* Doe je een klinische keuring?
- zo ja, als de uitslag negatief is (kreupel) maar je vind het een te gek paard, neem je een gok?
* Doe je een rontgenologische keuring?
- Wat zeggen de cijfertjes je dan?
Vooral over de toekenning van de cijfertjes heb ik onder andere op bokt van alles gelezen. Van verschillende uitslagen bij verschillende dierenartsen tot het argument dat de cijfertjestoets niet gestaafd zou zijn aan een representatieve controlegroep toentertijd.
Een paart met 4 viertjes hoeft niet kreupel te worden, een paard met 4 nullen kan steenkreupel worden. Wat heb je er dan aan?
* Kijk je naar afwijkingen van de ouders, zoals bijvoorbeeld hoefkatrol, OCD ed. Vooral bij vererfelijke aandoeningen lijkt dit mij zeer van belang.
Vraag je naar een klinisch of rontgenologisch rapport van de ouders?
* Laat je je alleen maar gekmaken door een goeie vader, en kijk je niet naar wat de staat van de moeder is (er is bekend dat een veulen veel meer van zn moeder meekrijgt dan van zn vader). Ik krijg het idee dat men denkt dat als een veulen maar die en die vader heeft, dat het dan altijd wel goedkomt, ongeacht welke combinatie het is.
* Ga je kijken naar andere veulens van dezelfde moeder dan wel vader, en kijk je hoe die er aan toe zijn.
* Refereer je bij andere mensen die een paard hebben gekocht van dezelfde handelsstal?Ga je af op naamsbekendheid of het 'ja maar ze klonken zo aardig?' gevoel?
Zelf vind ik het hele gebeuren van een paard kopen maar een moeilijk verhaal. Rontgenologisch goedgekeurde paarden die wat krijgen, afgekeurde paarden die goed lopen.
En vooral bij de QHses is dit ingewikkeld omdat bekend is dat dit stamboek qua fokken amper regels stelt, met erfelijke afwijkingen mag gewoon gefokt worden (ik meen gelezen te hebben dat er vanaf 2006 niet meer met hypp paarden gefokt mag worden, rijkelijk laat lijkt mij?)
Ik heb wel het idee dat meer hengstenhouders hun hengst laten keuren, en daar dan mee adverteren (als de uitslag gunstig is
), maar de merries daarintegen...
Wat zijn hier de verhalen cq ervaringen, en wat is het idee over deze zaken?
Ik ben benieuwd!

. Natuurlijk zijn er genoeg merries wiens lichamelijke gesteldheid niet erfelijk is, maar ik ken er zat waar ik geen veulen van zou willen hebben. Ten eerste omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben de staat waarin de merrie de laatste maanden van de dracht door moet komen (veel liggend omdat ze van ellende niet meer kunnen staan, laat staan lopen) en ten tweede omdat dit veulen grote kans heeft de erfelijke gebreken ook te krijgen.

Hij is NOGAL cool in het hoofd en ik had dit nog nooit mee gemaakt! Het moest toch wel erg diep zitten bij hem, toevallig later op die avond hoorde we dat ze te koop stond. Het was een merrie die al de nodige winnings op haar naam had staan, haar draf sprak mij enorm aan omdat ik vind dat de meeste Quarters die ik toen gezien had niet kunnen draven
Dat valt zo op als je KWPNers gewend bent.
De vraag blijft altijd of de hengst, maar ook merrie het doorgaat geven, maar ik geloof wel in een bepaalde mate van verankering in een pedigree, maar dat heb je ondertussen wel begrepen