Eerste klasse 2; meerdaagse of 1 dag..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlaskaTorrie

Eerste klasse 2; meerdaagse of 1 dag..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:03

Hoi!

Na Bierbeek in het bezit van 16 wp in de klasse 1. Graag zouden we een klasse 2 gaan starten, liefst UHR. Nu zit ik al een paar dagen in dubio.. Wat is handiger; de 2daagse of de korte klasse 2 (45 km)? Ik rij met een Fries, snelheden liggen de laatste keren tussen de 11 en 12 km/u, nakeuring altijd keurige waardes. Per week trainen we ongeveer 50 km. We hebben heel de winter doorgetraind (op 4 weken na, ik was geopereerd). Ysselsteyn liep ze heel gemakkelijk, nog vol energie daarna. Bierbeek ging wat moeizamer, ze had de 3 dagen ervoor echter wat meer gedaan dan normaal omdat ze in Ysselsteyn erg hyper was. Duidelijk niet helpend, soms is het nog wat zoeken wat bij haar werkt. Ze is het afgelopen half jaar flink wat sterker geworden, vandaar dat het nu weer even zoeken is.

PsymaliPKA

Re: Eerste klasse 2; meerdaagse of 1 dag..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:31

Rijd je thuis wel eens twee dagen achter elkaar 25+ kilometers? Dan zou ik gewoon voor de tweedaagse gaan, is ook wat minder gestress in de vetgate, dus dan kun je alles rustig aan bekijken hoe het gaat. Je kunt dan ook de volgende dag kijken hoe ze erbij staat, mocht het niet goed genoeg voelen, dan kun je dan nog stoppen. Dan hoef je dat niet in een half uur te beslissen bij een 'normale' vetgate.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:58

PsymaliPKA schreef:
Rijd je thuis wel eens twee dagen achter elkaar 25+ kilometers? Dan zou ik gewoon voor de tweedaagse gaan, is ook wat minder gestress in de vetgate, dus dan kun je alles rustig aan bekijken hoe het gaat. Je kunt dan ook de volgende dag kijken hoe ze erbij staat, mocht het niet goed genoeg voelen, dan kun je dan nog stoppen. Dan hoef je dat niet in een half uur te beslissen bij een 'normale' vetgate.

Ja, ik heb wel vaker 2 dagen achter elkaar 25+ gereden. Vorig jaar bijvoorbeeld ook een driedaagse gestart met dergelijke afstanden met een redelijke snelheid. Ik zat inderdaad ook te denken aan de 2daagse om die reden, zodat ze net iets meer tijd en ruimte krijgt..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:17

Zit hier zelf met hetzelfde dubio.
Ook een Friese merrie. Nu nog in opbouwende training, maar als we op tijd klaar zijn, wordt Uddel onze eerste klasse 2. Precies om wat hierboven wordt gezegd, geen gestress van de vetgate en goed kijken hoe ze herstelt (op vreemd terrein) en dan de volgende dag beoordelen hoe we verder gaan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:21

Ik zou wel als voorwaarde willen stellen dat je goed weet hoe je paard overnacht op vreemd terrein. Heb je dat nog nooit gedaan, dan is dat wel een extra onbekende factor waarvan je niet weet hoe je paard reageert.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:08

Plus; UHR is een voor Nederland zwaar parcours. Niet alleen voor het paard ook voor jezelf. Veel vals plat, ongelijke bodem en bij natte omstandigheden veel bagger. Prachtwedstrijd, vorig jaar zelf gereden maar ik heb toen veel combinaties zien stranden.
Mijn paard stond daags erna er fit op. Ik stond strak van de spierpijn, m.n. in mijn kuiten.

Ik zou, wanneer ik met zo weinig winstpunten in klasse 1 dus ook met weinig endurance-ervaring (althans met dit paard), kiezen voor een korte klasse 2 in een relatief licht terrein.
Maak het jezelf niet moeilijker dan het al is.

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:11

pam15 schreef:
Ik zou, wanneer ik met zo weinig winstpunten in klasse 1 dus ook met weinig endurance-ervaring (althans met dit paard), kiezen voor een korte klasse 2 in een relatief licht terrein.

Inderdaad. Die 40 km in Ermelo bijvoorbeeld.
De tweedaagse van Uddel is anders ook een idee, makkelijker bodem dan UHR.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:41

Ik heb vorig jaar mijn eerste klasse 2 gereden. Ik heb toen de keus gemaakt voor een eendaagse klasse 2.
Dat pastte beter in mijn planning maar ook al had een tweedaagse qua planning gekund was ik toch voor de eendaagse gegaan. Mijn pony is niet gewend om ergens anders te overnachten. Is jouw paard dit wel gewend is dat geen probleem.

Ik heb als eerste klasse 2 renkum gereden van 55 km. Renkum had een vrij makkelijk terrein, vlakke harde bodem en dat is ook helemaal goed gegaan!
Dit jaar ga ik het seizoen starten op de UHR en dan kies ik voor de korte klasse 2 eendaagse, een meerdaagse kwam niet handig uit. Ik zou dan eerst ergens op een vreemde plek overnachten met je paard in een paddock en dan 2 dagen een flink stuk rijden. Maar als je paard dit al gewend is zou je het kunnen overwegen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:02

Het verschilt enorm per paard wat zwaarder is; een eendaagse langere afstanden, of tweedaagse en dan 2x een kortere afstand, maar samen wel iets langer dan de eendaagse. Het ene paard is gemaakt om op 1 dag te pieken, de ander vind het over 2 dagen ook prima.

UHR is idd zwaar. Ik vind het de mooiste wedstrijd die we in NL hebben, maar ik zou hier niet een klasse-overgang plannen.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:09

pam15 schreef:
Plus; UHR is een voor Nederland zwaar parcours. Niet alleen voor het paard ook voor jezelf. Veel vals plat, ongelijke bodem en bij natte omstandigheden veel bagger. Prachtwedstrijd, vorig jaar zelf gereden maar ik heb toen veel combinaties zien stranden.
Mijn paard stond daags erna er fit op. Ik stond strak van de spierpijn, m.n. in mijn kuiten.

Goh, dat wist ik helemaal niet, dat UHR zo'n zwaar parcours heeft...

Wat betreft overnachtingen; dat doen we ieder jaar bij de Huijbergse driedaagse en bijna met iedere wedstrijd. Dat zou het probleem dus niet zijn. Maar met alle verhalen over het zware parcours ga ik toch eens weer neuzen in de planning... Mogelijk doe ik de lange klasse 1 in UHR, ga ik nog over denken..

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:27

repin schreef:
pam15 schreef:

Inderdaad. Die 40 km in Ermelo bijvoorbeeld.
De tweedaagse van Uddel is anders ook een idee, makkelijker bodem dan UHR.

Tweedaagse Uddel stond al in de planning, Ermelo kon ik eigenlijk niet. Na wat overleggen met m'n schoonmoeder en vrouwlief hebben we besloten dat UHR afvalt en dat het de 40 km in Ermelo wordt. Eigenlijk best fijn, want mijn lijf gaf weer een uitputtingsalarm aan... stomme fibromyalgie...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:07

Verstandig besluit om in Ermelo de eerste klasse 2 te starten ipv UHR! Wie weet herkansing in Uddel voor tweedaagse? ;)

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:15

MyrtheJ schreef:
Verstandig besluit om in Ermelo de eerste klasse 2 te starten ipv UHR! Wie weet herkansing in Uddel voor tweedaagse? ;)

Ja, is wel het idee. Ze is gewend om te overnachten en meerdere dagen achter elkaar te lopen, dus dat is het probleem niet. Ik dacht dat UHR wel mee zou vallen, gelukkig heb ik het hier toch ff gecheckt :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:16

Ja UHR is behoorlijk pittig. Hoogteverschil en moeilijke bodem. :) Waar die fora al niet goed voor zijn!!

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:53

MyrtheJ schreef:
Ja UHR is behoorlijk pittig. Hoogteverschil en moeilijke bodem. :) Waar die fora al niet goed voor zijn!!

Daarom ga ik met mijn jonkie voor de 25 en niet voor de 35, uitrijden is belangrijker dan de snelheid! ;)