Endurance Kootwijkerbroek + fanatieke beginnersvragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dowanb

Endurance Kootwijkerbroek + fanatieke beginnersvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:56

Hallo, ik wil van de zomer graag meedoen aan mijn eerste endurancewedstrijd in Kootwijkerbroek (klasse I, ik twijfel nog over kort of lang, hangt ook af van training). Nu lijk je op de website van de organisatie en van DERonline nog niet te kunnen opgeven voor de wedstrijd van 11 augustus. Weet iemand misschien vanaf wanneer dat kan?
Ik ben vanuit eventing wedstrijden gewend dat je je snel moet opgeven nadat de inschrijving start omdat het anders zo vol zit, of valt dat bij endurance wel mee?

Ik heb nog enkele andere vraagjes over de gang van zaken in een Klasse I endurance wedstrijd waar jullie me misschien mee kunnen helpen.. Ik ben nogal een type die als ze mee doet aan zo'n wedstrijd er ook zoveel mogelijk uit wil halen. Dus zo haalbaar voor mijn paard en mij wil ik ook graag een eindtijd van tussen de 12 en 13 km/u halen en natuurlijk het liefst zonder hercontroles. Maar om me daar goed op voor te bereiden zou ik graag enkele onderdelen van de wedstrijden iets beter willen begrijpen.

Ik begrijp dat er onderweg 1 vastgestelde P/A is..
- Staat die P/A onderweg altijd aangegeven, bijvoorbeeld nog 2 of 1 km tot P/A? Zodat ik weet wanneer ik ongeveer aan het stapgedeelte moet beginnen om de hartslag onder de 60 te krijgen..
- Hoe lang doe je gemiddeld over een P/A als je gelijk aanbiedt? Ik begrijp dat in de klasse I de rijtijd gewoon doorloopt, dus of het 5 of 15 minuten duurt is nogal van invloed op je gemiddelde snelheid die je verder moet rijden lijkt me dan..
- Kun je meestal direct aanbieden of komt het nogal eens voor dat je op andere paarden moet wachten? Als je even moet wachten mag je dan wel gewoon stil staan? want dat mag normaal toch niet vanaf 1 km voor de P/A?
- Begrijp ik nu goed dat je ook kunt kiezen om te wachten met aanbieden tot max 10 minuten? Of mag dat niet bij de P/A? Alsje daarvoor kiest, wat mag/moet je dan met je paard doen in tussentijd? Mag je stilstaan, koelen, mag je naast je paard lopen, mag je groom met je paard lopen? Als je kiest om een paar minuten te wachten met aanbieden en je hebt dan alsnog een te hoge hartslag, mag je dan weer 10 minuten wachten voor hercontrole? Of gaan de minuten die je eerst hebt gewacht er dan af?

Ik begrijp dat je na de finish ook gelijk op (onder andere) hartslag wordt gecontroleerd..
- Ik zag in regelement dat je meer wedstrijdpunten krijgt als je gelijk aanbied ter controle, is dat ook altijd mogelijk? of heb je pech als er net een ander paard bezig is?
- Als je ervoor kiest om nog even te wachten (tot max 10 minuten mag toch?) wat moet/mag je dan met je paard doen in tussentijd? Mag je bijvoorbeeld ook gelijk over de finisch zelf (eventueel met een stethoscoop) de hartslag controleren voordat je aanbiedt? Zodat je zeker weet dat de hartslag onder de 60 is?
- Tot wanneer loopt je rijdtijd (die geldt voor de minimale en maximale gemiddelden) nu echt? Tot wanneer je over de finish komt of tot wanneer je paard aanbied aan dierenarts?

Ik begrijp dat er ook vliegende controles kunnen zijn waarbij hartslag maximaal 72 moet zijn?
-Komen deze vliegende controles in de Klasse I al vaak/wel eens voor?
-Zie je deze controles al van te voren aankomen?
-Ik weet van mijn paard bij de eventing dat hij na een springconcours of een cross zijn hartslag soms wel boven de 72 kan hebben. Dus ik verwacht dat hij dat ook wel heeft tijdens een gallopgedeelte in de endurance. Hoe werkt dat? Ik las dat je bij een vliegende controle ook weer max 10 minuten mag wachten voor je aanbiedt? Doen jullie dat ook meestal als de vliegende controle onverwacht is en je denkt dat de hartslag te hoog is?

Zijn er mensen die ervaring hebben met KWPN-achtige paarden in de endurance (ik heb een beetje een allround paard, net iets meer springgefokt)? Hoe lang voor de finisch en P/A beginnen jullie ongeveer met stappen in de Klasse I? Mijn paard is uiterlijk niet snel vermoeid. Ook niet na een cross, springparcours of lange galopgedeelten bij een buitenrit, bovendien heeft hij wel een cool hoofd dus hij maakt zich denk ik niet heel snel (extra) druk tijdens de wedstrijd. Toch weet ik vanuit de eventing dat zijn hartslag dan nog niet gelijk (na 5 of 10 minuten) op of onder 60 zit. Omdat qua conditie voor mijn paard een gemiddelde snelheid van 12 a 13 km/u makkelijk haalbaar is kan ik zeker wel kiezen om voor de p/a en finisch beiden zo'n 1 a 2 km te stappen verwacht ik (moet ik nog eens precies gaan uitrekenen). Maar wat is jullie ervaring hoe lang stapgedeelte nodig is om die hartslag onder de 60 te krijgen?
Mijn zusje studeert geneeskunde en neemt binnenkort stethoscoop mee zodat ik tijdens training wat vaker hartslag kan meten en ik een wat beter idee krijg van zijn hartslag. Maar ervaringen van anderen kunnen ook helpen..

Nog enkele praktische vraagjes:
- Ik lees telkens over de veterinaire kaart tijdens de wedstrijd. Er staat alleen nergens hoe je aan zo'n ding komt.. Moet je die kopen? krijg je die van het secretariaat bij de wedstrijd? Wat moet je er na de wedstrijd mee doen?
- Hoe groot is die veterinaire kaart en hoe houden jullie die bij je tijdens de wedstrijd? Ik heb geen zadeltas ofzo.. Kan me voorstellen dat hij bij koud weer gewoon in je jas/vestzak kan, maar bij warm weer dan?
- Mijn paard heeft op het moment geen hoefbeslag. Na een lange buitenrit over grindachtige zandpaden willen er nog wel eens kleine randjes aan de voor een zijkant van de hoeven omhoog staan of afgeknapt zijn. Kun je hierop bij een nakeuring of eerder afgekeurd worden? Mag je zelf tussendoor bij p/a of na de finisch voor de nakeuring dit bij vijlen met een rasp of vijl?

Ik hoor graag van jullie! Ook als je maar antwoord hebt op 1 of 2 van mijn vragen..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:54

De vetkaart krijg je bij het secretariaat als je je aanmeldt. Dochter heeft nog nooit een vliegende controle gehad in 5-6 jaar. Ze rijdt nu een arabier maar heeft een aantal jaar op onze kwpn-merrie gestart. Die had meer moeite om de hartslag laag te krijgen bij PA of finish. Zij ging meestal een kilometer voor de finish stappen. Tegenwoordig is de PA afgeschaft. Je kunt nu in een keer doorrijden.
Meestal'kiun je 4- 6 weken van te voren opgeven. Soms zijn wedstrijden wel vol, maar dat komt niet zo vaak voor.
Als je bij de finish niet direkt aanbiedt, moet je dat melden als je over de streep komt. Dan kun je aan de zijkant zelf tellen en zodra jij denkt dat de hartslag onder de 60 is, brul je: ik bied aan! En dan wordt er geteld. Er zijn een aantal dierenartsen aanwezig om te tellen.
Die vetkaart is uitgevouwen een halve A4 en dubbelgevouwen een kwart A4.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:21

Dowanb schreef:
Ik ben vanuit eventing wedstrijden gewend dat je je snel moet opgeven nadat de inschrijving start omdat het anders zo vol zit, of valt dat bij endurance wel mee?

Dat valt wel mee. Je hebt dus nog wel even de tijd.

Citaat:

De P/A is met ingang van dit jaar afgeschaft.

Citaat:
Ik begrijp dat je na de finish ook gelijk op (onder andere) hartslag wordt gecontroleerd..
- Ik zag in regelement dat je meer wedstrijdpunten krijgt als je gelijk aanbied ter controle, is dat ook altijd mogelijk? of heb je pech als er net een ander paard bezig is?

In principe zijn er genoeg veterinairen en anders moet je toch even wachten. Je moet sowieso aangeven dat je aanbiedt en dat moment wordt opgeschreven. Als de veterinair vervolgens nog moet beginnen met tellen, dan heb je 'geluk'.

Citaat:
- Als je ervoor kiest om nog even te wachten (tot max 10 minuten mag toch?) wat moet/mag je dan met je paard doen in tussentijd? Mag je bijvoorbeeld ook gelijk over de finisch zelf (eventueel met een stethoscoop) de hartslag controleren voordat je aanbiedt? Zodat je zeker weet dat de hartslag onder de 60 is?
- Tot wanneer loopt je rijdtijd (die geldt voor de minimale en maximale gemiddelden) nu echt? Tot wanneer je over de finish komt of tot wanneer je paard aanbied aan dierenarts?

Rijtijd stopt bij passeren finish. Je mag ná de finish in de grooming area (dus niet de plek waar je aanbied, dan sta je anderen in de weg) de hartslag tellen. Als de hartslag nog moet zakken kun je daar ook koelen, evt. afzadelen of juist een deken over de kont leggen als het een hele koude wedstrijd is. Dekens zullen wat dat betreft in augustus niet zo belangrijk zijn.

Citaat:
Ik begrijp dat er ook vliegende controles kunnen zijn waarbij hartslag maximaal 72 moet zijn?
-Komen deze vliegende controles in de Klasse I al vaak/wel eens voor?
-Zie je deze controles al van te voren aankomen?
-Ik weet van mijn paard bij de eventing dat hij na een springconcours of een cross zijn hartslag soms wel boven de 72 kan hebben. Dus ik verwacht dat hij dat ook wel heeft tijdens een gallopgedeelte in de endurance. Hoe werkt dat? Ik las dat je bij een vliegende controle ook weer max 10 minuten mag wachten voor je aanbiedt? Doen jullie dat ook meestal als de vliegende controle onverwacht is en je denkt dat de hartslag te hoog is?

Je mag tijdens vliegende controles een onbeperkt aantal malen aanbieden, net zo lang tot de hartslag van je paard onder de 72 is. Er zijn geen consequenties aan een te hoge hartslag verbonden op dat moment, zolang 'ie maar onder de 72 is in die 10 minuten. Je rijtijd loopt door.

Er worden niet veel vliegende controles gehouden, dat gebeurt alleen als de wedstrijdomstandigheden er naar de verwachting van de officials en veterinairen aanleiding toe geeft. Bijvoorbeeld extreem zwaar zand in combinatie met heel warm weer.

Citaat:
Maar wat is jullie ervaring hoe lang stapgedeelte nodig is om die hartslag onder de 60 te krijgen?

Dat zul je uit ervaring moeten leren. Bedenk wél dat 2 kilometer stappen voor de finish bij een korte wedstrijd ervoor zorgt dat je in het voorliggende stuk veel harder moet rijden. Stel, je wedstrijd is 26 kilometer lang. Je wil 13 km/h rijden (of eigenlijk 12,999), dus je mag 2 uur over je wedstrijd doen. Van die 26 kilometer stap je 2 kilometer - je paard stapt bijv. 6 kilometer per uur. Je hebt dus 20 minuten nodig om die 2 kilometer af te leggen, dus blijft er 1 uur en 40 minuten over om 24 km af te leggen. Dan heb ik de tijd die je kwijt bent met hekken open/dicht, groomen, staptraject, per ongeluk verkeerd rijden, enzovoort nog niet meegenomen, dus dan heb je bijvoorbeeld nog 1,5 uur (en waarschijnlijk minder) over om je stuk van 24 km te rijden. Dan moet je al gauw flink draven en galopperen om die snelheid te halen.

Het motto van de sport is echter wel 'to finish is to win', dus het gaat niet altijd om winnen. Soms kan het een eerste keer verstandiger zijn om je wat meer timide op te stellen als het gaat om winnen.

Citaat:
- Ik lees telkens over de veterinaire kaart tijdens de wedstrijd. Er staat alleen nergens hoe je aan zo'n ding komt.. Moet je die kopen? krijg je die van het secretariaat bij de wedstrijd? Wat moet je er na de wedstrijd mee doen?

Krijg je van het secretariaat en na de wedstrijd houdt de veterinair de kaart. Na de prijsuitreiking kun je de kaart weer ophalen of op laten sturen.

Citaat:
- Hoe groot is die veterinaire kaart en hoe houden jullie die bij je tijdens de wedstrijd? Ik heb geen zadeltas ofzo.. Kan me voorstellen dat hij bij koud weer gewoon in je jas/vestzak kan, maar bij warm weer dan?

Kan in je jaszak of in een buideltasje. Graag wel je kaart ook nog in een plastic hoesje doen (of een boterhamzakje), kaarten die onleesbaar zijn door regen of door zweet kunnen aanleiding geven om je te diskwalificeren. Simpelweg een hoesje houdt je kaart schoon en droog.

Citaat:
- Mijn paard heeft op het moment geen hoefbeslag. Na een lange buitenrit over grindachtige zandpaden willen er nog wel eens kleine randjes aan de voor een zijkant van de hoeven omhoog staan of afgeknapt zijn. Kun je hierop bij een nakeuring of eerder afgekeurd worden? Mag je zelf tussendoor bij p/a of na de finisch voor de nakeuring dit bij vijlen met een rasp of vijl?

Bij een keuring wordt gekeken hoe je paard metabool is, en hoe je paard loopt. Op hoefbeslag kán een aanmerking komen, bijv. als je een heel los ijzer hebt. Voor de nakeuring mag je best een vijl langs de hoeven van je paard halen als je dat nodig vindt.

Veel van je vragen kun je oplossen door een keer te gaan vrijwilligen bij een wedstrijd: het blijft nu geschreven tekst en daar zit altijd een stukje interpretatie in. Door te vrijwilligen leer je heel erg veel van het wedstrijdgebeuren en kun je je vragen ook stellen aan je medevrijwilligers of de organisatie :) Praktijkervaring helpt heel veel!

Dowanb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:34

Super bedankt voor je reactie!

Citaat:
Citaat:

De P/A is met ingang van dit jaar afgeschaft.

Aaahh vandaar dat ik daar niks meer over in het disciplineregelement las, alleen op andere plekken.. Betekent dus dat je nu van de start tot de finish in klasse 1 gewoon door kan rijden toch? Behalve als er een vliegende controle is? Dat scheelt wel veel in tijd die je moet rijden onderweg lijkt me. Kan ik het verder iets rustiger aan doen en iets meer tijd nemen om hartslag aan eind goed te krijgen.

Citaat:
Citaat:
Maar wat is jullie ervaring hoe lang stapgedeelte nodig is om die hartslag onder de 60 te krijgen?

Dat zul je uit ervaring moeten leren. Bedenk wél dat 2 kilometer stappen voor de finish bij een korte wedstrijd ervoor zorgt dat je in het voorliggende stuk veel harder moet rijden. Stel, je wedstrijd is 26 kilometer lang. Je wil 13 km/h rijden (of eigenlijk 12,999), dus je mag 2 uur over je wedstrijd doen. Van die 26 kilometer stap je 2 kilometer - je paard stapt bijv. 6 kilometer per uur. Je hebt dus 20 minuten nodig om die 2 kilometer af te leggen, dus blijft er 1 uur en 40 minuten over om 24 km af te leggen. Dan heb ik de tijd die je kwijt bent met hekken open/dicht, groomen, staptraject, per ongeluk verkeerd rijden, enzovoort nog niet meegenomen, dus dan heb je bijvoorbeeld nog 1,5 uur (en waarschijnlijk minder) over om je stuk van 24 km te rijden. Dan moet je al gauw flink draven en galopperen om die snelheid te halen.

Ja dat wilde ik idd eens gaan uitrekenen. Heb laatst met mijn paar een rit van zo'n 25km gereden, voornamelijk draven en stukjes galopperen, maar ook af en toe stappen (voornamelijk als we de weg kwijt waren :o ) en op het laatst ruim een kilometer gestapt. En in totaal kwamen we toen op iets van 13.8 km/u uit. Dus vandaaruit dacht ik dat ergens tussen de 12 en 13 km/u wel haalbaar zou moeten zijn. Maar had dan idd nog geen rekening gehouden met eventuele hekken open-dicht doen enzo en verkeerd rijden ben ik ook goed in duss.. Komen die hekken vaak voor? Bijvoorbeeld in Kootwijkerbroek of Haarle (waar ik daarna mee wil doen)?

Citaat:
Het motto van de sport is echter wel 'to finish is to win', dus het gaat niet altijd om winnen. Soms kan het een eerste keer verstandiger zijn om je wat meer timide op te stellen als het gaat om winnen.

Haha, winnen is ook niet echt mijn intentie :D Ik ben meer van het met alles meedoen maar dan wel voor een winstpuntje, of bij de endurance dan voor 3 :) leukste vind ik om er bij elke discipline er iig uithalen wat erin zit. Ga daarom ook liever 2 km voor de finish stappen en haal daar door eventueel maar een gemiddelde van 10 of 11 km/u dan om een te hoge hartslag over de finish..

Citaat:
Citaat:

Kan in je jaszak of in een buideltasje. Graag wel je kaart ook nog in een plastic hoesje doen (of een boterhamzakje), kaarten die onleesbaar zijn door regen of door zweet kunnen aanleiding geven om je te diskwalificeren. Simpelweg een hoesje houdt je kaart schoon en droog.

Hmm misschien is mijn rugnummerhouder van de eventing wel geschikt, = gelijk een plastic hoesje. En met hesje erover valt die ook niet op..

Citaat:
Veel van je vragen kun je oplossen door een keer te gaan vrijwilligen bij een wedstrijd: het blijft nu geschreven tekst en daar zit altijd een stukje interpretatie in. Door te vrijwilligen leer je heel erg veel van het wedstrijdgebeuren en kun je je vragen ook stellen aan je medevrijwilligers of de organisatie :) Praktijkervaring helpt heel veel!
[/quote]

Ja dat leek me ook al. Zou graag eens ergens gaan kijken voor de tijd. Maar er zijn eigenlijk maar weinig wedstrijden bij mij in de buurt (midden overijsel) en mijn wedstrijdagenda is al aardig vol, dus ben bang dat het niet gaat lukken voor de eerste start..

Dowanb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:50

Misty12 schreef:
De vetkaart krijg je bij het secretariaat als je je aanmeldt. Dochter heeft nog nooit een vliegende controle gehad in 5-6 jaar. Ze rijdt nu een arabier maar heeft een aantal jaar op onze kwpn-merrie gestart. Die had meer moeite om de hartslag laag te krijgen bij PA of finish. Zij ging meestal een kilometer voor de finish stappen. Tegenwoordig is de PA afgeschaft. Je kunt nu in een keer doorrijden.
Meestal'kiun je 4- 6 weken van te voren opgeven. Soms zijn wedstrijden wel vol, maar dat komt niet zo vaak voor.
Als je bij de finish niet direkt aanbiedt, moet je dat melden als je over de streep komt. Dan kun je aan de zijkant zelf tellen en zodra jij denkt dat de hartslag onder de 60 is, brul je: ik bied aan! En dan wordt er geteld. Er zijn een aantal dierenartsen aanwezig om te tellen.
Die vetkaart is uitgevouwen een halve A4 en dubbelgevouwen een kwart A4.

Ook bedankt Misty!
Grappig dat het zo kort van te voren opgeven is. Dat is eigenlijk wel fijn, maar ben ik helemaal niet gewend vanuit dressuur/springen/eventing waar je je vaak vroeg kunt opgeven. Ben erg van het plannen en voor het hele jaar mijn wedstrijdkalender al rond hebben.. En dan ga je je onzeker voelen als je nog niet weet of je niet te laat bent met opgeven. Maar ik wacht het dan nu gewoon even af. Ik wil toch ook pas per 1 augustus lid worden van de endurancevereniging omdat dat contributiegeld scheelt..

Snap nu eindelijk hoe het werkt met wel of niet aanbieden op finish, gewoon brullen :D. Hoop natuurlijk dat ik gewoon gelijk aan kan/durf aan te bieden. Maar als ik toch twijfel kan ik altijd nog even kiezen om eerst zelf of groom te laten tellen..

Goed om ervaring van je dochter te horen met kwpn-er. Maar hoop idd dat bij mij een kilometer stappen voor de finish ook voldoende is. Verwacht ik eigenlijk wel, maar ik zal toch eens vaker zelf moeten gaan tellen. Ik vergeet het telkens na een inspanning.

Oh die vetkaart valt wel mee dan. Ik zat alleen te denken voor 11 augustus, straks is het 30 graden en rijd je in een t-shirtje en rijbroek met kleine zakjes, wil dat dan wel. Maar als het maar half a4tje is dan komt het vast wel goed..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:50

Je rugnummerhouder voor eventing is voor een vetkaart veel te groot. Het is A5 formaat in een 'boekje', dus met een vouw in het midden. Nog een keer dubbel en hij kan prima in je broekzak van je rijbroek (als je die kan afsluiten).

Hou er verder rekening mee dat wanneer je Impulsrubriek start, je maximaal 12 km/h mag rijden (en minimaal 8). In klasse 1 mag je maximaal 15 km/h rijden, maar het kost je een winstpunt als je tussen 13-15 km/h rijdt.

In KWB is er maar 1 hek, in Haarle weet ik het niet.

Dowanb

Re: Endurance Kootwijkerbroek + fanatieke beginnersvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:45

Ik ken het bos in Haarle wel redelijk en op routes van vorig jaar die op de site staan lijken mij geen hekken. Maar begreep dat routes dit jaar anders zijn (de afstanden iig). En er zijn wel plekken met hekken in het bos maar kan me haast niet voorstellen dat de wedstrijd daardoor gaat omdat Natuurmonumenten die die gebieden beheerd vaak nogal spastisch omgaat met paarden. Bovendien zullen de schotse hooglanden die daar lopen dat vast niet zo leuk vinden.

Heb thuis wel wat ervaringen met draad openen en sluiten, maar lijkt dat op en afstappen en openen en sluiten van een hek toch snel 2 a 3 minuten duurt? Wat is jouw ervaring in KWB?
Dacht dat bij een afstand van 22 km groomen onderweg niet echt nodig was. Maar bij echt warm weer zal water laten drinken waarschijnlijk wel nodig zijn. Maar bij echt warm weer doe ik zobiezo rustiger aan lijkt me, 9 a 10 km/ uur is dan mooi.

Heb even gerekend:
Bij laatste buitenrit van 25 kilometer waren mijn snelheden in stap ongeveer 5 km/u, in draf ongeveer 15 km/u en in galop ongeveer 20 km/u.
Wedstrijd in KWB is over 22 km dus optimale tijd is dan tussen 1 uur en 50 minuten (12 km/u) en 1uur en 41 minuten (13 km/u) Klasse 1 doe ik dan, niet impuls rubriek..
Als ik dan ongeveer:
13 km zou draven,
6.5 km zou galopperen,
2.5 km zou stappen (1.5 a 2 voor de finish en de rest bij lastige stukjes in de route).
Dan kom ik uit om 1 uur en 41.5 minuten. Dan kan ik nog makkelijk wat minuten verliezen bij tussendoor groomen of hekken open en dicht doen toch?

Mijn paardje galoppeert graag veel en bij meeste buitenritten galoppeer ik nog wel meer dan 6.5 km volgens mij. Maar het is natuurlijk lastig als je op onbekend terrein bent en de route niet zo goed weet. Daardoor zal het wel wat lastiger zijn om aan die 6.5 km galopperen te komen. Al lijken er wel wat rechte stukken te zien op de kaart van april.
Ik zie nergens in het programmaboekje van de vorige keer KWB iets over verplichte stapstukken staan. Zijn die er niet? De 4 oversteekpunten zullen wel wat vertraging betekenen neem ik aan? Vooral die over die grote weg vlak bij start/finish? Hoe lang duurt het daar meestal ongeveer?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:23

Ik zou gewoon lekker rijden en dan kijken h.oe hetk gaat. Vooraf schema's maken met de tijden die je hebt voor weg oversteken en hekken openen is nergens voor nodig toch?
Gewoon lekker rijden en af en toe kijken op je horloge en zorgen dat je niet te snel bent

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:26

Als tip kan ik je meegeven de 1e paar keer lekker te gaan rijden, kijken hoe alles werkt en hoe je paard de indrukken verwerkt.
De klasse 1 is de klasse waarin je je paard voor gaat bereiden. De tijd nemen dus om te leren drinken, te ontspannen bij de keuringen en in een zo regelmatig tempo door het parcours te bewegen.

In KWB kan je op de heide goed uit de voeten in galop, moet je wel een paar wegen oversteken en heb je ook nog een gedeelte met wat heuveltjes en bochtjes. Het weer in KWB II is meestal zonnig en warm dus. Groomen in de klasse 1 is niet noodzakelijk maar wel rete handig om mee te nemen in het opleiden van je paard. En neemt dus ook tijd in beslag. Ook daarin kan je fijn spelen in de klasse 1, om te zien wat koelen voor resultaat brengt. Dat is ook niet voor ieder paard hetzelfde.

KWPN-ers doen het prima in de endurance sport en je kan zeker mee komen in de klasse 1 en 2. Bekijk de uitslagen van de verschillende wedstrijden maar eens.

Succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:37

In Haarle zitten geen hekken in de route. Tenminste, de afgelopen paar jaar niet.

Dowanb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:41

Attitude schreef:
Als tip kan ik je meegeven de 1e paar keer lekker te gaan rijden, kijken hoe alles werkt en hoe je paard de indrukken verwerkt.
De klasse 1 is de klasse waarin je je paard voor gaat bereiden. De tijd nemen dus om te leren drinken, te ontspannen bij de keuringen en in een zo regelmatig tempo door het parcours te bewegen.

In KWB kan je op de heide goed uit de voeten in galop, moet je wel een paar wegen oversteken en heb je ook nog een gedeelte met wat heuveltjes en bochtjes. Het weer in KWB II is meestal zonnig en warm dus. Groomen in de klasse 1 is niet noodzakelijk maar wel rete handig om mee te nemen in het opleiden van je paard. En neemt dus ook tijd in beslag. Ook daarin kan je fijn spelen in de klasse 1, om te zien wat koelen voor resultaat brengt. Dat is ook niet voor ieder paard hetzelfde.

KWPN-ers doen het prima in de endurance sport en je kan zeker mee komen in de klasse 1 en 2. Bekijk de uitslagen van de verschillende wedstrijden maar eens.

Succes!

Je hebt natuurlijk gelijk dat ik gewoon moet gaan rijden.. ;) . Ik ben alleen nogal controlfreak dat blijkt hier wel weer uit. Ik ga dan weer bang zijn dat ik veel te hard ga en op het eind moet gaan zigzaggen ofzo om niet te snel over de finish te komen :P. Maar idd goede horloge om hebben dan komt het vast goed.
Toch groomen is missch idd wel slim. Drinken doet hij wel als hij dorst heeft, maar koelen kent hij nog niet (wel afspuiten trouwens en daar doet hij weinig op uit, maar nog nooit flessen water erover gegooid terwijl ik erop zat). Daar wou ik deze week eens mee gaan oefenen als het idd 26 graden wordt wat is beloofd..
Maar vind het wel fijn om te horen wat jullie ervaringen zijn, scheelt toch weer qua voorbereidingsstress. Zo'n nieuwe discipline is toch even weer goed oriënteren en voorbereiden..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:45

Zigzaggen voor de finish wordt gezien als treuzelen en dat kan je op uitsluiting komen te staan als de jury het ziet.

Kijk eens op bluebalance.nl, daar staat bij een van de subkopjes een endurancecalculator. Dan kun je laten uitrekenen hoe laat je binnen moet zijn plus tussentijden per 5 km.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:00

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:10

Tip voor je vetkaart: een plastic tasje met koord voor om je nek; is bv voor paspoorten, maar je vetkaart is vrijwel even groot en past er goed in. Dan raak je m niet kwijt, blijft netjes (geen regen, geen zweet). Kost 2 euro ofzo (bv bij Blokker).

Treuzelen mag de laatste 1 of 2km voor de finish niet (even reglement checken). Je mag wel stil staan om op te stappen, af te stappen of je paard te laten plassen, en natuurlijk als je moet wachten voor de oversteek van de drukke weg bij Kootwijkerbroek (staan hulpjes van de organisatie bij).

Koelen oefenen is wel een goede, want het is bedoeld om de hartslag omlaag te krijgen en als het een stress-moment is kun je het dus misschien beter niet doen.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:45

Je mag in klasse 1 op 2 km tot aan de finish niet meer stilstaan met je paard, stilstaan is toegestaan binnen 2 km tot de finish als dit het gevolg is vanwege op- of afstappen, wachten op medeverkeersgebruikers of wegens mesten en plassen van het paard. Drinken en koelen moet lopend gebeuren. Opzettelijk treuzelen leidt tot uitsluiting.

In KWB wordt sinds een jaar ofzo met rugnummerhouders i.p.v. hesjes gereden. Hierin kun je de vetkaart stoppen. Ook reuzehandig als paspoorthouder tijdens voorkeuring.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:26

Oh handig topic dit! Ik ga ook voor het eerst mee doen met deze kennismakingsklasse.
Ik heb verder ook totaal geen ervaring met endurance. Maar goed, eens moet de eerste keer zijn :D

Wel heb ik nig een vraag.. Is het net als bij dressuur en springwedstrijden zo dat je je tot een week van te voren kosteloos kan afmelden?
Stel dat m'n paard ineens voor de wedstrijd kreupel word ofzo

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:34

Meestal is het zo dat afmelden voor de sluitingsdatum (1 of 2 weken voor de wedstrijd) 10 euro kost en na de sluitingsdatum krijg je geen geld terug. Maar hoe het precies bij deze wedstrid zit, kun je het best even op hun website nakijken of navragen bij de organisatie.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:29

Tip voor alle enthousiaste nieuwelingen: ga op en endurancewedstrijd kijken (of liever nog: vrijwilligen of groomen) voordat je zelf gaat rijden. Je kunt alles bekijken, vragen stellen, kletsen met andere endurance-ruiters. Dat weet je een beetje hoe het werkt, scheelt zenuwen vooraf als je zelf rijdt. En vrijwilligers zijn elke wedstrijd hard nodig. Ik heb mezelf de regel gesteld dat ik minimaal 1 wedstrijd per jaar vrijwilliger ben, omdat ik zo blij ben dat al die andere vrijwilligers (ook mij) helpen om wedstrijden rond te krijgen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:52

Waarvoor zijn die vrijwilligers dan op een wedstrijd?

Voor mij is het helaas niet in de buurt allemaal. Deze wedstrijd in Kootwijkerbroek is dichterbijzijnde.
Maar ik rij puur voor de lol mee hoor, hoef totaal niet te winnen of iets dergelijks.
Heb ook (nog?) geen ambitie om een startkaart aan te vragen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:57

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:58

Vrijwilligers op de wedstrijd zijn er in de vorm van parkeerwachten, secretariaatsmedewerkers, startmedewerkers, finishmedewerkers, vetgatemedewerkers, controleposten, oversteekhulpen, enzovoort. Eigenlijk vanalles om de organisatie te helpen er een soepele dag van te maken.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:03

brechtje122 schreef:
Ik weet niets van endurance, maar misschien is dit leuk voor je: [TEN] Endurance clinic voor nieuwkomers

Tanx je was me net voor _/-\o_

Heb zelfs een datum kunnen vinden, zondag 7 juli *\o/*

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:51

Hilli schreef:
Vrijwilligers op de wedstrijd zijn er in de vorm van parkeerwachten, secretariaatsmedewerkers, startmedewerkers, finishmedewerkers, vetgatemedewerkers, controleposten, oversteekhulpen, enzovoort. Eigenlijk vanalles om de organisatie te helpen er een soepele dag van te maken.

Moet je nagaan hoe weinig ik er eigenlijk vanaf weet :o
Maar goed, daarvoor is de kennismakingsklasse toch.. :D Heet niet voor niks 'kennismaking'

Ik heb me trouwens ingeschreven!!
En in de voorwaarden stond inderdaad dat afmelden voor sluitingsdatum 10 euro is en daarna volle bedrag. Dus dat is nog wel te overzien

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:47

Vooral van het vrijwilligen bij een van de controles (bv vetgate, finish) leer je veel. Maar ook op andere vrijwilligersposten maak je de wedstrijd mee, en heb je tijd en gelegenheid om met endurance-mensen te praten en een beetje idee te krijgen hoe zo'n wedstrijd werkt. En het is erg gezellig.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:44

Karrimh schreef:
Ik organiseer binnenkort een Endurance clinic voor nieuwkomers, misschien een idee :)*

waar? graag meer info! Heb nu 2 wedstrijden gereden, heb ik er dan evt nog iets aan?