[WN] voor de eerste keer op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peggy74

voor de eerste keer op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:36

voor de eerste keer op wedstrijd wat kan ik het beste geven voor een jonge kijkerige quarter welk suplement da hij met zijn hoofd erbij blijft

kleinvosje

Re: voor de eerste keer op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:38

Ik ben niet into western, rijd dressuur. Maar toch wil ik reageren. Ik zou em niets geven, hij moet het gewoon leren.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:13

peggy74 schreef:
voor de eerste keer op wedstrijd wat kan ik het beste geven voor een jonge kijkerige quarter welk suplement da hij met zijn hoofd erbij blijft

Daar is maar een supplement geschikt voor: Heel veel op vreemd terrein rijden, dus veel shows bezoeken met je paard.
Wat wilde je hem geven dan? Een borrel of zo?

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:52

je hebt verschilende suplementen enwilde gewoon weten welk helpte en welk niet

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:17

Ben op zich niet van de suplementen, maar ik heb goede ervaring met Bach Rescue Remedy.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:13

Idd Bach rescue, maar dat kun je dan beter zelf gebruiken. Als jij rustig bent, reageert je paard ook rustiger *D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:15

Ik ben ook niet zo van de supplementen. Volgens mij leren ze daar ook niets van.
Je schrijft dat ze kijkerig is, dan zou ik daar juist aan gaan werken van te voren.
Lekker veel grondwerken/ sacking out doen, in combinatie met je 'normale' training.
En vervolgens op zoveel mogelijk verschillende terreinen gaan rijden.

Het is misschien zelfs wel aan te raden om eerst een paar keer in een vreemde bak te rijden, dus zonder wedstrijd element.
Dat scheelt weer in spanning (van jou), en daardoor in in de spanning van je paard.
Eigenlijk dus gewoon een paar keer er een positieve ervaring van maken.

Voor mijn eerste wedstrijdjes had ik ook geen linten als doel, maar zaken als:
- blijven stilstaan in de line-up
- rustig blijven in de pleasure als we worden ingehaald
Dat helpt (bij mij in ieder geval) ook wel goed om de rust bij mezelf te bewaren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:23

een jonge kijkerige Quarter is dus nog niet klaar voor op wedstrijd te gaan, heel simpel

je kunt hem wel meenemen en op het terrein rond laten kijken
schrijf je desnoods in voor 1 simpel onderdeel en rij je paard gewoon rond in de bak

maar eerlijk gezegd zou ik eerst wat hallen langs gaan om te oefenen, clinic volgen, dat soort dingen zodat je paard rustiger wordt

geen enkele andere deelnemer is blij met een paard in de ring wat moeilijk loopt te doen
je verpest hun wedstrijd als jou paard vervelend loopt te doen dus weet zeker dat je je paard genoeg onder controle hebt

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:32

Helemaal met miss freubel eens , zelf ontspannen en dan vertrouwd je paard jou!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:34

Denk dat je zelf dat uit moet vinden welk suplement voor jouw paard werkt, elk paard reageert hier anders op.
Kan je niet met een ervaren paard samen op pad gaan? Volg eens een clinic, ga eens ergens anders rijden. Dat soort dingen.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:36

dropje2 schreef:
peggy74 schreef:
Wat wilde je hem geven dan? Een borrel of zo?

Helemaal geen gek idee hoor... Als mijn paard helemaal hieperdepieper is, krijgt ie een biertje van mij :P .
Maar heb ik op wedstrijd gelukkig nooit nodig gehad...

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:14

Ik ben het niet helemaal eens met de anderen. Zelf heb ik ook een jonge springerige quarter en vind het gebruik van een supplement juist een goed idee. Waarom? De eerste keer dat je naar een wedstrijd gaat krijgt ie zoveel indrukken, dat ie dat door zijn eigen drukheid kan ervaren als een slechte ervaring en dat wil je voorkomen. Als je een supplement gebruikt waar ie rustiger van wordt (hoor goede verhalen over Pavo nerv control) en je toert lekker een beetje rond, gewoon voor de fun, wordt het een goede ervaring.

De eerste keer dat ik op wedstrijd ga, maak ik er dan ook een feestje van voor 'm. Lekker veel belonen, een rondje alleen in de wedstrijdbak, zonder moeilijke dingen. Gewoon rustig aan. Een supplement vind ik dan een goede aanvulling op de goede ervaring.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:39

Ik heb reeds pavo nerv control en naf magic 5 star geprobeerd voor een heel druk paard, zonder enig effect. Misschien eerder kijken voor iets in pasta vorm dat je éénmalig toedient, zoal naf instant magic (probeer dit dan wel eerst eens uit op een dag dat je niet op wedstrijd moet)?

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:52

Ik ga met de rest mee, maar je vroeg om een supplement en kwam bij toeval PrimeVal StressLess tegen. Ik heb er verder geen ervaring mee.

Succes :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:24

gewoon gaan en lekker laten kijken. als jij je er niet druk om maakt gaat t paardje vanzelf met jou mee ontspannen.

ik ben gewoon gegaan. had nog niet eens aan suplementen gedacht... zal ik ook niet nodig hebben met mijn sloompie

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:33

Mijn 7 jarige quarter, die toch genoeg wedstrijdervaring heeft, is nog steeds kijkerig. Gewoon laten kijken en rijden is mijn motto ;)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:42

jeetje... als je nou al eerder was geweest, en je wist daardoor dat het niet goed gaat oke.. maar zomaar uit voorzorg middeltjes willen geven? ben je bang?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:08

Veel schooling, oefenwedstrijden meedoen, paid times,... Je hoeft ook niet meteen 70 te rijden hé
Mijn 8-jarige quarter is ook nog steeds kijkerig in de show pen. Gewoon zelf kalm blijven, hem laten kijken en showen (wel makkelijker gezegd dan gedaan ;-) )

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:36

Showmanshippen, héél véél showmanshippen, dan wel op shows he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:42

Jongens, aan zoveel zelfde reacties heeft TS niks. Ik heb zelf ook een jong paard (Arabier) En had afgelopen maand ook mijn eerste wedstrijd. Ik zou eerst onderling starten. Je moet gewoon goed oefenen bij jou thuis in de bak, je goed voorbereiden, zorg dat je RUIM de tijd hebt zodat je niet moet gaan stressen. Neem wat extra tijd om los te rijden, te wennen aan het vreemde terrein (ookal is het een andere wedstrijdbak) en verwacht gewoon niets. Ik verwachtte niks, het minimale waar ik voor ging (heb ik nodig voor ik start) was 150 punten. Makkelijk te halen dus. Alles ging super, de oefeningen waren ruim voldoende en eindigde met 198 punten. Succes!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:02

zoveel punten? terwijl 70 het gemiddelde is?? of heb je het nu niet meer over western? of hij was dubble judged :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:04

Keertje schriktraining mee doen op vreemd terrein helpt ook goed!
Supplementen voor rust, geen idee, nooit gebruikt. Heb die van mij gewoon overal mee naar toe gesleept.. Hielp goed :P