[WN] Spinnen lukt niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Spinnen lukt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 09:53

Oké,...

Dit is misschien een HELE domme vraag, maar het zit zo:
Mijn pony kan van alles, is western beleerd en weet meer dan ik weet... :+ Het is een paardje wat alles voor je wil doen, maar volgens mij doe ik iets fout, een hele tijd geleden ging het spinnen nog goed, ook heel erg snel. Nu is de manege even dicht dus geen lessen, en misschien heb ik er iets aan om dit op een topic te vragen. In ieder geval ik ben gewoon ongeduldig. :j

Dit is dus wat er gebeurd:
Als ik probeer te spinnen dan draait hij meer om de voorhand dan om de achterhand (als ik hem dan zover krijg) om het zo maar even te zeggen. Als ik wil spinnen open ik de binnenteugel en leg ik m'n buitenteugel over de hals en een beetje opgeheven en druk met het buitenbeen. Soms reageert hij niet en blijft hij staan, ook al druk ik nog harder met m'n buitenbeen.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Want ik kan maar niet geloven dat m'n pony lui is, want dat is hij helemaal niet, dus moet het wel aan mij liggen. Hij reageert altijd goed op het been.

Gr.

troi

Re: Spinnen lukt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:32

Dit topic kun je beter bij western zetten, daar zitten de experts!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:58

RT-P >> WN-AM

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:04

Hulp zoeken bij een goede reining trainer. Wij kunnen zo niet zien wat je paardje doet en wat jij wel of niet correct doet. 1 ding wat ik zo al zie staan wat me opvalt, buitenteugel over de hals.... Buitenteugel tegen de hals ja, niet over de hals. Nog een ding. Binnenteugel openen okay maar je moet ook je binnenbeen van je paard halen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:07

Dat kan in heel veel dingen zitten, beetje lastig om zo te beoordelen. Zitten op je verkeerde zitbeenknobbel, niet genoeg opzij voor je teugel, niet genoeg reactie op je been, teveel druk op binnenteugel, binnenbeen eraan etc...

Ik zou niet te veel zelf gaan klooien, kans dat je het probleem alleen maar groter maakt.

Waar je wel zelf aan kunt werken: paard moet weer sneller worden van voor. Als ik je zo hoor reageert ie ook niet genoeg op je buitenbeen. Veel kleine cirkeltjes rijden, in jouw geval met een redelijk "recht" paard en zorgen dat ie in deze cirkeltjes goed voorwaarts blijft op je been. Veel wisselen van linker kleine cirkel naar rechter kleine cirkel. Met zijwaarts gaan oefen je ook weer dat ie reageert op je buitenbeen.

Als dit allebei heel makkelijk gaat zou ik pas weer vanuit een kleine cirkel 1 spin draaien door buitenteugel en buitenbeen aan te leggen. Voel je dat ie langzamer gaat / tegen je been of teugel hangt => meteen weer je kleine cirkel op.

Laatste zou ik zelf onder begeleiding doen als je op dit moment al problemen hebt met spinnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:13

Je kunt zelf ook al wel western rijden of probeer je nu te spinnen zonder dat je verder western rijdt? Ik lees dat je pony het wel kan maar kan jij het ook?
In je profiel staat dat je nog erg jong bent en pas kort rijdt waarvan het laatste jaar western. Een spin is een oefening voor een gevorderde ruiter en het kan wel kloppen dat je dat dan niet helemaal goed doet. Ik zou toch even wachten tot je weer kunt lessen voordat je je pony aan gort rijdt. Het is nl best een zware oefening voor je pony zn benen, zeker als het je het fout doet.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:27

Ik sluit me aan bij de rest: les nemen.

Hoop wel dat je je oefeningen op een goede reiningbodem doet?

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:01

Ow, ik heb er geen verstand van hoor :D Voor mij lijkt het gewoon zand, ;) soms wordt de grond door een tractor omgeploegd, dan is het weer lekker vlak. En ik neem ongeveer zo'n 1 keer per week privéles, maar zit nu wat krapper. Een hele tijd geleden ging het spinnen lekker snel, maar zonder dat ik het door had steeds langzamer, tot hij zo traag werd dat ik begon te denken: hè, dit kopt niet meer, wat doe ik fout?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:15

Ik zou het spinnen lekker laten voor wat het is en het weer proberen als je instructrice erbij is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:53

Klinkt alsof je te veel bezig bent met snelheid en niet met techniek.
Ik zou het maar even laten rusten en met een fatsoenlijke trainer hiermee aan de slag gaan.

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:57

Zoals al gezegd laat er een trainer naar kijken en neem weer les. Als ik het niet zie hoe het gaat weet ik ook zo een twee drie niet wat er mis gaat.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:25

Patchje schreef:
Ow, ik heb er geen verstand van hoor :D Voor mij lijkt het gewoon zand, ;) soms wordt de grond door een tractor omgeploegd, dan is het weer lekker vlak. En ik neem ongeveer zo'n 1 keer per week privéles, maar zit nu wat krapper. Een hele tijd geleden ging het spinnen lekker snel, maar zonder dat ik het door had steeds langzamer, tot hij zo traag werd dat ik begon te denken: hè, dit kopt niet meer, wat doe ik fout?

Als je het zelf niet zo goed kan en je paard wel gaat het vaak op de automatische piloot. Dat probleem heb ik ook. Het paardje wat ik rijd is echt goed getraind en kan alles super goed, als ik de verkeerde hulp geef heeft ze vaak snel door wat ik dan wel bedoel. Maar ooit op een ander paard geprobeerd, en die kreeg ik de spin niet eens ín. Dan wordt je toch wel met je neus op de feiten gedrukt hoor.
Les nemen is de goede optie :j

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:27

miscchien kan je een filmpje maken! :) dan kunnen we kijken wat je fout doet
je kan ook les nemen :list:

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:12

Als je een paard koopt wat alles al kan, dan zal dit in het begin geen problemen opleveren. Het is alleen zo dat je het paard goed getraind moet houden. Dit betekent dat je het zelf ook goed moet kunnen. In dit geval kon je paard goed spinnen, maar omdat jij vanaf het begin dit niet kon onderhouden, zal hij/zij steeds verder terug gaan in niveau. Je moet namelijk precies weten wat er fout gaat om het juist te corrigeren. Een paard die de snelheid in de spin niet houdt, kan meerdere oorzaken hebben. Heel belangrijk als je zelf nog niet zo ver bent om af en toe het paard door een goede trainer te laten rijden.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:34

Da's een goeie tip. Het gaat ook wel steeds beter, ik neem privé lessen om alles een beetje beter te leren :D. Het langzaam spinnen werd veroorzaakt omdat ik steeds maar bleef duwen met met m'n been, en hij dit voor straf zag, en daarom niet meer wou spinnen omdat hij dacht: "ik mag niet spinnen". Een hele domme vorm van miscomminucatie, maar ik weet ondertussen wel beter, haha ;)