[END] KWB met onervaren pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlu

[END] KWB met onervaren pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:29

Ik ben erg aan het twijfelen of ik met mijn ponys mee zal doen aan de endurance in kootwijkerbroek (22km). Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Mijn ene grote E-pony kan deze wedstrijd makkelijk aan, want hij is wel wat gewend aan buitenritten en training. De andere pony (die dan door iemand anders bereden zou worden) heb ik nog maar net en ze is een wat meer onervaren/ongetrainde pony. Ze heeft altijd wel dressuurmatig in de bak gereden, maar dit niet heel fanatiek (wel enige basisconditie dus).

Zou het voor haar teveel zijn om in de komende 7/6 weken klaargestoomd te worden voor de 22 km? Ik heb genoeg tijd om te trainen en buitenritjes te maken om te oefenen, maar ik wil niet dat ze overbelast raakt.. Is het doel van de KWB dan reeël of is dit nog te hoog gegrepen?

Het gaat om een pittige 8 jarige NWR pony van 1.47 ongeveer :)

Ibbel

Re: [END] KWB met onervaren pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:57

Dat lijkt mij krap. Sowieso niet vaker dan om de andere dag trainen. Rustdag is nodig voor herstel.

Een paard dat weinig fanatiek in de bak heeft gereden, zal al moeite hebben met een buitenrit van een uur lang met een tempo van 9-10 km/u. Want dan zul je al meer moeten draven dan stappen, dus bv 1 minuut stap met 5 km/u, afwisselen met 2 minuten draf met 12 km/u, en dat dan een uur lang.
En dat moet je dan stapsgewijs op zien te bouwen naar ongeveer 2,5 uur met datzelfde tempo, want tempo ook nog eens verhogen is al helemaal niet mogelijk in die paar weken.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:00

KWB II is toch in augustus?

kan makkelijk, mits je rustig en met verstand rijdt.

22km is echt "nix" een uur fanatiek dressuren in de bak is zwaarder, mits je paardje wel een basis conditie heeft.

wij rijden onze paarden eigenlijk niet meer dan 4 en max 5x per week, rust is bijna net zo belangrijk als het werken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:10

Ik denk dat het prima te doen moet zijn. Ieder paard met een basisconditie zou 22 km moeten kunnen doen, mits je een regelmatig tempo aanhoudt, dus niet teveel overgangen maakt.

Mijn paard rijd ik maar 1 a 2 keer per week, maar we maken wel veel lange ritten. Ritten van 50 kilometer houdt hij met gemak vol.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:53

Ik denk dat het wel te doen is, als je tijdens de wedstrijd goed naar je paard blijft kijken en desnoods het tempo naar beneden bijstelt, dus niet koste wat het kost het tempo van je andere pony aanhouden. Meedoen om het meedoen, ookal zou je te laat binnen komen. Kijk gewoon de komende weken eens wat hij buiten aan kan, zonder het te overdrijven, dan kun je een week of 2 -3 voor de wedstrijd wel inschatten of het reëel is om je in te schrijven.