld de Freeform zadels endurance rijden. Zie bijvoorbeeld dit topic met foto's van de Tevis Cup (wat geloof ik zo ongeveer de zwaarste 160 km endurance ter wereld is), waar diverse paarden een boomloos freeform zadel op hebben. De winnaar van de tevis cup 2007&2010 reed ook met zo'n zadel
[TEN-ITP] Volunteer @ Tevis Cup, Auburn USA

Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat elk boomloos zadel daarvoor geschikt is, maar dat boomloos sowieso ongeschikt is geloof ik ook niet.

Ik weet dat ermee gereden wordt, maar veel minder dan met boom, again, dat is wel om een reden ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen boomloos, die Startrekk western zit als een luie stoel, maar in de endurance (en endurance schijnt pas te beginnen in kl III/IV :D ) vind ik ze ongeschikt.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:57

ik ben het eens met Sok wat betreft de barefoot en soortgelijke modellen
vind het heerlijke zadels om mee te rijden, heel fijn om je paard onder je te kunnen voelen maar als je je paard voelt dan voelt je paard jou ook en dat is imo voor de endurance nou niet bepaald handig.

Ik rijd op het moment zelf met een trekker(vergelijkbaar met startrekk) en dit valt al in een heel ander categorie, word over het algemeen ook semi-boomloos genoemd. Hiermee durf ik best tot de klasse 3 mee te rijden maar daarna komt er hier toch echt een boomzadel(als ik er ooit een kan vinden die past -O-)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:21

Ik rij ook boomloos, want er is echt geen enkel boomzadel dat op mijn pony past. Ik heb nog nooit aan mijn pony gemerkt dat ie ergens last van heeft. al merk ik nu naar anderhalf jaar dat mijn zadel wel hard versleten is. En volgens de osteopaat die een paar weken geleden langs gekomen is kan ik beter opzoek naar een ander zadel, niet omdat barefoot niet goed is, maar omdat ie net een paar cm te lang is voor mijn pony. Kwa beugelophangingen heb ik trouwens nooit last gehad, ik wissel lichtrijden en doorzitten namelijk heel veel af.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 05:57

Ik rij ook met mijn barefoot in de klasse 2 rond. Ook na een aantal weken 100 km+ training geen rugproblemen zichtbaar. Judy krijgt iedere maand haar checkup van een dierenarts(die chiropractie en dry neelding doet). Ik heb wel geïnvesteerd in voldoende dikke inlages. Waarschijnlijk ga ik er einde van dit seizoen een klasse 3 mee starten.

Als er overigens een goed PASSEND boomzadel tegen zou komen, waar mijn billen in passen en met max 26cm ruglengte, dan hou ik me aanbevolen, want ik weet best dat dat beter zou zijn. Echter is dat nergens te vinden voor een normaal budget.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:38

Ehm, Sok... hoeveel jaar is het geleden / hoe oud waren de Barefoots die jij gevoeld hebt?

Nog pre-VPS en zelfs pre-kussentjes denk ik? Anders zou je het niet als een slap lapje leer omschrijven namelijk :)

Bovendien heeft een Startrekk geen panelen maar gewoon zadelkussens die slecht vertaald panelen genoemd zijn.
Hetzelfde materiaal dat je ook onder een Barefoot kan gebruiken en dan niet ineens totaal andere eigenschappen heeft ofzo :)