[WN] [WN]Filmpjes Barrelrace!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyharma

[WN]Filmpjes Barrelrace!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:44

Hallo allemaal!

Hier voor het eerst op bokt <3 Mijn fantastische merrie Sarah Jane Badger <3
Sarah is een Paint Horse merrie van 1998, reining/cutting/barrelrace.
Afbeelding
Afbeelding
(ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, hier gelieve geen commentaar op.)

Ik heb zondag 9 juni mijn eerste onderlinge Barrelrace gehad met Sarah! Ik werd nog 2e ook!
Dan had ik nog een heerlijke stunt ook... een briefje gemaakt van de spullen die ik mee moest nemen en ik was gewoon alsnog mijn Pad vergeten!
Gelukkig kon ik er daar een gebruiken!
De filmpjes en foto's zeggen genoeg dus hier komen ze :D

Dan hier nog een filmpje van het losrijden.

En dan heb ik nog wat leuke foto's

Afbeelding
Hier samen met Tessa en Jody's Tiffany, stalgenootje.

Afbeelding
En de prijsuitreiking! Heel trots op men Sarah <3

Bedankt voor het kijken!
Tips en kritiek oid is welkom maar hou het netjes :)

Veel liefs!

Letje01

Re: [WN]Filmpjes Barrelrace!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:55

Mag ik vragen waarom je je beginvolte in linkse galop maakt als je eerst je rechtse ton neemt?
Als je je volte in de andere richting maakt, zit je ineens in de juiste galop zodat je paard niet eerst moet wisselen voor de ton. Ook vind ik de tonnen heel raar geplaatst staan, maar daar kan jij niets aan doen :-) .
Verder lijkt het me er netjes uit te zien, als je echt superraad wil, kan je eens aan kirrr vragen. Zij kan het allemaal veel beter uitleggen als ik :-) .

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 11:02

Jaa dat is inderdaad niet zo slim haha, dat bedacht ik me ook pas toen ik de filmpjes terug keek haha.

Ja en de tonnen staan inderdaad erg raar, maar het is ook niet op een westernstal oid het is op een dressuurstal en de meeste die meedoen rijden ook geen western maar doen voor de lol mee, dus vandaar.

Dankjewel! :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:48

Ik zou mijn topic nog even doorlezen.. daar ga je al veel tips uithalen.

Ik zou nog maar even in stap en draf werken en zeker niet gaan crossen in galop.. je leert je paard alleen fouten dingen.. je moet trekken en sleuren aan je paard om hem rond te krijgen.. kan jij of je paard toch geen plezier in hebben.
Je paard moet eerst op zelfstandige basis met zo min mogelijk teugel rond de tonnen kunnen gaan in stap, dan in draf, dan kan je gaan combineren.. galop op rechte lijnen, draf rond de tonnen.
Je moet je paard leren vertragen aan de tonnen, dit kan alleen door te trainen, dus draf naar ton één, je pocket rijden en in stap en pas later terug in draf.
Zoals ik in mijn topic al zei, bekijk filmpjes, fallon taylor ed hebben enorm veel lessen online staan.
Ook daar ga je zien dat ze traag werken.

Waarom ga je al wedstrijd rijden als je paard het nog niet begrijpt? Je legt er zoveel druk op.. werkt nooit goed, zeker niet op lange termijn.
Als je op wedstrijd wil gaan, moet je doel zijn, zo proper en soepel mogelijk met zo weinig mogelijk druk, in de gang die je paard aankan.
Niet met als doel de snelste te zijn....

Weet je trouwens dat je zo op echte wedstrijden gediskwalificeerd wordt? Je mag geen cirkel galopperen die over de startlijn komt.. Je mag de startlijn niet over.. dan start je tijd.. je passeert 3x de startlijn op deze manier.
Waarom doe je dat? Wat is de denkwijze hierachter? Die cirkel?
Zoals Arlette al zei, start je zo ook in de verkeerde galop.

Dus back to basic.
Werk in stap en draf, post dan terug filmpjes.. dan kunnen we goede tips geven.. op deze manier jammer genoeg niet.

Je paard lijkt talent te hebben, maar je zal ook wel weten dat slechte dingen afleren heel erg moeilijk is.
Dus het is zooo belangrijk van je paard elke keer correct door het pattern te sturen.

Basis ga je wijd in de barrel in en kom je er dicht naast uit.
Jij doet het tegenovergesteld, rijdt vlak naar de barrel in de draai in, en komt veel te ver met protest uit.

In het begin maak je hele grote cirkels rond je tonnen, maar die zijn zo groot omdat je die zo stuurt, niet omdat je paard ontsnapt.

Bedoeling is om op termijn op 1 hand rond de tonnen te gaan. Je handen vliegen nu alle kanten op, je trekt 'het poortje' open. Dit kan je nooit op 1 hand.. daarmee moet je rekening houden. Best is van met gesloten en korte teugels te trainen. Dan zit je altijd op dezelfde plaats.
Als je nu je paard op 2 handen met lange teugels leert, moet hij weer helemaal aanpassen als je een stap verder wil gaan.
Je begint bij A en gaat via B,C,D naar Z werken.
Als je stappen overslaat of fouten maakt en die niet oplost, dan ga je nooit het gewenste resultaat krijgen.
Wat ik afleidt uit de filmpjes is dat je te snel wil, zowel te snel als in volle galop, als te snel in, zonder enige techniek rond de barrels geraken.

Barrelrace is in mijn ogen één van de moeilijkere takken..
Ik vind persoonlijk een goed reiningpattern met een goed paard rijden veel simpeler.
Daarmee wil ik de reiningsport helemaal niet afbreken of makkelijk maken!!

De achterste ton zou idd ook een heel stuk naar voor moeten komen.. of zo lijkt het toch.. er bestaan bepaalde afmetingen waarop de barrels zouden moeten staan. Kan er daar niet aan voldaan worden, dan moet je toch een bepaalde hoek behouden.
Kan jij weinig aan doen, maar ik vind het jammer dat stallen wedstrijden gaan houden in dingen waar ze de regels niet van kennen...

Als je bepaalde vragen hebt, kan je altijd bij ons terecht en ik hoop dat je mijn kritiek/opmerkingen in de positieve zin opneemt.

Heb ook je opwarmfilmpje nog bekeken.
Een nagefelijk paard voor barrelrace is toch wel een must.
Ik vind dat elk paard nagefelijk en dus mooi over de rug moet lopen.
Kan me voorstellen dat met ijzers op gras opwarmen niet alles is, dus mss geeft het een fout beeld.
Maar je moet een degelijk basis hebben en alle knopjes moeten erop zitten vooralleer je aan barrelrace kan beginnen.
Zowat alle barrelracepaarden zijn tot op een zekere hoogte reining geschoold.
Ik weet niet of je een lesgeefster hebt? Anders zou ik zeker nog gewoon een basis reining lesgever op zoek gaan, die gaan je ook al enorm kunnen helpen richting barrelrace.

kanaal fallon taylor http://www.youtube.com/user/fallontaylor?feature=watch

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:50

@Kirrr

Ontzettend bedankt voor je tips!
Daar heb ik in elk geval wat aan!

Dan een paar fouten waardoor het zo gelopen is..
Ik heb les gehad van iemand (noem liever geen naam).
En die persoon is niet zo ruim denkend.. hij is ook mee geweest naar de wedstrijd.
Maar hij heeft mij geleerd dat ik gewoon om die tonnen heen moet sjezen en hoppa..
Maar ik zie nu goed in dat dit fout is. En dus ook nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ik heb ook (met een vorig paard) lessen gehad bij 'Barry' Hij gaf mij erg goed les, daar had ik wat aan!
Maar hij is verhuist naar zweden, en nu komt hij maar eens in de 3 weken terug om les te geven, en dan heeft hij het erg druk.

Nu ben ik dus opzoek naar een goeie instructeur, maar die zijn er niet zoveel in mijn omgeving helaas.
Momenteel ben ik wel goed bezig om haar meer over de rug te rijden, omdat ze dit erg moeilijk vind heeft dat tijd nodig.

Ze heeft 2 jaar stilgestaan (voor ze van mij was) ik ben er een half jaar terug ongeveer mee begonnen.
Maar ze kent alles wel alleen vind het moeilijk.

Dus heb jij misschien enig idee wie mij les kan geven, zowel reining en later barrelracing.

Oja, en die volte om de tonnen heen. We moesten voor dat we begonnen even een rondje door de bak heen, inderdaad mijn fout dat ik in de verkeerde galop begon..
En bij het laatste rondje, was de bak ook erg slecht.. Maarja dat krijg je toch op een onderlinge wedstrijd.

Liefs

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:03

Het ziet eruit alsof je paard het heel erg moeilijk heeft, hij loopt naar mijn idee ''zwaar'' (ik kan het niet anders uitleggen :P
Draag je sporen?
Je ben erg onrustig met je benen en loopt te ''schoppen''.

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 17:26

Ik draag geen sporen, en lees mijn reactie hierboven (a) daar staat een uitleg over dat ik het verkeerd geleerd heb hihi..

Bedankt voor je reactie!

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 07:43

Heeft er nog iemand tips enzo?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:30

Zit bokker Crazy cactus niet vlak bij jou in de buurt? Die heeft ook redelijk veel barrel race gedaan.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:52

ik vind het er niet echt paardvriendelijk uitzien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:22

Los rijden is ook niet meer dan alleen maar een beetje rond hobbelen!
je moet het paard soepeler in zijn lijf maken, veel buigen links en rechts dan zal je zien hij ook makkelijker om de barrels gaat draaien. Nu zwaait hij helemaal uit als je er omheen draait!

Barrel racen doe je niet zomaar even met je paard. Is zwaar en je hebt ze zo heet en dat wil je niet als je zelf nog niet zo ver bent.

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:03

gaucho schreef:
Zit bokker Crazy cactus niet vlak bij jou in de buurt? Die heeft ook redelijk veel barrel race gedaan.

Ja dat klopt die woont in mijn omgeving.
Ik heb contact met haar gehad ;)

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:24

Kirrr schreef:
Ik zou mijn topic nog even doorlezen.. daar ga je al veel tips uithalen.

Ik zou nog maar even in stap en draf werken en zeker niet gaan crossen in galop.. je leert je paard alleen fouten dingen.. je moet trekken en sleuren aan je paard om hem rond te krijgen.. kan jij of je paard toch geen plezier in hebben.
Je paard moet eerst op zelfstandige basis met zo min mogelijk teugel rond de tonnen kunnen gaan in stap, dan in draf, dan kan je gaan combineren.. galop op rechte lijnen, draf rond de tonnen.
Je moet je paard leren vertragen aan de tonnen, dit kan alleen door te trainen, dus draf naar ton één, je pocket rijden en in stap en pas later terug in draf.
Zoals ik in mijn topic al zei, bekijk filmpjes, fallon taylor ed hebben enorm veel lessen online staan.
Ook daar ga je zien dat ze traag werken.

Waarom ga je al wedstrijd rijden als je paard het nog niet begrijpt? Je legt er zoveel druk op.. werkt nooit goed, zeker niet op lange termijn.
Als je op wedstrijd wil gaan, moet je doel zijn, zo proper en soepel mogelijk met zo weinig mogelijk druk, in de gang die je paard aankan.
Niet met als doel de snelste te zijn....

Weet je trouwens dat je zo op echte wedstrijden gediskwalificeerd wordt? Je mag geen cirkel galopperen die over de startlijn komt.. Je mag de startlijn niet over.. dan start je tijd.. je passeert 3x de startlijn op deze manier.
Waarom doe je dat? Wat is de denkwijze hierachter? Die cirkel?
Zoals Arlette al zei, start je zo ook in de verkeerde galop.

Dus back to basic.
Werk in stap en draf, post dan terug filmpjes.. dan kunnen we goede tips geven.. op deze manier jammer genoeg niet.

Je paard lijkt talent te hebben, maar je zal ook wel weten dat slechte dingen afleren heel erg moeilijk is.
Dus het is zooo belangrijk van je paard elke keer correct door het pattern te sturen.

Basis ga je wijd in de barrel in en kom je er dicht naast uit.
Jij doet het tegenovergesteld, rijdt vlak naar de barrel in de draai in, en komt veel te ver met protest uit.

In het begin maak je hele grote cirkels rond je tonnen, maar die zijn zo groot omdat je die zo stuurt, niet omdat je paard ontsnapt.

Bedoeling is om op termijn op 1 hand rond de tonnen te gaan. Je handen vliegen nu alle kanten op, je trekt 'het poortje' open. Dit kan je nooit op 1 hand.. daarmee moet je rekening houden. Best is van met gesloten en korte teugels te trainen. Dan zit je altijd op dezelfde plaats.
Als je nu je paard op 2 handen met lange teugels leert, moet hij weer helemaal aanpassen als je een stap verder wil gaan.
Je begint bij A en gaat via B,C,D naar Z werken.
Als je stappen overslaat of fouten maakt en die niet oplost, dan ga je nooit het gewenste resultaat krijgen.
Wat ik afleidt uit de filmpjes is dat je te snel wil, zowel te snel als in volle galop, als te snel in, zonder enige techniek rond de barrels geraken.

Barrelrace is in mijn ogen één van de moeilijkere takken..
Ik vind persoonlijk een goed reiningpattern met een goed paard rijden veel simpeler.
Daarmee wil ik de reiningsport helemaal niet afbreken of makkelijk maken!!

De achterste ton zou idd ook een heel stuk naar voor moeten komen.. of zo lijkt het toch.. er bestaan bepaalde afmetingen waarop de barrels zouden moeten staan. Kan er daar niet aan voldaan worden, dan moet je toch een bepaalde hoek behouden.
Kan jij weinig aan doen, maar ik vind het jammer dat stallen wedstrijden gaan houden in dingen waar ze de regels niet van kennen...

Als je bepaalde vragen hebt, kan je altijd bij ons terecht en ik hoop dat je mijn kritiek/opmerkingen in de positieve zin opneemt.

Heb ook je opwarmfilmpje nog bekeken.
Een nagefelijk paard voor barrelrace is toch wel een must.
Ik vind dat elk paard nagefelijk en dus mooi over de rug moet lopen.
Kan me voorstellen dat met ijzers op gras opwarmen niet alles is, dus mss geeft het een fout beeld.
Maar je moet een degelijk basis hebben en alle knopjes moeten erop zitten vooralleer je aan barrelrace kan beginnen.
Zowat alle barrelracepaarden zijn tot op een zekere hoogte reining geschoold.
Ik weet niet of je een lesgeefster hebt? Anders zou ik zeker nog gewoon een basis reining lesgever op zoek gaan, die gaan je ook al enorm kunnen helpen richting barrelrace.

kanaal fallon taylor http://www.youtube.com/user/fallontaylor?feature=watch

Wauw! Goede tips!