Onze kennismaking met Endurance. Zuid Veluwe rit 2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Onze kennismaking met Endurance. Zuid Veluwe rit 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:01

16 juni heb ik voor het eerst meegedaan aan een endurance wedstrijd. Het was onze eerste kennismaking met de endurance en omdat we geen endurance startpas hebben startte we in de impulsrubriek.

Ik zelf rij op Yara, een 7 jarige KWPN merrie van Olivi. We reden de rit samen met een vriendin (Klijn) en haar haflinger merrie Sil.

Voor de rit kreeg je een korte uitleg over het verloop van de rit en hoe het in zijn werk ging. Ik wist niet eens hoe de route aanduiding was :o Maar dit bleek gelukkig heel simpel:

Rood is rechts
Wit is links
Geel is rechtdoor.

De paarden werden vooraf gecheckt door een DA. De hartslag bij de voorkeuring van mijn merrie was 40.

Daarna gingen we opzadelen en mochten we beginnen aan de rit van 30,2 kilometer. We reden al meteen de eerste afslag voorbij :+ Toch even wennen die route aanduiding :D Maar toen hadden we het door en hebben we niet meer verkeerd gereden.

De eerste 5 km voelde Yara echt als een bommetje. Andere tegemoet komende ruiters passeren allemaal in een flink draf tempo en dat vond ze toch wel heel erg spannend. Toen er een groepje van drie ruiters tegemoet kwam met gekleurde hoofdstellen en beugels was nummer drie net iets te spannend en vlogen we in galop het naastgelegen graanveld in :=
Maar na een km of 5 begon ze steeds meer te ontspannen en te wennen aan de andere paarden en ruiters die voorbij kwamen hebben heerlijk aan een lang teugeltje kunnen rijden.

Afbeelding

De route was prachtig! Wel af en toe was vervelende harde grindpaden, en mijn paard was een paar weken ervoor wat kort bekapt door de smid, dus daar moesten we rustig aan doen en zoveel mogelijk in de berm blijven. Maar verder was het echt genieten van de omgeving

Afbeelding

Er was ook een fotograaf aanwezig. Helaas geen foto van mij, maar wel een mooie van Sil. Deze is gemaakt door Arnoud Dekhuijzen.

Afbeelding

Tijdens de rit was op verschillende punten water aanwezig om je paard te koelen en hem te laten drinken. Ik was bang dat Yara dit niet zou doen, maar ze maakte goed gebruik van de waterbakken en heeft verschillende keren gedronken tijdens de rit.

Deze foto is gemaakt door een bokker op de hei, vlak na zo'n waterspunt

Afbeelding

Toen de finish. Dat was ook allemaal nog wat onwennig, moest ik hem nu eerst koelen, of meteen aanbieden bij de DA. Uiteindelijk toch maar meteen aangeboden en de hartslag was 50 en dat was prima.

Bij de nakeuring had ze een hartslag van 40 en bij het monsteren kregen we de opmerking dat ze nog wel een rondje meekon :D

Hier nog een foto bij de finish

Afbeelding

Hier nog een kort filmpje voor een impressie van de rit. Let wel op dat je niet zeeziek wordt van het kijken en let niet op mijn gehijg, ik was zo slim om de camera recht voor m'n gezicht te houden dus ik adem precies in de camera :+

Filmpje

Bij de prijsuitreiking bleek ook dat we 1e waren geworden van de impulsrubriek *\o/*
(ik weet alleen nog steeds niet helemaal waarom, want ik snap de puntentelling niet helemaal :o )

Het was echt een super leuke ervaring en zeker een aanrader om eens uit te proberen. Wij gaan zeker weten nog eens vaker meedoen :j

elisaalovee

Re: Onze kennismaking met Endurance. Zuid Veluwe rit 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:27

Leuke ervaring zeg! En gefeliciteerd :D

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:52

Wauw zeg lijkt me heerlijk om ook een keer te doen! Gefeliciteerd met je eerste plek!

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:58

Gefeliciteerd!! Leuke foto's

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:58

RIJ-ITP --> TEN-ITP

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:03

Leuk :) Nu weet ik een beetje wat mij te wachten staat :P .
Ik sta daar op stal en heb bedacht om volgend jaar de impuls rubriek te starten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 19:15

dank jullie wel :D

Leuk naskapower dat je ook mee gaat doen. En als je daar op stal staat is het helemaal makkelijk, zeker doen!

jammer dat het topic verplaatst is, ik had het juist geschreven voor degene die nog nooit endurance gestart hebben.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:27

Leuke foto's! Ziet er erg geslaagd uit. :D