[WN] Ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 13:48

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan helaas niets terugvinden.
Ik heb een 6-jarige Welsh kruising welke sinds vorig jaar januari omgeschoold is naar western. Hiervoor heeft zij 2 jaar op een manege in de lesjes mee gelopen.
Nu komen wij af en aan steeds dezelfde problemen tegen met rijden.
Rechtsom (= haar moeilijke kant) schiet zij telkens naar links om vervolgens te changeren en linksom vrolijk verder te gaan.
Ik probeer haar te begrenzen op mijn buitenteugel en mijn buitenbeen erbij te houden maar hier loopt ze vol doorheen.
Het zadel ligt goed, met haar kiezen is niets mis en bij mijn trainer probeert ze dit ook.
Linksom loopt zij wel braaf op de cirkel. Hooguit met iets te weinig stelling maar dat wijt ik aan haar leeftijd en haar balansprobleem. Dit kom ik nl. op de rechte lijn (linksom en rechtsom) ook tegen.

Ik heb steeds het idee dat dit met het bit te maken heeft en wij hebben daarom al diverse malen van bit gewisseld.
Wij zijn begonnen op een enkel gebroken snaffle, we hebben een draadbitje geprobeerd (zo iets http://www.mijnalbum.nl/Foto-PI7HE3HU.jpg) en vervolgens zijn we overgestapt naar een Billy Allen scharenbitje.
Steeds als ik overstap op een ander bit gaat het eerst weer een tijd netjes om vervolgens weer tegen dezelfde problemen aan te lopen. Ik heb zelfs zonder bit geprobeerd (hackamore, touwhalster en gewoon stalhalster) om te zien of dit beter zou gaan, maar ook dat helpt niet.
Ook pakt ze met al deze bitten buiten "vast" (gooit haar hoofd vól in de lucht) om vervolgens aan de kletter te gaan.

Nu heb ik van de week op het punt gestaan om haar te verkopen (heeft zelfs te koop gestaan) omdat we rijtechnisch nu al anderhalf jaar tegen dezelfde problemen aanlopen, maar op de één of andere manier heb ik nog niet het idee dat ik er álles aan heb gedaan... Ondanks dat ben ik steeds onzekerder aan het worden en dat terwijl mijn meisje in de omgang het liefste paard van stal is.

Gisteren heb ik uit pure frustratie een correctional gepakt en ben daarmee gaan rijden. Ik weet het misschien niet de ideale oplossing, maar ik weet het op het moment ook niet meer.... Ze probeerde het wel, maar na 1 keer corrigeren (wellicht te hard maar daar graag even geen commentaar over, zoals ik aangeef was dit pure frustratie en laatste beetje hoop van mijn kant) bleef ze zowaar braaf op de cirkel en heeft geen enkele poging meer gedaan om naar links te schieten.

Wie O wie kan mij advies geven over hoe ik dit het beste aan kan pakken? Kan ik haar met correctional rijden en zo ja, welke? Of is er wellicht een zachtere oplossing?

quarterH

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:56

als je dezelfde problemen krijgt met verschillende bitten zal de oplossing zitten in anders rijden en niet andere bitten....
(en dan ga ik er vanuit dat het dier lichamelijk OK is aangezien het in begin met nieuwe bitjes wel goed gaat).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:00

Dit probleem heeft niks te maken met welk bit je rijdt. Paardje is waarschijnlijk scheef en/of heeft ergens problemen. Als je trainer dit niet ziet en niet kan oplossen, kun je beter goede begeleiding gaan zoeken.Klinkt hard, maar je hebt hier niks aan. Zonde als je dit paard om alleen deze reden verkoopt, waar het prima op te lossen is. Echter is het probleem niet te zien vanachter de pc. Dan zou je goede foto's moeten plaatsen en filmpjes. Maar dan nog......... Als je dit beestje wil houden en zonder frustraties wil rijden, andere hulp zoeken. gefrustreerd rijden of de oplossingen in een ander bit zoeken, gaat je niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:03

Ik zou het geld van een nieuw bit investeren in een paar lesjes over rechtrichten.
(en m'n huidige instructeur eruit knikkeren als 'ie met zoiets basaals al niet kan helpen)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:05

Hoe zit je zelf in elkaar? Hoe is jouw houding? hoe is jouw gewicht verdeeld?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:18

Kun je advies geven quarterh? Wij zijn voornamelijk bezig met goed loswerken (vaak een half uur) met de hals lekker loswerken, heupen loswerken enz.
Mijn eigen balans is niet helemaal ok, (om hier mee gelijk de vraag van Caira te beantwoorden ;) )kom mezelf daar ook nog wel eens in tegen alleen dat heb ik altijd linksom en nooit rechtsom....
Toen wij Dante kochten was ze zo stijf dat als je haar rechtsom vroeg, ze bijna omviel omdat ze zo stijf was.... Ik blijf met rijden ook steeds merken dat ze regelmatig het bit vastpakt als ik haar neus naar binnen wil vragen. Als ik dan helemaal loslaat (vanuit het oogpunt "dan kan ze ook niks vastpakken") dan gaat ze telkens toch weer een buitenstelling opzoeken....

@superpony, wij weten dat het voor een groot deel met haar balans te maken heeft, mijn trainer is al een jaar bezig om haar recht te richten, er is een da bijgeweest, een tandarts en een osteopaat.... Ze vinden echter niets en het probleem blijft...
En ik heb momenteel niet de financiële ruimte om haar weer in training te zetten... Ze heeft net een maand in training gestaan waarbij ik bewust niet gereden heb, omdat het zo maar eens met mijn balans te maken zou kunnen hebben...?
Bij mijn trainer probeert ze het, echter krijgt hij haar wel gecorrigeerd en dan loopt ze netjes. Wat ik bedoel is dat "wij" tegen het probleem aan blijven lopen dat ze dit bij MIJ bilijft doen...
Ook bij onze bijrijdster (van ons andere paard) doet ze dit niet. Is het dan een combi van haar slechte kant rechtsom en mijn slechte balans linksom?
Want ik heb nl. regelmatig het gevoel dat ze gewoon probeert... En er bij mij mee wegkomt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:21

balans los je op bij de achterbenen en met je zit, handen en bit zijn daarbij volstrekt overbodig, daar zul je absoluut de oplossing niet vinden. Dat het probleem zich voornamelijk bij jou voordoet, sterkt mij bij mijn idee dat jij iets tegenstrijdigs met je houding doet.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:27

Dat zou zomaar kunnen, maar ik kom mijn eigen balans voornamelijk linksom tegen en dan doet ze alles supernetjes. We hebben een tijd gehad hoor, dat ze linksom het bist vastpakte en versnelde op de cirkel. Maar juist met loslaten kreeg ik dit opgelost....
Maar rechtsom blijven wij tegen dit probleem aanlopen.....

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:28

Caira, ik wil nog wel eens té verkrampt zitten.... En ik denk dat ze daar dan onderuit probeert te komen...?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:28

kun je een filmpje maken? mag ook via prive hoor.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:29

Als je trainer (wie is dat als ik vragen mag?) het wel voor elkaar krijgt, en jij niet, heb je het antwoord al. Het ligt dus niet aan het bit.

Wat je zou kunnen doen: een goede chiropractor erbij halen. Daarnaast zelf aan je balans gaan werken (ga op andere paarden rijden, neem een paar lesjes pilates, etc.) en investeren in veel lessen van een goede trainer die je hiermee kan helpen.
Daarnaast kun je je paard gaan rechtrichten aan de hand, zodat je ziet hoe je paard haar benen weg zet. Dit helpt je met rijden omdat je haar lijf dan beter kan inschatten en beter weet wat er gebeurt ('weten wat je voelt').

Elk paard is scheef. En elk mens ook. Daaraan werken is (en blijft) pittig, maar wel heel leuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:39

Het is echt niet te zeggen zonder filmpjes. Maar een goede trainer moet het zien en je helpen. Je bent al een jaar bezig, dus dat is al best een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:44

Al een jaar bezig met rechtrichten en nog steeds dergelijke problemen, dan klopt er imo iets niet.
Als het paard gecheckt en gezond bevonden is, is die het dus niet. Blijven de trainer en jij over.
Ik ga er wel van uit dat je niet maar eens in de zes maanden met je trainer werkt he, maar gewoon wekelijks. Waar zit volgens je trainer het probleem?
Of heb jij zelf een dusdanig lichamelijk probleem, dat dit paard/deze fase in africhting eigenlijk niet bij jou past?

Als je het bij jezelf en je eigen balans zoekt, heb je dan al eens aan een sessie op een flexchair gedacht? Kan ontzettend verhelderend zijn.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:48

Anderhalf inmiddels ;)
Op andere paarden rijden doe ik genoeg, ik mag in principe alle paarden rijden die bij ons staan maar daar kom ik het probleem niet tegen....
Filmpjes moet ik vragen of iemand mij kan filmen want mezelf filmen in galop lukt uiteraard niet....

Ben trouwens vergeten te vermelden dat ze dit met longeren ook doet.... Ineens uitbreken, omdraaien en vrolijk linksom verder galopperen....

Sonja, ben inderdaad wekelijks aan het lessen en rij daarnaast zo'n 3 á 4 keer per week los. Bij mijn trainer "probeert" ze dit nog steeds maar als hij 1 keer corrigeert doet ze het daarna niet meer.
Volgens mijn trainer zit het in mijn balans.... Maar waarom probeert ze het dan bij hem nog steeds en waarom doet ze dit dan ook met longeren?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:54

Nee dat kan ik niet. 1 ben ik geen trainer en 2 kan niemand je dat leren via een forum.
Het klinkt voor mij alsof je paard gewoon algemeen niet 'bitbroke' (echt nageeflijk) is. Dan werkt een nieuw bitje altijd wel even want het voelt anders en is nieuw dus dan geven ze even wat makkelijker na. Maar de basis van hoe jij je paard nageeflijk rijd zal dan niet goed zijn. En dat is een kwestie van ervaren en leren voelen. Nageeflijk rijden is meer als 'oppakken en loslaten als hij nageeft' dan ga je hengelen, niet echt nageeflijk rijden.
Hoe dit wel moet is nooit zo makkelijk als het lijkt (als je het goed wilt doen) en zul je een goede trainer moeten zoeken die jou goed kan helpen met deze basis. En dan vaker dan 1 keer per maand les ofzo.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:57

QuarterH, ik gaf zojuist al aan dat ik elke week les heb en normaal gesproken wordt ze ook 1 keer per week getraind.

Edit: QuarterH, ik ging er een beetje vanuit dat je wellicht tips of ideeen hebt, aangezien je zo duidelijk aan kunt geven wat er blijkbaar misgaat.... Vandaar mijn vraag. Ben namelijk blij met alle adviezen en tips :+
Laatst bijgewerkt door ChefsSpecial op 18-07-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:58

Een paard zal altijd gebruik maken van de mogelijkheden die de ruiter 'm geeft, en van nature de makkelijkste weg bewandelen. Dus als het bij jou meerdere keren per week lukt om de 'moeilijkere' dingen te omzeilen, tja, waarom dat dan ook bij een ander niet proberen? En als die dan wél handig genoeg is om meteen te zeggen 'neeeee, ZO doen we het niet, we pakken het moeilijkere weggetje vandaag' (die dus de 'makkelijke weg' afsluit cq verrekte onaantrekkelijk maakt), dan zegt het paard 'nou OK dan' en voert het op de 'moeilijke' manier uit.
Is morgen echter met jou op z'n rug het hekje richting de makkelijke weg weer open, ja dan is 'ie toch gek als 'ie de moeilijke bewandelt...

Met grondwerken/longeren precies hetzelfde. Hoezo draait 'ie om? Daar krijgt 'ie dus de gelegenheid voor...

Al met al klinkt het als een drievoudig probleempje: een ruiter de zelf onvoldoende balans heeft/handig genoeg is, een paard wat slim genoeg is om de easy way out te kiezen/niet 'broke' genoeg is voor zijn ruiter en een trainer die jllie blijkbaar niet lekker het juiste paadje op geloodst krijgt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:00

Krijg je het wel gecorrigeerd aan de longeerlijn? Of lukt het je daar ook niet?

Bij de longeerlijn hangt het er vanaf of ze naar buiten wegdrukt (vaak) of juist naar binnen, hoe te corrigeren.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:24

Als de cirkel klein genoeg is wel, dan kan ik het met de zweep oplossen maar ze is me af en toe echt te vlug af....

Edit, met longeren stopt ze, maakt een rollback om de voorhand (draait gewoon om) en springt vrolijk weer linksom aan... En dan lacht ze me nog nét niet uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:28

Dubbele lijnen eraan en goed op je eigen positie letten.
Paard maakt gebruik van de mogelijkheden die JIJ 'm biedt... :-)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:29

Heb ik wel eens geprobeerd maar hoe bouw je dat op met dubbele lijnen? Want ze gaat helemaal over de zeik als ze die 2e lijn voelt...

Ik zorg wel dat ik altijd de "drijvende" positie aanhoud omdat ik weet dat je anders afremt (te dicht aan de schouder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:34

Begin dan gewoon met een bodywrap als je aan 1 lijn longeert. Of ZONDER lijn, dat kan netuulik ook.
Ook het accepteren van bv die tweede lijn hoort bij het goed 'broke' maken van je paard.
Heb je een roundpenn om in te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:35

Het probleem is dat je paard scheef is. Dus goed rechts om rijden, op je kleine volte buigen (rechtsom) buitenstelling (wel naar rechts) zo zorg je ook meteen dat je paard niet door je been heen loopt. Want dat kan hij blijkbaar nog niet, van jouw been af gaan. Dus moet je het hem leren. Veel zn slechte kant soepel maken en zn goede kant bij houden. Zul je zien dat het beter word.

Oja een scharenbit lost niks op want daar mee kan je juist moeilijker stelling vragen... er mist bij jullie een stukje basis en dat is het van jouw been af gaan en toegeven aan je teugel hulpen... ik zou een andere trainer zoekem want kan me boorstellen dat het rijden zo niet leuk meer is. Terwijl de oplossing simpel is!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:38

Nee helaas niet, alleen een bak. Ik krijg haar linksom redelijk "los" gelongeerd, dus zonder lijn.... Rechtsom uiteraard niet ;)
Wat bedoel je precies met bodywrap?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:39

Als je op zoveel niveau's problemen hebt met je paard en al zo lang sukkelt daarmee kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat je de handdoek in de ring gooit. Jij wordt hier niet gelukkig van en je paard niet. Mijn advies: verkoop je paard aan een handigere ruiter (en de tijdens zijn slecht dus ga er maar vanuit dat het je een schijntje oplevert) en koop een makkelijker dier terug.