[WN] Na bijna 5 jaar weer terug op bokt... Jetalito's Only Spice!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pielepataan

Na bijna 5 jaar weer terug op bokt... Jetalito's Only Spice!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:30

Hallo allemaal :)

Graag zou ik jullie mijn American Paint Horse merrie willen voorstellen. Haar officiële naam is Jetalito's Only Spice, maar kortweg gewoon Spice. Ze is vandaag net 5 jaar geworden en daarom wou ik haar even in the picture plaatsen :o

Ze is trouwens geen onbekende hier op bokt... in 2008 heeft haar fokster reeds foto's van haar gedeeld als veulen, vooral op het topic van haar (reeds overleden) vader. En nu is ze terug!!

Ik heb haar pas sinds 13 april 2013, maar ben echt een trotse en fiere eigenaresse. Ze steelt iedereens hart en heeft een prachtig karakter. Ze was bij aankoop nog niet onder de man beleerd en ik heb vandaag mn 3de "ritje" er op zitten. Er zit geen greintje slecht in haar, maar is nu nog wel vaak afgeleid door rondlopende mensen en voorbijgaande paarden :P

Ik ga haar langzaam trainen in de reining en wie weet zullen we ooit in de toekomst competitief starten. Maar genoeg gepraat... nu enkele foto's! (ik ben benieuwd of sommigen haar zullen herrinneren)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ilona

Re: Na bijna 5 jaar weer terug op bokt... Jetalito's Only Spice!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:32

Oeh mooi paardje!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:34

schitterend paardje ! mooie kleur ook! :j
(mijn lievelingspaard heette ook Spice )
vind alleen je zadel erg krap. en je beugels kort.

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:41

spicegirl schreef:
schitterend paardje ! mooie kleur ook! :j
(mijn lievelingspaard heette ook Spice )
vind alleen je zadel erg krap. en je beugels kort.

De beugels zijn inderdaad te kort, maar het zadel is van een vriendin en ze hoefde het voor mij niet aan te passen. Het zadel past op zich perfect hoor. Mijn nieuwe zadel (laten passen door erkend zadelpasser) moet uit de USA komen en dit duurt nog 6 weken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:51

wat heb je gekocht dan

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:03

spicegirl schreef:
wat heb je gekocht dan

Een full quarter, 16", square skirt Continental westernzadel in medium brown met extra "flare" in de skirt, welke ideaal is voor reining. Het is een fantastisch zadel en dus het wachten en zn prijs waard!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:15

ben benieuwd

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:21

Leuk paard, houd er wel rekening mee qua zadel dat de rug van je paard nog zal veranderen met het rijden :) hoop je tzt te zien rijden op Paint shows!

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:46

Leuk paardje hoor :) Ben benieuwd hoe die het straks gaat doen in reining.

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:18

Ryder schreef:
Leuk paard, houd er wel rekening mee qua zadel dat de rug van je paard nog zal veranderen met het rijden :) hoop je tzt te zien rijden op Paint shows!

Dankje! Ja, er is met alles rekening gehouden... dus ook met een meer bespierde rug en schouders. Daarom dat ik nu perfect met het westernzadel van mijn vriendin mag rijden. Het is trouwens een zeer kort model omdat haar paard een korte rug heeft, maar anders dan dat het optisch mss een mini-zadel is, past het goed :)

Ik hoop ook ooit de westernring te betreden, maar dat is verre toekomstmuziek. Ik wil het langzaam en duurzaam bereiken. Ze geeft nu een hele ontspannen indruk en dat wens ik te behouden!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:36

Leuk paard, maar ik zou je zadel om te beginnen een heel eind naar achteren schuiven, je zit bijna tussen haar oren. De concho's van het zadel moeten 2 cm achter het schouderblad liggen; deze manier van opzadelen in vragen om rugproblemen, paard kan de schouders zo niet bewegen ( puur goedbedoeld advies, overigens).
Ik hoop dat je zadel uit de VS inderdaad past, de maat zegt niets; bij het ene merk is een FQ hetzelfde als een SQ bij de ander. Hoe is het zadel aangepast?

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:06

ElCid schreef:
Leuk paard, maar ik zou je zadel om te beginnen een heel eind naar achteren schuiven, je zit bijna tussen haar oren. De concho's van het zadel moeten 2 cm achter het schouderblad liggen; deze manier van opzadelen in vragen om rugproblemen, paard kan de schouders zo niet bewegen ( puur goedbedoeld advies, overigens).
Ik hoop dat je zadel uit de VS inderdaad past, de maat zegt niets; bij het ene merk is een FQ hetzelfde als een SQ bij de ander. Hoe is het zadel aangepast?

Spice heeft zeer schuine schouders, zeer weinig schoft en is een 5-tal cm overbouwd. Ik heb van de zadelpaster groen licht gekregen bij dit zadel om er voorlopig mee te rijden. Ik had zelf nog een ander, maar dit keurde ze volledig af. Deze dame zou je nooit op een paard laten rijden met een slechtpassend zadel en zou je ook nooit een slechtpassend model aanbevelen. Ze is trouwens ook westerninstructrice en anatomist.

Er zijn 5 modellen van Continental gepast geweest en het bestelde model lag toen al vrij goed, maar bij een meer bespierde rug zou het helemaal tot zn recht komen. Tijdens de testrit voelde het bij mijzelf ook zeer goed aan. De skirt flared vooraan en achteraan naar buiten, welke haar nog meer bewegingsvrijheid aan de schouders geeft en ook geen hinder bezorgt bij de achterhand tijdens rollbacks en sliding stops.

Ik moet voorlopig ook een build-up pad gebruiken todat ze meer bespiering heeft. Anders zou elk zadel te veel naar voren tilten en schade aanrichten. De pad ligt op de foto's veeeel te ver naar voren, dat geef ik graag toe, maar van het zadel ondervindt ze geen last of bewegingsbeperking. Mn hand kan ik met gemak onder de pad glijden tot aan het einde van het schouderblad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:32

Met een hand onder het zadel kan je niks voelen/ meten; een veelvoorkomende fout.
Maar ik hoop voor jou ( en vooral voor het paard) dat het inderdaad klopt; een foto zegt niet alles maar ik heb grote twjfels............

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:41

ElCid schreef:
Met een hand onder het zadel kan je niks voelen/ meten; een veelvoorkomende fout.
Maar ik hoop voor jou ( en vooral voor het paard) dat het inderdaad klopt; een foto zegt niet alles maar ik heb grote twjfels............

Dan is mijn vraag aan jou: hoe dan wel? Is ineens elke zadelpasser onbekwaam dan? En wanneer je je hand niet onder het pad krijgt is dan ook nietszeggend of wel?

Ik zou mn paard nooit schade aandoen en ben ervan overtuigd dat dit momenteel ook niet het geval is. Je kan inderdaad volgens fotomateriaal geen juist beeld van de situatie krijgen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:33

Als je een zadel goed wilt passen zul je eerst de kale boom op de rug moeten leggen. Dan pas kun je beoordelen of het past.
Het 'handje' (door een zeer erkende zadelpasser) heeft mij ooit een paard opgeleverd met gigantische rugpijn.....zadel bleek veel te veel rock te hebben waardoor het in zijn rugspieren duwde.
Maar ik had er wel al die tijd mee gereden want 'aan het zadel kon het tenslotte niet liggen, dat was aangemeten door een erkend westernzadel passer'....

Laat je niks wijs maken....

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:46

Vera, je maakt me benieuwd naar welke zadelpasser (mag uiteraard ook per PB)? Als je dat wil delen natuurlijk.

pielepataan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:46

Vera schreef:
Als je een zadel goed wilt passen zul je eerst de kale boom op de rug moeten leggen. Dan pas kun je beoordelen of het past.
Het 'handje' (door een zeer erkende zadelpasser) heeft mij ooit een paard opgeleverd met gigantische rugpijn.....zadel bleek veel te veel rock te hebben waardoor het in zijn rugspieren duwde.
Maar ik had er wel al die tijd mee gereden want 'aan het zadel kon het tenslotte niet liggen, dat was aangemeten door een erkend westernzadel passer'....

Laat je niks wijs maken....

Die dame heeft Spice haar rug volledig opgemeten. Het zadel rockte niet, wat bij 2 andere modellen wel het geval was. Ik gaf het "hand onder pad" gewoon als voorbeeld omdat elcid beweerde dat Spice nu geen schoudervrijheid zou hebben en dat heeft ze wel. Uiteraard is dit niet het enige criterium dat de zadelpaster gebruikt... Nogal logisch denk ik... Anders heb je met een amateur te maken...

Maar kunnen we nu aub over dat zadel stoppen. Het past goed en daarmee is de kous af.

Rahf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:44

Leuk paardje! Heel veel plezier ermee :) en geniet ervan!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:27

Wat een leuk dier! <3 Ik ga me niet mengen in de discussie over het zadel.

Veel plezier met je knapperd!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:36

vreselijk...iemand wil vol trots zijn paardje laten zien en wat krijgt ze over dr heen....gezeik over een zadel...als ze zadeladvies had willen hebben van de mensen van BOKT ipv goeie erkende zadelmaker had ze wel als kop gebruikt...gezocht mensen van bokt die verstand hebben van zadels...
Mensen mensen laat ieder toch zijn ding doen en TS wil enkel vol trots haar paardje laten zien en laten we nu eens met zijn alle leuk en vriendelijk reageren op dat onderwerp waar het ook over gaat!
TS super leuk paard en have fun ermee!!!!!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:38

Ik zag al foto's voorbij komen bij Dorien een aantal dagen terug. Leuk dier is het, mag je trots op wezen! (dat filmpje met je dagelijkse begroeting was ook erg leuk!)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:47

jaime_andrea schreef:
vreselijk...iemand wil vol trots zijn paardje laten zien en wat krijgt ze over dr heen....gezeik over een zadel...als ze zadeladvies had willen hebben van de mensen van BOKT ipv goeie erkende zadelmaker had ze wel als kop gebruikt...gezocht mensen van bokt die verstand hebben van zadels...
Mensen mensen laat ieder toch zijn ding doen en TS wil enkel vol trots haar paardje laten zien en laten we nu eens met zijn alle leuk en vriendelijk reageren op dat onderwerp waar het ook over gaat!
TS super leuk paard en have fun ermee!!!!!

het jammere is alleen dat er genoeg bokkers zijn met ervaringen met een GOEDE ERKENDE ZADELPASSER ( of beter gezegd zadelverkopers)
want deze verkopers kunnen niets aan het zadel zelf veranderen.

ik heb mijn zadel bij een erkende zadelmaker gekocht en toen ik begon te twijfelen en mijn paard gedrag veranderd
heeft ze het zadel mee naar huis genomen en uit elkaar gehaald om te kijken of het klopt wat ik aangaf.. ( een zadel maker kan het zadel in en uit elkaar halen
en ja er waren al bokkers die nu ook reageren die aangaven goed bedoeld laat dat en dat eens controleren en ze hadden gelijk!waarmee ik niet wil zeggen dat allen bokkers gelijk hadden.

ja ze heeft een leuk paard hij is erg mooi en hopelijk heeft je er erg veel plezier aan

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:04

Geweldig leuk paard! Veel plezier ermee!

Zadel: Of het past, kan ik niet van een foto beoordelen. Dat laat ik liever aan een echte zadelpasser over.
Wat ik wel zie: Het ligt te ver naar voren!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:08

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:25

Wat een mooi paard heb je, daar mag je inderdaad trots op zijn! Geniet ervan!