[WN] Hoe lang hebben jullie paarden in training gestaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Hoe lang hebben jullie paarden in training gestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:22

Ben me een beetje aan het verdiepen in verschillende trainingsstallen.
Ik ben benieuwd waar jullie paarden in training zijn geweest ( zijn al meerdere topics over geweest, weet ik)
maar ben ook heel benieuwd HOELANG jullie paarden in training zijn geweest?
Natuurlijk ook volledig afhankelijk van het paard, hoelang het duurt voordat de basis erin zit, maar 2 maanden of 20 maanden is bijvoorbeeld nogal een verschil :p Dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.

xShellie

Re: Hoe lang hebben jullie paarden in training gestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:49

Wat wil je zelf? Welke discipline?
Wil je je paard alleen zadelmak laten maken? Wil je hem de basis laten leren? Wil je hem verder laten doorrijden? Wil je hem showklaar laten trainen?
Ik denk dat je dan je vraag gerichter kan stellen en dat je dan meer aan de antwoorden hebt.. :)

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:32

Het is maar net hoe snel jou paard alles oppakt.
De een heeft genoeg aan 2 maanden, terwijl de ander misschien 4 of 6 maanden nodig heeft.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:07

Sammy_Jo schreef:
De een heeft genoeg aan 2 maanden, terwijl de ander misschien 4 of 6 maanden nodig heeft.

Denk dat TS dit wel snapt :o , maar haar vraag meer is wat het gemiddelde is.
Net zoals dat een kind in groep 3 leert lezen en de leraar aan het eind van dat jaar niveau 3?(gok maar wat) verwacht. Daartussen zitten er altijd uitschieters die halverwege het schooljaar al op dat niveau zitten, of kinderen die pas halverweg groep 4 met extra hulp dat niveau bereiken.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 07:25

melissa_b schreef:
Sammy_Jo schreef:

Denk dat TS dit wel snapt :o , maar haar vraag meer is wat het gemiddelde is.
Net zoals dat een kind in groep 3 leert lezen en de leraar aan het eind van dat jaar niveau 3?(gok maar wat) verwacht. Daartussen zitten er altijd uitschieters die halverwege het schooljaar al op dat niveau zitten, of kinderen die pas halverweg groep 4 met extra hulp dat niveau bereiken.

Precies ja :)
Mijn vraag is niet hoe lang ik mijn paard in training moet zetten, maar hoe lang die van jullie in training zijn geweest zodat ik een beetje een beeld van gemiddelden heb

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:07

De basistraining van onze paint merrie heeft vier maand geduurd met meestal zes trainingen per week, variërend van 5 minuten tot 45 minuten.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:16

mijn paint heeft 6 maanden bij jan pieter gestaan voor de basistraining en grondbeginselen van de reining

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:35

mijn appie heeft 8 maanden in training gestaan van compleet groen tot stap-draf-galop onder het zadel.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:43

De een 1 jaar, de ander 8 maanden. Daarna nog om de twee weken terug voor les en nu ook nog af en toe om zaken bij te "schaven".

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:52

Mister01 schreef:
mijn appie heeft 8 maanden in training gestaan van compleet groen tot stap-draf-galop onder het zadel.

ik heb daarna minimaal 1x per week les gehad om hem door te rijden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:21

3,5 maand voor de basis. Over een tijdje gaat het paard nog een x-aantal maanden terug (ik gok 3) om reining te worden beleerd. In tussentijd pak ik het rijden zelf op, met les.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:04

zadelmak en een beetje stuur, 3 maanden.
Reining paard waar de manouvres wel een beetje op zitten totaal 10 maanden.
Reining manouvres goed bevestigd totaal ongeveer 15 maanden.
Compleet finished reiner, ready to show totaal ongeveer 18 maanden.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:10

Ik zie hier tijden voorbij komen die mij nieuwsgierig maken naar wat mensen onder basis verstaan. Stap, draf en galop is basis, maar in welke mate. Een collega van mij beleerd wel paarden voor dressuur en die doet 6 weken over gangen , stuur en rem. Dan volgt de lange weg van balans, ontspanning en rechtrichten in alle 3 de gangen. Wat is dus basis, dit is misschien ook wat je krijgt voor je geld wat per trainer verschillend is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:37

Na de vier maand basistraining had ons paard een stabiele basis die ze nooit meer zou verliezen en waar mijn dochter steeds zou kunnen op terugvallen tijden de verdere opleiding.
Een tweede punt was dat mijn dochter en haar paard een duo vormde dat op elkaar ingespeeld was, wij gingen al die maanden 2 a 3 keer per week deelnemen aan de trainingen.
Na de basistraining is mijn dochter verder gegaan met de training onder leiding van haar trainster

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:40

7 weken. Toen was hij te rijden in stap draf en galop, zat er gas, stuur en een rem op. Precies wat MissFreubel zegt. Hangt dus enorm er vanaf wat je wil hebben na de training en vooral wat je zelf kunt.

/add
zie nu dat dit een western forum is, terwijl ik het over een dressuur/spring/crosspaard heb maar dat maakt voor de start niets uit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:51

MissFreubel schreef:
Ik zie hier tijden voorbij komen die mij nieuwsgierig maken naar wat mensen onder basis verstaan. Stap, draf en galop is basis, maar in welke mate. Een collega van mij beleerd wel paarden voor dressuur en die doet 6 weken over gangen , stuur en rem. Dan volgt de lange weg van balans, ontspanning en rechtrichten in alle 3 de gangen. Wat is dus basis, dit is misschien ook wat je krijgt voor je geld wat per trainer verschillend is.

Inderdaad, wat is basis? Ik vind dat mijn paarden pas na 1 tot 3! jaar de basis echt beheersen; balans in 3 gangen, ontspanning, recht en goed aan de hulpen, reageren op minimale hulpen, bevestiging etc. Daarna gaan de kunstjes/ trucjes etc. bijna vanzelf.
Voor mij is een paard pas voorbij de basis als alles vanzelfsprekend wordt; dus het paard doet "het"altijd, niet soms, zo nu en dan of meestal, maar altijd.

Ik zie veel paarden kunstjes uitvoeren ( pas nog tijdens de dressuur bij Indoor Brabant) die qua basis van alles missen. Een paard kunstjes leren kan in vrij korte tijd ( enkele maanden tot 1 jaar) een paard een stabiele basis geven en op de juiste manier opleiden kost jaren; maar dan heb je ook een paard wat altijd er voor je is en alles met veel plezier en overgave uitvoert, spreekwoord van mijn trainers: "You have to go slow to get there fast" ( je moet langzaam gaan om er snel te komen) en met "there"( "er") wordt dan een volledig opgeleid paard bedoelt. Het is nl. bijna wonderbaarlijk hoe een in de basis bevestigd en goed opgeleid ( dus niet getraind, dat is iets anders!) de "moeilijke" kunstjes als galopwissels, spins, pirouettes, piaffe etc. kan doen en kan beheersen en hoe "snel" ze deze kunstjes bij die juiste basis "leren" . Leren hoeven ze het nl. niet, ze kunnen het al..........
Anders zie je, net als in veel wedstrijden in diverse disciplines, "gedresseerde beren" lopen die als robots hun nummertje afwerken zonder enige teken van leven en zonder een correcte basis waardoor achterhand, rug etc. niet of slecht gebruikt worden, er geen fijne aanleuning of verzameling is en het paard niet echt lol heeft in wat hij doet. En ja, dat is ook allemaal ndog als je correct wil western rijden in welke vorm dan ook :o ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:26

Mijne blijft op training staan, omdat ik zelf geen tijd genoeg heb. Ik ga dan 1 of 2 X per week met hem lessen bij de trainster. Nu is mijn paard pas wedstrijdklaar, en dan nog op het gemakje. Hij heeft 3 jaar in training gestaan. Wel met onderbrekingen van 2 - 3 maanden om hem even terug paard te laten worden. Let op : was wel een quarter die énorm groeide. Hij is heel lang puppy gebleven. Nu is hij uitgegroeid. Hij is 6 en ongeveer 1.62. Ik ben er een grote tegenstander van om een jong paard te pushen. Misschien kun je dit overwegen bij een futurity-waardig paard, maar dat heb ik in de mijne nooit gezien :D

Diesel1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:08

We hebben mijn quarter met een vriend van ons zadelmak gemaakt en ingereden.. Nu 2 maanden onder t zadel en de stops zitten er al op hij pikt alles heel snel op.. Maar ik denk er aan om zelf nu minder te gaan rijden.. Ik rijd nu nog geen jaar reining en heb er dus helemaal nog geen verstand van. Als ik m rijd loop ik steeds tegen problemen aan die ik dressuur matig op wil lossen maar dan gaat t weer fout met de "traineR". Hij is nu 4 dus nog jong en ik veel te onervaren. Straks al alles er wat meer bevestigt op zit wil ik weer gaan rijden al de "trainer" erbij is. En als het wat beter gaat ga ik lessen bij michel sandijck. Iemand ervaring mee?

Diesel1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:11

Heb n beetje terug zitten lezen maar hij pikt alles HÉÉÉL snel op...

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:50

Diesel1992 schreef:
We hebben mijn quarter met een vriend van ons zadelmak gemaakt en ingereden.. Nu 2 maanden onder t zadel en de stops zitten er al op hij pikt alles heel snel op.. Maar ik denk er aan om zelf nu minder te gaan rijden.. Ik rijd nu nog geen jaar reining en heb er dus helemaal nog geen verstand van. Als ik m rijd loop ik steeds tegen problemen aan die ik dressuur matig op wil lossen maar dan gaat t weer fout met de "traineR". Hij is nu 4 dus nog jong en ik veel te onervaren. Straks al alles er wat meer bevestigt op zit wil ik weer gaan rijden al de "trainer" erbij is. En als het wat beter gaat ga ik lessen bij michel sandijck. Iemand ervaring mee?

Ik denk dat er ook hier weer een verschillende defenitie is van "de stops zitten er op". Wat bedoel je daar mee, dat hij op een reiningbodem met plates al slidings maakt en dus correct met achterhand er onder stopt terwijl de voorbenen door lopen. Of bedoel je dat hij in 1 keer tot volledige stilstand komt waarbij hij zijn kont beetje laat zakken. Daar ga je al in mogelijke verschllen.

Diesel1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:54

Nou hij staat sinds deze week op ijzers maar vantevoren gleed hij op blote voetjes op n reining bodem mooi kontje naar beneden en neusje naar de grond.. Nu heb ik m n week alleen gelongeerd omdat hij heel erg moest wennen aan de ijzers. Vrijdag beginnen we weer.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:22

Heb paar jaar geleden paardje (goed zadelmak) in training gezet bij Rieky Young, na 6 weken kon hij stap, draf, galop, wisseltje, een spin stappen en stopje. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij een hele snelle leerling was :) . Een jaar later nog 2,5 maand in training bij Jan Pieterkoopman en alle knopjes waren goed bevestigd.

Diesel1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:59

Je hebt er snelle tussen zitten en minder snelle kun je toch niks van zeggen alle paarden zijn anders.

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:23

ik train ze zelf, is fijner en kost geen geld

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:51

Diesel1992 schreef:
Nou hij staat sinds deze week op ijzers maar vantevoren gleed hij op blote voetjes op n reining bodem mooi kontje naar beneden en neusje naar de grond.. Nu heb ik m n week alleen gelongeerd omdat hij heel erg moest wennen aan de ijzers. Vrijdag beginnen we weer.

Bij deze "trainer" zou ik als de bliksem mijn paarden weghalen. Een paard een stop vragen zonder ijzers is vragen om problemen. De paarden kunnen niet doorglijden, en bovendien is het levensgevaarlijk voor hun benen. Op die manier leren ze van niet te stoppen. Ik zou dus bij deze niet durven beweren "stops zitten erop."
Dat zeg ik pas als ze mooi diep zakken, voorbenen doorlopen en achterbenen de grond in boren. Iets wat absoluut onmogelijk is zonder ijzers.
Wij zetten ze éérst op ijzers (baby plates), laten ze een beetje wennen, en gaan dan pas - heel voorzichtig - een stopje vragen. Om te beginnen al uit een drafje.