kennismakings klasse starten met een hengst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

kennismakings klasse starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 15:00

Een vriendin van me heeft een rijpaard hengst, die is super netjes opgevoed en ze heeft hem altijd netjes onder controle.
Ze wilt nu wedstrijden gaan rijden met een ander paard om haar hengst ook te mogen starten.
Nu vroeg ik me af of ze wel kennismakings klasse endurance mag starten met de hengst, of kan dat met het dressuur winst punten dan.
Of moet ze echt eerst klasse twee hebben gereden.

AlexVB

Re: kennismakings klasse starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:21

Normaal moet je als ruiter K2 geklasseerd zijn om daarna met je hengst te mogen starten.

Alleen weet ik niet of dat bij de kennismaking ook geldt.

Persoonlijk vind ik deze regel nergens op slaan, maar er zal ongetwijfeld een goed gefundeerde reden zijn.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 14:08

ik vindt het ook verdomt idioot, ze kan harstikke goed rijden. en ik denk zeker dat dat bij endurance raar is geregeld.
Ik zie onderweg mensen voor bij komen die al lang klasse twee mogen starten dus een hengst mogen starten. maar als je ze ziet rijden is dat verre van veilig.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:16

Eerst l2 en dan mag je een hengst uitbrengen of je nu als een banaan rijd of niet

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:37

Of dat je nu goed kunt rijden of niet, veiligheid komt altijd boven alles. Bij endurance heb je niet alleen met jezelf te maken, maar ook met de overige deelnemers. Sommige paarden zijn onrustig en als een hengst hierdoor ook onrustig wordt en de handler hem niet meer onder controle heeft geeft dat een toch iets groter probleem dan met een ruin of merrie. Geeft niet weg dat die soms ook niet onder controle zijn en soms losbreken (ik spreekbuis ervaring), maar een merrie of ruin on the loose heeft minder consequenties dan een hengst on the loose (ook hier ervaring mee).

Ander klein voorbeeld is met of zonder cap rijden tijdens training en of wedstrijd, met wedstrijd is het ook verplicht of je nu wel of niet goed kunt rijden.....

Het zijn nu eenmaal de regels en daar hebben we ons bij neer te leggen, het zij zo.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:37

Goed rijden is een zeer relatief begrip.

Ik ken subtopdressuurruiters die alleen met stang en trens met daar doorheen een slof gebonden met hun paardje naar buiten durven. Zij het met samengeknepen billen.
Toch kunnen deze ruiters iets dat ik niet kan. Een paard proefgericht op een bepaald niveau keurig voorstellen in een afgebakende ring. Terwijl ik met een amper zadelmak paard een keurige kennismakingsklasse endurancewedstrijd rijd. Dat lukt mijn dressuurvrienden dan weer niet ;)

Zo moet je het ook zien wanneer je kiest om met een hengst te starten. Wanneer is er sprake van controle over het dier??

Eerlijk gezegd zie ik ze liever niet op een wedstrijd verschijnen. Ik (lees de overige combinaties) moet in de regel zwaar rekening (uitzonderingen daar gelaten) houden met een feit dat de ruiter met een hengst naar de wedstrijd komt. Terwijl ik het omgekeerde graag zie.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:43

ik wil hier geen discussie gaan maken. Ik ben er mee eens dat er een soort test moet zijn om met een hengst te starten. Maar ik vindt het puur klasse twee mogen starten een slechte test.

Maar je mag met een hengst dus geen kennismakings klasse starten.
En als ze haar winst punten in de dressuur heeft om met een hengst te mogen starten mag het dan wel.
Of moet ze dan nog steeds met een ander paard klasse 2 start gerechtigd zijn.

Het gaat overigens om een hele brave hengst hoor dus jullie hoeven niks te vrezen. Hij kan zelf gewoon met een merrie op de trailer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:18

Ik heb het even overgenomen uit het algemene wedstrijdreglement van de KNHS:

Citaat:
10. In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startpas worden aangevraagd indien de deelnemer in het kalenderjaar waarin wordt gestart de leeftijd van 12 jaar (pony‟s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of in de discipline Eventing klasse M. Voor een startpas mennen bij een hengst geldt alleen de bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. In de discipline Mendurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer een deelnemer minimaal 16 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd.

Hieruit blijkt dus inderdaad dat je met L2-dressuur geklasseerd niet met een hengst in de endurance uit mag komen. Ik zal niet zeggen dat alle klasse 2 ruiters geschikt zouden zijn om met een hengst uit te komen en ook niet dat er geen kennismakingsklassers zijn die dat niet zouden kunnen, maar zoals al eerder gezegd: regels zijn regels en zo willen ze waarschijnlijk een soort van veiligheid inbouwen.
Jammer voor jouw vriendin, dat natuurlijk wel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:19

stroo schreef:
Eerst l2 en dan mag je een hengst uitbrengen of je nu als een banaan rijd of niet

als een banaan hahahaha :') _/-\o_