Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dowanb schreef:Ik ben vanuit eventing wedstrijden gewend dat je je snel moet opgeven nadat de inschrijving start omdat het anders zo vol zit, of valt dat bij endurance wel mee?
Citaat:Ik begrijp dat er onderweg 1 vastgestelde P/A is..
Citaat:Ik begrijp dat je na de finish ook gelijk op (onder andere) hartslag wordt gecontroleerd..
- Ik zag in regelement dat je meer wedstrijdpunten krijgt als je gelijk aanbied ter controle, is dat ook altijd mogelijk? of heb je pech als er net een ander paard bezig is?
Citaat:- Als je ervoor kiest om nog even te wachten (tot max 10 minuten mag toch?) wat moet/mag je dan met je paard doen in tussentijd? Mag je bijvoorbeeld ook gelijk over de finisch zelf (eventueel met een stethoscoop) de hartslag controleren voordat je aanbiedt? Zodat je zeker weet dat de hartslag onder de 60 is?
- Tot wanneer loopt je rijdtijd (die geldt voor de minimale en maximale gemiddelden) nu echt? Tot wanneer je over de finish komt of tot wanneer je paard aanbied aan dierenarts?
Citaat:Ik begrijp dat er ook vliegende controles kunnen zijn waarbij hartslag maximaal 72 moet zijn?
-Komen deze vliegende controles in de Klasse I al vaak/wel eens voor?
-Zie je deze controles al van te voren aankomen?
-Ik weet van mijn paard bij de eventing dat hij na een springconcours of een cross zijn hartslag soms wel boven de 72 kan hebben. Dus ik verwacht dat hij dat ook wel heeft tijdens een gallopgedeelte in de endurance. Hoe werkt dat? Ik las dat je bij een vliegende controle ook weer max 10 minuten mag wachten voor je aanbiedt? Doen jullie dat ook meestal als de vliegende controle onverwacht is en je denkt dat de hartslag te hoog is?
Citaat:Maar wat is jullie ervaring hoe lang stapgedeelte nodig is om die hartslag onder de 60 te krijgen?
Citaat:- Ik lees telkens over de veterinaire kaart tijdens de wedstrijd. Er staat alleen nergens hoe je aan zo'n ding komt.. Moet je die kopen? krijg je die van het secretariaat bij de wedstrijd? Wat moet je er na de wedstrijd mee doen?
Citaat:- Hoe groot is die veterinaire kaart en hoe houden jullie die bij je tijdens de wedstrijd? Ik heb geen zadeltas ofzo.. Kan me voorstellen dat hij bij koud weer gewoon in je jas/vestzak kan, maar bij warm weer dan?
Citaat:- Mijn paard heeft op het moment geen hoefbeslag. Na een lange buitenrit over grindachtige zandpaden willen er nog wel eens kleine randjes aan de voor een zijkant van de hoeven omhoog staan of afgeknapt zijn. Kun je hierop bij een nakeuring of eerder afgekeurd worden? Mag je zelf tussendoor bij p/a of na de finisch voor de nakeuring dit bij vijlen met een rasp of vijl?
Praktijkervaring helpt heel veel! Citaat:Citaat:Ik begrijp dat er onderweg 1 vastgestelde P/A is..
De P/A is met ingang van dit jaar afgeschaft.
Citaat:Citaat:Maar wat is jullie ervaring hoe lang stapgedeelte nodig is om die hartslag onder de 60 te krijgen?
Dat zul je uit ervaring moeten leren. Bedenk wél dat 2 kilometer stappen voor de finish bij een korte wedstrijd ervoor zorgt dat je in het voorliggende stuk veel harder moet rijden. Stel, je wedstrijd is 26 kilometer lang. Je wil 13 km/h rijden (of eigenlijk 12,999), dus je mag 2 uur over je wedstrijd doen. Van die 26 kilometer stap je 2 kilometer - je paard stapt bijv. 6 kilometer per uur. Je hebt dus 20 minuten nodig om die 2 kilometer af te leggen, dus blijft er 1 uur en 40 minuten over om 24 km af te leggen. Dan heb ik de tijd die je kwijt bent met hekken open/dicht, groomen, staptraject, per ongeluk verkeerd rijden, enzovoort nog niet meegenomen, dus dan heb je bijvoorbeeld nog 1,5 uur (en waarschijnlijk minder) over om je stuk van 24 km te rijden. Dan moet je al gauw flink draven en galopperen om die snelheid te halen.
) en op het laatst ruim een kilometer gestapt. En in totaal kwamen we toen op iets van 13.8 km/u uit. Dus vandaaruit dacht ik dat ergens tussen de 12 en 13 km/u wel haalbaar zou moeten zijn. Maar had dan idd nog geen rekening gehouden met eventuele hekken open-dicht doen enzo en verkeerd rijden ben ik ook goed in duss.. Komen die hekken vaak voor? Bijvoorbeeld in Kootwijkerbroek of Haarle (waar ik daarna mee wil doen)?Citaat:Het motto van de sport is echter wel 'to finish is to win', dus het gaat niet altijd om winnen. Soms kan het een eerste keer verstandiger zijn om je wat meer timide op te stellen als het gaat om winnen.
Ik ben meer van het met alles meedoen maar dan wel voor een winstpuntje, of bij de endurance dan voor 3
leukste vind ik om er bij elke discipline er iig uithalen wat erin zit. Ga daarom ook liever 2 km voor de finish stappen en haal daar door eventueel maar een gemiddelde van 10 of 11 km/u dan om een te hoge hartslag over de finish..Citaat:Citaat:- Hoe groot is die veterinaire kaart en hoe houden jullie die bij je tijdens de wedstrijd? Ik heb geen zadeltas ofzo.. Kan me voorstellen dat hij bij koud weer gewoon in je jas/vestzak kan, maar bij warm weer dan?
Kan in je jaszak of in een buideltasje. Graag wel je kaart ook nog in een plastic hoesje doen (of een boterhamzakje), kaarten die onleesbaar zijn door regen of door zweet kunnen aanleiding geven om je te diskwalificeren. Simpelweg een hoesje houdt je kaart schoon en droog.
[/quote]Citaat:Veel van je vragen kun je oplossen door een keer te gaan vrijwilligen bij een wedstrijd: het blijft nu geschreven tekst en daar zit altijd een stukje interpretatie in. Door te vrijwilligen leer je heel erg veel van het wedstrijdgebeuren en kun je je vragen ook stellen aan je medevrijwilligers of de organisatiePraktijkervaring helpt heel veel!
Misty12 schreef:De vetkaart krijg je bij het secretariaat als je je aanmeldt. Dochter heeft nog nooit een vliegende controle gehad in 5-6 jaar. Ze rijdt nu een arabier maar heeft een aantal jaar op onze kwpn-merrie gestart. Die had meer moeite om de hartslag laag te krijgen bij PA of finish. Zij ging meestal een kilometer voor de finish stappen. Tegenwoordig is de PA afgeschaft. Je kunt nu in een keer doorrijden.
Meestal'kiun je 4- 6 weken van te voren opgeven. Soms zijn wedstrijden wel vol, maar dat komt niet zo vaak voor.
Als je bij de finish niet direkt aanbiedt, moet je dat melden als je over de streep komt. Dan kun je aan de zijkant zelf tellen en zodra jij denkt dat de hartslag onder de 60 is, brul je: ik bied aan! En dan wordt er geteld. Er zijn een aantal dierenartsen aanwezig om te tellen.
Die vetkaart is uitgevouwen een halve A4 en dubbelgevouwen een kwart A4.
. Hoop natuurlijk dat ik gewoon gelijk aan kan/durf aan te bieden. Maar als ik toch twijfel kan ik altijd nog even kiezen om eerst zelf of groom te laten tellen..Attitude schreef:Als tip kan ik je meegeven de 1e paar keer lekker te gaan rijden, kijken hoe alles werkt en hoe je paard de indrukken verwerkt.
De klasse 1 is de klasse waarin je je paard voor gaat bereiden. De tijd nemen dus om te leren drinken, te ontspannen bij de keuringen en in een zo regelmatig tempo door het parcours te bewegen.
In KWB kan je op de heide goed uit de voeten in galop, moet je wel een paar wegen oversteken en heb je ook nog een gedeelte met wat heuveltjes en bochtjes. Het weer in KWB II is meestal zonnig en warm dus. Groomen in de klasse 1 is niet noodzakelijk maar wel rete handig om mee te nemen in het opleiden van je paard. En neemt dus ook tijd in beslag. Ook daarin kan je fijn spelen in de klasse 1, om te zien wat koelen voor resultaat brengt. Dat is ook niet voor ieder paard hetzelfde.
KWPN-ers doen het prima in de endurance sport en je kan zeker mee komen in de klasse 1 en 2. Bekijk de uitslagen van de verschillende wedstrijden maar eens.
Succes!
. Ik ben alleen nogal controlfreak dat blijkt hier wel weer uit. Ik ga dan weer bang zijn dat ik veel te hard ga en op het eind moet gaan zigzaggen ofzo om niet te snel over de finish te komen
. Maar idd goede horloge om hebben dan komt het vast goed. 
brechtje122 schreef:Ik weet niets van endurance, maar misschien is dit leuk voor je: [TEN] Endurance clinic voor nieuwkomers
Hilli schreef:Vrijwilligers op de wedstrijd zijn er in de vorm van parkeerwachten, secretariaatsmedewerkers, startmedewerkers, finishmedewerkers, vetgatemedewerkers, controleposten, oversteekhulpen, enzovoort. Eigenlijk vanalles om de organisatie te helpen er een soepele dag van te maken.
Heet niet voor niks 'kennismaking'