Ons verslag van UHR 2013!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PsymaliPKA

Ons verslag van UHR 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 15:44

Ik had zelf nog nooit in Leersum gereden, maar ik heb wel van verschillende mensen gehoord dat het een technisch parcours was wat ook zwaar kon zijn op sommige stukjes. Voor ons was dus de 25 km wel ideaal, al was Mali het hier niet zo mee eens.

Thuis Mali eerst op de trailer gezet, ging heel gemakkelijk gelukkig. Daarna hebben we de twee ponys buiten gezet, maar dat hoorde meneer natuurlijk, dus toen stond er een zwaar gestressd paard op de trailer. Gehinnik over en weer uit de wei en de trailer. Mali vond het een erg groot drama en maakte zich nogal druk. Snel vertrokken, in de hoop dat hij rustiger zou worden onderweg.

Lekker op tijd op het terrein aangekomen, dus niet hoeven haasten. Mali van de trailer gehaald en wat lekkere wortels en hooi gegeven om te ontstressen. Hij kwam wel een beetje bezweet van de trailer af.
Nadat hij wat was opgedroogd en we het zweet eraf konden borstelen zijn we naar de voorkeuring gegaan.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/604171_404345462996281_1164345611_n.jpg
Uiteraard moet hij weer even fotomodel spelen zodra hij een camera ziet

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/544076_404345396329621_2074864471_n.jpg
Op naar de locomotie

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/150719_404345566329604_603535397_n.jpg
Mali had er zin in, die rende mij gewoon voorbij!

Maar alles was in orde, dus we mochten starten! Ik hoefde pas om 12.36 te starten, dus weer op tijd opgezadeld en voor de start een half uur losgereden. Mali kan bij de start behoorlijk heftig zijn (Ysselsteyn), dus in KWB hebben we geprobeerd of langer losrijden werkt en toen werkte dit goed, dus nu weer toegepast en ja hoor: een relaxed paard bij de start. Alleen die paardetende bergen waren toch wel behoorlijk eng die op het weiland lagen vlak na de start!! 8)7

We gingen heerlijk van start en haalden meteen al een paar klasse 0 ruiters in. Anderen inhalen ging ook al veel beter dan de wedstrijden hiervoor. Op de goede vlakke paden heb ik wat meer tempo gemaakt, lekker doordraven en een paar keer een lekker handgalopje. Mali was helemaal in zijn element en ik kon hem weer fijn met een wat lossere teugel rijden. Op GP2 kwamen we weer mijn vader tegen. We hebben geoefend met het koelen, dit liet hij goed toe, maar hij vond het wel nodig om daarna te schudden, zodat ik ook gekoeld werd -:(-
Daarna weer lekker verder gereden. Onderweg nog wel ergens verkeerd gereden, omdat er geen lintjes meer hingen en ik het pad dus gevolgd heb ipv letterlijk rechtdoor blijven gaan. Na 500 meter ongeveer begon ik te twijfelen, dus ben ik maar weer omgedraaid. Op het punt waar ik verkeerd reed, reden toen net een paar andere klasse 1 ruiters, dus dezelfde kant op gegaan als zij, toen zat ik weer goed.

Afbeelding

Afbeelding
Mali stak zijn tong nog even uit naar Anouk :P

Na 20 kilometer werd ik ingehaald door een klasse 2 ruiter. De hele wedstrijd hebben we zelf alleen mensen ingehaald en er zijn mensen tegemoet gekomen, maar er was niemand die ons ingehaald heeft. Mali werd hier een beetje onrustig door, want hij wilde graag achter het andere paard aan. Dat mocht niet van mij, dus toen hadden we even ruzie. ~~}> Ik was toch al in de veronderstelling dat ik te hard ging om de 13 km/u te halen, maar ik bleek mijn horloge nog niet op zomertijd te hebben gezet :oo
Omdat Mali niet meer rustig werd en steeds sterker werd, ben ik eraf gegaan om een stukje ernaast te lopen in de hoop dat hij relaxter werd. Helaas vond hij dat hij niet kon stappen. Ik kon er dus ook niet meer op komen!
Ik kwam al snel op GP3 aan, waar mijn vader weer stond, dus hij heeft me geholpen zodat ik er weer op kon stappen. Over de zandvlakte in een rustig handgalopje, zodat meneer zijn energie weer een beetje kwijt kon, maar hij was absoluut nog niet moe. Hij bleef nu gelukkig wel braaf mijn tempo lopen.

Afbeelding

Afbeelding
Al 22 km gehad en nog steeds veeeeel te veel energie! Niet eens geduld om mij op te laten stijgen.

Afbeelding
En weer op weg!

Zelfs op2 km voor de finish was Mali zeker nog niet moe. Stappen, ho maar! Dan maar in draf naar de finish toe, omdat ik ook wel benieuwd was wat zijn hartslag zou doen als ik hem vanuit draf meteen aan zou bieden. Maar toen we weer op het veld van de finish waren, kwamen de paardetende bergen weer opduiken! Paar keer probeerde Mali om te draaien, maar uiteindelijk durfde hij er met een heeele grote bocht wel omheen. Toen weer op de finish af in draf en toch meteen aangeboden, ondanks dat hij het veld spannend vond. Hartslag gelukkig 56 +:)+

Nakeuring was ook weer alles prima, fit paard wat bij de trailer goed gegeten, gedronken en geplast heeft. 3 winstpunten er weer bij. Ik had niet op snelheid gereden, maar voor goed uitrijden en voor de winstpunten. Gemiddelde snelheid was 10,93 km/u en dat was goed voor een 11e plaats. Dik tevreden hiermee, omdat het mijn eigen schuld was dat ik mijn horloge niet goed had gezet en het doel was sowieso niet om te winnen. Mali is weer een ervaring rijker en begint zich al steeds beter te gedragen gelukkig. Misschien wordt het ooit nog wel een braaf paard :D

Wat heeft Mali geleerd zaterdag:
- Relaxed zijn bij de start en niet meteen hard hoeven gaan
- Anderen inhalen
- Anderen laten passeren (hij was voorheen een beetje bang van paarden te dichtbij, ging dan bokken uit angst)
- Koelen
- Eten, drinken en plassen voor tijdens en na de wedstrijd
- In zijn eentje langs 'enge' dingen gaan

Waar moeten we nog op trainen:
- Anderen laten inhalen die vooruit rijden, zonder dat Mali er achteraan wil
- Oefenen met in de mond kijken, vond hij niet zo leuk :P
- In de training ook af en toe stil gaan staan, zodat hij leert dat dat best wel kan in een bos

We hebben Mali ook nog laten controleren door de Mariska, de osteopate en Mali blijkt in zijn rug toch een klein beetje vast te zitten. Niet bij het SI gewricht, maar juist in het midden van de rug. Zou kunnen komen door het zadel, of misschien door de slidingstops die hij regelmatig oefent in de bak of in de wei }>
We laten hem nu een keer goed losmaken en kijken dan even of het zadel nog goed ligt of dat we daar iets aan kunnen veranderen. Hij heeft nu nergens last van, of laat het niet merken misschien, maar hij is nog jong, dus beter dat we het nu al aanpakken, dan dat het nog erger wordt!

Gisteren nog lekker even een rondje gewandeld door het bos met Mali en Joska (zijn shetlandervriendinnetje), maar zo druk als hij zaterdag was, zo relaxed was hij nu. Hij vond het heerlijk om zonder deken buiten te staan in de zon. Hij liep ook goed, niet stijf of iets. Ik ben tevreden over onze wedstrijd en we hebben weer puntjes waar we aan kunnen gaan werken!

lovewidy

Re: Ons verslag van UHR 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:46

Ik heb jullie bij de voorkeuring wel gezien, maar ik kan me niet herinneren dat je ons ingehaald heb. Ik ben namelijk om 12.32 gegaan, maar ik heb je niet gezien. Maar misschien dat je me bij de GP 2 ingehaald heb ofzo

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:45

Reed je samen met nog een ander meisje met twee redelijk grote bruine paarden? Die heb ik in het begin na de eerste splitsing al ingehaald ;)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:12

nee ik reed op een bonte pony, ik heb vanaf net iets voor de GP2 tot GP4 samen gereden met een meneer met een fries
die 2 grote bruine paarden heb ik ook gelijk aan t begin ingehaald

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:35

Oh dan ben ik je idd bij GP2 voorbij gereden denk ik. Ik ben die man met zijn fries daar in ieder geval voorbij gereden ;)