[WN] Een vraag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123demio

Een vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:09

Hoi allemaal!
Ik weet niet of ik hier goed zit om deze vraag te stellen maar mijn vraag is;
Waarom rijden mensen die Western rijden gewoon met een spijkerbroek?

Alvast bedankt :)

paulus26

Re: Een vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:17

Omdat een legging mij niet staat.
Het is voorgeschreven wedstrijdkleding.
Cowboys hadden vroeger niets anders dan denim, waar spijkerbroeken van gemaakt zijn, wat sterk genoeg was voor hun werk als veedrijver.

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:18

Bedankt! Ik was erg benieuwd waarom dat nou eigenlijk was/is ;p

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:47

paulus26 schreef:
Cowboys hadden vroeger niets anders dan denim, waar spijkerbroeken van gemaakt zijn, wat sterk genoeg was voor hun werk als veedrijver.

Helaas niet waar :)
Voordat Levi Strauss zijn denim broek uitvond waren er allang cowboys die al jaren iets anders droegen.
Vaak 2e hands wollen broeken, simpelweg omdat ze geen nieuwe konden betalen. Ook de spijkerbroeken (die in het begin bruin waren en niet blauw) waren gewoonweg te duur. Pas toen ze massaal geproduceerd gingen worden kwamen die in de mode en werden betaalbaar.

De eerste spijkerbroeken werden door de cowboys voorzien van een leren zitvlak tegen het schuren en lekker in de laarzen gestopt zodat de pijpen niet aan de doornen bleven haken.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:41

DubbelDun schreef:
paulus26 schreef:

Helaas niet waar :)
Voordat Levi Strauss zijn denim broek uitvond waren er allang cowboys die al jaren iets anders droegen.
Vaak 2e hands wollen broeken, simpelweg omdat ze geen nieuwe konden betalen. Ook de spijkerbroeken (die in het begin bruin waren en niet blauw) waren gewoonweg te duur. Pas toen ze massaal geproduceerd gingen worden kwamen die in de mode en werden betaalbaar.

De eerste spijkerbroeken werden door de cowboys voorzien van een leren zitvlak tegen het schuren en lekker in de laarzen gestopt zodat de pijpen niet aan de doornen bleven haken.

Wat ben ik ineens blij met mijn jeans je zal een wedstrijd in een wollen broek moeten rijden lekker met je wollen onderbroek er onder.

bedankt voor het rectificeren DubbelDun

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:50

Ik vind het gewoon fijn om in jeans te rijden

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 13:56

Oke! bedankt voor de verbetering. Maar waarom doen ze niet gewoon een paardrijbroek aan?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:01

Ikzelf en een paar mensen bij mij op stal vinden paardrij broeken niet zo zitten

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:19

123demio schreef:
Oke! bedankt voor de verbetering. Maar waarom doen ze niet gewoon een paardrijbroek aan?

ik heb een paardrijbroek aan, waarom rij jij in een legging??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:48

De ene zit fijner in een spijkerbroek de ander heeft liever een jodhpur of een gewone rijbroek aan. Er zijn ook mensen die rijden in een joggingbroek en ik ken er zelfs die rijden zomers gewoon in een korte broek :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:53

doordat het zitvlak anders van vorm is trouwens het hele zadel, is het niet fijn rijden met een rijbroek

overal waar de rijbroek speciaal is gemaakt om rijbroek te zijn werkt dat wel eens tegen als je op een westernzadel zit

de beste spijkerbroeken om western te rijden blijven de meeste wranglers die hebben namelijk een dunnere naad aan de binnenkant van je been en de dubbel gestikte naad aan de buitenzijde, andere merken spijkerbroeken hebben vaak aan beide kanten ene dubbel gestikte naad, wat natuurlijk pijn gaat doen bij het schuren op een zadel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:59

Een rijbroek heeft helemaal geen naad aan de binnenkant, dus uitstekend geschikt om in te rijden ook op een westernzadel :D Het is alleen voor velen 'not-done' :D
Heeft niets te maken met de vorm van het zitvlak van het zadel hoor :)
Anders zou je met een gewone rijboek ook niet op de vlakke zitting van een stoel kunnen zitten :D en ik heb nog nooit zittende mensen in een kantine horen klagen dat hun rijbroek niet lekker zit op een stoel :D

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:28

jaren geleden ook dressuur gereden maar wel in een spijkerbroek, behalve als ik eens meedeed met een proefje dan hees ik me in zo'n wit onding, dat was ook de enige "rijbroek" in huis. Op je benen krijg je van zelf eelt }:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:12

Tja, hoe is iemand op het idee gekomen om een dressuur/springzadel te maken en wie heeft daar een rijbroek en met wedstrijden een rijjasje bij verzonnen? Van oorsprong zijn dingen ontstaan en tradities geworden die hier en daar moderner zijn gemaakt.

Westernsport komt voort uit het werk van de cowboys. Hun werkkleding moest stevig zijn. Het is een sport geworden en we hebben het gewoon zo overgenomen. Je ziet wel trends, dus hier en daar ook veranderingen.

Ik weet niet of je weleens op een westernzadel hebt gereden? Je hebt geen beugelriemen bijvoorbeeld. Ik rij gewoon met elke spijkerbroek die ik qua model fijn vind zitten en heb geen last van de naden.
Veel ''western'' spijkerbroeken merken zijn best stevig en sommigen hebben wat rek erin, dus zit prima verder.
Onder chaps vind ik een ''gewone'' spijkerbroek wat minder.

connie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:18

stretch spijkerbroeken vind ik nog lekkerder dan wrangler

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:37

Ik vind het gewoon makkelijk, hoef ik me niet om te kleden voor ik naar stal ga :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:51

En wees eens eerlijk, hoeveel dames worden er fraaier op in een strakke rijbroek? Zelfs de slankste dennen krijgen er dikke billen en cellulitus benen in.. Geef mij maar een jeans die keurig op de rotplekken ruim valt en mijn kwabjes in toom houd! Yeah!

Om van de look van de heren in een strakke rijbroek en hoge rijlaarzen maar niet te spreken :+

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:36

troi schreef:
Om van de look van de heren in een strakke rijbroek en hoge rijlaarzen maar niet te spreken :+

i rest my case :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:18

:D

Ik draag naast mijn Wranglers ook nog steeds wel gewone rijbroeken. Meestal dan een jodphurrijbroek, maar ik heb ook nog een strakke spijkerrijbroek met chaps.
Mijn dressuurlaarzen staan wel werkloos in de kast, dat is geen gezicht :D
De Wranglers zijn meetal gewoon gemakzucht. Die trek ik ook naar mijn werk aan (als ze schoon zijn uiteraard) en dan hoef ik me daarna niet om te kleden op stal.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:43

Vanuit vroeger is het zo gebleven.
Ik lach me rot als er op een wedstrijd ineens een quarter binnen komt stappen met een ruiter erop met een witte rijbroek, een knotje met zo'n ding eromheen en een zwart wedstrijdjasje. Hahah dat ziet er toch niet uit _O-

Western is gewoon lekker stoer en daar hoort stoere kleding ook bij.

Ik vind het geweldig gewoon in mijn spijkerbroek te rijden. Ik zou niet anders willen. En ik denk dat de drempel ook lager is voor de mannen om te gaan rijden als ze niet zo'n strakke 'waar je alles in kan zien' legging aan hoeven. Echt niet dat ik mijn vent in zo'n rijbroek krijg haha.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:41

troi schreef:
En wees eens eerlijk, hoeveel dames worden er fraaier op in een strakke rijbroek? Zelfs de slankste dennen krijgen er dikke billen en cellulitus benen in.. Geef mij maar een jeans die keurig op de rotplekken ruim valt en mijn kwabjes in toom houd! Yeah!

_/-\o_ :j _/-\o_ :j _/-\o_