Daya zijn eerste wedstrijd! KWB!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Daya zijn eerste wedstrijd! KWB!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 22:11

Hallo allemaal!

In Kootwijkerbroek hebben Daya en ik onze eerste wedstrijd gereden, de korte klasse 1 :) Daya is nogal een stumpert met de trailer op gaan, op de trailer staan en er rustig vanaf komen, dus dat was al mijn eerste zorg. Maaaaar de wonderen waren de wereld nog niet uit, want meneer stond er binnen 10 minuten op! En rustig! En heeft de hele weg geen stap gezet :D
We reden samen met mijn stalmaatje met haar HackneyxFriesxFjord Moreno. We wisten totaal niet hoe het allemaal in zijn werk ging en zijn 100 keer dingen wezen vragen, waar was dit, waar was dat, maar iedereen was vriendelijk en de organisatie was top!

Bij de voorkeuring een hartslag van 44, locomotie A en alles was top in orde. Daar viel weer een blok van mijn schouders af! :D

Na wat rondjes te hebben gestapt, zijn we ze gaan poetsen en opzadelen, want de starttijd kwam aardig dichtbij.
Hij maakte zich af en toe wat druk, dan weer niet, dus dit plaatje was een ongelukkig momentje op een druktemakerig momentje.
Afbeelding

En hij was weer rustig.
Afbeelding

Moet toch zeggen dat ik echt wel had verwacht dat hij zich retedruk zou maken op dat terrein: overal paarden, de spanning, enz. Maar hij hield zich echt supergoed!! Voorbeeldpaard :D We hebben de hele rit lekker flink door gedraafd, met een gemiddelde van 12,7km per uur. Sommige paden waren best wel hard en ik merkte dat hij dit niet fijn vond, dus daar zijn we stukken gaan stappen.
De planning was om over de zandvlakte te gaan galopperen, maar de korte klasse 1 kwam daar dus helemaal niet overheen. Wij stug doordraven, maar geen zandvlakte. Bij GP 3 stonden mijn ouders en mijn vriend met een emmertje water, maar ze hadden allebei geen behoefte, dus snel weer door.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Door dat stappen over die bevroren paden hadden we veel tijd verloren, dus toen de paden het toelieten, zijn we gaan galopperen. Een fijn handgalopje waarop beiden erg lekker door liepen. Dit hebben we gedaan tot 1,5 kilometer voor de finish, toen nog 500 meter gestapt en toen zijn we afgestapt om te gaan lopen.
Erop om de finish over te gaan.
Afbeelding

Ennnn de nakeuring: hartslag van 52!
Afbeelding

Helaas was er 1 veterinair die nogal wild deed met daya zijn mond, bij het checken van de slijmvliezen(?)... Daya deed steeds zijn hoofd omhoog, omdat hij niet rustig deed en zo gaat dat van kwaad tot erger natuurlijk... Daya in de stress: daarna hartslag meten... Juist ja, veel te hoog om te meten. Gelukkig ging hij even door met andere dingen zoals de rug, darmgeluiden, enz. Daarna weer hartslag gemeten en gemeten op 52. Niet verder gezakt, maar Day was erg van de rel van dat gerukkepluk aan zijn hoofd, dus ik neem aan dat dat daardoor kwam.
Locomotie wederom een A :D

En toen was ie moe.
Afbeelding

Nog 1 laatste ezelsbekkie dan:
Afbeelding

Al met al voor onze eerste wedstrijd als 24e van de 48 gefinished met 11.37km per uur en 3 winstpuntjes! Helemaal top!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:16

Gefeliciteerd met het uitrijden van de rit en dat de keuringen zo goed gingen.

Heb wel 1 tip voor je ( staan nl ook bij jullie op de foto).

Jullie hebben veel gangen afgewisseld ( we kwamen elkaar regelmatig weer tegen :+ )
1 tempo in 1 gang is veel fijner voor de paarden, dan dan weer stap dan weer draf en dan weer galop. Dat is echt heel erg vermoeiend.
Ga desnoods bij de harde paden terug naar een langzamere draf. Overigens was het allemaal goed te doen hoor!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 05:53

Ja klopt, kwam idd door de harde paden. Ze zijn net bekapt en moet zeggen dat ik het wat te kort vind. Ze liepen dus wat gevoelig op de bevroren paden en dus merkten we dat draven gewoon een nono was, ook langzaam draven vonden ze niet fijn. Vandaar :)

Volgende x gaan we het inderdaad wel heel anders doen, dan hoop ik ook dat de hoeven wat zijn gegroeid EN dat de paden niet meer bevroren zijn door de vreselijke kou :(

Ook was het bij jullie wat ongelukkig, want jullie zijn op ons in gegaloppeerd, toen wij een stuk aan het stappen waren, passeerden jullie ons en toen wij weer gingen draven, gingen wij eigenlijk harder. Dus dan moesten we er eigenlijk weer voorbij, enz. Maargoed, alle overdekte stukken pad was wat hard, wat we ook van tevoren niet wisten, dus toen moesten we helaas steeds terug naar stap.

Corelli

Re: Daya zijn eerste wedstrijd! KWB!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:13

Knap gedaan voor jullie eerste wedstrijd! :j Voor herhaling vatbaar?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:16

Wat leuk! lijkt mij superleuk om te doen!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:01

Ontzettend leuk foto verslag! Daya ziet er goed uit! Gefeliciteerd met jullie goed uitgereden rit!! :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:07

Gefeliciteerd, op naar de volgende rit :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:59

Het is zeker voor herhaling vatbaar! We hebben ontzettend genoten en het is absoluut ons ding! Day was helemaal in zijn element, haha!! Bedankt voor de leuke reacties!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:48

Jolindaa schreef:
Ook was het bij jullie wat ongelukkig, want jullie zijn op ons in gegaloppeerd, toen wij een stuk aan het stappen waren, passeerden jullie ons en toen wij weer gingen draven, gingen wij eigenlijk harder. Dus dan moesten we er eigenlijk weer voorbij, enz. Maargoed, alle overdekte stukken pad was wat hard, wat we ook van tevoren niet wisten, dus toen moesten we helaas steeds terug naar stap.

Wij hebben alleen op de hei gegaloppeerd dus dat zal wel niet.

Belangrijkste is om vooral het draftempo gelijk te krijgen. ( kan je goed voor trainen met behulp van tonkie's schema ).

En voorbij komen in galop hoort ook eigenlijk niet. Even aanroepen en voorbij draven. ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 07:38

Nouja, aangezien we jullie al een aantal x voorbij waren gegaan, vond ik het wel goed met aanroepen. Maargoed, al met al merk ik dat je een hoop kritiek hebt :) tips, oke, natuurlijk mag dat, maar als je je ergert, kan je dat beter via pb doen :)

Verder bedankt voor de tip over het schema! :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:02

Het zijn tips en geen kritiek ( of juist opbouwende kritiek). En daar kan je imo heel veel van leren.
Kijken naar hoe andere mensen iets doen en de tips aannemen.

Hoe vaak je iemand ook passeert, laat even weten dat je wilt passeren.
Je hebt geen ogen in je achterhoofd en hebt daardoor dus niet altijd in de gaten wat er achter je gebeurt.
Je wilt toch ongelukken voorkomen? Daarom altijd even aanroepen :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:13

Het is een ongeschreven regel om even aan te roepen, ofwel te vragen of je kunt passeren... Elke keer weer...
Ik vind het een beetje jammer dat je zo op de tips van Attitude reageert. In de endurance heb je geen competitie strijd, (niet in het begin in elk geval) en in de endurance zijn mensen een hecht clubje die elkaar met alles willen helpen en advies geven.
Zo heb ik ook wat advies voor je. Als je paard de duinvlakte niet gewend is kun je daar beter in een beheerst drafje overheen dan in galop. Dit ivm beenblessures. Ook dient er bij de keuringen eerst de hartslag gemeten worden en mag je daar dan ook best op wijzen. Je mag ook melden dat je paard het vervelend vindt dat er in zijn mond geport wordt, kunnen ze daar ook rekening mee houden.
Tip: thuis door vreemden oefenen op de slijmvliezen...
Tip: de hoefsmid niet later dan 2 weken vóór de wedstrijd laten komen...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:41

Het is ook zeker niet lelijk bedoelt hoor! En advies en tips is áltijd welkom, begrijp me niet verkeerd. Ik kreeg gewoon het gevoel dat het me toegesnauwd werd: zo voelde het, vandaar mijn reactie.

Het aanroepen weet ik: ik heb het ook bij een ieder gedaan, behalve toen we voor de derde x attitude passeerden: sorry als dit ongemak veroorzaakt heeft. Zal het meenemen ;) naar mijn weten hebben wij op de 22 km geen duinvlakte gezien, of ben ik nu heel stom? Alleen maar knappe ruiterpaden die soms wat bevroren waren! Ik heb nergens gegaloppeerd waar ik dacht dat het niet kon of waarvan ik dacht dat het lastig zou worden.

Dus nogmaals: ik wil helemaal niet raar reageren op kritiek of tips!! Het kwam alleen wat onaardig op mij over :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:17

je had het over dat je op de dikke bart wilde galoperen maar dat je die niet tegen bent gekomen...
en het aanroepen is niet voor de ruiter alleen, maar ook voor de ruiter om het paard voor te bereiden dat hij/zij ingehaald wordt.
Als je mij inhaalt in galop, of draf en je hebt niet aangeroepen om wat voor reden dan ook, gaat mijn paard mee... tenzij je aanroept zodat ik hem voor kan zijn. het is voor de veiligheid van anderen en jezelf...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:27

Het aanroepen heb ik begrepen, zoals ik al zei: sorry voor het ongemak en ik zal het meenemen :)

Ik had de kaart gezien en wij dachten dus dat er een mooie zandvlakte aankwam, waar je een lekker galopje kon nemen. Helaas geen zandvlakte gezien, ja, in de verte, en dus over het ruiterpad gegaloppeerd. Dus de dikke bart? Ik heb geen flauw idee :p dat zullen we dan ongetwijfeld gedraafd hebben, want we zijn het laatste stuk pas gaan galopperen, vlak daarna kwamen we het bordje tegen met "2km tot finish", maar het is goed om te weten dat zulk soort zand lastig kan zijn.

Wat is precies het verschil tussen die grond en de normale paden dan? Was het daar een stuk zwaarder, of iets?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:28

Mooie foto's, en wat een leuke ervaring! Ik zou met mijn arabische merrie ook het liefst in de endurance starten maar eerst is het nog wat te lastig met vervoer enzo :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:46

Daya was ook erg lastig op de trailer, na een lelijk trailer-ongeluk :j ik oefen nu rustig aan met hem op mijn eigen tempo en ik vervoer hem nog niet alleen, want ik denk dat dat wat te belastend is. Veel oefenen, dan gaat het vanzelf goed :D!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:48

de zandvlakte, dikke bart, duinzand etc is een en hetzelfde... Jij dacht dat je daarover zou gaan en dat ging je dus niet. Maar die kun je beter in draf nemen mocht je nog eens over zo'n zandvlakte komen...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:09

Top, thanks ;) ik dacht al dat ik er niet overheen was gekomen. :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:59

de Dikke Bart (dat stuk zand dus ;-) ), zit niet in de korte klasse 1. Als je er toch nog eens wil rijden, dan moet je de lange klasse 1 starten!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:31

Ja goed idee! Het was zoiezo een erg mooie omgeving en we waren er relatief snel! Goede locatie om eens te gaan trainen ook :j

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:02

Supervet

veronique137

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:57

heei jolinda!
wat leuk om je zo tegen te komen haha!
leuke foto's hoor en super goed!

xx

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:15

Ziet er mooi uit daar in Kootwijkerbroek, leuk!

Hoeveel km is een klasse 1? mag ik vragen waarom jullie waren afgestapt?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:37

Leuk dat het zo goed is bevallen! En wat ik eerder las, inhalen in galop mag wel degelijk! Voor diegene die in de hogere klasse rijden en veel meer galopperen is het ook heel irritant als zij steeds terug moeten naar draf ( cconstant tempo aanhouden is minder vermoeiend ) sit is overigens een aanvulling op een eerder bericht