[WN] Western wat voor ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Western wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:38

En zo ja, welke richting moet ik uit denken en waar kan ik eventueel terecht? (Belgisch Limburg).

Het zit zo: ponylief is al jaren boscrosspony waar nooit echt serieus mee gewerkt is. Nu blijkt hij aan de knieën wat problemen te hebben en ik roep al een hele tijd (ookal voordat ik het wist) dat ik serieuzer met hem aan de slag wil. Meer echt trainen en vooral aan die achterhand werken. Nu ben ik dus vol goede moed begonnen met dressuur en ook springen. Dit ging in het begin goed, nog veel werk maar ponylief deed echt zijn best. Vandaag ging het minder, pony ging steeds minder meewerken tot op het punt dat het gewoon niet meer ging (ook omdat ik zelf fysiek niet helemaal ben wat het moet zijn). Besloten om ermee te stoppen en ben met hem de menweide in gegaan. Hier is een heuvel, lag een plas water, staat een hooibak om een cirkel omheen te maken en staat zo'n marathon-ding waar je links-rechts-rechts-links-rechtdoor-.... moet. Hier fleurde de pony weer helemaal op en begon weer mee te werken en mee te denken. Daarna nog fijn buiten uitgestapt (en de legermeeting tegenover de stal eens een bezoekje gaan brengen, zo'n dingen vind ponylief leuk, als er maar wat te zien is :Y) :)) ).

Anyway, ik zit al een tijdje te denken om met de pony iets richting trail te doen. Ik werk al via Parelli met hem en daarnaast zijn we ook bezig met horse agility. Vroeger eens een TREC-wedstrijd gedaan wat ook wel overeekomsten heeft en daar was hij echt geweldig in het hindernissenparcours. Zo'n dingen zijn meer zijn ding .. ergens overheen of onderdoor, voorwaarts-achterwaarts-zijwaarts, hekje open doen, eens een sprongetje, ... Niet steeds maar springen, of steeds maar iets anders hetzelfde. Oh, en hij heeft ook cow-sense :+ Nog niet met koeien gespeeld (tenzij je koeien achter een draadje meerekent :Y) ) maar hij drijft wel andere dieren :+ (honden, kippen, ganzen, geiten, ... )

Maar, tegelijk wil ik wel serieus met hem aan de slag, toch die achterhand trainen en serieus met alles bezig zijn. Dus stel ik hier de vraag: wat zou iets voor ons kunnen zijn? En hoe begin je eraan? Waar vind je in België geschikte instructeurs? Van wat ik begrijp is western je paard veel verantwoordelijkheid geven, verwachten dat ze bepaalde dingen zelf doen en pas ingrijpen als ze dat niet doen.. Het gewenste makkelijk maken en de rest moeilijk .. Ligt volgens mij allemaal in lijn van Parelli, en dat gaat erg goed bij ons. Dus misschien moet ik eerder daar wat mee doen dan met het standaard dressuur- en springwerk .. Ik weet het niet, maar ergens heb ik zo'n gevoel wel .. Alleen ken ik dus IRL niks van de westernwereld :+

Misschien een warrig verhaal, maar hoop dat er toch wat van te maken valt.. Anders mogen er natuurlijk zeker vragen gesteld worden ;)
Bedankt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:14

heb je er wel eens aan gedacht dat het door die problemen aan de knie kan komen dat je pony niet meer mee wil werken?

rebecca1997

Re: Western wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:17

Lijkt mij ook niet goed om met een pony te springen die wat mankeert aan zijn knieen, land op een been waardoor er heel veel druk op de gewrichten komt, ook het knie gewricht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:21

Het kniegewricht is aan de achterbenen...
Verder is dat allemaal offtopic, ik ben overal bewust mee bezig en het springen op zich doet hij dolgraag, alleen denk ik dat inderdaad parcours springen of regelmatig in de zin van lessen en dergelijke misschien wat teveel is. Vandaar dat ik naar andere bezigheden op zoek ben. Het springen doen we nu trouwens 2 weken, dus het heeft verder niks te maken met zijn knieën... heb ook de goedkeuring van de DA gekregen om te springen, zolang ik blijf opletten wat hij aangeeft. Maar zoals gezegd is dat dus nogal offtopic ..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:49

Western is iets voor iedereen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:55

waar het knie gewricht zit hoef je ons niet te vertellen!
In sommige takken van de western sport en dan vooral reining zijn het juist die knie gewrichten achter die veel te lijden krijgen (spin..stops...rollbacks..)
Trail is dan best te doen voor jou en je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:02

Mijn reactie was op de persoon die zei dat hij last had van zijn knieën doordat hij met springen steeds op 1 been landt ...

Verder had ik ook niet het idee om reining te gaan doen, lijkt me niks voor ons. Maar daar staat tegenover dat trail geen toevoeging lijkt (ik zeg lijkt, vandaar dit topic) voor het echte trainen en sterker maken van die achterhand/knieën .. En dus vroeg ik me af of er nog andere mogelijkheden waren.

Maar ik ga het op een andere manier proberen, iets waar makkelijker instructie voor te vinden is (op stal zelf namelijk) en dan kijk ik wel hoe het allemaal verloopt. Bedankt voor de reacties.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:28

Goede trailtraining is zeker niet te onderschatten en ook daar moeten ze hun achterhand heel goed gebruiken en sterk zijn in rug en achterhand...
Ik weet niet van waar je bent in België? Is Schoten ver weg want daar zit iemand die je heel goed kan helpen met trail, op een correcte manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:33

Bedankt :) Is zo'n 90 km dus toch wel een eindje ..
Ik houd in ieder geval mijn ogen open, wil toch met trail (of iets in die richting, Horse Agility onder het zadel kan ook, gewoon allerlei obstakels en balken waarbij bepaalde opdrachten 'moeten' ) aan de slag omdat hij dat gewoon superleuk vindt, en als we daar dan stiekem ook mee trainen is dat altijd meegenomen natuurlijk ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:11

Je zou ook nog kunnen kijken naar Working Equitation. Lijkt op western trail maar is net effe anders, daarbij hoef je niet perse een westernzadel aan te schaffen als je ooit wedstrijden wilt rijden (voor het geval dat je het leuk gaat vinden :D )
Kijk maar eens hier http://www.workingequitation.nl/ of http://www.dutchworkingequitation.com/ en op Youtube zijn er zat filmpjes van te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:27

Hmm inderdaad, kende ik al wel (van horen zeggen zeg maar), heb het even wat nader bekeken maar echt wedstrijden zitten er toch niet in .. Zitten bitvoorschriften aan vast en dat werkt niet bij ons :+ Niet dat ik de behoefte had om wedstrijden te rijden overigens ;)

Eigenlijk gek hoeveel overeenkomt ... Trail, WE, TREC (het PTV-parcours), Horse Agility, bij de Parelli levels kom je zo'n dingen ook tegen... zitten allemaal veel dezelfde dingen in .. :) (met dan ieder nog zijn eigen specifieke dingen daarnaast).

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:31

Ik denk dat het slim is om haar eerst goed te laten checken. Het is niet verstandig om een paard te werken als hij eigenlijk niet kan. Verder lijkt me uit de beschrijving trail wel wat voor jullie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:02

Dank je wel voor je reactie nog maar paard is pas volledig gecheckt door de DA, anders had ik dat van die knieën niet geweten ;) DA heeft ook groen licht gegeven om gewoon dressuur te rijden en te springen, maar dat werkt toch niet zo voor ons (af en toe een huppeltje is leuk, maar echt serieus springen is teveel gevraagd, vooral voor mezelf ;) ).

Ben trouwens verder beginnen kijken en ik ga het op een andere manier doen, vorige week heeft ponylief de eerste keer voor de koets gelopen. Hier zat ik al een tijdje aan te denken omdat hij de lange lijnen zo super doet (ook in het bos enzo) en ik had gelijk, hij liep voor de koets alsof hij het al jaren deed! Dus hier wil ik nu mee verder gaan, is ook voor mezelf lichamelijk fijner, en tegelijk kunnen we op een leuke manier toch serieus trainen (vooral bos hier, dus die achterhand zal wel werken ;) ). En als afwisseling blijf ik dan het grondwerk met hem doen, de horse agilty, trail oefeningen, ... En misschien af en toe eens een zadel erop om dit onder het zadel te doen, maar gewoon voor het plezier, het echte trainen doen we op een andere manier :) Of dat is nu toch het plan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:33

Doen, trail is leuk en hoe hoger het niveau, ook moeilijk dus een uitdaging. Er komt best wat training bij kijken dus ook goed voor zijn bespiering. Plus dat jouw paard wel uitdaging kan gebruiken :') weet ik wel uit eerdere topics

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:34

Dank je. Haha ja, je kent hem best goed denk ik :Y)
Daarmee dat ik nu ook niet kan zeggen "ik zet hem gewoon voor de koets", daar moet toch ook afwisseling bij komen kijken .. maar dat ga ik dan doen in de zin van horse agility en ik ga inderdaad eens naar trail kijken (beide zowel vanaf de grond als onder het zadel, gewoon wat spelend trainen :) ), al vind ik het moeilijk om daar info over te vinden .. Wel wat er meestal voorkomt in een parcours en heb wat youtube-filmpjes gekeken, maar echt iets van "dit zijn de oefeningen en die moeten voor dat niveau zo & zo uitgevoerd worden" heb ik nog niet gevonden.. Maar misschien nog niet goed genoeg gezocht, kan ook, ben momenteel even met het mengedeelte bezig ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:25

Ik denk dat je iemand moet zoeken van wie je kunt leren, en dat kán een westerninstructeur zijn, maar dat hoeft niet. Want zoals je al aangeeft: het ontloopt - als je al veelzijdig traint en aan 'signaalrijden' doet - elkaar niet extreem veel. Iedere discipline heeft zo zijn dingen waar je van kunt leren. Ook westernrijden is voor iedereen. :j

En dat wat je zoekt, info over het niveau, dat staat in de verschillende rulebooks beschreven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:04

Dank je :) Ik ga nog eens verder kijken :j
Voorlopig ben ik me even op wat andere dingen aan het richten (voor zover we al wat doen met dit weer :+) maar ik wil zeker ook nog wat dingetjes met hem onder het zadel doen, alleen niet gewoon standaard dressuurmatig rijden ofzo, er moet meer spel in zitten, vinden we beiden leuker, een piste is saai :+ :)) (bos kan natuurlijk ook, maar soms is het ook gewoon fijn om even een kwartiertje of half uurtje in de piste bezig te zijn met iets, vandaar ;) ).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:49

Wat vind jij standaard dressuurmatig rijden? Algemeen gezien, gymnastieken (in engelse of westernstijl) kun je altijd zo afwisselend maken als je zelf wilt. :)
Verder kunnen heel veel zaken ook buiten geoefend, overgangen, tempowisselingen, stelling, zijgangen, enz. Ik rijd zelf veel buiten maar dat is zeker niet alleen wat tuffen aan een lange teugel... Ik gebruik de stukken stoep tussen de ruiterpaden in het dorp voor galop-draf/stap overgangen, de boompjes als slalom (slangevoltes of oefenen buitenteugel), heuveltjes op in galop, zijgangen, voltes op het strand, door kreupelhout of over boomstammetjes om hem zijn voeten goed te laten optillen en in te laten schatten, door het water lopen is een goede krachttraining, enz. En uiteraard regelmatig wisselen van been én van galop. :)

En natuurlijk, ik snap wel wat je bedoeld hoor, ik voel mij - over het algemeen genomen - vaker thuis in de westernhoek van rijden en instructie krijgen. :)
Maar wil ook graag even nuanceren: goede! dressuur en goed westernrijden bijten elkaar imo niet zo als wel eens wordt geroepen. Neemt niet weg dat het best heel leuk kan zijn eens een westernles te nemen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:58

Ik weet wat je bedoelt :j Met standaard dressuurmatig rijden heb ik het over een lege piste ... Wij hebben obstakels, balkjes, attributen nodig om dingen mee te doen ;) Natuurlijk kan je in een lege piste ook afwisselen, maar dat doet het niet voor de pony (of ik ben er niet goed genoeg in :+ ). Hij moet een doel hebben, iets met een object kunnen doen .. Dat vindt ie leuk (hij trekt ook altijd naar de balken enzo toe als we in de piste zijn :+ ). Dus daar wil ik dan wel wat dingen mee doen, want daar train je toch ook mee.

En dan verder blijft hij het hopelijk goed doen voor de koets, en dan hebben we daar de echte training, in het bos, lange ritten, veel afwisseling, en zonder dat ik als ruiter 3 dagen erna nog last heb :Y) :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:17

Is je gezondheid niet ok of is het gerelateerd aan het rijden dat je last hebt?
Vraag uit interesse, als het te privé is dan hoor ik het he. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:35

Gezondheid werkt niet zo mee .. Heb snel last van ontstekingen van spieren & pezen en merk naarmate dat ik ouder word het rijden daar niet aan bijdraagt .. Het gaat allemaal wel hoor, maar het is vooral de dag & dagen erna dat ik problemen heb, en dat is dan op het werk niet zo fijn (het is overigens niet enkel het rijden hoor, gewoon dagelijkse dingen bezorgen mij al last, maar rijden is wel weer een extra belasting). En als ik echt lange ritten wil doen (zeg maar 2-3u of langer) dan is het helemaal een probleem .. Met springen kreeg ik zelf ook last van mijn heup (waarschijnlijk door de kortere beugels dat er teveel spanning op komt) etc. etc.

Dus vandaar dat ik hoop dat ik mij gewoon op het koetsje kan zetten en dat we dan wel terug die bosritten kunnen doen, want dat vinden we beiden wel erg leuk, alleen is het gevolg voor mij niet zo fijn :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:37

Klinkt als een goede oplossing zo. En misschien zeg ik iets wat je al weet, maar...
En wat betreft rijden: je houding en zit op het paard kan héél veel doen... Zie eens of je iemand daar heel kritisch naar kan laten kijken. Hoe netter jij op je paard zit, hoe minder moeite spieren hoeven doen om je in balans te houden. En hoe minder belast spieren en gewrichten worden, hoe langer je kunt volhouden en hoe minder snel je overbelast. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:39

Klopt :j Maarja, dan moet je alweer iemand vinden die heel goed op je houding let, en minder op de rest zeg maar ;) En ik denk dat ik mezelf ook wel een 'mindere' houding aangeleerd heb om mezelf toch zoveel mogelijk te ontlasten om achteraf minder last te hebben .. En ik weet niet of dat zo handig is als dat gecorrigeerd gaat worden om aan het plaatje te voldoen. Dan moet je al iemand hebben die verstand heeft van het menselijk lichaam en beperkingen en dit dan kan vertalen naar op het paard zitten etc. etc. Lijkt me niet makkelijk :=

(zit trouwens ook met hypermobiliteit, dus mijn spieren zijn altijd al hard aan het werk om het zo te zeggen... zal er ook wel veel mee te maken hebben ;) ).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:56

Júist als je weet dat je een mindere houding hebt moet je daarmee aan de slag. :) Ontlasten is een slecht idee, omdat het compensaties zijn en je lichaam daar niet naar gebouwd is, bewegen kan juist voor herstel zorgen (betere doorbloeding, afvoer afvalstoffen) waardoor ieg je klachten niet horen toenemen.
Juist als je hypermobiel bent is het zaak om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken, zodat je spieren los kunnen laten, alles binnen zijn relatieven. :) Als je je wervels zo recht mogelijk 'stapelt' hoeven andere spieren niet zo hard te compenseren. Ontspanning bij jou zal ook voor paard veel verschil maken en als je al weet dat je paard klachten heeft dan is dat nog belangrijker.
Uiteraard moet je dan niet gecorrigeerd naar 'het ideale plaatje' maar naar een goede houding, waaruit uiteindelijk een mooi plaatje komt. (Dus idd niet iemand die van alles roept en geen 'hakken laag!! - figuur' maar iemand die jou kan laten ervaren hoe je je been ontspannen kunt laten afhangen en toch netjes onder je kunt houden, bijvorobeeld...) Bewust worden van wáár het evt. misgaat maar vooral hoe je daar iets mee kunt. En ja, dan heb je iemand nodig die verstand van zaken heeft. :)
En ik weet het, veel makkelijker gezegd dan gedaan... Ik zeg het ook niet om je topic een andere wending te geven, maar ik denk dat dit veel belangrijker is dan wat voor een stroming dan ook, houding is universeel... En het zal het rijden voor jou veel prettiger maken als hier nog winst is te behalen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:04

Ik begrijp je :j Maar het is dus inderdaad die persoon met verstand van zaken vinden wat moeilijk is. Hier wordt nogal standaard lesgegeven zeg maar, heb het geprobeerd, maar dat werkt niet, en daar wordt pony ook niet blijer van... Dus ja, dan maar een andere richting uit, zodat in ieder geval pony lekker kan werken zonder dat ik hem hinder :Y) Maar ik blijf wel oren en ogen open houden voor als ik zelf in het zadel kruip, en wie weet komt er nog wel wat uit waar we dan beiden mee verder kunnen :j