Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jaycee_ schreef:Was het maar zo makkelijk dat alles afhangt van de opfok....
Het is gewoon één van de zooooovele factoren. Alles verschilt van paard tot paard
chery schreef:Ik heb een nu 3 jarige. Heb hem als veulen gekocht. Is in de opfok geweest. In de zomer 24/7 buiten in een grote groep, zelfde geslacht wel verschillende leeftijden. In de winter in een groep van max. 5 zelfde geslacht, hij at met de pot mee zeg maar. Alleen vorig jaar januari begon hij te schuren. Ik was bang voor zomereczeem, alhoewel januari te vroeg daarvoor was. Hij kwam ook niet goed uit zijn vacht. De zomer op het land bleef hij schuren. In het najaar op stal gezet, nu alleen omdat ik langzaamaan wat wilde gaan doen met hem. Nu gaat het perfect, geen geschuur, geen jeuk, weer een volle bos manen. Inmiddels zadelmak, pakt leuk aan. Is flink bespierd.
Hij is altijd makkelijk en leuk mensgericht in de omgang geweest. Het schuren kan ook een tekort aan iets zijn geweest omdat hij toch wel flinke spieren heeft, maar dat is nog even afwachten hoe het verder gaat in de zomer.
De opfok is bij de pensionstal waar wij meerdere paarden hebben, dus kom er dagelijks. Vind ik ook prettig, kan je ze goed in de gaten houden.
troi schreef:superpony schreef:@Troi, hoe oud was hij toen hij van de paddock naar de opfok ging?
.
Maand of 8/9 geloof ik.
Maar goed, Mo was ontzettend makkelijk en had veel vertrouwen in zichzelf en de mens, eigenlijk denk ik dat het met hem op elke manier wel goed gekomen zou zijn..
superpony schreef:@Jaycee, gaat mij om het gevolg na welke opfok.

superpony schreef:@Ton, waarom zou je hem dan wel naar Fenna of Eifelgoldranch brengen? Verwacht je dan een verschil?
tones schreef:superpony schreef:@Ton, waarom zou je hem dan wel naar Fenna of Eifelgoldranch brengen? Verwacht je dan een verschil?
Daar lopen ze naar mijn idee echt in het paradijs.![]()
Als ik hier langs een kudde van een plaatselijk opfokbedrijf rijd, zie ik nu een grote groep van alleen maar jaarlingen,
zonder opvoeder erbij, dat vind ik zelf niks.
Jaycee_ schreef:superpony schreef:@Jaycee, gaat mij om het gevolg na welke opfok.
Dan vergat ik erbij te vermelden dat we nog nooit problemen hebben gehad
Alle (jonge) paarden hebben bij ons hebben dezelfde opfok gehad, en nogmaals: het ene paard is het andere niet.
De ene is makkelijker omwille van karakter, talent,... dan de andere.
superpony schreef:chery schreef:Ik heb een nu 3 jarige. Heb hem als veulen gekocht. Is in de opfok geweest. In de zomer 24/7 buiten in een grote groep, zelfde geslacht wel verschillende leeftijden. In de winter in een groep van max. 5 zelfde geslacht, hij at met de pot mee zeg maar. Alleen vorig jaar januari begon hij te schuren. Ik was bang voor zomereczeem, alhoewel januari te vroeg daarvoor was. Hij kwam ook niet goed uit zijn vacht. De zomer op het land bleef hij schuren. In het najaar op stal gezet, nu alleen omdat ik langzaamaan wat wilde gaan doen met hem. Nu gaat het perfect, geen geschuur, geen jeuk, weer een volle bos manen. Inmiddels zadelmak, pakt leuk aan. Is flink bespierd.
Hij is altijd makkelijk en leuk mensgericht in de omgang geweest. Het schuren kan ook een tekort aan iets zijn geweest omdat hij toch wel flinke spieren heeft, maar dat is nog even afwachten hoe het verder gaat in de zomer.
De opfok is bij de pensionstal waar wij meerdere paarden hebben, dus kom er dagelijks. Vind ik ook prettig, kan je ze goed in de gaten houden.
Leuk dat je een jong paardje hebt. dat schuren lijkt wel overal steeds meer te worden. Hopelijk met voer en evt dekentje te controleren.
superpony schreef:Er is ook enorm veel verschil in de groei en bespiering, ondanks de ouders. Ik zie 1 en 2 jarige, echt al redelijk ''af'' qua groei. Maar ook 2, 3, 4 jarige die echt nog wat tijd nodig hebben. Ik denk niet dat je het 100% inhaalt, maar wel veel kan doen met nog wat extra tijd en goed voer etc.
Het diertje is aangekocht als 2 jarige en heeft daarvoor in de opfok gelopen, maar weet niet precies hoe dat er aan toe ging.
In de winter spelen ze iedere dag buiten, en worden aan een touwtje naar buiten gebracht. In de lente gaan ze dag en nacht op de wei, maar loop iedere dag met hoevenkrabber en borstel de wei in. Kan bij de jaarlingen gewoon los in de wei hun hoefjes krabben etc etc. Naast hun natuurlijke gedrag vind ik respect voor de mens ook erg belangrijk
Persoonlijk vind ik dat ik ontzettend fijne (jonge) dieren heb en krijg ook complimenten van DA en hoefsmid. Die vinden ze er top uitzien en kunnen probleemloos bekappen en enten... Sizzle schreef:Voeren is ook paard afhankelijk, de een groeit van gras, de ander heeft ondersteuning nodig.
Een van mijn paarden (kwpn) is tussen de quarters opgefokt. Hij was de enige die in de zomer brok nodig had, de quarter jaarlingen groeide hem in eerste instantie eruit.
Dit was ook een hengstenbedrijf en de dieren kwamen niet veel in handen, maar indien wel dan kregen ze een zeer correcte strenge opvoeding met het oog op toekomstige dekhengsten. Daar kwamen erg nette dieren van.
anhighwood schreef:heb meerdere(dressuur) paarden in friesland in de opfok gehad, mensen en bedrijf waren super, maar ze kwamen er wat kijkerig en schikkerig vanaf, winter in potstal
en daarbij drassige grond waar ze in gezogen werden, nee overal geen goed gevoel bij, maar ja toen deed je het gewoon, en keek je daar 123 niet naar
met Diego nu totaal anders gedaan, overal geinformeerd . gekeken, en uiteindelijk voor Fenna(lelymare horses) gekozen.
goed land, ook in de winter, ze kunnen zelf uitkiezen of ze in de potstal of op het land willen staan
Fenna (en haar vader) hebben een giga kijk op quarters , nee mijn pet af voor die meid.
Alle paarden, veulens zijn supermak, komen echt dagelijks in handen.
Hij is nog geen 3, maar weet nu al dat ik meer tevreden ben als dat ik ooit was!
gr
an & diego