[SGW] SGW Jonge paarden rubriek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

SGW Jonge paarden rubriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:58

In het wedstrijdkalender topic loopt een interessante discussie over de jonge paarden rubriek, vandaar dit topic.

Paarden van 5 en 6 jaar oud kunnen aan deze rubriek meedoen. Deze rubriek is op L-niveau.
Wat vinden we daarvan?

Hier wat quotes uit het andere topic.
heleenxx schreef:
Ik vind die jonge paarden rubrieken eigenlijk niet eerlijk tegenover het paard. L starten met een 5-jarige, hoe snel moet ie stuk?
Mijn 5-jarige mag lekker wat ervaring opdoen in de BB, daar hoop ik over 15 jaar nog van te mogen genieten ;)

MizzMontana schreef:
Een rubriek die wel voor winstpunten is lijkt me wel interessant maar de rubrieken zoals in Ermelo en Renswoude naast de gewone crossen rijden vind ik wat te veel.

Ik heb ook een 5 jarige en ik hoop in Maarsbergen L debuut met haar te maken.
Planning is bij mij ook 6 crossen te rijden dit jaar want ik wil ook wel dat mijn paard lang mee gaat :)
Zolang je paard het makkelijk aanpakt, en je hem of haar gedoseerd inzet, denk ik dat een L niveau prima te doen is voor een 5 jarige.

heleenxx schreef:
Dat moet iedereen ook zelf weten, maar met mijn medische achtergrond vind ik het verstandiger om het rustiger op te bouwen. Daarom hebben we hem ook pas op zijn 4e ingereden :)

Sannnn schreef:
Snap wat je bedoeld, maar een 5 jarige kan prima een L cross lopen als het lichaam maar de tijd krijgt om daarna te herstellen. Je kan het ook van de andere kant bekijken, een 5 jarige en dan enkel nog BB? Juist op jonge leeftijd leren ze het meest (mentaal en fysiek), daarnaast herstelt het lichaam ook sneller. Een 5 jarige gaat echt niet kapot als hij wat L crossen loopt en de tijd krijgt om te herstellen. :)

Bonny_CT schreef:
Ik vind ook de jonge paarden competities eigenlijk veel te hoog. Kijk naar alle paarden die pavo cup lopen, hoeveel zie je er daar nou nog van terug later.. Bijna niks.. Op 5 jarige leeftijd een L cross betekent toch al vrij snel beginnen met cross trainingen op het moment dat ze zadelmak zijn.. Tuurlijk heb je er paarden tussen die het redden en veel talent hebben, maar vaak gaan ruiters veel te snel.

Lielle schreef:
Bonny, daar geloof ik helemaal niets van. Een beetje handig paard en ruiter heeft geen twee jaar nodig om L te kunnen crossen, uitgaand van zadelmak maken als ze zo'n beetje drie zijn. Ik rijd nu een vierjarige die echt nog volkomen groen is, en die dit jaar ook zeker geen cross zal lopen. Maar ik zou niet verbaasd zijn als die volgend jaar L zou kunnen crossen (waarmee ik niet zeg dat ik dat ook ga doen).

Bonny_CT schreef:
Als ze 3 zijn met zadelmak maken neem ik aan dat je op 4 jarige leeftijd gaat beginnen met crossen, eerst gewoon wat parcourtjes en ervaring op laten doen. Dan de trainingen, dan zijn ze zo 5 dat je begint met een B cross.. Een handig paard en ruiter ( zei ook dat er heus talenten tussen lopen ) die kunnen dat aan. Wel vraag ik me af of je ze niet overvraagd, vaak is het verschil tussen B en L met sommige sprongen nog al groot..

Uiteindelijk ligt het toch aan het paard, geeft die het aan te kunnen kan het, wel is het gevaar op overvragen dan weer groter in mijn ogen

De discussie in het wedstrijdkalendertopic gaat vooral over de vraag of de klasse L te zwaar is voor een paard.
Maar daarnaast ben ik ook benieuwd naar jullie mening naar deze nieuwe rubriek an sich. Idee erachter is dat deze rubrieken in de toekomst kunnen dienen als selecties voor bv. het NK jonge paarden of internationale jonge paarden wedstrijden.

Persoonlijk denk ik dat het sterk van het paard én ruiter afhankelijk is of een vijfjarige een L cross aan kan.
Een paard dat op zijn derde wordt beleerd en daarna weer een paar maand wordt weggezet en het werk vervolgens makkelijk oppakt (bijv. met een ervaren ruiter) kan m.i. best een aantal L crossen lopen in een seizoen. Zolang het paard maar niet overvraagd wordt. En overbelasting komt m.i. meestal niet door 1 flinke krachtinspanning (cross) maar door overvraging gedurende een langere periode.

M.b.t. de rubriek zelf: ik vind het een goed initiatief dat weer bijdraagt aan de verbetering van de eventingsport in Nederland!
Goede paarden vallen wellicht eerder op en kunnen zo bij de juiste ruiter (lees: degene met veel begeleiding, mogelijkheden en soms ook een leuke kruiwagen) terecht komen. En als er Nederlandse paarden aan het NK meedoen, is er in ieder geval al een voorselectie geweest.

Brand los!

Bonny_CT

Re: SGW Jonge paarden rubriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:02

Persoonlijk denk ik dat het sterk van het paard én ruiter afhankelijk is of een vijfjarige een L cross aan kan.
Een paard dat op zijn derde wordt beleerd en daarna weer een paar maand wordt weggezet en het werk vervolgens makkelijk oppakt (bijv. met een ervaren ruiter) kan m.i. best een aantal L crossen lopen in een seizoen. Zolang het paard maar niet overvraagd wordt. En overbelasting komt m.i. meestal niet door 1 flinke krachtinspanning (cross) maar door overvraging gedurende een langere periode.

Met dit stukje ben ik het met je eens Noor! Helaas misschien nog al wat mensen die kennis waardoor het toch sneller mis gaat..

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:22

Ik denk dat het weinig verschil maakt of je B of L springt. Een goed paard springt net zo ruim over een B als over L hindernis, dus dan maakt het voor de belasting niet uit. Paarden gaan stuk als je ze op jonge leeftijd teveel krachttraining laat doen. De spieren kunnen dat wel aan, de pezen en gewrichten hebben echter langer de tijd nodig om mee te groeien. Carolien Munsters gaf daarom ook aan dat de eerste jaren van de opleiding moet bestaan uit 'long-slow-distance training, waarbij je dus wel wat mag springen, maar geen grote krachtinspanningen mag vragen. Als je dus rustig een L cross doorrijdt en niet jakkert, waarbij je paard rustig aan is opgebouwd door buitenritten ed. lijkt het me weinig schadelijk. In dat kader begrijp ik echter bijvoorbeeld niet zo goed waarom er bij de 6 jarigen op het WK een lange 1* wordt gereden en geen korte.

Denk dat als je die L cross ziet in het kader van de opleiding van een 5 jarige het helemaal geen kwaad kan. Kun je je echter niet beheersen en ga je rijden voor de tijd en de prijzen terwijl je paard er niet klaar voor is, is het een ander verhaal. Maar dat probleem is er nu ook al, want volgens mij mag je met een 5 jarige nu ook gewoon L starten. Voor het optimale zouden ze eigenlijk de tijd ruimer moeten zetten en de paarden moeten beoordelen op de aanleg als eventingpaard etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:28

en daar ben ik het volkomen mee eens.

Even reglement geraadpleegd
Een vijfjarige mag idd L rijden, een vierjarige ook, vanaf 1 augustus.

Jonge paarden
De rubriek Jonge paarden is gelijk aan de klasse L met als verschil dat alleen 4, 5 en 6 jarige paarden in deze rubriek mogen starten. De combinatie moet minimaal in de L-eventing startgerechtigd zijn. Behaalde promotiepunten zullen in de klasse L worden toegevoegd.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:05

SGWuppie schreef:
Denk dat als je die L cross ziet in het kader van de opleiding van een 5 jarige het helemaal geen kwaad kan. Kun je je echter niet beheersen en ga je rijden voor de tijd en de prijzen terwijl je paard er niet klaar voor is, is het een ander verhaal. Maar dat probleem is er nu ook al, want volgens mij mag je met een 5 jarige nu ook gewoon L starten. Voor het optimale zouden ze eigenlijk de tijd ruimer moeten zetten en de paarden moeten beoordelen op de aanleg als eventingpaard etc.

Dit lijkt mij ook een goed punt..

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:39

Maar door deze rubriek kan iemand zijn 4 jarige nu ook een L cross laten lopen ?? Want als hij B springen+10 is is hij ook L startgerechtigd, of moeten ze dan wel L klassiek +1 zijn voor de rubriek.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:41

bianca1980 schreef:
Maar door deze rubriek kan iemand zijn 4 jarige nu ook een L cross laten lopen ?? Want als hij B springen+10 is is hij ook L startgerechtigd, of moeten ze dan wel L klassiek +1 zijn voor de rubriek.

Volgens mij moet een combinatie echt L geklasseerd zijn om L cross te mogen starten.
Maar kan het mis hebben, zo heb ik het zelf opgevat uit de reglementen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:44

Bonny_CT schreef:
SGWuppie schreef:

Dit lijkt mij ook een goed punt..

Dus de opzet zoals ze die in Ermelo toepassen waarbij de terreinproef niet op tijd word gereden maar het gaan van het paard in het terrein wordt beoordeeld heeft jullie voorkeur ten opzichte van de proef voor winstpunten/op tijd?

Wat GSWuppie zegt over de beheersing van de ruiter ben ik het ook mee eens.
Dit vind ik echter een punt wat niet alleen met de leeftijd te maken heeft want met een 10 jarige 3 keer in de maand een SGW vol uit rijden lijkt mij ook niet goed.
Ik denk dat een L proef makkelijk moet kunnen met een 5 jarige als je goed naar je paard luistert, niet als een dolle door de cross gaat maar aanvoelen welk tempo je paard makkelijk loopt zonder dat je voortdurend aan hoeft te sporen.

Ik ben een paar keer in Ermelo gaan kijken en het is erg leuk om de leeftijdsgenoten met elkaar te kunnen vergelijken.
Voor de fokkers is dit interessant en ook voor de handel in het KWPN paard als eventer.

Het voordeel van de L rubriek die wel voor punten is vind ik dat je die mee kunt pakken in je gewone wedstrijd schema en dit kan ook prima in een rustiger tempo. Bij de rubrieken die niet voor punten zijn, Ermelo bijvoorbeeld, loop je het risico dat ruiters/amazones overal aan mee willen doen omdat ze zowel de 5 jarige wedstrijden willen rijden en winstpunten willen halen in de reguliere wedstrijden.

Maar een aparte rubriek voor 5 wel voor winstpunten maar met een ruimere tijd dan de reguliere L rubriek is een goed idee!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:53

MizzMontana schreef:
Het voordeel van de L rubriek die wel voor punten is vind ik dat je die mee kunt pakken in je gewone wedstrijd schema en dit kan ook prima in een rustiger tempo. Bij de rubrieken die niet voor punten zijn, Ermelo bijvoorbeeld, loop je het risico dat ruiters/amazones overal aan mee willen doen omdat ze zowel de 5 jarige wedstrijden willen rijden en winstpunten willen halen in de reguliere wedstrijden.

Maar dan heb je alsnog geen mensen die naar hun paard luisteren. Die doen dan alles waar ze zin in hebben. Ik doe alleen of- of. Niet en-en.
Vind zoals in Ermelo beoordeeld juist wel goed. Paarden hoeven nog niet echt te presteren, maar ze worden beoordeeld op hoe ze door het parcours worden gereden/lopen maak ik uit verschillende posts op. Vind dat een mooier/fijner systeem zelf.

Dressuurwedstrijdje er vlakbij, vind ik niet zo erg. Dan zit ik er niet zo lang op, hoef maar zo'n 15 minuten los te rijden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:54

Bij een 4 jarige blijft denk ik wel gelden dat het paard pas vanaf augustus mag starten?
Zelf zou ik met een 4 jarige niet mee doen aan zo'n jonge paarden wedstrijd.
Een 5 jarige heb je dan al een paar keer mee gehad en je weet of het voor jou paard wel of niet goed is om al op L niveau te starten.
Voor een vier jarige zou het wel echt een vuurdoop zijn!

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:56

Ik volg het even mee

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:04

4 jaar is ook absoluut te jong! Ik heb 2 crosstrainingen gedaan toen hij 4 was. (en 3,5 ook 1) maar werd goed rekening mee gehouden en ben ook na een 45 minuten gestopt ipv uur en 15 minuten.

Ik denk dat er paarden zullen zijn waarbij het kan, maar ook genoeg paarden waarbij het absoluut nog niet kan en mensen het toch graag willen. Als je dan zoveel moet trainen, wat heb je er dan aan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:07

suikermeisje schreef:
MizzMontana schreef:

Maar dan heb je alsnog geen mensen die naar hun paard luisteren. Die doen dan alles waar ze zin in hebben. Ik doe alleen of- of. Niet en-en.
Vind zoals in Ermelo beoordeeld juist wel goed. Paarden hoeven nog niet echt te presteren, maar ze worden beoordeeld op hoe ze door het parcours worden gereden/lopen maak ik uit verschillende posts op. Vind dat een mooier/fijner systeem zelf.

Dressuurwedstrijdje er vlakbij, vind ik niet zo erg. Dan zit ik er niet zo lang op, hoef maar zo'n 15 minuten los te rijden.

Ben het wel met je eens eigenlijk, ik kan zelf wel goed of/of kiezen maar dat kan denk ik niet iedereen. Maarja, het overvragen zal zonder speciale rubrieken waarschijnlijk ook gebeuren door mensen die niet naar hun paard luisteren.
Ze hebben vorig jaar in Ermelo ook bij iemand commentaar gegeven dat die juist nog niet zo hard moest rijden, zeker naar de hindernis toe moest echt rustiger. Goeie zet! Als je het zo bekijkt pak je misschien wel een stuk bewust wording mee, die je in een reguliere L rubriek niet hebt.
Maar voor mijzelf zou ik juist minder willen presteren tov oudere paarden, want mijn paard is pas vijf en hoeft nog niet zo goed en zo snel te zijn en hoeft nog niet voor de winst te gaan.
Zo'n 5 jarige rubriek schrijf je denk ik ook voor in om te laten zien hoe goed jou paard is, je wil er presteren/meten met leeftijdsgenoten.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:38

Leuke discussie! :)
Zit op telefoon, dus even een korte reactie @ Bianca: de 4 jarigen mogen indd pas vanaf augustus O starten en dus ook niet eerder mee doen aan de rubriek.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:52

Ik ben het met SGWwuppie eens, maar dat vind ik voor ieder paard dat begint met crossen. Niet meteen plat door de bocht. Eigenlijk zouden ze de strafseconden voor te vroeg binnen komen bij jonge paarden rubrieken zwaarder moeten laten tellen dan bij te laat binnen komen.

1* vind ik voor een 6jarige echt wel aardig wat. Dan vraag ik me wel eens af hoe snel je ze stuk wilt hebben.

Aan de andere kant, als je een heel fijn paard hebt die het spelletje snapt, kan je zeker als hobby ruiter misschien een jaartje langer wachten. Die "verloren" tijd haal je dan wel weer in.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:04

gr_roos schreef:
Ik ben het met SGWwuppie eens, maar dat vind ik voor ieder paard dat begint met crossen. Niet meteen plat door de bocht. Eigenlijk zouden ze de strafseconden voor te vroeg binnen komen bij jonge paarden rubrieken zwaarder moeten laten tellen dan bij te laat binnen komen.

1* vind ik voor een 6jarige echt wel aardig wat. Dan vraag ik me wel eens af hoe snel je ze stuk wilt hebben.

Aan de andere kant, als je een heel fijn paard hebt die het spelletje snapt, kan je zeker als hobby ruiter misschien een jaartje langer wachten. Die "verloren" tijd haal je dan wel weer in.

Niet alleen als hobby ruiter eigenlijk, ook de profs zouden hier rekening mee moeten houden. Dan kom je helaas weer op het punt dat tijd geld is en dat kan dan ten koste van het paard gaan. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde met mijn reacties die in de begin post geqoute zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:53

Mijn paard heeft als 5 jarige een vol seizoen in de L meegedraaid. Meerdere keren naar België geweest en daar meerdere dagen op stal gestaan. Hij had voor z'n eerste L cross 2x terrein training gedaan, 1x B gecrosst en 2x B gesprongen.
L liep hij simpel rond en heeft altijd in zijn eigen tempo mogen lopen. Jaar erna was eigenlijk de bedoeling dat hij 1* zou lopen, helaas raakte ik zelf geblesseerd en hebben we gewacht tot hij 7 was. Hij heeft nog nooit dikke benen gehad na een wedstrijd of stijf geweest.

Hij is nu 8 jaar mag Z dressuur lopen, loopt 1* en wil hem deze zomer nog Z springen. Voor veel paarden is dit een zware belasting op jongen leeftijd, echter als een paard alles zo simpel en speels doet dat het geen moeite kost en geen zware training, zie ik geen enkel probleem.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:49

Ik had dit topic over het hoofd gezien, terwijl ik er zelf in gequote wordt.
Ik ben nu zelf met mijn 5-jarige paard een beetje met crosstrainingen begonnen en hij pakt het erg leuk op. Dit jaar houd ik het bij trainingen en oefencrossjes, en probeer ik hem sterker te maken met springlessen, buitenritten en dressuurtrainingen.
Een paard is pas volgroeid als hij 7 jaar oud is, voor die tijd kan je best al eens spelenderwijs een hindernisje nemen, maar als je dat te vaak en te hoog doet, maak je ze gewoon stuk. De gemiddelde leeftijd van een nederlands sportpaard is 6,5 jaar, de helft wordt niet ouder dan dat. Dat kan komen door pech, maar meestal door ongeduld en wanbeleid.
Iedereen moet het risico voor zichzelf inschatten, maar ik doe het liever rustig aan met mijn jonkie. ik hoop er namelijk over 20 jaar nog mee te rijden ;)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:28

Even een stip.
vind het wel een interessant topic.

Reactie van mijn kant komt nog wel.. Helaas roept de plicht van het werk ;)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:53

Mijn paard is nu ook 5 jaar en we gaan deze zomer net B starten omdat hij er nu klaar voor is (pas een halfjaartje dressuurmatig onder het zadel) En ik hoop eigenlijk volgend jaar genoeg punten te kunnen rijden voor de L.
Ik vind dat het echt per paard afhangt en ik hoop dat er niemand is die te snel voor zijn paardje aan een L cross wilt meedoen zodat ze de jonge paarden nog kunnen meerijden.
Het zou wel leuk zijn als er ook een jonge paarden voor de 7-jarige is.
Ik bedoel maar jonge paarden gaat meestal tot 6 jaar maar ik vond 7 ook nog jong.