Ik zou mijn topic nog even doorlezen.. daar ga je al veel tips uithalen.
Ik zou nog maar even in stap en draf werken en zeker niet gaan crossen in galop.. je leert je paard alleen fouten dingen.. je moet trekken en sleuren aan je paard om hem rond te krijgen.. kan jij of je paard toch geen plezier in hebben.
Je paard moet eerst op zelfstandige basis met zo min mogelijk teugel rond de tonnen kunnen gaan in stap, dan in draf, dan kan je gaan combineren.. galop op rechte lijnen, draf rond de tonnen.
Je moet je paard leren vertragen aan de tonnen, dit kan alleen door te trainen, dus draf naar ton één, je pocket rijden en in stap en pas later terug in draf.
Zoals ik in mijn topic al zei, bekijk filmpjes, fallon taylor ed hebben enorm veel lessen online staan.
Ook daar ga je zien dat ze traag werken.
Waarom ga je al wedstrijd rijden als je paard het nog niet begrijpt? Je legt er zoveel druk op.. werkt nooit goed, zeker niet op lange termijn.
Als je op wedstrijd wil gaan, moet je doel zijn, zo proper en soepel mogelijk met zo weinig mogelijk druk, in de gang die je paard aankan.
Niet met als doel de snelste te zijn....
Weet je trouwens dat je zo op echte wedstrijden gediskwalificeerd wordt? Je mag geen cirkel galopperen die over de startlijn komt.. Je mag de startlijn niet over.. dan start je tijd.. je passeert 3x de startlijn op deze manier.
Waarom doe je dat? Wat is de denkwijze hierachter? Die cirkel?
Zoals Arlette al zei, start je zo ook in de verkeerde galop.
Dus back to basic.
Werk in stap en draf, post dan terug filmpjes.. dan kunnen we goede tips geven.. op deze manier jammer genoeg niet.
Je paard lijkt talent te hebben, maar je zal ook wel weten dat slechte dingen afleren heel erg moeilijk is.
Dus het is zooo belangrijk van je paard elke keer correct door het pattern te sturen.
Basis ga je wijd in de barrel in en kom je er dicht naast uit.
Jij doet het tegenovergesteld, rijdt vlak naar de barrel in de draai in, en komt veel te ver met protest uit.
In het begin maak je hele grote cirkels rond je tonnen, maar die zijn zo groot omdat je die zo stuurt, niet omdat je paard ontsnapt.
Bedoeling is om op termijn op 1 hand rond de tonnen te gaan. Je handen vliegen nu alle kanten op, je trekt 'het poortje' open. Dit kan je nooit op 1 hand.. daarmee moet je rekening houden. Best is van met gesloten en korte teugels te trainen. Dan zit je altijd op dezelfde plaats.
Als je nu je paard op 2 handen met lange teugels leert, moet hij weer helemaal aanpassen als je een stap verder wil gaan.
Je begint bij A en gaat via B,C,D naar Z werken.
Als je stappen overslaat of fouten maakt en die niet oplost, dan ga je nooit het gewenste resultaat krijgen.
Wat ik afleidt uit de filmpjes is dat je te snel wil, zowel te snel als in volle galop, als te snel in, zonder enige techniek rond de barrels geraken.
Barrelrace is in mijn ogen één van de moeilijkere takken..
Ik vind persoonlijk een goed reiningpattern met een goed paard rijden veel simpeler.
Daarmee wil ik de reiningsport helemaal niet afbreken of makkelijk maken!!
De achterste ton zou idd ook een heel stuk naar voor moeten komen.. of zo lijkt het toch.. er bestaan bepaalde afmetingen waarop de barrels zouden moeten staan. Kan er daar niet aan voldaan worden, dan moet je toch een bepaalde hoek behouden.
Kan jij weinig aan doen, maar ik vind het jammer dat stallen wedstrijden gaan houden in dingen waar ze de regels niet van kennen...
Als je bepaalde vragen hebt, kan je altijd bij ons terecht en ik hoop dat je mijn kritiek/opmerkingen in de positieve zin opneemt.
Heb ook je opwarmfilmpje nog bekeken.
Een nagefelijk paard voor barrelrace is toch wel een must.
Ik vind dat elk paard nagefelijk en dus mooi over de rug moet lopen.
Kan me voorstellen dat met ijzers op gras opwarmen niet alles is, dus mss geeft het een fout beeld.
Maar je moet een degelijk basis hebben en alle knopjes moeten erop zitten vooralleer je aan barrelrace kan beginnen.
Zowat alle barrelracepaarden zijn tot op een zekere hoogte reining geschoold.
Ik weet niet of je een lesgeefster hebt? Anders zou ik zeker nog gewoon een basis reining lesgever op zoek gaan, die gaan je ook al enorm kunnen helpen richting barrelrace.
kanaal fallon taylor
http://www.youtube.com/user/fallontaylor?feature=watch