[SGW] Vraag over los liggende balken en vast zittende hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Vraag over los liggende balken en vast zittende hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:05

Ik weet niet of het hier goed staat sorry als het fout staat :o

Ik vraag me wat af.

Als je met je paardje springt, dan moeten de balken altijd zo los mogelijk liggen, zodat ze er makkelijk af kunnen vallen als het paard er tegen aan stoot.
Maar bij de cross zie je vaak hindernissen die niet los zitten.

Hoe zit dat presies? Waarom zitten die niet los? (Snap dat het soms sprongen zijn die niet los kunnen :P )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:40

Dit is geen rijtechnische discussie. Ik verplaats het even naar SGW :-)

Sannnn

Re: Vraag over los liggende balken en vast zittende hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:05

Omdat het springen is als de balken los zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:09

Ze bedoelt geloof ik waarom er een probleem gemaakt wordt als bij normaal springen de balken vast zitten, maar als je gaat crossen en ze zitten vast dan is dat geen probleem.

Ik heb het antwoord ook niet TS, maar ben wel benieuwd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:13

Wat ik vaak hoor is dat je niet over de slagbomen in het bos mag springen want deze zitten vast.
Echter is het vastzitten niet het probleem, deze balken hangen vaak aan een of beide kanten aan ketting en kan dus "wiebelen". Dat is gevaarlijk, als hij vastzit natuurlijk ook maar dat is heel anders dan wanneer de balk tot bepaald punt mee beweegd.

Bij cross wordt ook vaak gebruikt gemaakt van breekbomen (bij oxer achtige hindernissen) als er iets gebeurd breken deze door (bij een bepaald gewicht dus niet meteen als ze aangeraakt worden).

Een cross (b) staat ook lager dan een b springparcour vaak bovendien komen de hindernissen niet zo snel en in makkelijkere lijnen achter elkaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:11

Voor beide valt wat te zeggen. Een los zittende balk valkt naar beneden en daar kan een paard dus niet achter blijven hangen. Die zelfde loszittende balk kan ook problemen geven als hij mee naar beneden komt en tussen de benen van het paard komt.

Een vaste hindernis geeft niet mee (op een breekboom na). Voordeel kan wel zijn dat het paard er dus ook weer vanaf kan glijden zonder loszittende onderdelen die je achtervolgen.

Ik ben zelf wel eens bovenop een hindernis beland en in dat specifieke geval was het best lekker dat die hindenis braaf bleef staan en mijn paard er op zijn buik overheen kon glijden waarna wij probleemloos onze weg konden vervolgen.

Alshey: slagbomen in het bos zijn ook niet gebouwd als hindernis. Een hindernis is meer dan een horizontaal boompje. Die is robuust genoeg zodat een paard hem goed in kan schatten, heeft eventueel een geschikte grondlijn en heeft een fatsoenlijk afzet en landingsplek.
Veel slagbomen voldoen aan 1 of meerdere kriteria niet.