het rijden weer oppakken met astma?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

het rijden weer oppakken met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:36

Ik vroeg me af hoe ik dat het beste kon doen. Bij mn oude manege had ik een eigen paard en wist mn instructrice ervan en hield daar rekening mee. Wegens drukte(kreeg een fulltime baan en had een eigen bedrijf) was ik gestopt met paardrijden. Nu na 4 jaar zonder sport wil ik het weer is bij een manege proberen. Nu weet ik 1. niet hoe goed ik nu nog kan rijden (dressuurde en sprong L/M) 2. Ik denk dat ik een gevorderden les of misschien uberhaupt een gewone les qua conditie niet mee kan draaien. Iemand tips of ervaring?

SCC

Re: het rijden weer oppakken met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:43

begin anders met een proeflesje om te kijken hoe goed het gaat.
ik heb zelf nauwenlijks conditie na een aantal luchtweg infecties. maar ik ben gewoon begonnen met een proeflesje om te kijken hoe en wat ik nog kon.

en vooral goed opletten dat je niet te veel doet of te snel gaat !

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:45

SCC schreef:
begin anders met een proeflesje om te kijken hoe goed het gaat.
ik heb zelf nauwenlijks conditie na een aantal luchtweg infecties. maar ik ben gewoon begonnen met een proeflesje om te kijken hoe en wat ik nog kon.

en vooral goed opletten dat je niet te veel doet of te snel gaat !

Is een proefles niet hetzelfde als gewoon een les mee doen? En bij welk niveau zou ik dan instromen?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:53

een proefles is hier gewoon dat je een priveles hebt en dat de instructeur/instructrice kijkt wat je kunt.
als beginner hoef je maar een half uurtje te rijden ongeveer. en als je meer gevorderd bent kan het zijn dat ze je een uur laten rijden om nog wat extra dingen te kunnen zien.

na de proefles krijg je dan te horen welk niveau je zou instromen in de les

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:56

Gewoon aangeven :) en medicatie meenemen. Is geen enkel probleem als je even op adem moet komen door 5 minuten te stappen bv.

Ik kan zelf absoluut niet in een gesloten binnenmanege rijden, heb zelf de voorkeur voor manege met open zijkanten :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:00

Ik heb ook astma (3 soorten) en heb nergens problemen mee. Ook ben ik allergisch voor alles wat ook maar in de buurt komt van paarden, zoals de paarden zelf, het gras, bomen, stof, enz. Als je het zelf gewoon aangeeft komt het helemaal goed! Als je even bij moet komen gewoon naar binnen, als je dat afspreekt komt dat wel goed!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:00

Heb je geen extra pufje wat je van te voren in kan/mag nemen?
Ik heb na een zware luchtinfectie astma over gehouden. Ik neem mijn medicatie en als ik voor het rijden me wat benauwd voel of ik weet dat ik een intensieve spanning moet leveren, dan neem ik een extra pufje in. Heb dit natuurlijk wel overlegd met mijn arts.
Maar sowieso even aangeven. Hier zal vast wel rekening mee worden gehouden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 22:58

Ik kan wel van te voren medicijnen nemen.
En hoe is jullie ervaring met na een paar jaar weer rijden? In theorie weet ik alles nog wel, maar of het in praktijk nog zo lukt...

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:08

Misschien kan je een les van een half uurtje doen en het aangeven aan de instructeur. En je medicijnen meenemen. Je kunt ook aangeven dat je wel een wat hoger niveau wil maar toch een rustige les

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:48

Gewoon lekker je medicijnen van te voren innemen dan :) En wat betreft na een paar jaar weer beginnen met rijden heb ik geen problemen gehad! Moest weer even alle hulpen en verfijnde 'trucjes' onder de knie krijgen maar dat heb je zo weer geleerd hoor :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:53

Ik heb ook astma en ben na een lange tijd weer gaan rijden. Gewoon aangeven wat je kan :j
Qua opstarten denk ik dat je houding misschien op het begin minder is (had ik ook, komt vanzelf weer goed) maar ach, paardrijden verleer je nooit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:10

Ik heb ook astma en nergens last van met paardrijden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:18

Ik heb ook zware astma gehad maar dat is juist door de dieren die ik heb afgenomen en met paardrijden had ik ook nooit last, ik neem wel altijd preventieve voorzorg maatregelen zoals een pompje. :)