doorstromen naar klasse 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

doorstromen naar klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 23:52

Ik zou als het lukt graag willen doorstromen naar klasse 2 aan t einde van dit seizoen.
het wordt dan 44 in katwijk of 55 in de peelrand.
Iemand advies welke beter is om mee te starten?

Ik heb wat moeite om de informatie te vinden over hoe/hoelang je (verblijfstijd in de) vetgate duurt en wat er (reglementair) nog meer van belang is in een klasse 2.
Ook zou ik graag willen weten of je ook thuis ook al eens een langere rit moet hebben gereden als voorbereiding op 44 of 55 km.
En zo ja, waar moet ik dan ongeveer aan denken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:21

Ik heb over het optrainen naar klasse 2 laatst een stuk geschreven in het topic hier onder "trainingsschema's vergelijken". Denk dat je daar al een hoop info uit kan halen :)

Duur van de vetgate is per wedstrijd verschillend en staat in het vraagprogramma/programmaboekje. rest staat in het reglement.

Verder is het advies om maar 1 klasse per wedstrijdseizoen te doorlopen, dus aangezien dit je eerste seizoen is, zou mijn advies zijn om pas begin 2014 naar een hogere klasse door te stromen.

Katwijk is ongeschikt en ik kan me voorstellen dat de 55 km een behoorlijke stap is. Rij volgend jaar nog een of 2 keer klasse 1 en stroom daarna op het gemakje door, met de juiste voorbereiding qua training en op een korte, niet te zware afstand....

sandyjorgen

Re: doorstromen naar klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:01

dan ga ik dat topic er eens even bijzoeken.

ik had al vernomen dat het advies is om 1 klasse per seizoen te doen maar ik denk dat dit het laatste seizoen is met dit paard. eigenaar heeft besloten haar te koop te zetten. anders had ik zeker gewacht.
ik wil dus wel even de mogelijkheden afwegen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:09

Ik zie dat je Renesse ook gereden hebt, hoe ging dat?

Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel duin je daar hebt, is het evenveel als op Renesse of rij je in Katwijk meer op duin.

Ik heb de route van vorig jaar op hun website eens bekeken.. Dat vond ik wel meevallen, veelal langs de kust en dus hard zand. Maarja.. 55 km is ook niet niks...

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:33

ik vond de smalle mulle duinpaden redelijk zwaar en goed opletten om niet op de randjes te lopen/verstappen en de duinpaden in de domeinen had ik niet aan zien komen. bij ons ligt in het bos over t algemeen "bospad" hier lag in het bos "duinpaden" :+
overigens ging het hardstikke goed, maar ik vond het wel verrassend (niet niet eerder op t strand gereden dus alles was "nieuw" voor me)
ik had wel te hard gestapt op het einde en door wat drukmakerij op de finisch een re-inspection. helaas wp minder maar verder super geslaagde rit in zeeland

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:43

Ik denk toch dat je Renesse een beetje aan moet houden kwa zwaarheid van het parcours. (alleen dan dus met meer km's) Het zou fijn zijn als iemand zowel Renesse als Katwijk gereden zou hebben voor vergelijking. :j
En de route van katwijk om te zien hoever deze dan daadwerkelijk over het strand en door de duinen gaat. Kijk hoef je maar door de duinen zoals op Renesse dan is het wel te doen.. Lastig iets toch..

Ik zou het ook eens op het EF forum plaatsen, of Saskia van Renesse even PBen wellicht heeft zij weleens op Katwijk gereden..

De mulle paden waren op Renesse inderdaad ook zwaar, maar dat zal ook zo zijn bij katwijk dat kan niet anders. Duin is duin lijkt me.. Lijkt me niet dat het op Katwijk dan nog veel zwaarder kan zijn.. Alleen is het dus belangrijk hoelang die afstand door die mulle paden gaat worden...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:34

Katwijk is zwaar, op de 44 km heb je vooral duinen en naiwlijks zand.
Zou die dus niet kiezen tenzij je paard hier absoluut geen probleem.mee heeft.
Ik heb zelf ook altijd 1 klasse per seizoen maar als.je graag klasse 2 wilt starten zou ik Wanroij kiezen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:15

Katwijk is zwaarder dan Renesse, vermoedelijk ook doordat het tijdens de wedstrijd vloed begint te worden en je dus iig geen harde kustlijn meer hebt. Duinzand is idd heel erg zwaar en zal je terug in tempo moeten als je dat nooit traint.

Donna geeft een clinic dit najaar mbt de overstap naar klasse 2.
Loopt een topic over.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:27

Hmmm om die reden zou ik niet starten in de klasse 2, en dat toch uitstellen tot je een geschikt paard hebt. Je zou pas moeten willen starten als je paard er klaar voor is en de juiste voorbereiding heeft gehad....

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:36

Hoi Sandy,

Hoeveel WP moet je nog anders zou je in Lichtaart Belgie kunnen starten, 30km goed uit rijd krijg je 2 WP.
Niks meer gehoord van je fototoestel dat je in Renesse bent verloren.

Gr Marcel

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:52

Hmm, als ik het zo lees ben ik iig al overtuigd genoeg om niet ik katwijk te starten.

Myrthe, ik denk dat ik een geschikt paard heb. wat mij betreft was dit seizoen in zijn geheel de voorbereiding op die klasse 2. het is maar de vraag of de 3 jarige net zo'n karakter en looplust heeft als die ik nu rij en dan zijn we weer 3-4 jaar verder voordat ik weer eens mee kan doen. ik ben ik principe dressuur ruiter maar die vind het bos en doorbuffelen zo fijn.

ik vraag me vooral af of ik thuis nu ook al een keer 40-55 km in 1 keer moet hebben gereden voordat ik eventueel in wanrooij klasse 2 wil starten.

zo'n clinic lijkt me wel wat, maar ik denk dat dat te laat komt. ga eens even opzoeken wanneer het is.
ik had trouwens een (kortings?)bon gewonnen voor een clinic bij esther groen toen ik op de utrechtse heuvelrug won.............. mijn groom moest echter op tijd thuis zijn en we konden de prijsuitreiking niet afwachten. die had nu wel van pas gekomen :+
maarja, ik was eigenlijk al blij dat ze mee ging en dat de rit zo goed ging.

Ik moet nog 1 winstpunt marcel.
wanneer is dat in Lichtaart?
en nee, fototoestel is nooit meer gevonden. Heb bericht van de gemeente gehad dat niks is gebracht bij gevonden en verloren.
Hoe is het met jou schimmeltje?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:28

Je hoeft niet de wedstrijdafstand in 1 dag te trainen, maar wel nog met trainingsblokken opbouwen naar 1,5 keer de wedstrijdafstand in een week. En dat toch minimaal 2 a 3 weken voor je klasse 2.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:03

Lichtaart is 29 september. :)

Oké nu ik lees dat je dus tijdens vloed rijdt en door het mulle zand moet zou ik het niet doen. :n

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:42

Check anders ook mijn topic over endurance clinic, daarbij komt ook overgang van klasse I naar II. Komt de vet-gate uitgebreid aan de orde :j

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:50

MyrtheJ schreef:
Je hoeft niet de wedstrijdafstand in 1 dag te trainen, maar wel nog met trainingsblokken opbouwen naar 1,5 keer de wedstrijdafstand in een week. En dat toch minimaal 2 a 3 weken voor je klasse 2.

aha, dat moet wel lukken.

Somebitch schreef:
Lichtaart is 29 september. :)

Oké nu ik lees dat je dus tijdens vloed rijdt en door het mulle zand moet zou ik het niet doen. :n

ga katwijk idd niet doen. Lichtaart vind ik te ver belgie in liggen, durf ik niet met de trailer :+ zit tussen mijn oren :o

Karrimh schreef:
Check anders ook mijn topic over endurance clinic, daarbij komt ook overgang van klasse I naar II. Komt de vet-gate uitgebreid aan de orde :j
je hebt PB

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:09

Hoi Sandy,
Schimmeltje heeft het tot nu toe goed gedaan, 4 klasse 2 wedstrijden, 2x tweede Banholt en Bullingen 1 keer eerste in Duitland met de snelste tijd ( i.v.m. harder als 15 km/ h geen WP) en Tessenderlo 21ste.
Vetgate tijd verloren, a.s zondag gaan we naar Lanaken. Ze heeft nu WP om klasse 3 te starten.