[WN] Zomervakantie op een ranch???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineMeike

Zomervakantie op een ranch???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:06

Ik heb vanaf dat ik heel jong was altijd al naar Texas willen gaan, omdat ik vond dat daar het echte western is.
Nu ik wat ouder ben en vind ik het western rijden en de paarden nog steeds onwijs leuk.
Een tijdje geleden las ik een verhaal hier op bokt van iemand die voor een paar maanden naar amerika was geweest om op een ranch te werken, na dit te gelezen te hebben leek me dit ook heel erg leuk.
Ik doe volgend jaar examen en heb daarna dus alle tijd, in deze tijd zou ik dan naar Amerika willen gaan.

Mijn probleem is nu dat ik er helemaal niks vanaf weet, hoelang zou ik dan moeten gaan? op welke ranch moet ik gaan? in welke stad? Kan ik daar verblijfen?
Is er iemand die zoiets heeft gedaan en mij er wat meer over wilt vertellen?

Ik heb geen behoefte om tonnen met geld te gaan verdienen, het enige wat ik eigenlijk wil is de financiering van de heen en terugreis.

Cilli96

Re: Zomervakantie op een ranch???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:29

Ik heb zelf niet zo iets gedaan, wel heb ik van alles uitgezocht wat je moet regelen (ik wou alleen niet naar Amerika maar naar Australie :D)
Je kan best veel vinden op internet (dit is bij Australie wel het geval) . Wel heb ik een paar vragen:
Ga je zelf in een hotel of iets dergelijks zitten?
En heb je ook al aan het visum gedacht?

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:47

Het maakt mij opzich niet zoveel uit waar ik verblijf, in een hotel lijkt me een beetje onhandig omdat je dan elke keer op en neer moet reizen. Als het zou kunnen is ergens vlakbij de ranch natuurlijk het makkelijkste.
Aan een visum heb ik nog niet gedacht, maar mijn plan was om eerst een beetje te informeren enzo bij mensen die het misschien al een keer hebben gedaan.
Wat had je dan bijvoorbeeld opgezocht op internet?
Ik las net al dat het behoorlijk moeilijk is om een ranch te vinden die echt antwoord.

Voor de duidelijkheid: ik wil eigenlijk gewoon vrijwilligerswerk doen daar en dat hun dan de verblijfskosten, reiskosten, etc. betalen. (zou dit wel mogen met een toeristenvisum?)

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:56

Ik heb bij google gewoon ingetypt: Werken op ranch Western Australia
Toen kreeg ik zo'n heel programma waar ik me voor kon aanmelden (Moet alleen het geld nog even bij elkaar zien te krijgen)..
Maar wil je echt in Texas gaan zitten of gewoon de U.S.A? Want dat kan je zoek tocht een stuk makkelijker maken!
Misschien kan je hier wat vandaan halen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1580201

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:59

Ik hoef niet perse naar Texas, ik vind alles eigenlijk wel best.
ik zal op internet kijken, en bij dat topic ook even!
Bedankt!!!

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:05

Geen dank!
Succes met je examen jaar! En hopelijk gaat het allemaal lukken!

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:33

Succes met je examen jaar! Mij lijkt het ook erg leuk om een keer te doen, maar weet ook niet zo goed hoe of wat. Dus ik ga ook eens rondneuzen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:53

Werken op een ranch kost zo doorgaans eerder geld dan dat je er verdient. Het inwerken van nieuwe mensen, helemaal als ze weinig ervaring hebben met echt ranch werk, kost de vaste medewerkers namelijk zoveel tijd dat ze er effectief gezien eigenlijk niet zoveel aan hebben. Als je geluk hebt dan krijg je kost en inwoning. Ik denk dat de kans dat jij de reiskosten vergoed gaat krijgen heel laag is eigenlijk.

Hier al eens gekeken: http://www.yardandgroom.com/

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:42

Ik weet misschien wel een mogelijkheid, maar dan in Kansas. Maar dan moet je ca. 3 maanden beschikbaar zijn, zelf je reiskosten betalen en krijg je daar kost en inwoning + evt. lessen en doe je een schat aan ervaring op. Ik zou wel moeten informeren of het ze daar nog mensen kunnen gebruiken.

Reiskosten krijg je eigenlijk nooit vergoed, ga er maar van uit dat de 1e 2 tot 3 weken een inwerkperiode zijn, daarna kan je, hopelijk zelfstandig meedraaien. Voor Amerika heb je geen echt visum nodig als je 3 maanden gaat, maar je moet je wel hier aanmelden: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:36

en realiseer je goed dat het geen 'vakantie' is. over het algemeen is het gewoon hard werken, minimaal 10-12 uur per dag. je kan er veel leren en het zijn geweldige ervaringen maar ik denk dat veel mensen het odnerschatten. het is gewoon keihard werken.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:41

Ik heb deze vakantie 3 weken een rondreis gemaakt door Amerika, en onwijs veel gave rnaches gezien. Daarna ben ik ook gaan denken oh wat lijkt het me gaaf om bijvoorbeeld een maand op een ranch te werken.
Ik denk alleen dat je niet snel de reis vergoed zal krijgen, dus zelf dacht ik bijvoorbeeld aan Frankrijk.
Google zal waarschijnlijk al een veel weten!

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 21:36

Heel erg bedankt voor alle reacties, zo te zien is het een stuk lastiger dan gedacht.
Ik zal een beetje rondneuzen op google en jullie sites.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:23

www.winningways.ca . Ik heb al een aantal mensen naar die plek gestuurd en iedereen heeft het er super naar z'n zin gehad. Het is wel in Canada. Kost en inwoning. Ik denk dat er geen een ranch is die je reiskosten betaald. Winningways doet ook wel kortere periodes, maar des te langer je blijft des te leukere werkjes je kunt doen.

Wij zelf hebben ook vaker een hulp hier, maar we willen toch wel min. 3 maanden omdat het anders meer kost dan dat we er iets voor terug krijgen. (tenzij je al goed met (jonge) paarden, koeien en tractors bent, dan hebben weleens iemand voor kortere periode)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:23

Ik had een beetje dezelfde droom als jou Ts. Daarom ben ik een poos geleden gaan werken (ongeveer een jaar) en dit jaar april eindelijk kunnen vertrekken naar Canada. Ik ben dus naar Winningways gegaan voor 2,5 maand (de overige halve maand heb ik vakantie gehad, ben door de Canadian Rockies gegaan, Edmonton, Calgary e.d. heul leuk!) Tijd tekort gehad..

Het werken op Winningways was erg leerzaam, ik heb mensen leren kennen die ik voor altijd zal onthouden! Dingen geleerd die je ook nooit meer kwijtraakt, heerlijk door de sneeuw geploeterd en genoten van het prachtige Canada. Mijn enige maar, de eigenaresse van WW is me er eentje. Behoorlijk pittige tante (ze heeft dan ook een boel op haar dak gehad), je moet er echt tegen kunnen hoe zij je behandelt. (Dan heb ik het over schreeuwen, kort lontje, weinig communicatie, weinig uitleg over belangrijke/gevaarlijke situaties e.d.) Ga er maar vanuit dat je áltijd voor jezelf moet zorgen, lukt het niet, zeggen, meer uitleg vragen vragen vragen! Heb je tijd nodig voor jezelf en vind ze dat niet leuk, jammer dan.. Het is best heftig om vanuit het veilige NL (ik had zero ervaring met koeien/western leven) zo in het diepe gegooid te worden maar wauw wat een ervaring!

Ik ben inmiddels weer wat weekjes terug en mis Canada ontzettend.. Heerlijk land! Al met al alleen maar prachtige ervaringen gehad!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:29

Leuk ts
Wil je echt western gaan doen op een ranch?

Ik ben naar een fjordenstal geweest met een klasgenootje. Dit was oost amerika. 3 maanden -1 dag. Krijgen kost en inwoning en reis vergoed. In de dresuur komt dit wel voor.

Als je dit ook leuk vind, moet je even op zoek naar handelaren in nederland die paarden verkopen naar amerika.

Verder os het noet helema legaal. Je mag niet werken op eeen toeristenvisum. Wij hebben dit wel gedaan. Je zegt dan dat je op vakantie gaat en het leven mee wilt maken.

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:14

ElCid schreef:
Ik weet misschien wel een mogelijkheid, maar dan in Kansas. Maar dan moet je ca. 3 maanden beschikbaar zijn, zelf je reiskosten betalen en krijg je daar kost en inwoning + evt. lessen en doe je een schat aan ervaring op. Ik zou wel moeten informeren of het ze daar nog mensen kunnen gebruiken.

Reiskosten krijg je eigenlijk nooit vergoed, ga er maar van uit dat de 1e 2 tot 3 weken een inwerkperiode zijn, daarna kan je, hopelijk zelfstandig meedraaien. Voor Amerika heb je geen echt visum nodig als je 3 maanden gaat, maar je moet je wel hier aanmelden: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Helaas lees net op FB dat ze er mee gestopt zijn :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:20

Ik las het gisteren ook tot mijn spijt.... heel jmmr

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:24

Ja en nee..............ze zijn voorlopig gestopt maar wel al weer bezig met een "herstart". Of dat op dezelfde locatie is of elders is nog niet duidelijk, maar er bestaan een vrij grote kans dat er wel weer een guest-ranch komt. Hoe, wat, waar en wanneer is nog niet duidelijk, maar dat zal zeker te lezen zijn op FB of hier.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:18

Lijkt me ook helemaal geweldig om te doen!

Als iemand een aantal leuke adressen heeft, mogen ze dit altijd (via PB) doorsturen. Ik kan ook op andere momenten dan in de zomervakantie, dat is mss wel handig. Zou wel pas voor volgend jaar zijn, vanaf september 2014 ongeveer.

Mag in Canada, Amerika of Australië zijn, van 1 maand tot ... Canada en Australië kan ik nog Working Holiday Visa aanvragen (wel nog max. 2 jaar, dus moet me haasten haha ^^), dus kan ik ook langer blijven (en eventueel ook betalend werken, zodat ik nadien nog wat kan rondreizen). Amerika zal max. 3 maand zijn op toeristenvisa en dus met kost-en inwoon.

Tips en ideeën zijn altijd welkom! Blijft een grote droom voor me en ging normaal volgend jaar naar Australië voor een jaar, maar een jaar zal waarschijnlijk niet lukken. Een kortere periode én met zekerheid op werk (bij voorkeur ranchwerk met kost- en inwoon), moet wel lukken normaal, afhankelijk van de kost van het vliegticket.