Disciplines combineren, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten4

Disciplines combineren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:57

Als dit verkeerd staat, graag verplaatsen. Bedankt!

Hallo iedereen!

Een kennis van mij gaat binnenkort een nieuwe pony kopen, en ik mag mee! Zij koopt hem, maar ik mag
zegmaar mee 'uitzoeken', en ik ga er ook mee lessen en wedstrijden rijden.
Ik vind zo'n beetje alles met paarden leuk, en heb voorheen dressuur en springen gestart.
Nou lijkt cross mij ook leuk, nouja, daarvoor heb je SGW :)
Maar ook endurance lijkt mij gaaf om te doen. Maarja, al die dingen combineren? Kan dat wel?
Ik snap wel dat je dan niet alles op het hoogste niveau kan doen enzo.

Ik moet natuurlijk eerst afwachten wat voor soort pony het wordt, wat hij/zij kent, wat hij/zij kan en wat hij/zij
leuk vindt om te doen! ;)
Ik denk dat ik uiteindelijk het meest dressuur/springen ga starten, en af en toe een keer een cross. SGW weet ik
nog niet of ik dat ga doen. Maar kan je dressuur en springen ook combineren met endurance?
Ik moet natuurlijk eerst zien wat de pony kan en wat hij leuk vindt, en ook of ik het zelf leuk vind om te doen, en
ik ga niet per se op zoek naar een pony voor de endurance. Ik wil voornamelijk blijven dressuren en springen.

Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die het zelf ook combineren? Hoe combineren jullie het dan,
hoe veel trainen jullie op die gebieden, en hoe doen jullie het qua wedstrijden?
En is het misschien zonde van het geld, aangezien je wel lid moet worden, etc.?
Ik ben wel gewoon lid van de KNHS.

Ik wacht natuurlijk af wat voor pony het wordt, maar ben toch al benieuwd!

Groetjes Kirsten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:16

kirsten4

Re: Disciplines combineren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 14:48

Bedankt! Het is dus zeker mogelijk! :) Nu eerst afwachten wat voor pony er komt :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:50

Volgens mij is het zeker mogelijk! En leuk voor jou en je paard dat je veel afwisseling hebt.
Je moet wel opletten dat je niet alles "gewoon een beetje voor de lol" doet, maar als je zegt dat je graag vooral springen en dressuur wil, komt dat wel in orde :) veel succes met je nieuwe pony!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 14:52

Dankjewel! Het gaat zeker om lol hebben, maar we gaan natuurlijk wel serieus starten! :) Met een goed trainingsschema moet het denk ik wel lukken! Ik ga sowieso eerst een aantal keer dressuur starten, dan springen, een keer een crossje, en dan misschien volgend jaar endurance :) Gewoon rustig aandoen en kijken wat de pony kan en wil. Bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:55

Jup, je kan van alles combineren :)

Mijn zusje en ik deelde vroeger een pony, daarmee hebben we wedstrijden dressuur, springen, sgw, endurance, viertal en achttal gereden.
Het is wel goed plannen, maar als je graag wil en de pony vind het leuk dan kan er van alles :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 15:00

Okee, dankjewel! :)

claylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:02

je kan het opzich wel allemaal doen met je pony/paard maar je pony/paard moet er ook lol in hebben. het is lastig en moeilijk om alle soorten diciplines te trainen en daar heb je tijd voor nodig maar het is een heel leuk idee en ik zou het zeker doen!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:19

Ja, ik ga het ook zeker niet doen als mn pony het niet leuk vindt! Ik ga gewoon kijken wat voor pony het is, hoe hij/zij is, wat hij/zij kan en wat hij/zij leuk vindt. Heb er geen haast bij, en ik vind eigenlijk alles wel leuk om te doen! Als het helemaal niet lukt qua tijd, dan doe ik dit gewoon niet. Ik ga niet de endurance ofzo in, als er helemaal geen tijd is om daar genoeg voor te trainen. Ik denk wel dat het kan, maar als het niet lukt, jammer dan ;) Maar bedankt voor je reactie! :) Ben benieuwd, we gaan over een paar weekjes pony's kijken duss :)

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:30

Wanneer je gewoon voor je dressuur traint en je maakt regelmatig een buitenritje dan kun je ongetraind voor de endurance klasse 1 (kort zeker) starten.
Ik rijd momenteel met twee paarden endurance waarvan met eentje ook dressuur. Binnenkort stap ik met dit paard over naar de klasse L1. Wanneer ik de tijd ervoor vind wil ik het andere paard klasse 2 endurance klaarmaken.

Ik heb met een ander paard endurance gereden, gesprongen, gedressuurd en gecrosst. Het lastige eraan vind ik dat je voor elke discipline (op endurance na want ik reed klasse 1) moet trainen. Dat vraagt om veel tijd en een goede planning van de diverse trainingen.

Kijk eerst wat jullie het beste ligt. Denk eraan, dressuurmatige training is de basis voor alle andere disciplines. Dit wordt door veel ruiters vaak vergeten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:42

Endurance hadden ze nog niet uitgevonden in Nederland toen ik op de pony reed. Dus wij gingen in het weekend op de zaterdag naar de camping bij een vriendinnetje; 40 kilometer enkele reis en op zondag weer terug.... Daarnaast reed ik Z springen, M dressuur, achttal en 20 x per jaar op concours en 2x per jaar crossen. Pony had alleen wel een ijzer nodig maar conditioneel prima te doen. In vakanties reed ik ook gewoon 2x per dag. 1x serieus en 1x voor de lol. Dat laatste kon uren duren.... Pony was nooit kreupel maar vrat wel een boel. :+
4 kg krachtvoer ging erin en in een vette wei.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 06:00

Haha okee, bedankt voor je reactie! :)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:27

pam15 schreef:
. Denk eraan, dressuurmatige training is de basis voor alle andere disciplines. Dit wordt door veel ruiters vaak vergeten.

Amen!!! Geldt namelijk ook zeker voor endurance!! Paard hoeft geen Z te lopen maar voor souplesse en rechtrichten is dressuur zeker belangrijk!!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:16

Zeker! Vind dressuur ook heel belangrijk en leuk. Dat zal ik dus ook blijven
doen. Ik ga zeker geen parcours in oid als de basis er niet inzit :)

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:57

Om het geheel te onderbouwen even twee voorbeelden;

Een week voor Endurance Zeeland hebben mijn paard en ik een dressuurwedstrijd (B-proefje) gereden in een rubriek met 30 starters en we werden eerste. Een week erna de lange loeizware klasse 1 in Renesse gedaan. Helaas een re-inspection (mijn paard was ontheemd, at en dronk daardoor niet) anders gezien de tijd zouden we tweede zijn geworden. Zijn overige waarden waren super.
Een week na Renesse wederom een dressuurwedstrijd gereden en daarbij tweemaal de derde prijs gewonnen.
Renesse heb ik samen met een vriendin gereden. Zij werd tweede in Renesse. Haar paard startte een week later in de Z1 klasse dressuur en werd eerste in een rubriek met 15 starters.

Nu lijkt het dat ik veel wedstrijden rijd met dit paard maar dit was een samenloop van omstandigheden. Normaliter rijd ik 1 dressuurproef per maand en 1 endurancewedstrijd per 2 maanden met dit paard.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:22

Okee, bedankt voor je reactie! :) Moet dus lukken haha :)