[WN] Met losse teugel leren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Met losse teugel leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 13:49

Ik rij western, maar ik rij niet met een hand en met een boog in de teugels, mijn appaloosa is 10 jaar oud en ik wil weten of ik hem dat nog kan leren. Misschien heeft iemand hier meer verstand van en kan mij helpen? Alvast bedankt! :P

Anoniem

Re: Met losse teugel leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:52

Heb je les?

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 13:57

Ja, ik heb les, 2 keer per week, maar we rijden niet met een boog in de teugels. Maar ik snap dus niet hoe je dat moet leren, want als je wilt spinnen gebruik je je teugels anders als je met zo'n boogje in de teugels rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:02

Imo rijd je dan geen western. Natuurlijk gebruik je ook je teugels bij de western, maar zodra je paard het goed doet moet de druk ervan af. Misschien een andere instructrice overwegen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:07

Ja een 10 jarig paard kun je de denkreining nog aanleren, maar dat is het einddoel waar je heen wilt. Ook in de western die je een paard te verzamelen en dan is het noodzakelijk dat je toch met teugelcontact rijdt.

Staar je niet blind op het eindresultaat, de weg er naartoe gaat met teugeldruk! Alleen rijd je niet met constante druk maar laat je los op het moment dat het paard verzamelt, en dan dient hij daar te blijven lopen. En dat voor elkaar krijgen is gewoon heel erg moeilijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:10

TS waarom vraag je dat niet op de les?

ik neem aan dat je nog met een trensje/gebroken bitje rijdt en niet met scharen en op 2 handen, dan is het redelijk normaal dat je met mond contact blijft rijden
teugels los gooien is echt niet de bedoeling

eefj33 offtopic mooie ava <3

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 14:13

Haha, dat kan ook, slim, maar ben nu ff op vakantie, maar het is een goede tip, Ik rij met een D-trensje, met andere bitten heb ik nog niet gereden. Maar ik moet nog veel leren, dus dat zal wel komen.

En bedankt Cassidy voor je nuttige informatie, daar kan ik zeker iets mee! :) Ik vindt het ook gewoon leuk om met contact te rijden, de tijd dat ik met losse teugel rijd komt vast nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:43

Hihi spatter, hij is leuk he :D

TS, is de les privé of groepsles? En als het dat laatste is, hoe is het niveau van die mensen? Neem aan dat iedereen dan ook western rijdt? :=
Een 10 jarig paard kan zeker nekreining leren hoor, maar zorg dat je hier goede begeleiding bij krijgt! Het principe is niet moeilijk, maar het uitvoeren is een stuk lastiger. En dat kunnen wij je niet leren vanaf een schermpje.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 06:50

Het is een groepsles, ik mag privéles nemen, maar het is duur en maar voor een halfuur, dat wou ik mijn moeder niet aandoen. We zijn wel al gevorderd, maar nog niet zover om met losse teugel te rijden. En omdat ik in een van mijn twee lessen voor een show oefen, kunnen wij dus niet echt les krijgen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:28

Ik zou toch echt de groepsles inruilen voor een halfuur privéles dan... Beter kwaliteit dat kwantiteit! En sowieso, als je met 6 personen een uur les hebt, dan heeft ieder gemiddeld 10 minuten aandacht. Met een halfuur privéles is dit al 30 minuten en daarnaast veel specifieker, dan kan je bijvoorbeeld dit aankaarten.